Waar iets mag mislukken, kan iets nieuws ontstaan.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Advertisements

Reflectievaardigheden en instrumenten
Workshop OGW in de klas..
Reflectievaardigheden en instrumenten
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -
Proces en Product.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Proeve van Bekwaamheid
Stagebegeleiding Bijeenkomst 3 Blok 2.
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Introductie gastvrijheid
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Welkom heten en het gebruik van namen
Welkom bij de dialoogbijeenkomst
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Het familieteam Gastvrij in de zorg.
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
De ondernemende student Hoofdstuk 3Persoonlijke presentatie en reflectie.
Nieuwe doelen Waarom: Het is duidelijk waar je naar toe werkt >> motiverend Makkelijker tussentijds reflecteren Start van je portfolio Je weet waar je.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Solliciteren: wat wil ik?
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Onderzoeksvaardigheden 3
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Basiscursus SLC jaar 3.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Motiverende gespreksvoering Irina Nojoredjo. Wat gaan we doen?  Video’s bekijken van elkaar en feedback geven  Regisseurs  Casussen bekijken  Kwaliteitenspel.
Wjk.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Opdrachten en eindopdracht
Wikimedia Les 1. Wat is Wikimedia? Weten we het nog?
Psychologieles 8 lesweek 8 Psychische stoornissen/problemen 2.0.
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Durf jij het aan??. Je hebt 16 vragen om de rest van de klas uit te schakelen. Je kunt kiezen uit 16 categorieën. Je kunt in elke categorie kiezen uit.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
Anders kijken, anders doen
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Les 2 “Drie methodieken” thema 9.3. en 9.4.
Week 1, les 8 Ga zitten in de kring.
KEUZE OPDRACHT Kies een van de afbeeldingen uit en teken ze volgens de opdrachten op het werkblad die je van de docent hebt gekregen.
Nee Zeggen!.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Schoolgroepbijeenkomst
Sleutels, codes en aanwijzingen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Communiceren met knipperen
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Waar iets mag mislukken, kan iets nieuws ontstaan. Reflecteren Waar iets mag mislukken, kan iets nieuws ontstaan. Daarom is reflecteren belangrijk >> dan is fouten maken niet erg! Je leert er dan namelijk iets van! Leren van ervaringen door terugblikken en conclusies trekken

Evalueren of reflecteren? Algemeen Gericht op resultaat Beschrijven van feiten Geeft antwoorden Persoonlijk Gericht op ontwikkeling Analyseren van situaties Stelt vragen

Hoe reflecteren jullie? Vooral feitelijkheden door de eerste 4 beschrijvingen

Reflectiecirkel van Korthagen

Fase 2: Terugblikken Beschrijven van de ervaring: Wie, Waar, Wat, Hoe Feitelijkheden Persoonlijke ervaring Feitelijkheden: Evaluatie (persoonlijk gericht) + STARR: Situatie Taak Actie Resultaat Persoonlijke ervaring: Wat vond ik hiervan? Was ik het ermee eens? Welke emoties kwamen eraan te pas? Voorbeeld: neg: te laat voor een onderzoeksopdracht verslapen Voorbeeld pos. : presentatie gehouden, je legde duidelijk uit

Opdracht: Eindreflectie Individueel Wat waren je verwachtingen voor dit jaar? Zijn deze uitgekomen? en wat vind je daarvan? Beschrijf een hoogtepunt en een dieptepunt van dit jaar. Tijd: 10 min.

Opdracht: Ansichtkaarten Duo’s Je kiest uit de afbeeldingen, een afbeelding die je vind passen bij het beeld dat je van je klasgenoot hebt. Beschrijf op de achterkant het beeld dat je dit jaar van je klasgenoot hebt gekregen. Geef hem een tip mee, en sluit af met een wens/spreuk. Tijd: 10 min. Na 10 min. 3 min. Uitwisselen van de foto’s Kies de mooiste zin uit die je hebt gekregen van je klasgenoot, Wat raakt je?? Klassikaal delen

Fase 3: Essentiële aspecten Analyseren van de ervaring Waarom Kijken naar: - belangrijke punten in de ervaring Eigen aandeel in de situatie Actie-reactie Oorzaak-gevolg Patronen Voorbeeld: neg. telaat: Gebeurt dit vaker? Hoe zou het kunnen komen? Wekker niet gezet, te laat naar bed pos. Duidelijke uitleg: Goed voorbereid, uitgerust, interessant onderwerp

Analyseren terugblik Individueel (met overleg) Bekijk de terugblik die je hebt geschreven en kregen. Probeer te vinden wat de belangrijkste aspecten waren in de situaties. Tijd: 5 min. Leg je hoogte en dieptepunt tegenover elkaar, wat zorgde voor succes, wat voor mislukking? Oorzaken zoeken. WAAROM?

Fase 4: alternatieven en doelen bedenken Conclusies trekken uit je bevindingen. En nu? Bedenken van oplossingen Besluit nemen over vervolg stappen >> doelen Positief= hoe bereik ik hetzelfde? Negatief=hoe kan ik verbeteren?

Hoe ga je van jaar 2 een fantastisch jaar maken? Individueel Bedenk hoe je je dieptepunt kunt verbeteren. Bedenk hoe je je hoogtepunt kunt uitbuiten. Tijd: 5 min.

DART-methode Doelen formuleren: Doel: wat wordt het doel? Acties: welke stappen moet ik ondernemen om dat te halen? Resultaat: Wanneer heb ik het behaald (bewijs)? Tijd: Wanneer moet ik het behaald hebben? Moet altijd realistisch blijven!!! Kleine stappen leer je veel beter van!!

Doel: Ik kom op tijd. Acties: Ik ga 3 wekkers zetten, zodat ik op tijd kom. Resultaat: Ik ga 3 wekkers zetten, zodat ik maximaal 2 keer per blok te laat kom. Tijd: Ik ga volgend jaar in het 1e blok 3 wekkers zetten, zodat ik maximaal 2 keer per blok te laat kom. Klassikaal echt voorbeeld

Doelen formuleren Klassikaal Formuleer doelen van de oplossingen die je hebt gekozen via de DART-methode. Doel Acties Resultaat Tijd Vragen naar een oplossing Gezamenlijk formuleren van een DOEL Omzetten naar een doel in ACTIES RESULTAAT TIJD

Evalueren/reflecteren doelen 4 5 1 2 3 Controle vragen: Wat is het verschil tussen evalueren/reflecteren? Wat waren de fases van de reflectiecirkel van korthagen? Wat hield fase 1,2,3,4,5 in? Hoe stel je doelen op? (DART)