Studietijdmetingen: een doel of een middel? Steven Huyghe K.U.Leuven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

De Profile Selector 2 april 2017.
FAQ over wiskunde Heb ik wel voldoende uren wiskunde gehad in het middelbaar? Welke wiskundevaardigheden moet ik beheersen? Wat is de inhoud van de cursussen.
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Edushock leerfestival
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Geurhinder door veehouderijen Hoge Akkers - Valkenswaard Informatieavond 21 maart 2012 Fred Stouthart.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’
Resultaten enquête tuchtwet
18 november 2008 Inleiding Studietijdmetingen: een verplicht nummertje of een zinvolle investering?
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
18 november 2008 Studietijd meten eEen inleiding tot…
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
18 november 2008 Aan de slag met een OPO. 18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Aan de slag met een OPO 2 1. Zelfinschatting.
18/11/2008 Interpreteren van studietijd- resultaten.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
Tellen van het aantal personen uit de kansengroepen in het personeelsbestand vrijwillige registratie Kaat Matthys.
DE PRAKTIJKERVARING Financiën en Begroting Katrien Callens, HR-verantwoordelijke.
Competentiebeheer in de Sociale Werkplaats De Sleutel ompetent van kop tot teen !
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Werken in K.U.Loket Syllabi. 1 ZoekmogelijkhedenVolledige lijst opvragen is ook mogelijk, maar kan lang duren Start in K.U.Loket de toepassing “mijn syllabi”
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
Visie & Strategie.
Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde.
Workshop evalueren Dcp
Wat zegt de COS over steekproeven en data-analyse?
Parallelsessie 1.3 Ervaringen met diverse technieken voor studietijd en studeerbaarheid V an aanvraag tot verwerking Michel Maricau KHBO.
Plenaire sessie 2.2 Zorgen voor een goede respons bij studietijdmetingen door inbedding in de organisatie Lucas Verhelst Hogeschool-Universiteit Brussel.
Parallelsessie 2.1a Werken met Metis voor schatten achteraf Koen Vangeel, K.H.Kempen Jan Annaert, KHLim.
Parallelsessie 2.1b Werken met Metis voor vragenlijst studeerbaarheid
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Audit SDV. Wat is een audit? Waarom een audit? Hoe werkt een audit?
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Meten. Waarom meten Zo hou je vinger aan de pols Hiermee koppel je resultaten terug aan betrokkenen Het motiveert.
Processen.
Online studentenbevraging over het onderwijs Rapportering voor docenten.
Evaluatie Cursus.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Welke verdieping geeft assessments? beeld over startsituatie capaciteiten, competenties, motivatie, achtergond aandachtspunten op papier voorafgaand aan.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
“Het is in mijn lage rug geschoten” Evaluatie Vice Versa 9 maart 2016 MP 18 maart 2016.
Studietijdmeting met KronosMetis Pedagogische wetenschappen Educatieve studies Onderwijskunde Educational studies SLO gedragswetenschappen Verantwoordelijke.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Resultaten studietijdmeting schakelprogramma komische wetenschappen 1 e semester academiejaar
Differentiatie.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Motiveren: de ins en outs!
Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Stichting Lek en IJssel
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Betrouwbaarheidsinterval
Resultaten ICT monitor 2002
Project zoet zwanger resultaten op 1/10/2016
Resultaten enquête controlekaarten
Zelfevaluatie.
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Bouwen aan succesvolle teams Met TeamQ
Transparantie over Toegang master
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Resultaten enquête controlekaarten
Transcript van de presentatie:

Studietijdmetingen: een doel of een middel? Steven Huyghe K.U.Leuven Plenaire sessie 1.2 Studietijdmetingen: een doel of een middel? Steven Huyghe K.U.Leuven

Studietijdmetingen: een doel of een middel? “Opstarten ?” “Opzetten ?” “Opvolgen ?”

