Wetgeving digitale overheid (GDI)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Advertisements

Besluitvorming in OCMW
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
1 Situatie begin 2011 • Tekort op leges • Bezuinigingen proces • ABC methode (inzicht in kosten) • Respect voor het vak en regelgeving • Systeeminnovatie.
Deelnemers werkgroep Gemeenten die de “of” vraag zijn gepasseerd
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
Implementatie ECK: Distributie en Toegang VO ECK Klantdag, 14 mei 2013 Willem-Jan van Elk, Tony Heemskerk.
7 februari 2007Benchmark Publiekszaken 2007, Driebergen1 Het ABC van publieke dienstverlening : Altijd de Burger Centraal (met de BurgerServiceCode) drs.
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
ICT in een dynamische context
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
Juridische aspecten van invaren in nieuwe pensioencontract
BESCHERMING VITALE INFRASTRUCTUUR
Samenwerking in het sociale domein ‘ over bestuurlijk lef en ambtelijke onrust in de regio’ Debat "De Sociale Gemeente" Dick van Maanen.
Leiden University. The university to discover. Elektronisch procederen bij de bestuursrechter Marga Groothuis NVvIR, Den Haag 23 juni 2011.
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
Enterprise Document Management Fase
Digitaal mei 2014.
Welkom Het eID Stelsel maakt het mogelijk om online te zaken doen met de overheid en het bedrijfs-leven, met één of meer inlogmiddelen. Marije Jurriëns,
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Van opvang naar ontwikkeling Almere 12 nov. ‘14 Lex Staal.
Rob van de Velde, Geonovum Geeft GIDEON de samenhang die nodig is voor samenwerken ? Doelmonitoring GIDEON, 14 oktober 2009.
INLEIDING ontwikkelingen Awb en attributie Luurt Wildeboer 15 april 2009.
Ontwikkelingen Overheid.nl Hans Flier Directie Burgerschap en Informatiebeleid - BZK.
Wetgeving digitale overheid (GDI)
Implementatie Bestuursrechtelijke Geldschulden Implementatie Bestuursrechtelijke geldschulden 4 e tranche Awb Hoe te komen tot een succesvolle.
Kwaliteit en beleid
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
3 februari 2016 Roadshow omgevingswet
Persoonsgegevens en de Wbp
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Verkenning Informatievoorziening Sociaal Domein Decentralisaties Jeugd, WMO, Participatie Hans Versteeg - VNG Expertmeeting Informatievoorziening GGD-NL.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Titel van de presentatie | 20 oktober 2010 Afsprakenstelsel eHerkenning Freek van Krevel Versie 28 november 2011.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
GELEKT, WAT NU? HET MELDINGSPROCES. WORKSHOP - PROGRAMMA TE BEANTWOORDEN VRAGEN DEZE MIDDAG WAT IS EEN DATALEK? ERVARINGEN? CASE: GELEKT, WAT NU? HET.
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
De werking van de Omgevingswet Doelgroep: beginners Schakeldag 21 juni 2016 Arjan Nijenhuis, plv. directeur Eenvoudig Beter.
Samenwerking en Toekomst Drechtsteden regionale strategische agenda programmering netwerkbestuur organisatieontwikkeling portefeuillehouder A.B. Blase.
Afspraakgericht werken Snel balie
Sjors Slaats december 2015 Omgevingswet & de Raad Sjors Slaats Sjors Slaats december 2015.
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Het cultuurbeleid 2021 en verder
IMPLEMENTAATIE KADER ZORGPLICHT KERINGEN
Identificatie- en Authenticatiesafari
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Introductie eID juni 2017.
bij kwaliteit en outcome
Van beleid tot regelgeving
Cliëntenraad Sociaal Domein
De Digitale Overheid, Open Data en Omgevingswet
Idensys pilot Rotterdam
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Private Kwaliteitborging
Digitale toegankelijkheid in Nederland
Structuurvisie ‘Windenergie op land’
Sensoren en de rol van de overheid
Kansen van de Wmo voor de installatiebranche
Sandra van Heukelom-Verhage Amy Elzakkers
Waarom het keuzepaneel?
Transcript van de presentatie:

Wetgeving digitale overheid (GDI) In fasen naar uitvoering Regeerakkoord ‘Digitaal 2017’ Barbera Veltkamp BZK/CZW Academie voor Wetgeving 02-07-2015

Digitaal werkende overheid = onontkoombaar (I) Betekenis voor burgers en bedrijven Electronisch zaken doen, snel en goedkoop; dienstverlening Informatie verkrijgen (over: beleid, besluitvorming, omgeving, zichzelf en anderen) en ‘producten’ Zorgvuldigheid, waarborgen, rechtszekerheid, privacy Betekenis voor overheden Manier van werken: gelijkwaardiger, mondig, contact minder fysiek/wel direct, open & efficiente organisatie (‘klantgericht’) en: beleidsvorming interactief (draagvlak) Bestuurlijke processen en afwegingskaders transparant: voortdurend laten zien wat je doet, voor wie en hoe Bedrijfsvoering (documentatie, administratie, communicatie)

