Apotheker en zijn team: Wat komt er in de toekomst op ons af?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
2 agrarische familie’s Grote boerderijen
Advertisements

IMPIAN ANAK in 12 vragen…veel meer informatie en foto’s vind je op www
Korte schets van het Menzis GGZ inkoopbeleid 2013
Kwetsbaarheid bij ouderen frailty
Ouderenweekcampagne Actief ouder worden, een leven lang • Ouderenweek 2012: november • Europees Jaar 2012 ‘Actief ouder worden en solidariteit tussen.
Zorglandschap: IJstijd of Paradijs Mei 2012 Eke Zijlstra.
Kwetsbare Burgers en solidariteit
Gevaarlijke stoffen!! risico’s, vergiftiging, soorten, voorkomen, etikettering, gevarendiamant.
De wereld van de zorg en zorgverzekeraars
Stand van zaken voorschrijfbevoegdheid Drs. Th. W
Resultaten werk wijkverpleegkundige NCVGZ 4 april 2013 Marjan Hoeijmakers.
Uitdagingen in de zorg Dr. Jeroen van Wijngaarden.
Domotica beleid en inzet VWS
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
Leeftijd en Beleid De OR aan zet Platform voor medezeggenschap in bibliotheken 5 maart 2008 Silvia van den Heuvel.
Ontwikkeling generiek individueel zorgplan
in beweging – CoCo in beweging – M. Vollenbroek-Hutten, R. Huis in ‘t Veld.
UITDAGINGEN VOOR DE VERZEKERING GENEESKUNDIGE VERZORGING J. DE COCK Administrateur-generaal Doktersgild Van Helmont.
Service Apotheek Farmaceutische zorg
Actief burgerschap voor en door ouderen: wat mogen we verwachten?
Gezondheidsbeleid in België: uitdagingen voor de toekomst
Koning winter Ben jij voorbereid op extreem winterweer? Koude quiz.
De rol van de zorgverzekeraar bij populatiebekostiging
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
De toekomst van de (specialist) Ouderengeneeskunde
Advies presentatie Peter Bechtold Mandy Minkels Jeroen Dusseldorp
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Zorg op maat voor kankerpatiënten; het voorkomen van nadelige effecten
GroenPlus Woonzorgcentra 7 mei Als inleiding Vergrijzing, verzilvering, verwitting Groeiende zorgnood  Uitdagingen voor: Toegankelijke zorg Betaalbare.
Innovaties opschalen, het kan Op dit moment > 3 miljoen apps beschikbaar, waarvan 5% in categorieën Health en Medical Bron:
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
Bijeenkomst Nieuwezorg WELKOM Bijeenkomst Nieuwezorg Bas Leerink, Raad van Bestuur Menzis 23 mei 2012 in Den Haag.
Laaggeletterdheid & De apotheek
Sandra Schouws20 september 2012 Verbeteren van therapietrouw: includeren van patiënten in Herhaalrecept Service.
Perspectief van de cliënt
WANNEER DE AMBTENAAR MANTELZORGER WORDT Wanneer de ambtenaar mantelzorger wordt I&O Research Peter Kanne Congres Sociaal domein 2015 “De Uitdaging” 5 november.
WERKWIJZE HERHAALSERVICE
Marinka de Jong Nictiz 30 oktober 2015 Patiëntportalen: hoe staat de markt ervoor.
Leeswijzer bij de bijlagen   In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
Leeswijzer bij de bijlagen   In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
| Aukje Nauta | Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid.
Participatiesamenleving Consequenties voor huisartsen Margo Trappenburg Rotterdam, 6 april 2016.
Ontwikkelingen in de Dordtse wijken 15 mei drs Jan Schalk.
Lang zal die leven…?! schizofrenie op oudere leeftijd Paul David Meesters GGZ Buitenamstel / SBG Amsterdam.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
HPO-dag d.d Drs G.C. Geurtsen, Bureaumanager P&O van Dichterbij Ter gelegenheid van de Hoofden P&O-dag van VGN d.d. 30 september 2009.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Flexpool Wij zijn Flip!. Ken jij Flip al? Hoi, ik ben FLIP Word jij mijn nieuwe collega?
“HELP, de dokter verzuipt!” De toekomst van de eerstelijns gezondheidszorg in Maasbree.
Van Ziekte & Zorg naar Gezondheid & Gedrag naar Mens & Maatschappij in de huisartsenvoorziening donderdag 26 mei 2016 NVAG (mini)symposium / VAGZ Wesley.
Sportplein Groningen werkt samen aan het optimaliseren van de Groninger sport Samen sterk.
Nationaal Actieprogramma Chronische Longziekten Anoeska Mosterdijk Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport 10 januari 2013.
De toekomst voorspellen? Uitdagingen voor sociale zekerheid 2040 Bernard ter Haar Woensdag 8 juni 2016.
Visie op duurzame gezondheid en zorg in de regio in 5 uitgangspunten
Gezondheid & Groen Noordwijk – 22 november 2016 Arthur Hilgersom.
Landelijke Werkdag Zorgpact 2016
Woensdag 13 september Educatieve Info.
Farmabuddy Intensieve farmaceutische zorg aan palliatieve en terminale patiënten door apotheekbuddy’s in de eerstelijnszorg
Mogen. Willen. Kunnen. Durven. Doen
Laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden
Voorbereiding spreekuur
Financiering van het zorgstelsel
Informatie Inkoop Langdurige Zorg Volwassenen in Rotterdam
Eigen regie: niets voor deze doelgroep? Natuurlijk wel!
Wat doet de overheid: Gezondheidszorgbeleid
Vergoedingen 2019 (Concept Presentatie)
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Zorgen voor participatie Kim Putters Directeur Sociaal en Cultureel Planbureau Care Summit, Vaals, 2015.
Positieve gezondheid “het vermogen je aan te passen en je eigen regie te voeren in het licht van de sociale, fysieke en emotionele uitdagingen van.
Samenwerking eerste en tweede lijn
Transcript van de presentatie:

