Tijd van televisie en computer, 1950 – 2010 1. Tijd van televisie en computer, 1950 - 2010 Met het vertrek van Europeanen uit Afrika en Azië ontstonden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Middeleeuwse steden H5 par. 5.3.
Advertisements

Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
8.6 Het moderne imperialisme
Make a choice, the right choice
De VS krijgen een modern bestuur
Het socialisme Paragraaf 7..
Een lessenserie van drie lessen
Sociale media op school
1.1: in de naam der wet Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken
10.1: De pluriforme samenleving Intro statistiek HC Test Onderzoekje.
Dekolonisatie en Koude Oorlog in Vietnam
DE TIJD VAN TELEVISIE EN COMPUTER 1950-nu
Vrouwe justitia.
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
Introles: Wie ben ik en jullie? 15
Introles: Wie ben ik en jullie? 15 Wat is myl 20 Introductievragen 15
1.2: geschiedenis van de rechtsstaat
Aboriginal dot painting
België + Congo. inleiding
Kolonisatie en Dekolonisatie
Tijd van burgers en stoommachines,
OFC28 mediawijsheid les 2. Toetsopdracht voor deze week was: Beantwoord de volgende vragen (je levert ze in bij je docent en bewaart ze in een aparte.
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Hoofdstuk 4: Pruiken en Revoluties
4.2: De geschiedenis van de NL democratie
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
Tijd van burgers en stoommachines,
Tijd van regenten en vorsten,
Tijd van televisie en computer, 1950 – 2010
Tijd van regenten en vorsten,
Grote Ontdekkingsreizen en hun gevolgen
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
@ allesvoorengels.nl. 1. Pak een lijntjesblaadje van mijn bureau 2. Zet de tafels uit elkaar 3. Leg dit op je tafel: - 2 zwarte / blauwe pennen - Leesboek.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3
Deelnemers aan de enquête. Is de sfeer in de klas zoals je denkt dat ze zou moeten zijn?
Tijd van televisie en computer, 1950 – Tijd van televisie en computer, Wie is wie én wie hoort niet in het rijtje thuis? Gandhi HattaSoekarno.
Week 4 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 2 Hoe is het gegaan? Wat viel je op?
Opdrachten en eindopdracht
Conflicten en oorlogen
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
TAALONDER ZOEK 2.10 SOCIOLECTEN. WAT GAAN WE DEZE LES LEREN? 1.Wat groepstaal is. 2.Hoe sociale groepen zich onderscheiden via groepstaal. 3.Het belang.
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.3 Verschillende culturen
Lesdoel en Begrippen deze les: Universalisme Relativisme Vooroordeel
H3 Financiering van een bedrijf
Koloniale verleden.
H12.4 Verzet in de Koloniën De Wereld-oorlogen.
Aardrijkskunde Bob Martijn en Bas.
Paragraaf 3 MODERN IMPERIALISME
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Toets instructie allesvoorengels.nl.
Kenmerk 40 Twee Wereldoorlogen Les 1 – Verloop – deel 1
Groepsdynamica Introductie
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Een instructie schrijven
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 BK Lesweek 3
Toets instructie allesvoorengels.nl.
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 KGT Lesweek 3
Einde van de wereldrijken
Wet op de privacy.
Toets instructie allesvoorengels.nl.
Ik hou van social media Mediabegrip week 27.
Wet op de privacy.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
-Uitnodiging- In Between Café De Bilt
Social media Wat deel je wel en niet?.
Politieke veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Renske, Ilya, Bauwke, Tom en Jacco
Transcript van de presentatie:

Tijd van televisie en computer, 1950 –

Tijd van televisie en computer, Met het vertrek van Europeanen uit Afrika en Azië ontstonden spanningen tussen inheemse bevolkingsgroepen. 25 april 1950: Republik Maluku Selatan (RMS) Indonesië - Molukken

