LPK 2 Reumatoïde artritis Les 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rugpreventie in de kleuterschool.
Advertisements

De vlag Pak elkaars polsen vast. Tenen tegen elkaar.
Stevigheid en Beweging
Humira Even voorstellen: Reumaconsulente: Karina Noot
Van uitleggen leer je het meest
Presentatie Reumavereniging Reuma, en dan?
Workshop Fibromyalgie
Pijnloos studeren Gemaakt door: Ernst-Jan van der Wal Harm Jan Staal
De islam.
REUMA.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Anatomie Botten en gewrichten.
Handartrose in Vogelvlucht
Hoofdstuk 4: Statistiek
Thema: Bewegen.
Welkom Artros Healthfocus Peter Rijfkogel.
GROEP 7 Leon, Dayzer & Soraya. De opdrachtgever Het ministerie van volksgezondheid, welzijn en sport Zij richten zich op: volksgezondheid, overgewicht,
Reuma Informatievaardigheden
Woordenschat groep 5 Thema 5, les 1
Voeding en kinderen.
Thema 1. Vier rijken vergelijken
Gewrichtspijnen/Reuma
Sondevoeding.
Het bewegingsapparaat
Botten van de mens Skelet of geraamte Bekende botten Schedel Borstbeen
Revalidatie bij reumatoïde artritis
Gnathologie Casus mevrouw De Vries. Mevrouw De Vries heeft sinds oktober vorig jaar pijnklachten aan haar rechter gelaatshelft (juist voor het oor). De.
Thema 1 Basisstof 2 tekenen
Basisstof 1: Organen en weefsels
Wat houdt dit in? Hoe lang houdt dit aan? Wat kan hier aan gedaan worden?
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Voeding net iets anders aan de slag Mieke Paleari
Wat houdt dit in? Hoe lang houdt dit aan? Wat kan hier aan gedaan worden?
Nieuw Begin NIEUW LEVEN. DOEL VAN DE LES: - De leerlingen kunnen het thema geboorte koppelen aan het thema nieuw begin. - De leerlingen weten de verschillende.
Wat is ( jeugd ) reuma ?? Daphne Veldman 4BA
Welke twee beenverbindingen zijn beweeglijk aan elkaar verbonden?
WORKshop oefentherapie Mensendieck beweegt mensen 26 maart 2011 Miriam Meijerink.
Rob Goossens De Werkomschrijving.
FICTIE 1.1 VERHAALPERSONEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE Wat een verhaalprobleem/thema is en hoe dit verwoord wordt. Hoe spanning ontstaat en welke.
WOORDEN 5.3 SPREEKWOORDEN EN UITDRUKKINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE: Een aantal spreekwoorden en hoe je betekenis daarvan kunt afleiden Wat.
Samenwerking tussen Podotherapeut en Pedicure “een kwalitatieve stap vooruit ”
Welkom Publiekslezing Gewrichtsslijtage 22 september 2016.
Zgk-v. Wat is sondevoeding Indicaties voor sondevoeding Soorten sondevoeding, voedingssondes, toedieningssysteem Een voedingssonde inbrengen verzorgen.
Woordenschat Letterlijk en figuurlijk taalgebruik.
Basisstof 6. Gezonde longen en luchtwegen Opdracht: Maak een tabel van de aandoeningen genoemd in basisstof 6. Vermeld de aandoening. Wat zijn de ziekteverschijnselen?
VHP Les 10.
Anatomie en Fysiologie
Hier kan je kort je verhaal vertellen
Stevigheid en beweging
Alinea: kernzin + uitwerking
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Fictie 2.1 tijd.
REUMA.
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
Spieren Vertel dat we het vandaag gaan hebben over dieren. Maar eerst gaan we iets anders doen namelijk “STUFF”
Pathologie en ziektebeelden
ONDERVOEDING BIJ OUDEREN.
Gedragsproblemen en stoornissen
Lesweek 5 Theorie gezondheidsvoorlichting Blz 211 t/m 226.
Voorlichting, advies en instructie
Voorlichting, advies en instructie
Het gebit.
Artrose R.S. Gebel, huisarts.
Lage rugklachten en ongevallen
Reumatische Aandoeningen
Leerjaar 3 Nask1 H7 Materie §1 Moleculen.
Rugpijn.
Gedragsproblemen en stoornissen
Keuzedeel assisteren bij facilitaire diensten
Transcript van de presentatie:

LPK 2 Reumatoïde artritis Les 2 GVO les 6 LPK 2 Reumatoïde artritis Les 2

Toetsstof Boek voeding & diëten Thema 1: H 1 & 2 Thema 2: H 1, H2 tot 2.3, H 3 (in grote lijnen), H4; 4.7 voeding van de ouder wordende mens Thema 3: 1.1 en 1.2. Thema 4: H1, H2 in project week, H3, H6 en H 7 Thema 5: , H2 Handig: Tabel op blz 230! Voor nu was HW: lezen thema 4 H6 (afwijkende consistentie) en thema 5 H2 (v. bij ouderen) Leerdoelen: Inzicht in diëten Reuma en eten

1.Vragen over stof? 2.Opdracht 1: Zet rijtje 1 in goede volgorde van minder naar meer beperkte zorgvrager Schrijf achter ieder woord de betekenis Parenteraal Sondevoeding via neus PEG Gemalen Vloeibaar Monomeer Polymeer Parenteraal Sondevoeding PEG

Herhalen: Voorlichting Een praatje houden over gezonde voeding bij een groep reumapatiënten/ ouderen is een vorm van ………preventie (primair, secundair, tertiair) Adviseren over bepaald bestek aan Mw. de Vries is een VB van voorlichting op …….micro/ meso/ macroniveau

Herhalen: Reuma meer bij vrouwen. Oorzaak: waarschijnlijk auto-immuunziekte. Ontstekingsreuma: gewrichten zijn ontstoken. Het slijmlaagje aan de binnenkant wordt dikker. Zwelling in gewricht, waardoor pijn. Vaak heel wisselend. Handen, polsen. HABO: houding, afwisseling, beweging, ontspanning Artrose: gewrichtsslijtage. het kraakbeen rond de botuiteinden is beschadigd. Het beschadigde kraambeen kan zich niet herstellen, soms verdwijnt het helemaal. knieën, heupen, rug en nek. Weke delen reuma, ook wel fibromyalgie genoemd. Hier zit de pijn niet in de gewrichten maar spieren, pezen, banden en kapsels.

Reumafonds: Er zijn verschillende soorten medicijnen tegen reuma die allemaal op hun eigen manier werken. NSAID:niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen • Eenvoudige pijnstillers • Ontstekingsremmende pijnstillers • Klassieke reumaremmers • Biologische reumaremmers

Diëten

Opdracht 2 : Diëten Groepen van 3 ieder krijgt letters A/B/C/D http://maken.wikiwijs.nl/54435/Dieetleer Coeliakie (gluten) overslaan

Volgende les Huiswerk: blz 90 en H7