Is een studietijdmeting wel een goed idee? Opstarten: Is een studietijdmeting wel een goed idee? Vragen te beantwoorden vooraleer we starten: 1) Wat is de aanleiding? I.k.v. visitatievoorbereiding: decretale verplichting I.k.v. interne kwaliteitszorg: cyclisch of ad hoc meten Opvolging visitatie N.a.v. klachten van studenten Bezorgde docenten Ter controle van een programmawijziging … Combinatie van …

Is een studietijdmeting wel een goed idee? Opstarten: Is een studietijdmeting wel een goed idee? Vragen te beantwoorden vooraleer we starten: 1) Wat is de aanleiding? 2) Wat willen we te weten komen? Reëel bestede studietijd versus begrote op opo-niveau en/of op opl-niveau Spreiding van de studietijd doorheen het semester Studentenkenmerken en studietijd Studiebevorderende en –belemmerende factoren Inleverdata opdrachten Beschikbaarheid studiemateriaal …

Is een studietijdmeting wel een goed idee? Opstarten: Is een studietijdmeting wel een goed idee? Vragen te beantwoorden vooraleer we starten: Wat is de aanleiding? 2) Wat willen we te weten komen? 3) Wat wil de opleiding ermee doen? Enkele mooie rapportjes hebben … Bewijsmateriaal t.o.v. bepaalde docenten/opo’s … Of als MIDDEL in kwaliteitsverbetering/onderwijsontwikkeling: Kwaliteit van opo’s verbeteren Kwaliteit van de opleiding verbeteren

Is een studietijdmeting wel een goed idee? Opstarten: Is een studietijdmeting wel een goed idee? Vragen te beantwoorden vooraleer we starten: Wat is de aanleiding? Wat willen we te weten komen? Wat wil de opleiding ermee doen? Werken aan kwaliteitsverbetering/onderwijsontwikkeling Moet er wel gemeten worden? Een meting zonder (ondersteuning voor) opvolging is het werk niet waard… (PDCA!)

Opzetten: Wat is nu de beste methode? De methodes: Tijdschrijven (TS): wekelijks tijd schatten Absoluut schatten achteraf (SA): einde semester schatten (Relatief schatten) Focusgroep: hearing/groepsinterview Vragenlijst studeerbaarheid

Hoe zetten we een studietijdmeting op? Opzetten: Wat is nu de beste methode? Wat wil de opleiding te weten komen? Reëel bestede studietijd versus begrote op opo-niveau en/of op opl-niveau Spreiding van de studietijd doorheen het semester Studentenkenmerken en studietijd Studiebevorderende en –belemmerende factoren Legende: - Studietijd betekent hier uitgedrukt in cijfers - TS: tijdschrijven, SA: Schatten achteraf, VL: vragenlijsten, FG: focusgroep/hearing - 1: 1° keuze methode voor deze vraag, 2: te overwegen methode met nadelen, 0: geeft geen antwoord op de vraag TS SA VL FG 2 1

Wat is nu de beste methode? Opzetten: Wat is nu de beste methode? Methode kiezen op basis van de volgende 2 vragen: Wat wil de opleiding te weten komen? Hoe ziet de context er uit waarin we willen meten? Aantal studenten in de opleiding? Plichtvakken versus keuzevakken/minoren/specialisaties? (Aantal studenten per opo) Studentenkenmerken (subpopulaties)? Slaagkansen (normstudent)? Verwachte responsgraad online, papier, klassikaal? Streefcijfers: - Minstens 25 respondenten om statistisch zinvolle interpretaties te maken (TS, SA, VL-Likert scores) - Bij responsgraad van minder dan 50% is representativiteit niet gegarandeerd (SA, VL-Likert scores)

Opvolgen? Interpreteren, remediëren maar ook reflecteren Studietijdschatting i.p.v. meting Meten = schatten 1 week (TS) tot enkele maanden na de feiten (SA) “Gemiddelde student” en “gemiddelde studietijd” ??? Hou rekening met de spreiding en het betrouwbaarheidsinterval rond het gemiddelde.