Digitaal werkende overheid = onontkoombaar (II) Betekenis voor de wetgever Overheid moet zichzelf verplichtingen opleggen Veranderende rollen en (eigendoms)verhoudingen: overheid minder sturing, marktpartijen meer zeggenschap (infra) Dus: ander krachtenveld, meer belangen een plek geven Evenwicht: ruimte laten - waarborgen & rechtszekerheid scheppen Technologie, innovatie en snelle ontwikkelingen opvangen; gevolgen voor wetgevingsarchitectuur (‘toekomstvast wetgeven’): # techniek onafhankelijk formuleren # delegatie # (dynamisch) verwijzen

Artikel X, lid 1, Wet Elektronisch Berichtenverkeer “Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties draagt zorg voor de inrichting, beschikbaarstelling, instandhouding, werking, beveiliging en betrouwbaarheid van voorzieningen voor elektronisch berichtenverkeer en informatieverschaffing alsmede van voorzieningen voor elektronische authenticatie en elektronische registratie van machtigingen.” ……………..waar gaat dit over?

De wetgevingspraktijk Technische en ongrijpbare/onzichtbare materie ICT is andere wereld en andere taal Nieuwe rechtssubjecten, rechtsrelaties en beleidsvelden Normstelling steeds meer gezamenlijke aangelegenheid: buitenwettelijke normenkaders, audits en certificering Deelname in PPS door ovh en marktpp; ‘governance’/zeggenschap # Publieke en private belangen lopen door elkaar. Nodig: duidelijkheid over verantwoordelijkheden en bevoegdheden # Vermenging publiekrecht – privaatrecht Pilots en experimenten; op gespannen voet met regels Rekening houden met privacy impact assessments (PIA’s) en CBP ………primaat van de wetgever: uitgehold of andere betekenis? Oftewel: hoe waarborgen we democratische legitimatie?

Wetgevingstrajecten digitale overheid Regeerakkoord: recht op digitaal zaken doen met overheid Krijgt vorm in: # Wet GDI => verankering van GDI # eID stelsel (PPS) => in: Wet GDI # publiek middel => in: Wet GDI Daarnaast allerhande algemene en sectorale wetgeving Toename facultatief en verplicht digitaal verkeer met ovh & verplicht gebruik bepaald systeem (bijv MijnOverheid, webformulier) Parallelle trajecten, verschillende snelheden Wetgeving is randvoorwaarde voor effectuering digitale dienstverlening door overheid Wetgeving is politiek proces; TK moet zijn rol kunnen spelen Voorbereiding is samenspel beleid – uitvoering – juridische functie

Keuzes en dilemma’s Positionering: welk probleem oplossen? In huidige situatie is sprake van: # bestaande voorzieningen (GDI) # beleidsmatig niet uitgekristalliseerd # versnipperd juridisch kader # behoefte burgers & bedrijven aan digitaal verkeer met ovh # onvoldoende gebruik door overheid zelf # behoefte aan duidelijkheid en uniformiteit # onvoldoende efficiency # snel veranderende samenleving Nodig: # Evenwicht tussen toekomstvastheid/flexibiliteit <--> rechtszekerheid/democratische legitimatie # Verschillende belangen een plek geven # Visie, ambitie en conceptuele samenhang # Voortgang

Wet GDI (BZK-EZ) Uitgangspunten: Bieden van duidelijkheid en ruimte voor ontwikkelingen Reikwijdte: bestuursorganen (incl. Rijksdienst), wel uitzonderingen Verplichte aansluiting op én gebruik van GDI Relatie tot eigen bedrijfsvoering; autonomie, niet exclusief Gefaseerde invoering mbt voorzieningen en bestuursorganen Werken in tranches; stip op de horizon Thema’s eerste tranche: Ontsluiting algemene overheidsinformatie (overheid.nl., ondernemersplein.nl) Ontsluiting persoonsgebonden informatie (MijnOverheid, Ondernemingsdossier) Elektronische toegang tot GDI: via publieke én private authenticatie Standaarden, systeemintegriteit, privacy, toezicht

Proces en planning eerste tranche Projectorganisatie Relatie tot aanpalende dossiers (programma’s eID, publiek middel, uitvoeringswet eidas Vo, modernisering Awb etc.) interdepartementale projectstructuur ‘Meenemen’ politiek, advies CBP Aanhaken Digicommissaris Implementatieplan Tijdpad tot nov. 2015: interdep. afstemming, PIA, u&h toets, regeldruk toets, opstellen implementatieplan (incl. k/b), opstellen wetsvoorstel nov.–dec. 2015: consultatie feb-maart 2016: bestuurlijke besluitvorming medio 2016: indiening bij TK