Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Van uitleggen leer je het meest
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Levensvragen Over geluk…..
De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Chapter 9. Understanding Multivariate Techniques
Portfolio
Hoofdstuk 9 Verbanden, correlatie en regressie
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Cultuurparticipatie bij jongeren
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Muzische vorming 2 BaLO les 9
2. Eduscrum als activerende didactiek
Hoofdstuk X Het correlatievraagstuk & SPSS toepassing
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Slot 4Hc.
Rebound Rivierenland Agenda: Voorstellen Dag op de Rebound
Beschouwing – De Laatste Tips
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
Stage: Basisschool de Klingerberg
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Resultaten enquête lager onderwijs De resultaten 1.Steekproef 2.Gamegedrag 3.Gamen en opvoeding 4.Besluit.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
MakeTech Platform-Allianties Basisscholen. MTP-Allianties BSO  Idee geboren tijdens in regio Hoge Dunk, tijdens een seminar in 2009 (naast vele andere.
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Welkom ik maak me sterk.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
AOS docentonderzoek bijeenkomst 9 Analyseren. Analyseren van data verzamelde data analyse resultaten conclusies Doel: ordenen van data om antwoord op.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
 Welke gedachte komt bij u op als ik zeg ‘de jongeren binnen uw gemeente’?  Welke gedachte komt bij u op als ik zeg: ‘de ouderen in uw gemeente’? 
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
DELF Junior op het Augustinianum
Vragenlijst sociale media en beeldscherm gebruik
Motiveren: de ins en outs!
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Ervaringen met “Wisselwerking en Beweging”
Observeren Helpt je: scherper te kijken naar
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Hoe halen we meer jongeren binnen en hoe houden we ze langer vast
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
TWINTIG JAAR TIMSS Ontwikkelingen in leerlingprestaties in de exacte vakken in het basisonderwijs   Martina Meelissen Annemiek Punter Vakgroep.
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Doubleren.
Doubleren.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.

ANALYSE PCA – principal component analyse samenstel van sterk correlerende variabelen (hoofdletters) Lineaire regressie een lineair model (functie) voor de hoofdvariabele als functie van andere variabelen (bv examen cijfer).

Algemeen beeld

Jongens natuurkunde 1

meisjes natuurkunde 1

jongens natuurkunde 1,2

meisjes natuurkunde 1,2

jongens natuurkunde 1

meisjes natuurkunde 1

jongens natuurkunde 1,2

meisjes natuurkunde 1,2

GRADES Correleert met algemene intelligentie, inzicht etc. Geen invloed leerkracht alleen als selectiecriterium Plezierige leerkrachten correleren met lagere GRADES. Jongens N1: intelligentie onafhankelijk van natuurkunde(knobbel)? – andere aard van component.

(INTEREST) UNDERSTAND Jongens N1: begrip natuurkunde. Begrip ook in GRADES dus interesse onafhankelijk van GRADES maar zeer afhankelijk van begrip. Bepaald door docent maar ook door leerling (manier van werken, inzicht – niet jongens N1). Negatieve correlatie met cijfers voor Nederlands.

MED Meisjes N1: positieve correlatie ‘hard werken’ met GRADES. Opbrengst/investering alleen de moeite waard voor ‘betere’ leerling. Meisjes N12: positieve correlatie ‘hard werken’ met MED niet met GRADES. Opbrengst/investering voor iedereen de moeite waard.

QUALITY of work student N1,2 > N1; jongens > meisjes. Bij meisjes meer invloedrijk dan bij jongens (op begrip en interesse). Meisjes: deel opgaven gemaakt koppeling met QUANTITY (aangrijpingspunt voor leerkracht?)

QUANTITY of work student Positief en negatief – uiteindelijk weinig invloed op cijfer. Absoluut: N1 uur/wk > N2 uur/wk; meisjes >> jongens Jongens (vooral N1) – zesjes cultuur; alleen als leerlingen echt niets begrijpen (en minder intelligent/GRADES). Meisjes N1 juist bij hoge GRADES.

QUANTITY vervolg Meisjes N12 – werken meer als meer meisjes in klas (passen zich aan?). Jongens N1 – werken in kleine klassen meer dan in grote (minder sociale druk?) Meisjes N1 – werken in scholen met meer N- leerlingen meer (aandacht voor natuurkunde in vriendengroep?)

Groot aantal lesuren als: (minder respondenten) atheneum/ weinig N-leerlingen (vooral N12) grote gemeente (vooral N1) leerlingen jeugd buitenland (N1) leerkrachten positieve feedback leerkrachten die zich aan methode houden (N12) leerlingen werken meer buiten les minder practicum buiten de les jonge N1 (vrouwelijke N12) docenten jongere leerlingen (N12) meer inzicht (N12) geen significante invloed op examen cijfer te zien.