Opvolgen? Interpreteren, remediëren maar ook reflecteren Studietijdschatting i.p.v. meting Wanneer te hoog of te laag? Minimum respons gehaald? Responsgraad/representativiteit OK? Homogene populatie of grote diversiteit (spreiding)? Decreet: 25-30 uur/studiepunt. Interpreteer ook met intervallen: 95% betrouwbaarheidsinterval rond het gemiddelde Overlap = aanvaardbaar, geen overlap = problematisch (SA)

Opvolgen? Interpreteren, remediëren maar ook reflecteren Twee Drie Vier Vijf

Opvolgen? Interpreteren, remediëren maar ook reflecteren Studietijdschatting i.p.v. meting Wanneer te hoog of te laag? Minimum respons gehaald? Responsgraad/representativiteit OK? Homogene populatie of grote diversiteit (spreiding)? Decreet: 25-30 uur/studiepunt. Interpreteer ook met intervallen: Betrouwbaarheidsinterval rond het gemiddelde Overlap = aanvaardbaar, geen overlap = problematisch (SA) 20-25 en 25-30 = waarschuwing minder dan 20 of meer dan 30 = problematisch (TS + SA)

Opvolgen? Interpreteren, remediëren maar ook reflecteren Twee Drie Vier Vijf Zes problematisch problematisch waarschuwing binnen de norm waarschuwing

Opvolgen? Interpreteren, remediëren maar ook reflecteren Studietijdschatting i.p.v. meting Wanneer te hoog of te laag? Contextualisering van de gegevens Het rapport is altijd eerst een “draft” die besproken wordt met de opleiding/docent en dan pas verspreid: Foutjes er uit laten halen Een afwijking heeft soms andere oorzaken Interpretatie zonder de context te kennen heeft weinig zin

Opvolgen? Interpreteren, remediëren maar ook reflecteren Studietijdschatting i.p.v. meting Wanneer te hoog of te laag? Contextualisering van de gegevens Afwijkingen zijn niet noodzakelijk slecht en vice versa Een perfect opgezet opo kan een afwijkende studietijd hebben Een opo met een studietijd binnen de grenzen is niet altijd een goed uitgewerkt opo

Opvolgen? Interpreteren, remediëren maar ook reflecteren Studietijdschatting i.p.v. meting Wanneer te hoog of te laag? Contextualisering van de gegevens Afwijkingen zijn niet noodzakelijk slecht en vice versa Het opl- en opo perspectief in de opvolging OPL: Discussie op gang brengen met docenten, studenten,… Studiepunten aanpassen Opleidingsdoelstellingen bijsturen Inhoud tussen opo’s wijzigingen (vertikaal en horizontaal) … OPO:

Opvolgen? Interpreteren, remediëren maar ook reflecteren Studietijdschatting i.p.v. meting Wanneer te hoog of te laag? Contextualisering van de gegevens Afwijkingen zijn niet noodzakelijk slecht en vice versa Het opl- en opo perspectief in de opvolging OPL: Discussie op gang brengen met docenten, studenten,… OPO: De leeromgeving in kaart brengen en bijsturen Doelstellingen bereikt? Rekening gehouden met de studentenkenmerken? Werkvormen adequaat gebruikt? Werden de studenten voldoende geactiveerd? Voldoende of teveel begeleiding? Evaluatie voldoende of te veeleisend?

Studietijdmetingen: een doel of een middel? Opvolgen? Interpreteren, remediëren maar ook reflecteren Bv.: Tijdschrijven: Spreiding van de studietijd doorheen het semester (opo en opleiding) Gemiddelde studietijd per week zonder betrouwbaarheidsinterval Verdeling van de studietijd volgens activiteit (contacttijd, opdrachten, verwerking, blok,…) En wat kan de opleiding er mee doen? Werken aan de studiespreiding in de lesweken: activerende werkvormen en/of tussentijdse evaluaties introduceren Relatieve zwaarte van opo’s bijsturen: qua doelstellingen, inhoud, evaluatie, leeractiviteiten, aantal studiepunten Relatieve zwaarte van leeractiviteiten binnen één opo bijsturen: extra opdrachten, andere werkvormen,… Leeractiviteiten binnen een opleiding op elkaar afstemmen: piekbelasting vermijden of induceren …

Studietijdmetingen: een doel of een middel? Een middel natuurlijk… Welke factoren zijn hiervoor verantwoordelijk? 1) Opstarten 2) Opzetten 3) Opvolgen … Op onderzoek! Succesfactoren in kwaliteitsverbetering