De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Het tweede werkstuk.
Dalton op De Wereldweide. Dalton is geen methode, geen systeem Dalton op De Wereldweide.
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Redactioneel schrijven Les 2
Logical Framework Approach
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
 Een uitvoerder is ongeveer de baas als er iets gebouwd moet worden. Hij/zij regelt de plannen en zorgt voor alle benodigheden. De uitvoerder werkt.
De pluriforme samenleving
Hoofdstuk 9 Projectuitvoering Controle en Correctie
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Proces en Product.
Albert heijn Naam: *jurgen Klas: *5b Jaar: *2005/2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Naam: *Nathalie van W Klas: *5b Jaar: *2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je.
Liefde is... Liefde is... Liefde is... Liefde is...
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Interpreteren van data
De kunst van het fouten maken
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Mijn ervaringen in (land). Intro  Naam/land/soort vrijwilligerswerk/voorbereiding etc. (Plaats op deze pagina bijvoorbeeld een mooie foto) 1.
De dag van het solliciteren - introductie
Doelen Het stimuleren van een positieve sfeer in de klas
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Eerstejaarsproblemen
Nederland = ZEURLAND.
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
De ondernemende student Hoofdstuk 3Persoonlijke presentatie en reflectie.
Portfolio Presentatie
Hoe leer je geschiedenis?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het coachende functioneringsgesprek
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
LOB normen en waarden Wat wil ik?.
Opgroeien in de stad les 3
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Kiezen voor keuzedelen
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Welkom op onze thema-avond
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Lezen: betoog. Spoorboekje 1)Begrippen/theorie 2)Betoog lezen en beoordelen 3)Bespreken Wat gaan we leren? -Je kunt vertellen wat het tekstdoel van een.
Les 1. Wat voor les krijgen we nu? Tijdens de lessen over hoofdstuk 9, 10 en 11 krijg je op een andere manier les. Het doel is om je zelfstandigheid te.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
ZESC – Situationeel leiderschap
Vmbo 2 economie Waarom werken?
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Hoofdstuk 3 Jij staat aan het roer
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen

Leiding nemen = Ondernemend? 2 Kun je tegen jezelf zeggen: ‘Ik ga dat doen’? JA Kun je jezelf iets opdragen: ‘Niet zeuren, pak aan?’JA  Je hebt de leiding over jezelf  Je hebt jezelf ‘onder controle’  Je bent voor jezelf verantwoordelijk  ONDERNEMENDHEID = NEMEN VAN INITIATIEF = LEIDING NEMEN

Hoe kun je leiding nemen op school  NAAR JEZELF? Groep 1 NAAR JE KLASGENOTEN?Groep 2 NAAR JE DOCENTEN?Groep 3 Tijd: 5 minuten Daarna uitwisseling!

Als student heb je op school uitsluitend PERSOONSGEBONDEN MACHT ZIE DE DRIE SOORTEN PERSOONSGEBONDEN MACHT OP P. 189 Vul telkens de soort ‘macht’ in: Bij docenten heb je een streepje voor Omdat je handig kunt praten, krijg je extra punten Je weet precies waarom je die fout hebt gemaakt en slaagt daarom toch voor dit tentamen

Waar is een leidinggevende voor nodig? HIJ/ZIJ IS VERANTWOORDELIJK VOOR: A.BEHALEN VAN RESULTATEN EN EINDDOELEN B.BEREIKEN, HANDHAVEN EN VERBETEREN VAN DE SFEER Wat moet de leidinggevende concreet doen, welke taken heeft hij/zij? Zie p. 192: 6 hoofdtaken

Stijlen van leidinggeven: de manier waarop Als je kijkt naar de verdeling van macht: 1.Leidinggevende in zijn eentje  DE BAAS 2.In overleg met medewerkers  DE BAAS plus 3.Samen met medewerkers  baas PLUS Als je kijkt naar verdeling over TAAK en GROEP: Veel taak, veel groep9.9 Veel taak, weinig groep9.1 Weinig taak, weinig groep1.1 Veel groep, weinig taak1.9 Matig taak, matig groep5.5 Zie p de 5 stijlen in het raster De ideale stijl hier is: 9.9

Pas deze begrippen toe op een docent: 1.Hoe is de machtsverdeling tussen docent enstudenten? 2.Hoe verdelen docenten hun aandacht tussen taak (lesinhoud) en groep (sfeer in de klas)?

Gewetensvraag: Zijn jullie X-studenten of Y-studenten? TYPEREND VOOR X: TYPEREND VOOR Y: STEMMEN DOCENTEN HUN ´LEIDINGGEVENDE´ STIJL DAAROP AF?

Nog een gewetensvraag: Hoe is jullie TAAKBEKWAAMHEID? ZIE P. 200NIVEAU 1niet bekwaam, matig gemotiveerd 2 en 3 NIVEAU 4wel bekwaam, wel gemotiveerd HOUDEN DOCENTEN DAAR WEL OF GEEN REKENING MEE?

Afsluiting:de kunst van ontvangen van leiding  GOED VOLGEN DAARVOOR BEN JE HIER IN OPLEIDING: -VOLG DE DOCENT IN ZIJN UITLEG -VOLG DE BESTE AANPAK VAN VRAAGSTUKKEN -VOLG JE WENS OM VRAGEN TE STELLEN -LAAT ZIEN DAT JE KENNIS & VAARDIGHEID HEBT NA JE OPLEIDING MOET JE KUNNEN LEIDEN (en niet: lijden  )