Module 6 Daan INSPIREREN EN ZINGEVING.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Identiteitsverankering
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Intentie veranderen door bewustzijn
Rol containment bij organisatie-ontwikkeling
Een echte vriend is iemand die vooruit stapt wanneer de rest
Jezus vol liefde, U wilt ons leiden. Wij prijzen U als onze Heer
Visie, missie en kernwaarden
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Levensbeschouwing Welkom
Respectvolle bejegening
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Ho 6: Motivatie.
Indien je vóór mij zou sterven,
Woord van Leven Mei 2011.
Van grote, kleine en miniverhalen
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
Benieuwd naar wie ik ben ...
TWAALF ARTIKELEN OM IDEEËN TE DODEN OF IDEEËN TE WEKKEN
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Iedereen coach naar Jef Clement.
Gesprek in de laatste levensfase: taboes rondom ziekte en dood
NOV Conferentie 7 oktober 2008
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
CanDo Coaching.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Help! Verzuim voorkomen
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Om soms eens dieper over na te denken
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Solliciteren: wat wil ik?
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Welkom ik maak me sterk.
Maak je persoonlijke veranderverhaal
*Welzijn. Medewerkers met een gezonde levensstijl en voldoende uitdaging in hun werk zijn over het algemeen gemotiveerd en productief. *Ziektekosten *Preventief.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Van levenskunst tot stervenskunst Crematorium Tilburg 6 april 2016 Prof Dr Carlo Leget
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Talent in Ontwikkeling
AtyJean & Kracht On Tour Samen on Tour in Goes op 12 oktober 2016.
Mondzorg - persoonsgericht
Anders kijken, anders doen
Talent in Ontwikkeling
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
© UNIEK IN DE KLAS.
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Nee Zeggen!.
Eventmanager: Gerdine Teerhuis
Dialoog.
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
Waarderende benadering
Transcript van de presentatie:

Module 6 Daan INSPIREREN EN ZINGEVING

Wat heb je met de 5e module gedaan? Even achterom kijken D 9.15-10.45 Wat heb je met de 5e module gedaan?

Zingeving en Inspireren Ik De ander Samen D

Zingeving De zoektocht naar de zin, het doel van het leven of van grote gebeurtenissen in het leven, of het trachten dit doel zelf te scheppen. P

Inspireren Het woord inspiratie komt van het Latijnse woord: inspirare, dat betekent: inademen, bezielen, adem geven aan diepere gedachten. Inspiratie is de goedkoopste en tevens de meest verwaarloosde energiebron van de leider om anderen te motiveren. P 10.30 – 11.00

Wat is inspirerend leiderschap? Inspirerend leiderschap is het vermogen eigen en andermans potentieel vrij te maken om te leven en te werken in de richting van de zin en de diepere betekenis van je leven en werk. Inspiratie begint bij het contact maken met je eigen essentie, bezieling, je innerlijke vonk. P

Ik weten wie je bent en wat je wilt Kwaliteiten Tijdslijn Waarden De Bus Wie je was als kind Gedragsdriehoek Levens thema’s Missie Vision quest A

Mijn Missie Een gebaand pad…… is het pad van een ander

Mijmeren in ouderdom A

D 14.30 – 18.00 VISION QUEST

Wat is een Vision Quest? Het is een oude wijze van de Indianen en diende als initiatierite. Het is een manier van bezinning en leidt tot dieper inzicht. D

DE ZOEKTOCHT ACTIVEERT VERSCHILLENDE PSYCHOLOGISCHE PROCESSEN: Vrije associatie Het loslaten van innerlijke emoties Herinneringen en inzichten Meditatieve bewustwording Bereiken van zelf actualisatie D

Overweging We leven op twee niveaus, enerzijds het niveau van de realiteit waar we contact hebben met onze gevoelens, met onze zintuigen, met wat er in ons lijf gebeurt, met wat rondom ons gaande is. Anderzijds is er ons niveau van denken, waar we onszelf serieus belazeren. Dat is de ruimte waar we piekeren, waar we in zitten te denken wat anderen van ons denken of verwachten of zullen denken of zeggen. Het niveau waar we jarenlang dubben en onszelf pijn doen zonder een slag verder te komen. Dat is het niveau waar we om ons zelf heen draaien, met het opgraven en ontleden van oude koeien, met het speculeren over de toekomst, zodat we maar niet het risico hoeven te nemen om nu te leven. Hier maken wij onszelf ziek door wat we zijn te terroriseren met alles wat we zouden willen zijn of wat we moeten zijn. D