Tijd van televisie en computer, India - Pakistan

Tijd van televisie en computer,

Afrika - Rwanda Vanaf 1903 Duitse kolonie en in 1916 Belgisch mandaatgebied Verdeeldheid twee bevolkingsgroepen: Hutu’s (85%) en Tutsi’s (14%) (1% Twa) Hetzelfde: -ze spreken dezelfde taal -wonen naast elkaar -volgen dezelfde tradities En toch anders: -Uiterlijk -Tutsi’s oorspronkelijk aristocratische klasse in Rwanda en Burundi -Hutu‘s vooral veehouders

Tijd van televisie en computer, Verhoudingen Hutu’s en Tutsi’s verstoord m.n. tijdens koloniale tijdperk -Tutsi’s hadden betere positie tot Tussen sociale revolutie aangestuurd door Hutu’s -Rwanda in 1962 onafhankelijk -Hutu’s komen aan de macht -6 april 1994: Hutu president Juvénal Habyarimana vermoord Introductie conflict in Rwanda Leidt tot genocide (volkerenmoord) van enorme omvang

Tijd van televisie en computer, Ranking the stars Wat: Personen in volgorde van invloed plaatsen, naar aanleiding van een (historische) vraag Hoe: beargumenteren waarom een persoon meer of minder van invloed is geweest op het ontstaan of verloop van de genocide (volkerenmoord) in 1994 in Rwanda Waarom: de genocide is niet van de één op andere dag ontstaan. Allerlei personen hebben in bepaalde mate invloed gehad bij de totstandkoming daarvan of het verloop

Tijd van televisie en computer, dagen daarop volgend genocide (volkerenmoord) waarbij zo’n doden vallen Wie betrokken? -Hutu-rebellengroepen: “Interahamwe” + “Impuzamugambi” -UNAMIR (vredesmancht VN) -Tutsi-rebellenbeweging RPF -VS -Media / Human Rights Watch Introductie conflict in Rwanda

Tijd van televisie en computer, Ronde 1 Werk individueel. Zorg dat niemand op je blaadje kijkt. Niemand mag weten wie je hebt en wat je daarover schrijft. Lees de korte biografie van de persoon die je hebt gekregen. Schrijf op hoeveel invloed deze persoon volgens jou heeft gehad op het ontstaan of verloop van de genocide in Rwanda. Leg uit waarom je dat denkt.  Denk eraan dat je goed rekening houdt met de situatie van toen, 1994.

Tijd van televisie en computer, Ronde 2 Bij het ontstaan en verloop van de genocide waren allerlei personen betrokken: Belgische koloniale overheersers, Hutu rebellen, burgers, politici, maar ook critici. In deze ronde gaan jullie de volgende personen in de juiste volgorde van invloed zetten: Links (richting bureau) heeft meeste invloed. Rechts (richting deur) heeft minste invloed.

Tijd van televisie en computer, Ronde 2a: welke persoon heeft het meeste invloed gehad op het ontstaan of verloop van de genocide in Rwanda? 1.Pascasie Uwera 2.Madeleine Albright 3.Roméo Dallaire 4.Protais Renzaho 5.Dr. Theogene Rudasingwa 6.Grégoire Kayibanda

Tijd van televisie en computer, Ronde 2a: welke persoon heeft het meeste invloed gehad op het ontstaan of verloop van de genocide in Rwanda? 1.Pascasie Uwera: jonge vrouw / trekt media aandacht 2.Madeleine Albright: Amerikaanse afgevaardigde bij VN 3.Roméo Dallaire: commandant van UNAMIR 4.Protais Renzaho: Hutu rebel / lid Interahamwe 5.Dr. Theogene Rudasingwa: vrijwillig arts RPF / Arusha 6.Grégoire Kayibanda: Hutu / Rwandees president

Tijd van televisie en computer, Ronde 2b: welke persoon heeft het meeste invloed gehad op het ontstaan of verloop van de genocide in Rwanda? Aanvulling 7.André Kameya 8.Kenneth Roth

Tijd van televisie en computer, Ronde 2b: welke persoon heeft het meeste invloed gehad op het ontstaan of verloop van de genocide in Rwanda? Aanvulling 7. André Kameya: journalist / vermoord door Hutu’s 8. Kenneth Roth: directeur Human Rights Watch

Tijd van televisie en computer, Huiswerk: -Lezen HB pagina Maken vragen 1 t/m 8 WB pagina