Apotheker en zijn team: Wat komt er in de toekomst op ons af? 1

Vergrijzing; Meer chronisch zieken Toenemende zorgvraag Schaarste aan (gekwalificeerd) personeel Moet alles voor iedereen ?En dus is het noodzakelijke dat we sturen op gezondheid,kwaliteit en doelmatig gebruik. Hoe krijgen we de juiste zorg bij de juiste patiënt ?

Uitdagingen voor de zorg in Nederland Vergrijzing - meer chronisch zieken – hogere zorgvraag (Medische) innovatie Hogere verwachtingen van de patiënt/consument Schaarste aan (gekwalificeerd) personeel Betaalbaarheid en solidariteit zorgstelsel onder druk Vergrijzing; Meer chronisch zieken Toenemende zorgvraag Schaarste aan (gekwalificeerd) personeel Moet alles voor iedereen ?En dus is het noodzakelijke dat we sturen op gezondheid,kwaliteit en doelmatig gebruik. Hoe krijgen we de juiste zorg bij de juiste patiënt ?

Wat kost de zorg in Nederland?

5

Geïntegreerde eerste lijn Wat doet de regering? Met zorgadvies Lage drempel, dichtbij huis Zelfmanagement (eHealth & preventie) Geïntegreerde eerste lijn Tweede lijn Straks Nu Ziekenhuiszorg/tweede lijn Zelf- manage- ment HERVORMING ZORGLANDSCHAP 6

HERVORMING ZORGLANDSCHAP 7

HERVORMING ZORGLANDSCHAP 8

Het kan snel gaan!

Apotheker en zijn team: Wie komen we tegen?

Wat vindt de Nederlander van de apotheek? 74% van de Nederlanders heeft een (zeer) positieve indruk van de apotheek. 5% is negatief. Nederlanders zijn enthousiast over de vakbekwaamheid, beleefdheid en rust die apotheekmedewerkers uitstralen. Nederlanders zijn ontevreden over drukte, wachttijden, gebrek aan privacy, niet op voorraad hebben en wisselende merken krijgen. Bron: Blauw – juni 2014 Positieve indruk Negatieve indruk Geen positieve, geen negatieve indruk Dé huidige apotheek is gevestigd in een AHOED of nabij huisarts Circa 50% Heeft zijn praktijkvoering op orde: apothekers zijn geaccrediteerd en apotheken gecertificeerd; bijna 90% Hebben een klachtenregeling; bijna 100%, Bezorging bijna 100%, Herhaalservice bijna 100%, Website bijna 100%, Spreekkamer

