“Tolkvoorziening binnen het Passend Onderwijs; wat is er mogelijk? Inleiding Benny Elferink en Mariën Hannink (Platform doven, slechthorenden en tos) 17 april 2015 (Simea-congres)
Vooraf Kennismaking 1. Wie zijn we? 2. Relatie met Tolkvoorziening? 3. Doel workshop
Inhoud 1. Korte historie tolkvoorziening onderwijs 2. door het Passend Onderwijs? 2. Hoe verandert de tolkvoorziening door het Passend Onderwijs? 3. Belangrijke items I. Indicatiestelling/toewijzing II. Organisatie/bemiddeling III.Kwaliteitseisen IV.Samenwerking 5. Discussie aan de hand van stellingen
Korte historie - Mijlpaal Tolkvoorziening: 3 maart 1988 op het 3 e Nationaal Dovencongres Veldhoven, begin van tolkvoorziening via AAW-regeling in drie domeinen. Leefsituatie. Werksituatie. Onderwijssituatie
Korte historie - Opleidingen en werk: geen “praat-beroepen” - Regulier onderwijs; met veel moeite en Ambulante Begeleiding - Heel weinig doven op het HBO en bijna geen doven op Universiteit
Korte historie Plots- en laatdoven en zwaar slechthorenden maken ook steeds meer gebruik van tolkvoorziening (NmG- en schrijftolken) Dove leerlingen/jongeren met CI in de toekomst?? Nadelen UWV: willekeur, geen expertise enz?
Tolkvoorziening Onderwijs splitsing door Passend Onderwijs splitsing door Passend Onderwijs basis- en voortgezet onderwijs basis- en voortgezet onderwijs Middelbaar Beroeps Onderwijs Middelbaar Beroeps Onderwijs Hoger Beroeps Onderwijs Hoger Beroeps Onderwijs Universiteit Universiteit
Tolkvoorziening Onderwijs Onderzoek naar drie varianten door Significant: 1. voortzetten bij het UWV 2. volledig overhevelen naar Instellingen cluster 2 3. Indicatie door CvO en uitvoering bij centraal loket Interviews met verschillende partijen
Tolkvoorziening Onderwijs Verschillende vormen: A. Toepassen generieke spelregel (tot nu toe) B. Individuele indicatiestelling en toewijzing (=maatwerk) Rapport “Positionering doventolk in het onderwijsdomein” Variant 3 heeft voorkeur: indicatiestelling/toewijzing door CvO en de uitvoering wordt belegd bij een uitvoeringsorganisatie
Tolkvoorziening Onderwijs Budgetplafond: komt niet over met het VN-verdrag inzake de rechten van Personen met een beperking (toegang tot onderwijs) In de komende periode:. Overleg met OCW, Siméa, belangenorganisaties. Overgangsperiode vanaf 01 januari 2016 (?)
Indicatiestelling/toewijzing Tolkvoorziening onderdeel van onderwijsarrangement (licht, medium en intensief) Beschrijving kader (een set van basisuitgangspunten) Indicatie (aantal uren?) door Commissie van Onderzoek - Samenstelling commissie - Rol experts op gebied van gebruik van tolkvoorziening - Rol trajectbegeleiding - Rol leerling en/of ouder
Indicatiestelling/toewijzing Aandachts-/discussiepunten: - Tolkuren voor gym, handvaardigheid, groepsgesprekken voor een werkstuk, overleg met mentor enz. - Invloed/inspraak van leerlingen en ouders - Voorlichting leerlingen en ouders - Mogelijkheden om in beroep te gaan?
Organisatie/bemiddeling - Clustering dove leerlingen in het regulier onderwijs (school in de school) - Rol Tolknet ivm landelijke coördinatie - Mogelijkheden Tolk op afstand
Kwaliteitseisen Naast kwaliteitseisen voor tolken (NGT/NmG/schrijftolken), ook aandacht voor:.Kennis over onderwijs.Kennis over de omgang met leerlingen/jongeren.attitude
Samenwerking - Reguliere school - Leerkrachten/docenten - Ambulante Begeleiding instelling
Tot slot DANK voor uw aandacht. DANK voor uw aandacht.
Discussie-stellingen I Dove leerlingen hebben recht op tolkvoorziening voor alle lessen.
Discussie-stellingen II Het clusteren van dove leerlingen op aantal scholen in het reguliere onderwijs levert voordelen voor goede tolkvoorziening.
Discussie-stellingen III Tolken in het onderwijs moeten bijgeschoold worden met onderwijskundige aspecten.