OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatieanalyse klassediagram I.
Advertisements

Les 2 klassediagrammen II
Use Case Modelling.
Klik op de app om de e-learningapplicatie te starten.
Het doen van onderzoek in klas 4
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp - 3
OO analyse en de kunst van het motoronderhoud
BattleBots The school battle.
Methodisch begeleiden
RUP Elaboration Analyse en Ontwerp Jef Bergsma.
Analyse en Ontwerpen II
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Hoe pas je de interacties in in je analyse van je domein?
Software Engineering les Procesmodellen en Use Cases
Stagebegeleiding bijeenkomst 2.
Ontwerpen van Informatiesystemen met
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
INTERACTION DESIGN Week 2. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Usecase vormen Bouwstenen Spelregels Briefing voor werkcolleges Q & A.
MEDMEC02 Media en creativiteit les 6 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Object Oriented Modeling
Informatieanalyse.
C/S varianten s /CSpaginas/
Module 7 – Hoofdstuk 3 Unified Modeling Language.
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp - 2
OO Analyse in de praktijk OO Analyse in de praktijk V Enkele Design Patterns.
OO Analyse in de praktijk
Procesmodellen en Use Cases als Basis voor Zorgvuldige Componentselectie E. Maij M. Poerschke M. Kalshoven J. Zwetsloot DEMO UML MIC2000.
Interpreteren van data
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 1.
Erasmushogeschool Brussel Naim Ben Tanfous Stef De Spiegeleer Joeri Verdeyen iCafe Een digitaal bestelsysteem voor de horeca. 2de zittijd.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Informatiebehoefte na invoering van 1mei-deadline (recht op Studiekeuzeadvies) Wat het onderwijs(management) allemaal wil weten over het effect van deze.
Object geOrienteerd Software-ontwerp - 6
Objectgeoriënteerd Ontwerp
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Onze doelen en visie in beeld
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
TECHNISCH ONTWERPEN TECHNISCH ONTWERPEN.
Introductie Systems Engineering
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
UML 1. Use cases1. Use cases. Het probleem: Hoe inventariseer ik wensen en eisen voor mijn project? Hoe leg ik ze vast? Hoe geef ik vorm en structuur.
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Retrospective.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Typ hier de titel Geef hier extra gegevens op. Inleiding n Doel van de discussie n Iets over uzelf.
UML De Basics en de Use-case Diagrammen. UML Introductie Unified Modeling Language Grafische modelleertaal Waarom UML? - UML wordt gebruikt om de werking.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Unified Modeling Language 2.0
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp - 5
Direct aftrap C-propedeuse, studiejaar , blok 2
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Unified Modeling Language
Periode 4 – IBS 3 De gezonde kantine
Product van TU Delft, SEC
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Product van TU Delft, SEC
Software Development fundamentals
Unified Modeling Language
Transcript van de presentatie:

OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp 1 Organisatie OOS Proces van software-ontwikkeling Requirements Inleiding Analyse & Ontwerp

Organisatie OOS Leerdoelen Leerproces Activiteiten Afronding Informatie http://intranet.hi.fontys.nl/users/hem/

Leerdoelen Correct interpreteren van UML en toepassen gedurende het ontwerp in een juiste volgorde schetsen proces van software ontwikkeling en van de diverse stappen aangeven wat de belangrijkste kenmerken zijn toepassen van een aantal ontwerppatronen en het gebruik van packages leren werken met een OO case-tool

Leerproces Werken in projectgroepjes van maximaal 4 studenten aan casus. Individuele begeleidingsgesprekken, eenmaal halverwege de module, 15 minuten per student. Wekelijkse werkbijeenkomsten per groep Taakverdeling tussen docent en student Docent begeleidt, student moet zorgen dat hij iets leert

Activiteiten 1/2 Opstellen van een conceptueel klassendiagram en formuleren van belangrijke use-cases. 2/3 Coderen van de klassen conform statisch klassendiagram. Toepassen van compositie. 3 Uitwerken van concrete scenario’s bij de use-cases: werk verdelen over de groepsleden. Per persoon een sequentiediagram maken naar het zelf opgestelde scenario. 4 Singleton patroon en facade patroon toepassen. Klassendiagram verfijnen. Verder werken aan het coderen van de methoden die in week 3 werden toegevoegd. 5/6 Per persoon: een toestandsdiagram van een door de docent aangewezen klasse maken als huiswerk. een grote of een klein aantal samenhangende use-cases onderbrengen in een gui-panel ontwerp in overleg met de docent. 5/6/7 Per persoon een gui bouwen voor het gekozen deel van de casus. 8 Afronden van de module.

Activiteiten 1 /2 Opstellen van een conceptueel klassendiagram en formuleren van belangrijke use-cases. 2/3 Coderen van de klassen conform statisch klassendiagram. Toepassen van compositie. 3 Uitwerken van concrete scenario’s bij de use-cases: werk verdelen over de groepsleden. Per persoon een sequentiediagram maken naar het zelf opgestelde scenario. 4 Singleton patroon en facade patroon toepassen. Klassendiagram verfijnen. Verder werken aan het coderen van de methoden die in week 3 werden toegevoegd. 5/6 Per persoon: een toestandsdiagram van een door de docent aangewezen klasse maken. een grote of een klein aantal samenhangende use-cases onderbrengen in een gui-panel ontwerp in overleg met de docent. 5/6/7 Per persoon een gui bouwen voor het gekozen deel van de casus. 8 Afronden van de module.