Leerkracht natuurkunde 1

Leerkracht natuurkunde 12

PLEASANT teacher Vaak ook inventief (veel variatie in activiteiten). Positieve invloed examen cijfer (uitz. meisjes N1).

PLEASANT vervolg N12 > N1 (bij meisjes iets minder dan bij jongens) N12 meisjes negatiever misschien omdat: meer meisjes in N12 = inhomogenere groep andere behoeften. negatieve ervaringen van sommigen leerkracht past zich aan aan meerderheid. meisjes en zeker die in N1,2 laten veel variatie zien en die is op allerlei verschillende manieren gecorreleerd. Wisselwerking tussen interesse (en begrip) en deze leerkracht.

DISCIPLINED teacher ‘In de hand houden’ significant plezieriger dan ‘vrij laten’. Sommige meisjes N12-studenten ook negatief. DISCIPLINE meer ‘verstandhouding’ dan ‘plezierig’. DISCIPLINE door minderheid anders ervaren.

DISCIPLINE vervolg Bij meisjes N12 correlatie met negatieve feedback – reden voor andere splitsing? Positieve invloed op QUANTITY vooral bij meisjes. Leerlingen werken harder (uitz. jongens N1) maar geven niet aan harder te werken… Jongens: ‘(oudere) en mannelijke docenten meer DISCIPLINE’ ??? Jongens: pos. invloed op examen cijfer (net sign.) Invloed op interesse (begrip) vooral bij meerderheid. Meisjes N1,2 niet – zit in PLEASANT?

ALGEMEEN LEERKRACHT Deel ‘vakbekwaam’ = invloed op interesse en begrip van leerling groot (N12>N1) Leerlingen die nooit onvoldoendes halen: Zijn verveelder bij minder PLEASANT docenten. DISCIPLINE heeft hier geen invloed op. Meisjes N12: Kleine groep zeer positief over ‘in hand houden’ zelfs deel van PLEASANT (met structuur en consequent). Maar verder juist negatief (bv. in negatieve feedback en niet plezierig). Er zijn nog docenten die meisjes niet in N12 willen hebben…

Gewaardeerde activiteiten Gaat samen met PLEASANT : demo’s (vrouwelijk N12); samenwerking (uitzondering mannelijk N1); klassikale lessen (N12); gebruik methode (N12: meisjes + en jongens -)

Inventiviteit Deze ‘inventieve leerkracht’ trekt leerlingen met lage GRADES of houdt ze vast (< GRADES). Gebruikt verschillende minder voorkomende activiteiten, zoals strategie, presentaties van leerlingen, voorbeelden uit andere vakgebieden. Jongens vooral aangetrokken door originele lesactiviteiten. Meisjes vooral aangetrokken door variatie in uitleg. Variatie in toetsvragen (uit hoofd – feiten).

Lessen over strategie Uitleg over manier van leren (proefwerk). Subjectief (spreiding per leerkracht groot) – lessen waardoor de leerling zich gesteund voelt? Gemiddelde frequentie: 1x per maand. N12 – harder werken en meer uit hoofd leren. Geen significante (directe) invloed op inzicht. Rol bij meisjes N12: sterke variatie en heel intergecorreleerd met andere variabelen – Is hier sprake van lessen die leerling meer of minder bevestigen in hun doen - zelfvertrouwen?

Huiswerk opgeven Frequentie (gemiddeld bijna elke les). Stimuleert om harder te werken (allen). Uit hoofd leren niet significant meer. Jongens N1: invloed op inzicht en examen cijfer (via DISCIPLINE?).

# verplichte opgaven/les > harder werken (uitgezonderd jongens N1) > uit het hoofd leren (meisjes N12; minder jongens) Geen correlatie met examen cijfer (geven zelf aan wel harder te werken, maar niet effectiever).

Voorbeelden uit ander vakgebied Duidelijke invloed op interesse (allen) Op begrip: veel bij meisjes N1 en niets bij jongens N12. Vaker bij leerlingen met lagere GRADES (inventieve leerkracht) maar geen invloed op cijfers (dus wel positief). Meisjes N1: > ’effectief werken’ en ‘uitgedaagd als moeilijk, maar nergens invloed op manier van werken (kwaliteit of kwantiteit)

Beschikbaarheid antwoorden > bij veel N-leerlingen en veel extra activiteiten Jongen N1: Correleert sterk met oudere (leeftijd) betere (GRADES) leerling met hoger opgeleide ouders even relatief veel opgaven per les. Beschikbaarheid hoger maar niet significant (dan meisjes) bij N12 wel andersom… Internet of antwoordenboeken buiten les om???