Presentatie voor de ouderkamer Jeanne D’arc 25 februari 2015

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderen met opvallend gedrag
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
De (on)gezonde leerling?
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Sensorische Informatie Verwerking
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Er is meer aan de hand... Meervoudige problematiek
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Presentation Of Learning
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
ADHD : attention deficit and hyperactivity disorder
Opvoeden van drukke kinderen
ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Welkom op onze thema-avond
Kinderen en hun sociale talenten
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Geef je vader/moeder/verzorger/… sterren voor iedere vraag.
Instructie 1. Bekijk per vraag welke foto’s er nodig zijn om de quiz persoonlijk te maken. Lees de instructie in de notitiebalk. 2. Maak en verzamel de.
Autisme in de dagelijkse praktijk
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Communicatie met ouders
Het begint bij het jonge kind
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Aanpak problematisch gedrag
Depressie bij ouderen.
Communicatie en dementie
Presentatie Bijeenkomst 3
oorzaken ‘hyperkinetisch gedrag’?
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Prikkelverwerkingsstoornis
Wat met psychische stoornissen op school?
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Ik had / heb ADHD Albert Einstein Jim Carry Bill Clinton Napoleon Bonaparte Salvadot Dali Walt Disney Henri Ford Paul de Leeuw Pablo Picasso.
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Mijn stage plek is solis, afdeling Gr.Voorster. Naam: Pinar I Klas: 5a Jaar: 17 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar.
MEE ‘s- Hertogenbosch Ondersteuning bij leven met een beperking.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Mijn kind gaat naar de basisschool Themabijeenkomst.
Ontwikkeling van het jonge kind
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 1 Inleiding module.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Heel gewoon maar toch anders.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
 Hoe ga je op een pedagogische manier om met leerlingen die ongevraagd reageren op jouw als leerkracht tijdens een les?  Toelichting.
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Maatschappelijke zorg 2
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Executieve functies Marije Ruben.
“Leef je leven alsof het de tweede keer is’ Victor Frank”
ADHD ADHD, als chaos overheerst Hermien De Backer Peter Raeymaekers
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Verschillende probleemgedragingen
ADHD: zeker geen modegrill
Ontwikkelingspsychologie
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Presentatie voor de ouderkamer Jeanne D’arc 25 februari 2015 ADHD Presentatie voor de ouderkamer Jeanne D’arc 25 februari 2015 Plein 013 Linda Rovers

Even voorstellen: Achtergrond: leerkracht Speciaal Onderwijs Mytylschool Tilburg, Ambulant begeleider PO / VO Consulent Plein 013 Expertise op gebied van Motoriek, Gedrag, langdurig zieken, taakaanpak en Werkhouding, autisme, aandacht problematiek En wie zijn jullie en wat willen jullie graag weten? Plein 013 Linda Rovers

Programma Wat weten jullie al over AD(H)D? Omschrijving ADHD Oorzaken ADHD Kenmerken ADHD Wat betekent dit voor de dagelijkse praktijk? - voor de ouders - voor het kind Handelingsadviezen Zijn er nog vragen? Afsluiting Plein 013 Linda Rovers

Omschrijving ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder aandacht tekort hyperactief stoornis DSM-IV omschrijving ADHD-I, het overwegend onoplettende type. Dit is het type waarbij vooral sprake is van ernstige en aanhoudende aandachtszwakte (moeite om de aandacht in het hier-en-nu te houden, dromerig type) Dit wordt ook wel ADD genoemd. ADHD-H, het overwegend hyperactieve en impulsieve type. Hier is vooral sprake van ernstige en aanhoudende impulsiviteit en hyperactiviteit; ADHD-C, het gecombineerde type. Zowel de problemen van het onoplettende als het hyperactieve type zijn aanwezig. Dit type ADHD komt het meeste voor. Plein 013 – Linda Rovers