Vision Quest Opdracht Wandeling in de natuur van 2 ½ - 3 uur Je gaat alleen. Spreekt met niemand en neem af en toe de tijd om even te reflecteren. Uitgangspunt is de opdracht die je mee krijgt Gebruik de omgeving/natuur om je antwoord te vinden Kom terug en deel je inzichten tijdens de intervisie D

Hoe ga je die omzetten in praktijk, in je leven en werken? Opdracht Wat is de betekenis van de tekst van Arnold Cornelis op je leven en je werken. Hoe ga je die omzetten in praktijk, in je leven en werken? D

Terugblik op vision quest Intervisie Terugblik op vision quest Bespreek in 2 groepjes wat de Vision Quest met je heeft gedaan aan de hand van de volgende vragen: Voelde je verzet toen je begon? Hoe heb jij je daar overheen gezet? Welke impact had de Vison Quest op jou? Wat ga je met de resultaten doen? D 19.30-21.00

DAG 2

Discussie stuk Inspiratie

Filmpje Thais voetbalteam

Hoe neem je de ander mee? Ik De ander Samen D

DAT ER MEE BEOOGD WORDT” “70 % VAN DE VERANDERTRAJECTEN BINNEN ORGANISATIES LEIDEN NIET TOT HET RESULTAAT DAT ER MEE BEOOGD WORDT” A

Waarom veranderingen mislukken Voorbeeldgedrag klopt niet Geen aandacht voor de onderstroom In de bovenstroom spanningsveld tussen planmatig en improvisatie Aannames over veranderen Geen gedeelde bezieling Geen inspirerende visie

Bend Over Here It Comes Again BOHICA stand Bend Over Here It Comes Again A

Wat wel? Weet welk voorbeeld je geeft, vooral als het spannend wordt Heb aandacht voor de onderstroom Check je aannames Mix van planmatig en improvisatie Betrek iedereen Werk bottom-up Maak de taart groter Werk vanuit Why Zoek gedeelde zingeving en bezieling Deel je droom: storytelling

Zingeving in organisatie Hoger doel Zichtbare bijdrage leveren Kunnen zijn wie je wilt zijn Kunnen doen waar je goed in bent Kunnen groeien en bloeien Autonomie en vrijheid In verbinding zijn Wederzijdse waardering

Hoe zit dat bij jou? Hoe kun je binnen jouw organisatie doelmatiger omgaan met veranderingen? Waar wil je meer aandacht aan geven? Neem je naaste collega’s in gedachten. In hoeverre is het werk voor hen voldoende zingevend? Aan wie zou je meer aandacht willen besteden? En hoe is dat voor jou zelf? Past het werk wat je doet bij jouw missie? Wat zou daarin (nog meer) kunnen bijdragen?

Welk verhaal heb jij te vertellen

Start met knuffelen, pagina 91 Organisatieverhalen Zijn verhalen die laten zien hoe mensen hun werk beleven, wat hen in gang zet (of wat juist niet), hoe ze zich verbonden voelen met hun organisatie, hun leidinggevenden en hun collega’s, hoe ze zich ontwikkelen etc.   Zijn een prachtige manier om mensen te inspireren. Het is bruikbaar bij veranderprocessen, kernwaarden, samenwerking, toekomst, leerprocessen. Het is misschien ook wel het natuurlijke tegengif tegen de zakelijke sms en emailwereld. Voor wie communicatie zenden én ontvangen is en voor wie durft te ontvangen voordat hij gaat zenden, zijn organisatieverhalen veelbelovend.