Wat vindt de Nederlander het belangrijkste? Dé huidige apotheek is gevestigd in een AHOED of nabij huisarts Circa 50% Heeft zijn praktijkvoering op orde: apothekers zijn geaccrediteerd en apotheken gecertificeerd; bijna 90% Hebben een klachtenregeling; bijna 100%, Bezorging bijna 100%, Herhaalservice bijna 100%, Website bijna 100%, Spreekkamer

Inspelen op individuele behoefte Kwetsbare patiënten hebben behoeft aan apothekers die begeleiden, “meekijken” en coachen… Andere patiënten hebben behoefte aan een flexibele apotheker, die E-health aanbiedt, werkt met monitoren op afstand,veilige afhaalservice met “kluisjes” Bezorging Herhaalservice Dé huidige apotheek is gevestigd in een AHOED of nabij huisarts Circa 50% Heeft zijn praktijkvoering op orde: apothekers zijn geaccrediteerd en apotheken gecertificeerd; bijna 90% Hebben een klachtenregeling; bijna 100%, Bezorging bijna 100%, Herhaalservice bijna 100%, Website bijna 100%, Spreekkamer

Patiënt is vaak een kwetsbare oudere 60% van de 60+ heeft meer dan 2 aandoeningen En gebruiken dus veel medicijnen Vergeetachtigheid Moeite met verpakking en toediening Taal- en opleidingsniveau Slecht ter been Geen mantelzorg Lage SES

Polyfarmacie Bron: Stichting Farmaceutische Kengetallen 30% van 75+ gebruikt 5 tot 9 geneesmiddelen. Een groeiend aantal patiënten gebruikt steeds meer medicijnen. Van alle bezoekers van openbare apotheken gebruikt één op de tien langdurig meer dan vijf medicijnen. Dit zijn zogenaamde ‘polyfarmaciepatiënten’. Bij senioren gaat het om één op de drie gebruikers van medicijnen. Uit de grafiek op de volgende pagina blijkt, dat 35% van de 75-plussers in de apotheek een polyfarmaciepatiënt is. Deze patiënten vragen extra aandacht, omdat het belang van therapietrouw en de kans op ongewenste onderlinge effecten van medicijnen groter is. Goed gebruik van medicijnen wordt dus steeds belangrijker. Dit geldt ook voor de rol van de apotheker. Bron: Stichting Farmaceutische Kengetallen

Hoe begaafd is Nederland? 2,5 miljoen mensen hebben een IQ van maximaal 85

Chronische zieken De gemiddelde apotheek telt 9.000 patiënten Kent 30% chronische zieken Deze nemen 75-80% van de geleverde zorg voor hun rekening Van die groep heeft 25% twee of meer chronische ziekten

Wie komen we steeds meer tegen? Kwetsbare, hoogbejaarden 80-plussers: 2010 650.000 2020 800.000 2030 1.200.000 Verstandelijk beperkten en laaggeletterden Chronisch zieken (incl. chronisch psychiatrische patiënten, afbouw bedden GGZ-instellingen met 30%) Ketenzorg: Zorgstandaarden; richtlijnen Keten organisaties/zorggroepen (regionaal)Populatiemanagement initiatieven Zelfmanagement; ondersteuning e health, app’s etc. Functionele bekostiging en aanspraken Ook terug te vinden in het eerstelijns akkoord 2013. Agenda van dat akkoord omvat o.a. de doorontwikkeling van multidisciplinaire zorg, inclusief farmaceutische zorg VRAAG 1 VAN VWS; PATIENTENZORG IS ‘SITUATIONELE ZORG’’ ! PATIENTEN MOETEN KUNNEN REKENEN OP EEN SAMENHANGEND, OP ELKAAR AFGESTEMD ZORGAANBOD DICHT BIJ HUIS. DUS APOTHEKERS WERKEN GEINTEGREERD DWZ GEPROTOCOLLEERD SAMEN MET HUISARTSEN, WIJKVERPLEEGKUNDIGEN SAMEN IN BUURT/WIJK EN REGIO. DE 1e en 2e LIJN DELEN HET PATIENTENDOSSIER (IS ZIJN DUS VOLDOENDE GEAUTOMATISEERD) ZODAT DE (MEDICATIE) OVERDRACHT VLEKKELOOS VERLOOPT

Wat kun je doen? Overtuig je collega’s (hoe?) Jezelf ontwikkelen (hoe?) Leg contacten, met wie? (en hoe?) Bel elke week een klant (wat vraag je?)