Maturity Scan HAN en nu verder! Presentatie Maturity Scan HAN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitbesteden van ICT diensten? Bezint eer U begint!
Advertisements

#Exactlive12 / #livesessie8 Wel of niet naar de cloud?
Edushock leerfestival
Door goede gesprekken groeien
Aanmelden in studielink
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
Basis van digitaal collectiemanagement
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Onderbouwend vertrouwen, focus op succes! Ron Bormans November 2006.
Hogescholen in Dialoog
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Governance van de informatievoorziening
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
ICT in een dynamische context
SURF Normenkader HO Geert Eenink Teammanager Software & Cloud.
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
Vizier op sociale duurzaamheid 17 september 2009 GTST: HR wordt groen! Pauline van der Meer Mohr.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
ICT in het Onderwijs bij TBM
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
TOM keurmerk Marius Berendse.
Implementatie Normblad 8002
Governance van de informatievoorziening
Visie informatievoorziening
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
De juiste student op de juiste plaats. Highlights presentatie werving & selectie We zijn begonnen met (de voorbereidingen voor) het nieuwe voorlichtingsplan.
1 Rol van de UB Pitch 2: Wageningen. Dienstverlening onderzoeksdata Gezamenlijke aanpak Juridisch, Bibliotheek en IT De Wageningen UR case: Data Management.
1 Onderscheid Ethish beleggen, Duurzaam beleggen en Verantwoord beleggen Ethisch beleggen Hierbij is sprake van een zuiver idealistisch motief. “Ethische.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
Informatie management HC2
Beheer van Onderzoeksdata (RDM) Hannelore Vanhaverbeke – DOC Jan Ooghe, Kristel Hoydonckx – ICTS TOB project o.l.v. Hilde Van Kiel - UB.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Welkom. Inspirerende omgeving Ruim 30 vooraanstaande bedrijven op het gebied van duurzame energie presenteren zich aan u in het Dubo Trade Centre. Uiteenlopende,
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
In het hoger onderwijs Identity Management. partner in IGI Group Peter Jurg.
Naar een regionale aanpak taal en rekenen Mei 2010 Voorstel aan bestaand samenwerkingsverband Profijt om tot afstemming met betrekking tot taal en rekenen.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Groen links.  Onderwijs  Integratie  Europa  Duurzaamheid  Economie Punten die we gaan behandelen.
Van Arbeid en gezondheid naar duurzame inzetbaarheid? Werkgevers op de barricaden!! Resultaten uit TNO/SEO onderzoek Irene Houtman.
Waardeketen van Porter
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 56 opleidingen in 8 gebieden 11 locaties 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch en.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Hoe leren professionals?
Dr. Els M.L. Verschuur Invitational Conference NPZZG
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Vragenlijst KEI vrijdag 13 januari 2017.
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
veilig en gezond bouwen
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
ICTO-beleid van de Nederlandse universiteiten
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Groeien in ATEX volwassenheid
Transcript van de presentatie:

Maturity Scan HAN en nu verder! Presentatie Maturity Scan HAN Rudolph Staal, projectleider service unit ICT. 29 mei 2015

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Studenten 31.332 Bachelor opleidingen 62 Master opleidingen 19 Medewerkers 3.180 Lectoraten 38 Totale baten € 273,1 miljoen Werkplekken 6500 Locaties 16 Virtuele servers 400 Fysieke servers 60 Serverruimtes 2 Back-up ruimtes

Organisatie HAN

Service Unit ICT (circa 100 medewerkers) Organisatie HAN Service Unit ICT (circa 100 medewerkers) Netwerkdiensten Werkplekdiensten Analyse/Advies/Arch. Serverdiensten Service Desk Projectenbureau TA diensten Applicatiediensten Ondersteuning Webdiensten Digitale Distributie Management