Wat is de kracht van organisatieverhalen? Verhalen sluiten aan bij onze manier van informatie verwerken, waardoor we ze gemakkelijker kunnen onthouden Verhalen geven context, waardoor informatie beter wordt begrepen Verhalen maken concreet wat abstract is, waardoor ze gemakkelijker kunnen overtuigen Verhalen geven richting, waardoor mensen in beweging komen Verhalen geven betekenis en zin, waardoor mensen houvast ervaren Verhalen geven inzicht, waardoor zelfs het ongrijpbare hanteerbaar wordt Verhalen framen, waardoor ze de manier beïnvloeden waarop mensen naar de wereld kijken   Boven alles verbinden verhalen, wanneer ze herkenbaar en geloofwaardig zijn Vb: Ritz Carlton 100 vestigingen en 30.000 medewerkers dagelijkse line-up van 15 minuten waar de wow-story van de dag centraal staat Strategie is van de bovenstroom, verhalen zijn de onderstroom. Verhalen uit de onderstroom kunnen betekenis geven aan de informatie uit de bovenstroom en kunnen deze onderbouwen of juist zichtbaar maken waar de bovenstroom tekort schiet

Soorten verhalen Springboard verhaal Richtinggevend verhaal Zingevingsverhaal Springboard verhalen: Waarom is veranderen nodig? Hiermee geef betekenis aan een verandering. Het resultaat is dat medewerkers niet langer vragen waarom de verandering nodig is, maar hoe de verandering te realiseren is.   Het richtinggevende verhaal: Waar gaan we naartoe? Veranderweerstand verdwijnt waar helderheid verschijnt. Helderheid over het veranderdoel en de manier waarop de verandering wort ingevoerd. Zingevingsverhaal: Waarom voel je je met de verandering verbonden. De manager die met storytelling aan de slag wil, moet verbinding krijgen met zijn eigen verhaal: de zaken uit zijn werk en leven. Door te vertellen over de emoties van eigen ervaringen kun je mensen inspireren, overtuigen, troosten en geruststellen. Persoonlijke ervaringen worden zo verbonden met thema’s binnen de organisatie. Verhaal over paaseitjes, pagina 179

Hoe zou jij verhalen inzetten bij een veranderproces? Visie, Organisatieverhalen kunnen in de visiefase heel goed worden ingezet om kennis, ervaringen en belevingen uit (of rond) de organisatie te verzamelen en uit te wisselen die bijdragen aan het inzicht in het ongemak, het probleem of de ontwikkeling. Of om tot een gedeeld beeld te komen van het vertrekpunt (de context) en van de gedroomde veranderbestemming. Het verhaal is ahw een reflectie op het ongemak, het probleem of de ontwikkeling en beantwoord een paar belangrijke vragen: wat is het probleem precies? Wat betekent het voor ons als organisatie? Wat gebeurt er als we niets doen? Hoe verhoudt het zich tot wie we zijn? Naar welke situatie willen we uiteindelijk toe? Organisatieverhalen in de diagnosefase geeft inzicht in hoe een organisatie ervoor staat tov van de verandervisie, hoe mensen in en rond de organisatie de verandervisie ervaren, waar zij energie van krijgen, waar zij tegenaan lopen en welke ideeën zij zelf hebben over de verandering Verhalen in de strategiefase: Verwoorden waarom voor een bepaalde strategie is gekozen. Door bv. een persoonlijk zingevingsverhaal kun je andere mensen inspireren en de intrinsieke motivatie van anderen laten ontkiemen Marcella’s verhaal, p. 205

Hoe krijg je verhalen los? Schep een narratief, verhalend klimaat Stel een goede prikkelvraag Let op uitspraken Luister, luister, luister (LSD is uit, LLL is in)

Film

Van storytelling naar storyliving! Samengevat: Vertel een waar, authentiek verhaal Vertel een positief verhaal Bespaar op details Vertel het verhaal voor en na de verandering Van storytelling naar storyliving!

Kenmerken van verhalen: Heeft begin, midden en eind Hoofdpersoon Verhaallijn met daarin een ontwikkeling Tegenstanders Medestanders Authentiek Prikkelend en emotie P 11.00 – 12.30

Opdracht Neem een verandertraject (dat nog plaats moet vinden) in gedachten. Schrijf hiervoor een verhaal dat je kunt gebruiken om medewerkers mee te krijgen in de gewenste verandering. Gebruik hierbij de kenmerken van een verhaal P