“Tolkvoorziening binnen het Passend Onderwijs; wat is er mogelijk? Inleiding Benny Elferink en Mariën Hannink (Platform doven, slechthorenden en tos) 17.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
Overgang van PO naar VO Let op!
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Startbijeenkomst voorlopersaanpak 23 april 2012
Presentatie Procedure naar het VO
Welkom ouderavond – klas 4
Overgang van PO naar VO Let op!
Algemene Voorlichting Voortgezet Onderwijs
VIVIS BEKOSTIGINGSSYSTEMATIEK Cluster 1 14 december 2007 Frits Grevink
Welkom.
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Passend onderwijs en cluster 2 Afstemming en samenwerking
Werkconferentie 4 april 2013
De trajectbegeleiding Een antwoord op de invoering van passend onderwijs van Lyceum Sancta Maria.
Voorlichting Voortgezet Onderwijs
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Welkom op deze informatie- Over groep 8 en het voortgezet onderwijs
Passend onderwijs in de Twinschool Dove, slechthorende en horende leerlingen samen naar school.
Kunnen wij het samen Passend maken?
Wat is passend onderwijs?
Welkom op de ouderavond van klas 4 Schooljaar
Studiekeuzes van uw kind
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Passend Onderwijs, MBO en cluster 2
POVO groep 7 en 8 Helma en Jorien.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatieavond voortgezet onderwijs September
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Welkom.
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Kansen voor transformatie
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
POVO groep 7 en 8 Helma en Jorien. Veilig overstappen  Juiste schoolkeuze  Voorkomen uitval of switchen.
Jenaplanschool Cleophas 2014 Van basisschool naar middelbare school 2013/2014.
Passend onderwijs Dominique van der Elst 7 oktober 2013.
Vso voorlichting 27 maart 2014 Passend Onderwijs vanuit het perspectief van vso scholen.
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Zorg en Onderwijs 2001 – 2011 Jan Visscher, VGN Ledenbijeenkomst samenwerking Zorg en onderwijs 13 oktober 2011.
Conferentie Regionaal Netwerk Eemland Mr drs Harry Nijkamp,
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
PTA VOORLICHTING KLAS 3BB / KB. PR0GRAMMA MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN RONDOM.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Voorlichting Voortgezet Onderwijs Informatieavond voortgezet onderwijs Voorstellen Voorstellen Het voortgezet onderwijs Het voortgezet onderwijs.
Jorismavo Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Naar een succesvolle en duurzame samenwerking in uw regio! Ajoeb Mohamedajoeb.
Informatieavond voortgezet onderwijs September
POVO groep 7 en 8 Obs de Klim. Veilig overstappen  Juiste schoolkeuze  Voorkomen uitval of switchen.
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
Welkom Op de informatie avond van groep 7 en 8!.
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Passend onderwijs.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
Elke ouder wil maar één ding….
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
Informatie voor ouders groep 8 over:
Voorlichtingsavond Voortgezet Onderwijs 11 September 2018
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
Jorismavo Examenvoorlichting
Conferentie kansrijk van school naar werk Bussum 19 juni 2019
Voorlichtingsavond Voortgezet Onderwijs 11 September 2019
Transcript van de presentatie:

“Tolkvoorziening binnen het Passend Onderwijs; wat is er mogelijk? Inleiding Benny Elferink en Mariën Hannink (Platform doven, slechthorenden en tos) 17 april 2015 (Simea-congres)

Vooraf Kennismaking 1. Wie zijn we? 2. Relatie met Tolkvoorziening? 3. Doel workshop

Inhoud 1. Korte historie tolkvoorziening onderwijs 2. door het Passend Onderwijs? 2. Hoe verandert de tolkvoorziening door het Passend Onderwijs? 3. Belangrijke items I. Indicatiestelling/toewijzing II. Organisatie/bemiddeling III.Kwaliteitseisen IV.Samenwerking 5. Discussie aan de hand van stellingen

Korte historie - Mijlpaal Tolkvoorziening: 3 maart 1988 op het 3 e Nationaal Dovencongres Veldhoven, begin van tolkvoorziening via AAW-regeling in drie domeinen. Leefsituatie. Werksituatie. Onderwijssituatie

Korte historie - Opleidingen en werk: geen “praat-beroepen” - Regulier onderwijs; met veel moeite en Ambulante Begeleiding - Heel weinig doven op het HBO en bijna geen doven op Universiteit

Korte historie Plots- en laatdoven en zwaar slechthorenden maken ook steeds meer gebruik van tolkvoorziening (NmG- en schrijftolken) Dove leerlingen/jongeren met CI in de toekomst?? Nadelen UWV: willekeur, geen expertise enz?

Tolkvoorziening Onderwijs splitsing door Passend Onderwijs splitsing door Passend Onderwijs basis- en voortgezet onderwijs basis- en voortgezet onderwijs Middelbaar Beroeps Onderwijs Middelbaar Beroeps Onderwijs Hoger Beroeps Onderwijs Hoger Beroeps Onderwijs Universiteit Universiteit

Tolkvoorziening Onderwijs Onderzoek naar drie varianten door Significant: 1. voortzetten bij het UWV 2. volledig overhevelen naar Instellingen cluster 2 3. Indicatie door CvO en uitvoering bij centraal loket Interviews met verschillende partijen

Tolkvoorziening Onderwijs Verschillende vormen: A. Toepassen generieke spelregel (tot nu toe) B. Individuele indicatiestelling en toewijzing (=maatwerk) Rapport “Positionering doventolk in het onderwijsdomein” Variant 3 heeft voorkeur: indicatiestelling/toewijzing door CvO en de uitvoering wordt belegd bij een uitvoeringsorganisatie

Tolkvoorziening Onderwijs Budgetplafond: komt niet over met het VN-verdrag inzake de rechten van Personen met een beperking (toegang tot onderwijs) In de komende periode:. Overleg met OCW, Siméa, belangenorganisaties. Overgangsperiode vanaf 01 januari 2016 (?)

Indicatiestelling/toewijzing Tolkvoorziening onderdeel van onderwijsarrangement (licht, medium en intensief) Beschrijving kader (een set van basisuitgangspunten) Indicatie (aantal uren?) door Commissie van Onderzoek - Samenstelling commissie - Rol experts op gebied van gebruik van tolkvoorziening - Rol trajectbegeleiding - Rol leerling en/of ouder

Indicatiestelling/toewijzing Aandachts-/discussiepunten: - Tolkuren voor gym, handvaardigheid, groepsgesprekken voor een werkstuk, overleg met mentor enz. - Invloed/inspraak van leerlingen en ouders - Voorlichting leerlingen en ouders - Mogelijkheden om in beroep te gaan?

Organisatie/bemiddeling - Clustering dove leerlingen in het regulier onderwijs (school in de school) - Rol Tolknet ivm landelijke coördinatie - Mogelijkheden Tolk op afstand

Kwaliteitseisen Naast kwaliteitseisen voor tolken (NGT/NmG/schrijftolken), ook aandacht voor:.Kennis over onderwijs.Kennis over de omgang met leerlingen/jongeren.attitude

Samenwerking - Reguliere school - Leerkrachten/docenten - Ambulante Begeleiding instelling

Tot slot DANK voor uw aandacht. DANK voor uw aandacht.

Discussie-stellingen I Dove leerlingen hebben recht op tolkvoorziening voor alle lessen.

Discussie-stellingen II Het clusteren van dove leerlingen op aantal scholen in het reguliere onderwijs levert voordelen voor goede tolkvoorziening.

Discussie-stellingen III Tolken in het onderwijs moeten bijgeschoold worden met onderwijskundige aspecten.