Onderzoek Mediawijs omgaan met social media in het primair onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Advertisements

De historie & de toekomst
‘t Schrijverke Zoetermeer
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Preventief Verzuimmanagement
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
MBO passend onderwijs
Arteveldehogeschool Office management
Toepassingen Mattheüs – effect
de ouderbetrokkenheid vergroten
Autisme en intelligentie
Sociale media op school
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Definitie Mediawijsheid
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Kennis - Intelligentie
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
1zorg-route.
Kinderen en hun sociale talenten
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Visie: rapport en portfolio
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
PLUSKLAS.
Welkom! Informatieavond groep
Communiceren met Marloes
Diversiteit & Discriminatie
 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.
Kinderen en...hun sociale talenten
IPC Nederland.
Passend onderwijs Interactie Communicatie Begeleiding ICB
PESTEN JULIANASCHOOL.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Leer kracht Workshop over competenties van
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
Meervoudige intelligentie
Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink1 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar Themadag LOGOPEDIE VOORSCHOOLSEPERIODE (deel 2)
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Bevraging mediawijsheid Overzicht reacties. Lager onderwijs.
Kosten sociaal domein 2015 COMMISSIE SAMENLEVING 29 MAART 2016.
W ELKOM ! Informatieavond groep Arissa Dingen.
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
Handboek Mediawijsheid & Social Media
Mediawijsheid competentie:
Vragenlijst sociale media en beeldscherm gebruik
Informatieavond september 2016
Handboek Mediawijsheid & Social Media
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
Mediawijsheid competentie:
Ouderinformatie avond
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Media is er altijd en overal
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Consumenten-gedrag Online consument
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Digitale geletterdheid
Opleiding Expert ICT & Media Susan van Soest
Handboek Mediawijsheid & Social Media
Transcript van de presentatie:

Onderzoek Mediawijs omgaan met social media in het primair onderwijs

Probleemanalyse Social mediagebruik neemt toe ¾ ongewenst of onaangenaam contact vreemde (mid) Vanaf groep 5 social media gebruik Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig en beheersen ze al?

Theorie

Onderzoeksvraag “Op welke gebieden gaan leerlingen nog niet mediawijs om met veelgebruikte social media volgens zichzelf, ouders en leerkrachten?”

Opzet van het onderzoek 12 leerkrachten 46 ouders 100 ll Percentage dat de competentie ruim of volledig beheerst wordt gemeten 4 catego- rieën 10 compe- tenties

Resultaten Leerlingen

Verantwoordelijkheid: Vooral bij de ouders

Resultaten Ouders

Verantwoordelijkheid: Zowel ouders als leerkracht. Ouder ook verantwoordelijk.

Resultaten Leerkrachten Verantwoordelijkheid: Zowel ouders als leerkracht

Conclusie Leerlingen zijn in staat om social media technisch gezien te gebruiken. Van hier op een goede manier mee omgaan en de gevolgen overzien blijkt nog niet altijd sprake. Opvallend zijn: ‘Begrip’: begrijpen hoe media gemaakt worden + zien hoe media werkelijkheid kleuren ‘Communicatie’: (Passende) content creëren (rest wel goed) ‘Strategie’: zwak(ker)

Aanbevelingen AanbodCommunicatieBalans