Vanuit Veldhuizen en Harmelen naar Utrecht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Manoeuvre: in rechte lijn achteruit rijden
Advertisements

Praktisch verkeersexamen
Verkeerstraining! voor fietsers
Wat heb je allemaal nodig Een schroevendraaier nummer 4
Verkeerseducatie : dode hoek
Fietsproef Berlaar (2012) Start van de proef..
Gele route (route 5), deel 1 Henri Dunantplein – Overvecht – Utrecht West – Kanaleneiland – ’t Goyplein.
Route Oost Inventarisatie door Paulette en Theo
verkeerskrant gemaakt door:
1.Er wordt als groep gereden, dus: Samen uit, samen thuis! 2.Cycletime is een toerfietsvereniging, de tochten zijn geen wedstrijd 3.ledereen houdt zich.
Lopen. de benen de fiets de kar de bel/ bellen/tring.
Te volgen richting : naar Hombeeksesteenweg
Verkeers- stellingenspel
Fietsroute Verkeersexamen
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Verkeersveiligheid en voorstel sanering borden in Enspijk
digitale verkeerskrant van Rilland
Verkeersveiligheid Forum ‘t Zand
Fiets Profijt! Henk Hendriks Projectleider Wijken voor de Fiets.
In het verkeer.
Fietsbeleid in Culemborg
Hoofdfietsroute Neude -Berekuil door Erik Arts en Jan van Embden.
Hoe fietsvriendelijk is Den Haag? De visie van de Fietsersbond afdeling Haagse regio.
ALLES EN NOG VEEL MEER OVER HET VERKEER !
Hoofdfietsroutes Houten
Route van thuis naar school
De verkeersborden.
Klik op ‘start’ om te beginnen.
Praktische verkeersproef
Les 3: Verkeer TOETS.
Koos Louwerse, Govert de With
Praktijk verkeersexamen basisschool St. Aloysius 2014.
Knip Hogeweg Informatiebijeenkomst 22 januari 2015
Visie Zwiggelte Met mekaor Veur mekaor.
‘Langzaam’ Verkeer in de Zuidas Govert de With Fietsersbond Amsterdam.
Fietsbalans®-2 Utrecht
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
Verkeersveiligheidsanalyse van Gingelom.  Doel  Werkwijze  Straten met bestaande ingrepen  Straten zonder ingrepen  Algemene opmerkingen  Conclusie/Aanbevelingen.
Het praktisch verkeersexamen start vanaf de Dolderweg in Steenwijk
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
FIETSEXAMEN 2015 Vertrek en aankomst in het Vrijbroekpark Te volgen richting : naar Hombeeksesteenweg.
Verkeerssituatie rond onze school
Verkeersveilige Schoolomgeving
Aanbeveling fietsstroken CROW-Fietsberaad
De grote verkeersquiz Hoeveel ken jij over de verkeersborden?
Infovergadering Heraanleg Kasteellaan 21 januari
Aanleggen bestrating Niveau 1 en 2 Wedeo.
Participatieavond 29 september 2015 Mobiliteit wijk Oostkouter.
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
OKRA verkeerdt Test je kennis. De vragen Hier volgen tien verkeersvragen. Er zijn telkens drie antwoordmogelijkheden. Slechts één antwoord is correct.
Resultaten enquête Agenda Inleiding door de voorzitter (1/6 enquêtes retour) Bespreken van de enquête Volgorde van belang bepalen door u?
DE RINGBRUG De uitbreiding van het havengebied, de vestiging van industrieën en de bouw van nieuwe wijken als Goese Polder en Noordhoek bracht met zich.
Praktijk verkeersexamen basisschool St. Aloysius 2016.
FIETSEXAMEN MECHELEN Vertrek en aankomst in het Vrijbroekpark Te volgen richting : naar Hombeeksesteenweg.
Resultaten Verkeersenquête 24 Juni 2015 Lomm Werkgroep Dorpsingangen Dorpsraad Lomm.
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
1 Herinrichting N382 Anzegem Infomarkt 7 september 2016.
Het praktisch verkeersexamen start vanaf de Dolderweg in Steenwijk
Te volgen richting : naar Hombeeksesteenweg
Het praktisch verkeersexamen start vanaf
Voorleesverhaal Joep op de stoep.
Uitkijken voor vrachtwagens
VERO Fietsroute
Welkom bij onze PowerPoint presentatie
Een brommobiel is een: Motorvoertuig.
Het grote voetgangersexamen
Communiceren in het verkeer
Transcript van de presentatie:

