Les 1: Armoedeval D2G, D2F.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Transport en Infrastructuur
Advertisements

India als opkomend land
Les 1: Het Heden Wat weet jij van het kanaal?. Wat weten we? 3 minuten: schrijf zo veel mogelijk waar jij aan denkt bij het Apeldoorns kanaal. 4 minuten:
Centrum-periferie-model
Mexico & VS Een grens tussen … & ….
Informatievaardigheden
De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.
Onderzoeksvragen? 8 april april 2014.
Les 4: Vleeseters in China
Les 2: Corruptie D2G, D2F. Planning Wat weten we nog? Lesdoelen Les corruptie Opdrachten Afsluiting.
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Wat kost dat?. Alles heeft zijn prijs... Wat kost dat? Heb jij een bijbaantje?
Onderzoeksvragen?.
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Welkom. Voorstelle n Goedemorgen Meneer/meester Durenkamp Jullie SLB’er/mentor 10:15 – 10:30.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
De tijd van regenten en vorsten ( ) Landen over de hele wereld gaan met elkaar handelen. Dit noemt men een wereldeconomie. De Republiek beleeft.
Inkopen van voeding Ranjana de Vries Wat gaan we doen deze les? Lesdoelen Inleiding op het onderwerp Opdracht Pauze Poster presentatie Kahoot.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Creatief schrijven.
Observeren en rapporteren
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Cursus 1.4 Hoe veranderen mensen Nederland? Klas 2 BB Lesweek 4
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Cursus 1.4 Hoe veranderen mensen Nederland? Klas 2 KGT Lesweek 5
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Les 2 Ecologie Meneer Van de Loo Vakdidactiek: Biologie met ICT
Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 1 KGT Lesweek 2
Cursus 2.1 Wat hebben mensen nodig? Klas 1 KGT Lesweek 1
Cursus 2.3 Het Leven van de Eerste Boeren Klas 1 BK Lesweek 4
Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 KGT Lesweek 6
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 KGT Lesweek 3
Schuldig of onschuldig?
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 BB Lesweek 6
Cursus 2.1 Wat hebben mensen nodig? Klas 1 BK Lesweek 1
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 BK Lesweek 3
Les 5 Hoofdstuk Ecologie
Les 1 Hoofdstuk Ecologie
Hoofdstuk 3: De Grieken Klas 1 KGT Lesweek 6
Schoolgroepbijeenkomst
Klimaat Les 1.
THEMA 3  Toerisme .
beslist geen rocket science
Vandaag De Alpen: wat, waar, waarom daar?
Duitsland “Made in Germany’’
Begeleiden Les 9.
Les 2 Begeleidingskunde Hoe assertief ben jij?
Ontwikkelings-landen
ADL Les 1.
Les 3: regels en afspraken met de klas
Paragraaf 3 Rivieren van ijs
Paragraaf 2: Toerisme & verkeer
Hoofdstuk 3 Paragraaf 1: De Alpen.
Hoofdstuk 2: Landschappen op aarde
Hoofdstuk 2: Wat vind jij en wat weet jij?
Landschappen en klimaten
Hoofdstuk 2 Paragraaf 4 Bladzijde
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3 Blz. 28 / 29.
ADL Les 1.
Hoofdstuk 2 Paragraaf 2 Blz. 26 / 27 Overleven in de Woestijn.
Hoofdstuk 3 Eerlijke handel
Ruzies om gebieden Rusland
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
En wat opdrachten bespreken
1BK Hoofdstuk 3 | Arm en rijk
Transcript van de presentatie:

Les 1: Armoedeval D2G, D2F

Introductie Wat gaan we de komende weken doen? Is er genoeg voedsel in de wereld over 50 jaar? Inzoomen op verschillende landen Nieuwe manier van opdrachten maken.

Planning Introductie Geschiedenis armoede Armoedeval Wanneer ben jij arm? Opdrachten maken (+uitleg) Afsluiting

Lesdoelen: Je kan aan het einde van de les : in eigen woorden uitleggen hoe er verschil in armoede is ontstaan in de wereld. De 2 armoedevallen benoemen en toepassen Minstens 3 verschillen opnoemen tussen relatieve en absolute armoede. Leerdoelen! Als je alle leerdoelen kent aan einde van de 6 lessen, ken je ook de toets!!

