Bedrijvencentra: spil in een nieuw ecosysteem Sebastiaan Willemsen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Advertisements

23 januari 2014 / Raymond Buitelaar en Bart van Meurs
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
De Horstgemeenschap Van passanten tot participanten.
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
“Hoe kom ik aan klanten?”
De marketing-omgeving
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
Ecosysteem van duurzame ondernemers in Utrecht Evelien Boshove 20 juni 2013 Onderzoeker EBU.
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
waarom dit boek? Afsluiting 10 jaar Randstad Award Groeiend belang van employer branding Stand van zaken Tijd om thema te verdiepen De echte arbeidsmarkt.
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Samen werken aan sociale stijging
Een startersgids voor innovatie
Talent voor Talent een verkenning. Talent voor handen commercie - Thierry, Peter B marketing - Louise backoffice - Annemieke, (Manny?) bedrijfsleiding.
Gerwin Verschuur, 13 februari 2014
Ondernemen na je studie!
Wat is UNIZO?  UNIZO = Unie van Zelfstandige Ondernemers  Doelstelling: meer kansen voor ondernemers creëren, in het belang van de hele.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Copyright 2003 Stg Wireless Leiden Jasper Koolhaas Huub Schuurmans Marten Vijn.... en anderen.... Stichting Wireless Leiden AD 2002.
Introductie G!DS. Inhoud  Wat is G!DS?  Wat kan ik met G!DS?  Data in G!DS  Kwaliteitscontrole  Uitvoer uit G!DS  G!DS Sites  Aan de slag met G!DS.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Tips over ondernemersdienstverlening in stedelijke vernieuwingsgebieden.
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Social Media Door Dyonne en Yanthe
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
WORKSHOP MARKETING VOOR STARTERS. Agenda: 1………………………………………. 2………………………………………. 3………………………………………. 4………………………………………. 1. WIE IS FREEK? 2. DE BASIS VAN JE.
Een wijkcentrum in en van de buurt Eindhoven, juni 2014 Aanpak gemeenten Ondersteuning Ondernemen in je wijk.
Dwaande met je bedrijf Ondernemersvaardigheden
Social media presentatie
DOOR REGIONALE AFSPRAKEN De klant centraal Kwaliteit belangrijker dan kwantiteit?! Jan Doorakkers, 3 december 2014.
Voor jezelf beginnen Een eigen bedrijf. Algemeen Een eigen bedrijf Freelancer Voordelen – Grote vrijheid Leuk werk Brede oriëntatie Nadelen – Alles zelf.
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Opening Crossfit Vincent Jasper Thomas. Inhoud Wat is crossfit Debriefing Missie Visie Doelgroep Concurrentie analyse ( omgeving) SMART 4p’s Promotie.
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
De Future Proof Corporatie Hoe worden corporaties toekomstbestendig?
Nationaal Hockeycongres 25 januari 2014 WORKSHOP SPONSORWERVING DANNY DE GRAAF.
Stichting Veteranen Actief Veteranen met een missie 2.0 augustus 2011 GEWAAGD DOEL Waarheen gaan wij? HOGER DOEL Waarom bestaan wij? KERNKWALITEITEN.
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
Het merk IK guerrilla marketing Ruth Giebels Vrijdag 13 november 2009 HKU.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Intro Workshop Acties Elly Van Acoleyen. HET REFERENTIEKADER COLLECTIE PLEK OPENEN BEDIENEN ETALEREN UITBATEN BEGELEIDEN.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Zelfstandig vanuit Werkloosheid
Toekomst van de besturen …
Co-creatie kan plaatsvinden met: Publiek Andere culturele organisaties
What will you do to change the
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Starten met Internationaal Ondernemen
Dwaande met je bedrijf Ondernemersvaardigheden
Stichting Klimkoord Een Non-profit organisatie met passie;
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Sociaal ondernemerschap: wat is het en wat is het belang?
Weer in de lift.
Transcript van de presentatie:

Bedrijvencentra: spil in een nieuw ecosysteem Sebastiaan Willemsen

Conclusie: paradigma verandering Vastgoed als commodity (grondstof) Een warm nest is niet perse wat klanten nodig hebben. Vastgoed als hub (spil in het wiel) De juiste positionering in het netwerk is van levensbelang.