Oorzaken van ADHD De tegenstelling aanleg versus omgeving is achterhaald. Nu denkt men meer aan - samenhang en Interacties tussen aanleg en omgeving Zeker is dat: Opvoeding en Omgeving kunnen AD(H)D niet veroorzaken of voorkomen AD(H)D te maken heeft met “anders functionerende hersenen Er sprake is van een grote erfelijke factor De omgeving een grote rol speelt (psychosociaal, fysiek, biologisch) Recent onderzoek wijst erop dat er bij AD(H)D sprake is van een neurobiologische stoornis in de hersenen, op het niveau van de zenuwverbindingen (neurotransmissie). Plein 013 Linda Rovers

Kenmerken van ADHD Sterke punten: Spontaan en open Creatief (afhankelijk van het kind) Energiek en enthousiast Humor Gevoelig en zorgzaam Goed inlevingsvermogen Veel fantasie Gevoelig voor complimenten Risico punten: Concentratieproblemen (Hyper) actief in denken en handelen/ impulsief Rusteloos Motorische problemen (fijn en grof) Gedragsproblemen Plein 013 Linda Rovers

We zien dat AD(H)D-symptomen verbeteren bij: veel structuur interessante activiteiten een-op-een aandacht of direct toezicht het frequent belonen van goed gedrag De ontwikkeling van de hersenen en het daaruit voortvloeiend gedrag worden beïnvloed door de manier waarop met het kind wordt omgegaan. Dit geldt in hoge mate voor heel jonge baby's maar het gaat ook op voor oudere kinderen. Plein 013 Linda Rovers

We zien de AD(H)D-symptomen verslechteren bij: weinig structuur saaie activiteiten slecht toezicht weinig/geen positieve reacties op goed gedrag Het kan niet vaak genoeg herhaald worden dat omgevingsfactoren als opvoeding en onderwijs geen AD(H)D kunnen veroorzaken of voorkomen. Deze factoren kunnen wel de gevolgen van AD(H)D beïnvloeden, zoals de hevigheid van de symptomen en de mate waarin het kind eronder lijdt Plein 013 Linda Rovers

Wat betekent dit voor de ouders? Dagprogramma duidelijk maken Korte taken geven Taken visualiseren waar mogelijk Let op wat goed gaat! Geef regelmatig en direct feedback en complimenten Spreek positieve verwachtingen uit Taken op niveau geven Denk vooruit, zo kun je veel voorkomen Plein 013 Linda Rovers

Wat betekent dit voor het kind? Sociale problemen Concentratieproblemen, snel afgeleid Vergeetachtig Zwakke werkhouding In de klas: nabijheid nodig van de leerkracht om tot werken te kunnen komen In een 1 op 1 setting: max. concentratietijd 45 minuten Veel bevestiging nodig Plein 013 Linda Rovers

Handelingsadviezen Leer het kind zijn sterke en zwakke eigenschappen kennen Leg sociale situaties altijd uit! Neem (diagnostische) gegevens goed door Luister en kijk goed naar het kind Vraag je af of je het gedrag goed hebt geïnterpreteerd Neem de planning samen met het kind door, eventueel werken met kleuren om het te ordenen Vraag je af of je goed hebt gereageerd Gebruik kennis, ervaring en intuïtie Probeer altijd rustig te blijven, door je boosheid zal het gedrag ongetwijfeld escaleren Plein 013 Linda Rovers

Zijn er nog vragen? Plein 013 Linda Rovers

Afsluiting Juf, ik wil wel, maar het gaat soms gewoon niet Ik wil wel stilzitten, maar ik heb zo’n kriebel van binnen en mijn voeten gaan vanzelf bewegen Ik wil wel tussen de lijntjes schrijven, maar mijn hand wil soms niet Ik wil rustig naar buiten lopen, maar als ze tegen me aan botsen word ik opeens boos Ik wil wel rekenen, maar er vliegt zo’n mooie vlinder buiten Ik wil er wel aan beginnen, maar er staat zo’n eng beestje bij getekend Ik wil wel opletten, maar ik hoor de moeders praten op de gang Juf ik wil wel, maar ik weet niet hoe ! Plein 013 Linda Rovers