ONDERZOEK haalbaar & duurzaam organiseren van stages ONDERZOEK naar het haalbaar & duurzaam organiseren van stages opleiding leraar secundair onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werken met de BaSO-fiche
Advertisements

functiegebouw Naar een provinciaal functiegebouw?
Samenwerking tussen markt en overheid
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
CVO-IVV de Avondschool centrum voor volwassenenonderwijs PROJECT “gecombineerd onderwijs”
Biobank symposium 31 mei 2013 Lot Winkel, manager bedrijfsvoering DLA
Resultaten enquête tuchtwet
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
INFOSESSIE STAGE & STAGEREGISTRATIE
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
GIS in het lokale bestuur -enkele cijfers-
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
8 november 2007 Studie- en informatienamiddag. W&O-Vlaanderen Brab_Ant Kempen_Limburg SoE-projecten.
Optimaliseren van het leraar-zijn in het eerste leerjaar Project binnen Expertisenetwerk Pool West & Oost School of Education.
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
Evaluatieonderzoek hulpmiddelen in het hoger onderwijs
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Een ondersteuning vanuit het personeelsbeleid.  Student: Maatschappelijk Advisering  Stagecontext: UNIZO Jobkannaal  W.I.P. Kortgeschoolde jongeren.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Datagestuurd werken met SWIS!
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Directiedag CLB 12 februari 2015
Advisering gecombineerd onderwijs Een blik achter de schermen 5 maart 2015.
STEL: In team in de klas: aan de slag met duo-stages in de lerarenopleiding! ENW-project 01/09/ /08/2014 Sprekers: Ilse Ruys (Arteveldehogeschool)
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
Mentorenvormingen Arteveldehogeschool, HoGent, HoWest, PCVO Het Perspectief, CVO Kisp, CVO Panta Rhei de Avondschool ENW.
Golf Basisbegrippen & Uitleg
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Tijdelijke en dringende maatregelen onthaalonderwijs Departement Onderwijs & Vorming 7 december 2015.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Feedback geven als methodiek om op maat van studenten te werken Onderwijsdag AUHL 18 januari 2016.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Het in beeld Programma kenniskring SBBL 24 april :30 uur Inloop, koffie/thee 15:45 uur Kick-off, Marcel vd Broek, directeur 16:00 uur Presentatie.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Agenda locatie 3 ■ Sociaal veilig ontwerp en beheer ■ Beeldkwaliteit en landschappelijke inpassing ■ Technische veiligheid ■ Beheer en onderhoud ■ Kosten.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Ronde van Vlaanderen - juni 2012 Beleidsdomein Onderwijs en Vorming 1.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Focusgroepen Vlaanderenbreed Stageregistratiesysteem
19 november 2014 Dr. Carina Wiekens Lectoraat Netintegratie
Wijzigingen Omgevingsloket online Schakeldag 29 juni 2017
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
Project vakdidactiek gedragswetenschappen
Zorglokaal DE EVALUATIE.
Thema extra kansen (website) in het LOP BaO en SO Genk
Sonja Peeters (a.i. Mieke Goos), Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
Vastgoedinformatie Workflow en E-Loket®.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Opleiding voor schoolsecretariaten
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken

Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
Scholengemeenschappen Heilig Kruis – Sint-Nicolaas BaO
LOP secundair onderwijs
Nieuw kader inschrijvingsrecht
Leerkrediet
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

ONDERZOEK haalbaar & duurzaam organiseren van stages ONDERZOEK naar het haalbaar & duurzaam organiseren van stages opleiding leraar secundair onderwijs GLO en SLO Symposium 11 mei 2015

Aanleiding

Toename van de druk op het georganiseerd krijgen van stages  Decreet Lerarenopleiding 2006  Verhoogde norm (vooral in SLO) voor pre-service opleiding (in ontwerp van decreet: praktijkcomponent integraal in scholen op te nemen!)  Flexibilisering trajecten in het hoger onderwijs  Stijgende studentenaantallen  Meerdere scholengemeenschappen ontwikkelen eigen software voor het verwerken van de stageaanvragen uit de lerarenopleidingen

