Onderzoek Mediawijs omgaan met social media in het primair onderwijs
Probleemanalyse Social mediagebruik neemt toe ¾ ongewenst of onaangenaam contact vreemde (mid) Vanaf groep 5 social media gebruik Welke vaardigheden hebben leerlingen nodig en beheersen ze al?
Theorie
Onderzoeksvraag “Op welke gebieden gaan leerlingen nog niet mediawijs om met veelgebruikte social media volgens zichzelf, ouders en leerkrachten?”
Opzet van het onderzoek 12 leerkrachten 46 ouders 100 ll Percentage dat de competentie ruim of volledig beheerst wordt gemeten 4 catego- rieën 10 compe- tenties
Resultaten Leerlingen
Verantwoordelijkheid: Vooral bij de ouders
Resultaten Ouders
Verantwoordelijkheid: Zowel ouders als leerkracht. Ouder ook verantwoordelijk.
Resultaten Leerkrachten Verantwoordelijkheid: Zowel ouders als leerkracht
Conclusie Leerlingen zijn in staat om social media technisch gezien te gebruiken. Van hier op een goede manier mee omgaan en de gevolgen overzien blijkt nog niet altijd sprake. Opvallend zijn: ‘Begrip’: begrijpen hoe media gemaakt worden + zien hoe media werkelijkheid kleuren ‘Communicatie’: (Passende) content creëren (rest wel goed) ‘Strategie’: zwak(ker)
Aanbevelingen AanbodCommunicatieBalans