Onderwerp van de dag De Relatie tussen Bedrijvencentra en Economische ontwikkelingen Afbakening: Inzoomen op: de doelgroep van startende en kleine ondernemingen. de rol die gespeeld kan worden in de dynamische omgeving van starters, groeiers, stoppers en doorstarters.

Ontwikkelingen kantoormarkt Stijgend aanbod m 2 Dalende vraag Stijgende leegstand Dalende prijzen

Startende en kleine bedrijven De doelgroep groeit… …is er meer aan de hand?

De ontwikkeling van economische waarde

Autonome trends: nieuwe economie Bedrijfsleeftijd van 45 naar 15 jaar Instabiele financiële wereld Relationship marketing Netwerk economie Doorzichtigheid Virtualisatie Self-service

Wat zegt de wetenschap? Wie wil in een bedrijvencentrum? 2 of meer personen Mobiliteit Straal van 10 km Prijs is belangrijke 4 de plek Meer kwaliteit tegen zelfde prijs 21% van verhuizers Relevante feiten starters met 2-9 personen (Hoge) scholen zoeken aansluiting Rijksoverheid ontwikkelt beleid Vergroot ondernemersvaardigheden Financiele mogelijkheden Kennisdeling Vanuit uitkering meer levensvatbaar

De ontwikkeling van economische waarde Een paar vragen tussendoor: 1.Waarom zeggen ZZP-ers niet dat ze zich in een bedrijvencentrum willen vestigen op de vorige dia? 2.Hoeveel van die ZZP-ers hebben bij jullie nu eigenlijk letterlijk of figuurlijk onderdak gevonden? 3.Wat zijn je vernieuwende activiteiten geweest om in te spelen op de behoefte van deze groeimarkt? 4.Wat is je toegevoegde waarde voor dit marktsegment?

Wat is dat ecosysteem dan? Samenhang van bedrijven, klanten, gemeenten, scholen, bedrijvencentra, toeleveranciers, rijksoverheid, technologie, wet- en regelgeving, ict- en fysieke infrastructuur, relationele netwerken, brancheverenigingen, vakbladen, etc. Diensten, producten, informatie en vertrouwen worden uitgewisseld Pro actief gedrag resulteert in een goede positie in het netwerk Einde zero-sum-denken Meerwaarde vinden naast core business: vindt gezamenlijk belang. Gemeente, bedrijvencentrum en kleine ondernemer  voor allemaal is het voortbestaan van de kleine ondernemer een gezamenlijk belang Samengevat: een sterk ecosysteem is een levensvatbare bodem voor kleine bedrijven

Waarom? In belang bedrijvencentrum: continuïteit In belang doelgroep: continuïteit en groei In belang gemeenten: sociale en economische doelstellingen In belang opleidingsinstituten: aansluiting met samenleving In belang KvK: die zoeken altijd naar een reden van bestaan ;) In belang toeleveranciers: continuïteit Samengevat: iedereen heeft er belang bij!

To do lijst Wees zichtbaar: Stel je bedrijf open voor lokale bijeenkomsten Geef seminars ism KvK of stel je ruimte beschikbaar Organiseer zelf relevante bijeenkomsten Wees interactief op social media Lanceer een app voor je flexibele verhuur Sluit je aan bij nieuwe initiatieven Werk samen met je gemeente (bijv. starters uit een uitkeringssituatie begeleiden) Cold call ieder kwartaal startende bedrijven van 2 tot 10 personen, binnen een straal van 10 km (KvK bestand) Out of the box oplossingen voor starters en ZZP

Out of the box oplossingen Starterspakket / ZZP-pakket Stappenplan Korting voor een jaar Inschrijfadres voor bank, KvK, Belastingdienst en andere. ICT mantelcontract: telefonie, laptop, officepakket, voordelig en flexibel af te nemen (ism lokale leverancier bijv.) Gratis advies van belastingadviseur met checklist voor jaarcyclus en administratietips Deelauto met reservering app (ism greenwheels) Coöperatieve ziekenkosten verzekering voor ZZP-ers Businesscoach inloopsessies (ism KvK) Virtueel kantoor (postadres met flexplek op afroep via app) Stagairs aanbod vanuit Universiteit, Hoge Scholen, ROC.

Actuele rapporten & onderzoeken Wissel business cards uit om alle documenten per mail te ontvangen.

Dank