Nood aan meer eenvormigheid  Vanaf gebruiken alle katholieke secundaire scholen in Oost- en West-Vlaanderen het digitale aanvraagsysteem stageaanvraag.be van SG Sint- Nicolaas  Wie betaalt voor het onderhoud van dit systeem: scholen, lerarenopleidingen, de overheid?  In onderzoeken hogeschool KHBO/VIVES Noord en het Expertisenetwerk Lerarenopleidingen AUGent/ Arteveldehogeschool samen het verloop van alle stageaanvragen van alle lerarenopleidingen die tijdens zijn gepost, en polsen de gebruikers naar knelpunten en verwachtingen in functie van het optimaliseren van het systeem.

Manieren van dataverzameling  Alle data uit het systeem: aantallen aanvragen, weigeringen, annulaties, …  Gespreksgroepen met vertegenwoordigers uit alle (katholieke) scholengemeenschappen in Oost- en West-Vlaanderen  Gesprekken met vertegenwoordigers uit alle lerarenopleidingen in beide provincies  Online bevraging van studenten/cursisten  Gespreksgroep met vertegenwoordigers uit het gemeenschapsonderwijs  Feedback uit beleids- en resonantiegroep

Kwantitatieve Data

Algemene gegevens uit het systeem 7/10 aanvaard waarvan 1/10 via de scholengemeenschap 2/10 geweigerd door school of scholengemeenschap 1/10 niet (tijdig) behandeld (en/of geannuleerd) ongeveer 21,4% van alle stagiairs SO in Vlaanderen

Waar komen de stagiairs terecht? 38,2% 5,7% 7,1% 18,2% 19,1% 1,7% 1,0%

Kwalitatieve Data

Aanpak en resultaten Vanuit drie invalshoeken:  Werkwijze & procedure  Systeem  Positieve aspecten  Aandachtspunten  Naar een upgrade van het systeem  Hoe verder?

Werkwijze & procedure Flow aanvragen door het jaar 70% 25% 5%

Werkwijze & procedure Behandeltijd in school  Meest voorkomende antwoord: 1 week  Maar afhankelijk van:  ‘Hoe’ men achter de knoppen zit  Tijdstip van de aanvraag  De aangevraagde vakken Behandeltijd in scholengemeenschap  Afhankelijk van werking codi/stafmedewerker

Werkwijze & procedure Tijdstip aanvragen

Werkwijze & procedure Aanpak codi of stafmedewerker

Systeem: positieve aspecten  Centraal  Gebruiksvriendelijk  Overzichtelijk  Meer objectiviteit  Meer gelijkmatige verdeling

Systeem: aandachtspunten  Vraag naar…  … een performant werksysteem  … met terugkoppelingsmogelijkheden  … via geïntegreerde mail- of chatapplicatie  … en oproepscherm voor het bewerken van de aanvragen  … zodat er veel korter op de bal kan worden gespeeld  … alle spelers ook gekend en bereikbaar zijn  … en ook maximaal zijn geïnformeerd  Een systeem dat…  … alle spelers comfort biedt  … de afstemmings- en overlegprocessen faciliteert  … blijft vertrekken vanuit de vraag naar stageplaatsen voor studenten en cursisten leraar SO en het antwoord daarop vanuit scholen

vooraf-module i.f.v. genereren automatische feedback 16/08 Jaarpad 16/06 module bepalen volume stage i.f.v. klaarzetten stageaanvragen goedkeuren weigeren van STAGEAANVRAGEN Naar een upgrade van het systeem verfijnen

Verkenningen in functie van upgrade stageaanvraag.be

Hoe verder?  Mesotaken worden vaak gezien als ‘struikelblok’  Bij scholen vraag naar wat meer dienstverlening vanuit de lerarenopleidingen (o.a. nascholing, innovatie, …)  Vraag naar meer overleg  Vervolgproject: “Samen sleutelen aan het zinvol invullen van meso- en onderzoekstaken”