Vragenlijst naar alle teamleden + MT Verwerken van alle gegevens Proces tot nu toe: Vragenlijst naar alle teamleden + MT Verwerken van alle gegevens bespreken resultaten met betrokken   CH IO JO MT ML PB RS FF DO MH Gem. Groene ICT Strategie 2 1 3 1,8 Governance van ICT services 2,6 Groen ICT-inkoopbeleid 2,1 E-waste beleid 2,2 Groene ICT in informatie-management en architectuur 1,7 Samenwerking in community 2,3 Groene ICT ketenmanagement 2,0   CH IO JO MT ML PB RS FF DO MH Gem. Onderwijs 1 2 1,5 Onderwijsondersteuning 3 1,6 Onderzoek 1,7 Onderzoeksondersteuning Valorisatie Informatieontsluiting

Groene ICT in de organisatie

Governance van ICT services 2,6 3,1 Groen ICT-inkoopbeleid 2,1 Groene ICT in de organisatie   Gem. Groene ICT Strategie 2 1 3 1,8 Governance van ICT services 2,6 3,1 Groen ICT-inkoopbeleid 2,1 E-waste beleid 2,2 1,7 Groene ICT in informatie-management en architectuur 2,0 Samenwerking in community 2,3 Groene ICT ketenmanagement 2,5

Vergroenen van bedrijfsvoering door ICT

Reduceren van reisbewegingen door ICT 2 3 5 4 3,0 2,5 Vergroenen van bedrijfsvoering door ICT   Gem. Reduceren van reisbewegingen door ICT 2 3 5 4 3,0 2,5 Reduceren van ruimtegebruik door ICT 2,7 Reduceren van energiegebruik door ICT 1 1,8 2,3 Reduceren van papiergebruik door ICT 2,9 3,3 Feedback en decision support 1,4 1,5

Onderwijsondersteuning 3 1,6 Onderzoek 1,7 Onderzoeksondersteuning Vergroenen van primaire processen door ICT Gem. Onderwijs 1 2 1,5 Onderwijsondersteuning 3 1,6 Onderzoek 1,7 Onderzoeksondersteuning Valorisatie Informatieontsluiting

bespreken resultaten met betrokken Model: Model was lastig in te vullen een grote spreiding in vraagstelling (level 1 is van toepassing maar ook onderdelen vanuit level 2) Sommige levels leken veel op elkaar Beleid Hebben we beleid en zo ja wordt dat uitgevoerd? We zijn op gebieden duurzaam (E-waste) maar is daar beleid voor opgesteld? Men ervaart dat veel zaken op ad-hoc niveau plaats vindt. Duurzaam wordt meer door individuele personen getrokken maar is daardoor niet geborgd. Wat we nu aan “groen” doen komt meer uit de markt dan vanuit ons (zuinigere computers, virtualisatie, etc)  

bespreken resultaten met betrokken Onderwijs: Men mist een echte dialoog met het onderwijs Men wil graag samenwerking en kennis delen maar heeft daar weinig tijd voor beschikbaar Men zit zich slechts als een onderdeel van de keten waardoor invloed beperkt is Men ervaart, zijnde deel van de keten, dat het lastig is om innovatie in het onderwijs goed en snel te kunnen oppakken ICT zelf: Beschikbaarheid en continuïteit belangrijk (reden lage levels) Wil graag meer samenwerken met Facilitaire zaken Efficiënter omgaan met middelen (verschillende applicaties voor het zelfde doel) en bronnen (één bron ipv meerdere) handgrepen voor “Groen” binnen projectplannen

bespreken resultaten met betrokken Zinvol: JA, we moeten hier zelf de stappen nemen Nee, geld is de motivator en niet een intrinsieke duurzaamheid Twijfel: wat gaan we ermee doen, komt hier een vervolg stap op? Opschrijven van een plan is 1, maar het doen is 2, etc.

en nu verder! Vervolg stappen: Inventariseren welk attributen we willen verbeteren en naar welk niveau Prioriteren van de attributen en Per attribuut een stappenplan Specifiek: Informatie rondom ICT & duurzaam verbeteren Specifiek: Duurzaamheid binnen het Instellingsplan 2016-2020 Specifiek:

Vragen? advies Betrek het hoger management erbij (bewustwording) zorg voor één of meerdere trekkers Kies een paar punten en werk die uit plan direct vervolg sessies met betrokkenen in Vragen?