Geschiedenis armoede Landbouwsamenlevingen Oneerlijke verdeling Goed klimaat Veel water aanwezig Oneerlijke verdeling Afroming: Rijke landen eisen producten op in arme gebieden (les 6) Voorbeelden: VOC: Specerijen uit o.a. Indonesië Congo: Grondstoffen (goud, aluminium) Het ontstaan van de verschillen tussen landen/continenten is vanwege het klimaat. In gebieden met een gunstig klimaat (vooral zeeklimaat) konden veel gewassen groeien. Deze gewassen hebben ook water nodig. Zo is voldoende neerslag nodig, maar ook water uit rivieren. Zo heb ik in Egypte bijvoorbeeld de Nijl, waar veel dorpen zijn ontstaan aan de grens van de Nijl. Ook wordt er van afroming gesproken. Dat wil zeggen dat rijkere landen producten halen uit andere landen voor een hele lage prijs (of vroeger zelfs zonder betalen) en dat in het rijke land weer duur doorverkopen, zie ook de afbeelding. Een aantal voorbeelden zijn: VOC, die specerijen (kruiden) haalden in Indonesië en Congo, waar veel grondstoffen vandaan komen voor bijvoorbeeld het maken van een mobiele telefoon.

Armoedeval Lage winst Weinig investeren Lage opbrengst Geen werk Geen school Geen skills De armoedeval (een val wil zeggen: Als je er 1x in zit is het moeilijk om eruit te komen: je zit vast) zit als volgt in elkaar: Mensen in de stad: Mensen gaan op zoek naar werk in de stad. Vaak zijn ze slecht of niet opgeleid, hebben dus geen school gehad. Geen school betekend dus ook dat ze weinig ontwikkeld zijn, dus weinig skills (vaardigheden). Wanneer je weinig/geen vaardigheden hebt is het ook moeilijk om aan een baan te komen. Boeren: Veel boeren in Afrika hebben kleine stukken land, dat ook nog eens slecht te bewerken is. Door weinig kennis en investeringen in bijvoorbeeld kunstmest of gereedschappen zullen de opbrengsten laag blijven. Deze lage opbrengst betekend ook dat er een lage winst te behalen is…., en die lage winst betekend weer weinig kunnen investeren.

Wanneer vind jij jezelf arm? Absolute armoede Relatieve armoede Absolute armoede: Je niet kunnen voorzien in je eerste levensbehoeftes  eten/drinken, onderdak, gezondheidszorg, onderwijs, sanitair (toiletten). Dit kom je vooral tegen in Zuidoost-Azië, Zuid-Amerika en Afrika. Relatieve armoede: De levenstandaard van een persoon of groep vergelijken met de verhouding van zijn omgeving. Stel je voor: Je ouders kunnen niet elke week nieuwe kledingstukken kopen, terwijl het in de rest van je omgeving wel gebeurt. Dan voel jij je arm tegenover de rest. Je vergelijkt je met anderen.

Wanneer vind jij jezelf arm? Neem het schema over: Vul in wat armoede is voor iemand uit Congo en voor jezelf. In stilte! In je eentje 5 minuten Overleg met je buurman/vrouw en vul je tabel aan 3 minuten Nabespreken in de klas Jongen/meisje uit Congo Jijzelf … Opdracht: Wanneer vind jij jezelf arm. Je gaat nadenken over

Opdrachten maken (+uitleg) Ga naar: www.akpaxchristivoedselvraagstuk.weebly.com Maak de opdrachten en druk op ‘Send’. Niet af = Thuis afmaken, 2x niet af of slecht gemaakt = extra uur buiten schooltijd Klaar? QR-code scannen (oordopjes nodig). http://www.schooltv.nl/video/geoclips-arm-en-rijk/

Afsluiter Opdrachten niet af: Link en powerpoint staan op It’s Learning. Morgen: Corruptie