Afronding Student moet aantonen dat hij de doelen gerealiseerd heeft. Voorbeelden verzamelen en daar een goed verhaal bij vertellen. In de voorbeelden alleen die dingen opnemen die zelf gemaakt zijn. Het gerealiseerde product speelt op zich geen rol Mondeling van 30 minuten waarin student aantoont doelen gerealiseerd te hebben. Docent gebruikt checklist en criteria. Om de mondelinge toets met een voldoende te kunnen afronden, is een eerste voorwaarde dat de doelen duidelijk zijn. Dit zal niet vanaf week 1 het geval zijn. Het is daarom zaak steeds weer naar te doelen terug te kijken en “doelgericht” te werken. Herkansing: Voor de herkansing geeft de docent op basis van de beoordeling voor de toets een extra opdrachten en een deadline waarvoor die moeten zijn afgerond. Deze deadline ligt altijd voor het begin van het volgende blok. Daarna volgt opnieuw een mondelinge toets over alle onderwerpen. Voor deze herkansing is nog slecht 15 minuten beschikbaar.

Proces van Software ontwikkeling

Watervalmodel

Iteratief proces

Interactief Een systeem voor klanten Domeindeskundige Communicatie mbv standaardtaal (UML) Use case (diagram) Klassendiagram (statisch) Sequentiediagram Klassendiagram (dynamisch) Toestanddiagram … Bij het eerste punt kan uitgewijd worden over het punt dat automatiseerders al te vaak zelf weten wat handig is. Voorbeelden te over, bijvoorbeeld uit bekende Microsoft interfaces. Het tweede punt heb ik opgenomen als link naar UML. Dat dit een belangrijke rol speelt in de communicatie met klanten.

Incrementele software ontwikkeling Incrementeel Iteratief Interactief Hier aankondigen waarover de instructie gaat

Requirements

Use-case Template: name actor(s) preconditions normal flow (alles gaat goed) results (alles gaat goed) alternate flow

Mediatheek ‘De Uitleen’ Uitlening van boeken, audio-cd’s, cd-rom’s, videocassettes, video en dvd’s. Er zijn allerlei categoriën voor de diverse uitleenbare media. Klanten kunnen lenen, reserveren, afgeschreven items kopen. Bij te laat terugbezorgen is boete verschuldigd. Van klanten worden naam, adres en telefoonnummer bijgehouden.

Use case (voorbeeld) name actors pre normal flow results alternate Registreer klant actors Baliemedewerker pre normal flow Medewerker voert klantgegevens in Systeem toont klanten met hetzelfde adres Medewerker bevestigt registratie Systeem toont klantnummer results Klant is geregistreerd met klantnummer alternate Klant was al geregistreerd [3]  Medewerker annuleert registratie

Use case (voorbeeld 2) name Leen uit actors Baliemedewerker pre Klant is bekend normal flow Medewerker voert klantnummer in Systeem toont klantgegevens Medewerker voert item-nummers in Systeem toont gegevens uit te lenen items Medewerker bevestigt uitlening results Uitlening van deze items is voor deze klant geregistreerd alternate Klant bezit items waarvan de uitleentermijn is verstreken [2]  uitlening wordt door systeem geweigerd. Klant wil te veel items lenen [3]  ga terug naar [3]

voorbeeld 2: verbeterde versie name Leen uit actors Baliemedewerker pre normal flow Medewerker voert klantnummer in Systeem toont klantgegevens Medewerker voert item-nummers in Systeem toont gegevens uit te lenen items Medewerker bevestigt uitlening results Uitlening van deze items is voor deze klant geregistreerd alternate Klant bezit items waarvan de uitleentermijn is verstreken [2]  uitlening wordt door systeem geweigerd. Klant wil te veel items lenen [3]  ga terug naar [3] Klantnr bestaat niet [2]  ga terug naar [1]

Use Case Diagram

OO Analyse en ontwerp

Object: 2 dimensies object creatie gedrag (inspectie, wijziging) (opruiming) gedrag object toestand eigenschappen statische constraints

Klassendiagram Bouwtekening Eigenschappen van objecten (statisch) Associaties Attributen Gedrag van objecten (dynamisch) Methoden Constructoren Restricties (statische)

Statisch klassendiagram (voorbeeld) naam : Text adres : Text Bedrijf 1 ◄vindt plaats bij 0..* Student Praktijk periode afk : Text Docent 1 0..3 0..* 0..1 id : Integer naam : Text doet wordt begeleid door start : Date Hierbij een korte toelichting op de betekenis en rol van dit diagram. Afstuderen nr : Integer Stage is voorzitter bij 1 0..* datum : Date Voordracht ◄i.v.m.

Klassendiagram Conceptueel perspectief Specificatie perspectief communicatie analist/ontwerper communicatie met domeindeskundige? Specificatie perspectief Implementatie perspectief communicatie ontwerper/programmeur welke keuze in programmacode

Associatie Relatie associatienaam Uiteinden: rolnaam multipliciteit

Attribuut verschil met associatie: conceptueel nivo specificatieniveau geen verschil minder details specificatieniveau eenrichting implementatieniveau: zichtbaarheid suggestie voor opslag van data

Domeinmodel binnen totaal systeem GUI Legacy Domeinmodel Netwerk Persistentie

deze week keuze casus bestudeer: UML distilled opstellen use cases Hoofdstukken over Klassendiagram en Use Cases opstellen use cases eerste aanzet klassendiagram (domein)

volgende week Together Werken met CRC Gedrag Navigatie Generalisatie Compositie