HECHTING en video begeleiding 3 juni 2015

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom in de AUTIKLAS.
Advertisements

Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Huiswerktips.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Programma van de workshop
F. Juffer, M. Bakermans-Kranenburg
Weer zo‘n zware dag vandaag … ?
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Hoe word je een ster? *.
Loverboys.
Levensvragen Over geluk…..
Verbonden.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Tips voor een vlotte start!
Ouderen en relaties, hechten en onthechten
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Hechting bij kinderen met een autistisch stoornis en een verstandelijke handicap Wijnroks, L. (2003). Hechting bij kinderen met een autistische stoornis.
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Psychotherapie en armoede
Interpreteren van data
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Vrienden.
Pleegzorg in Beeld.
Herman Baartman1.  Samenhang  Onderscheid  huiselijk geweld en kindermishandeling  kindermishandeling en seksueel misbruik 2Herman Baartman.
Spreuken: De nederige wijze.
Rustgevende beelden en teksten om over na te denken.
Om soms eens dieper over na te denken
Even genieten van mooie muziek….
In de tuin. Waarheden helder als glas. Klikken voor vervolg.
Presentatie: Over de grens
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Inleiding Hechtingsproblematiek
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Pedagogische theorieën
Pedagogische theorieën
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Nieuwe Autoriteit: Geweldloos Verzet
Kind en omgeving Het individu in de context
Keuzevak Psychiatrie Les 2. Hechtingsstoornissen
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Richtlijn Pleegzorg Mariska de Baat (NJi) en Marieke van Wesel (De Rading) 12 juni 2015.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
Leer weer jezelf te zijn
In de tuin. Waarheden helder als glas..
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Alcohol Door: Kirsten de Wit 2VC.
Britt Koopman Chanel Ebhulu
Presentatie: Over de grens
Stabiliseren en behandelen van chronisch getraumatiseerde kinderen doe je zelf Door Arianne Struik.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Mogelijke Jezusbeelden
Ontwikkelingspsychologie
Congres ‘Nare jeugdervaringen’
HECHTING Wat is hechting Hoe ontwikkelt het zich Gedragsrichtingen
Het opvolgen van (een vermoeden van) kindermishandeling
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

HECHTING en video begeleiding 3 juni 2015 WORK SHOP HECHTING en video begeleiding 3 juni 2015

Arno Derikx. .

Inhoud Work shop. Introductie. Wat is dat, Hechting? Belang van Hechting in het leven van ieder mens. Wanneer is het “oké”en wanneer niet meer? En als het niet oké is, wat zien we dan? Waarom werken met video-opnames? Verschillende interventies Complex trauma

We starten met hechting.

Een gehechtheidsrelatie opbouwen doe je samen. Filmpje: Still Face.

Wetenschap Bowlby, grondlegger van gehechtheidstheorie Ainsworth Van IJzendoorn Juffer FILMPJE Bowlby

Cirkel van veiligheid en vertrouwen

Een veilige gehechtheidsrelatie vergroot de kans dat: Je vertrouwen hebt in de wereld. Je vertrouwen hebt in jezelf. Je vertrouwen hebt in de ander in die wereld. Je in staat bent tot het signaleren van de behoeften van een ander. Je gepast kunt reageren op de signalen van die ander. Je zelf troost en geruststelling kunt bieden en ontvangen.

Vertrouwen Je ziet de wereld en de ander als betrouwbaar en bent dat zelf ook voor de ander.

Dus veelal in staat tot het aangaan van gepaste relaties Met je ouder/opvoeder En ook (nu en later) met: je leerkracht een partner familielid vrienden werkgever buur Je eigen kind(eren) maatschappij, enz. enz.

Window Of Tolerance. Filmpje “Charley bit me”.

Een onveilige gehechtheidsrelatie vergroot de kans dat Er verwaarlozing optreedt ; fysiek en emotioneel. Behoeften cirkel Zo goed als nooit betrouwbaar beschikbaar zijn.

Onveilig gehechtheid vergroot de kans dat Je de wereld ervaart als bedreigend, onbetrouwbaar en onveilig. Je het gevoel hebt dat het geen zin heeft om behoeftes kenbaar te maken. Je voortdurend alert bent op bedreigingen Je onvoldoende in staat bent om een veilige relatie aan te gaan. Roemeens weeshuis.

Dus veelal onvoldoende in staat tot het aangaan van gepaste relaties Met je ouder/opvoeder En ook (nu en later) met: je leerkracht een partner familielid vrienden werkgever buur Je eigen kind(eren) maatschappij, enz. enz.

Vermijdende Gehechtheid

Ambivalente Gehechtheid

Kortom: Alles en iedereen lijkt veelal onbetrouwbaar. Er is onvoldoende reden om zelf betrouwbaar te zijn. Risico op: Relatieproblemen Gezagsproblemen Werkproblemen Ontwikkelingsproblemen Opvoed problemen Enz.. Doorgevend aan de volgende generatie

Soms lukt het mijn hechtingsfiguur soms niet. Ik weet het niet meer. De wereld moet voortdurend op betrouwbaarheid getoetst worden. Soms vertrouw ik bijna even de wereld. Soms ben ik ook zelf even te vertrouwen. Ik verken de wereld en doe alsof ik niemand nodig heb, Ik doe alsof ik de wereld verken, maar kan daar niet aan toe komen omdat ik doe alsof ik de ander nodig heb.

De verwarde of gedesorganiseerde reactie. Sommige kinderen raken dan in de war of afwezig Het ene kind laat dit duidelijker zien, bij het andere kind is het goed opletten (subtiele signalen) Het ene kind raakt afwezig en is er niet meer bij met zijn gedachten. Het andere kind wordt boos en reageert buitensporig woedend op kleine gebeurtenissen of correcties. (Vaak is alledaagse begrenzing aanleiding tot verwarring, of tijdelijke verlating van de ouder)

Gedesorganiseerde gehechtheid

Gevolgen Verwarring bij jezelf Verwarring in de omgeving Aantrekken – afstoten Relationele problemen Thuis In de wijk Op het werk / school

naar een veiligere relatie tussen ouder/opvoeder en kind Oog krijgen voor wat er gebeurt binnen de gehechtheidsrelatie is de eerste stap naar een veiligere relatie tussen ouder/opvoeder en kind

Werken met Videobeelden Omdat je dan micro analyses kunt maken: Van wat je in fracties van seconden ziet. En wat je gemist hebt. Waar de interactie succesvol verliep. En waar net (nog) niet. Waar de pogingen ondernomen werden. Hoe je leert zien en (aan)voelen wat de ander nodig heeft. Zodat je, je over en weer begrepen voelt.  En er gewerkt kan worden aan een veiligere gehechtheidsrelatie

Rubicon jeugdzorg biedt diverse interventies gericht op gehechtheid:

PPI Pleegouder Pleegkind Interventie Dr Hans van Andel Dimence Deventer Door het Nji erkend als effectief Ondersteunt de startende relatie Gericht op het jonge pleegkind

Coaching On the Job. Het “praktijk gedeelte”van het voorbereidingsprogramma voor aspirant (Bestands)pleegouders. Ondersteunt de startende pleegouders in het “opstarten”van de relatie bij de eerste keer dat een pleegkind bij hen geplaatst wordt. Maakt de weg vrij om tot veilige gehechtheid te kunnen komen. Zodat het pleegkind zich veilig en begrepen voelt en zich kan ontwikkelen. (en omgekeerd de pleegouder)

VIPP-sd ?! Ontwikkeld door het Centrum Video-feedback Intervention to promote Positive Parenting and Sensitive Discipline Ontwikkeld door het Centrum voor gezinsstudies van De VIPP-SD is de enige erkende, bewezen effectieve interventie gebaseerd op de gehechtheidstheorie in Nederland

Achtergrond: De VIPP-SD is gebaseerd op de 2 theorieën: De gehechtheidstheorie (Bowlby/Ainsworth) De coercion theory (Patterson) Positive Parenting Sensitive discipline

De interventie VIPP-SD: Gericht op: Het bevorderen en versterken van het (positieve) contact tussen opvoeders en kinderen en het voorkomen of verminderen van gedragsproblemen bij jonge kinderen (1 tot 6 jaar).

Hiertoe wordt gewerkt aan: Het vergroten van de observatievaardigheden van de opvoeders Het vergroten van de kennis van opvoeders over opvoeding en ontwikkeling van jonge kinderen Het versterken van het vermogen van de opvoeders om zich in te leven in hun kind Het bevorderen van adequaat opvoedingsgedrag in de vorm van sensitieve responsiviteit en sensitieve discipline (invoelend, duidelijk en consistent)

Wat wordt er gefilmd? Bijvoorbeeld: - Alleen spelen met opvoeder erbij - Samen spelen - Puzzel/Bouw taakjes - Opruimen - Samen lezen - Een eetsituatie De VIPP-SD ondersteuner neemt zelf speelgoed mee

Werkwijze videofeedback: Via het samen bekijken van korte video-fragmenten (van steeds enkele minuten) van opvoeder en kind Concreet: - 7 (tot max. 9) huisbezoeken (1,5 tot 2 uur) - in ieder huisbezoek: eerst opnames maken van korte vooraf bepaalde situaties en daarna bespreken van de vorige opnames - tijdens de laatste 2 huisbezoeken mag de andere opvoeder aansluiten

Wat als de verzorger tegelijkertijd een bron van angst is? Bijvoorbeeld als hij/zij Niet reageert bij een uiting van behoefte aan zorg Geen troost biedt Mishandelt Uitbuit Seksueel misbruikt

Stress..

Complex Trauma Complex trauma ontstaat wanneer er sprake is van: Meerdere traumatische gebeurtenissen die op een zeer jonge leeftijd beginnen (voor de leeftijd van 5 jaar) Die veroorzaakt worden door volwassenen die voor het kind zouden moeten zorgen en het zouden moeten beschermen.

Gevolgen: Een groot risico op: Gedragsproblemen Een verhoogde alertheid Leerproblemen Niet tot rust kunnen komen Gezondheidsproblemen Relationele/sociale problemen

Rubicon jeugdzorg biedt ook diverse interventies gericht op traumaverwerking bij o.a. complex trauma:

Traumatraining: “Zorgen voor Getraumatiseerde kinderen” CLAS Traumatraining: “Zorgen voor Getraumatiseerde kinderen” Slapende Honden? Wakker maken! Stabilisatie t.b.v. traumaverwerking Voor meer informatie hierover kunt u terecht bij de stand rondom Trauma.

VRAGEN??

Dank voor uw aandacht!