Vanuit Veldhuizen en Harmelen naar Utrecht Fietsroute De Meern Vanuit Veldhuizen en Harmelen naar Utrecht

Fietsroute door Veldhuizen naar de brug bij de Europalaan

Ontbrekende verbinding In het zuiden van Veldhuizen is in het bestemmingplan een brug over de A12 opgenomen. Wanneer ligt die korte en vlotte route naar Montfoort/ Gouda er?

De aansluiting naar Vleuten Ontbreekt!

Overbodig stoplicht in route vanaf de Zandweg De bus heeft een stoplicht om voorrang te krijgen. Dat staat op rood t.g.v. kruisend verkeer Ook fietsers moeten wachten op niks In Parkwijk kan het wel zonder fietsstoplicht

Onoverzichtelijke aansluitingen De aansluiting van het fietspad vanaf de Zandweg loopt door de auto heen. Is dit een zebrapad? Waarom heeft de fiets dan geen voorrang?

Stallingsprobleem bij winkelcentrum

Afval en parkeren is belangrijker?

Waar is de stoep? Mensen laten honden uit of doen lopend hun boodschappen. Langs de hele weg loopt geen stoep, aan de overkant v.d. sloot is alleen een schelpenpaadje.

Geen asfalt Bij de inrit is de doorgaande asfaltverharding onderbroken.

Samenvatting Veldhuizen Fietsbrug over A12 nu aanleggen Overbodige stoplichten er uit Aansluitingen op de hoofdroute verbeteren Asfalt volledig doortrekken Ontbrekende voetpaden toevoegen Voldoende stallingen maken

Zandweg ten westen van De Meernbrug

Naar Harmelen Stukgereden bermen door teveel (vracht)verkeer Het gemotoriseerd verkeer moet hier van af worden geleid via bijvoorbeeld de Heldammerweg

Welkom fietsers! Er is hier eenrichtings- verkeer uit de tegenrichting Wiens snelheid wordt hier geremd, van de auto of van de fiets?

Gevaarlijke snelheidsremmer De fietser moet om de stoep heen en loopt daarbij het risico door achteropkomend verkeer te worden gesneden of geschept

Afsluiten Rijksstraatweg Na het afsluiten van de RSW gaat er veel (eenrichtings)verkeer over de Zandweg In haar plan belooft de gemeente dat als er onaanvaardbare situaties optreden zij er naar zal kijken! Het is de schoolroute voor honderden kinderen. Zij staan erbij en kijken ernaar? Hoog tijd voor actie, vóór de afsluiting wordt aangebracht

Rotte bermen Wegkanten die niet strak zijn, dus: onverwachts uitwijkende fietsers automobilisten die fietsers de kant in drukken om ze in te halen

Slecht wegdek Onverwachte manoeuvres door fietsers om de ergste kuilen en bulten te ontwijken Met name de aansluiting drempel- klinkers is erg gemeen

Kritisch profiel Bij een geparkeerde auto kan een fietser die de auto voorbijrijdt niet goed worden ingehaald Achteropkomend verkeer wringt zich tussen de fietser en de auto door

Advies Zandweg Onderzoek van Bureau Haskoning: - Afsluiten bij Koedam! - Leg een fietsstraat aan! Goed plan! Doen! En in rood asfalt vóórdat de Rijksstraatweg wordt afgesloten!

Advies Zandweg Voor de trajecten buiten het dorp moeten de bermen strak afgewerkt zijn, het fietsgedeelte goed geasfalteerd en auto's geweerd. Voorkom nare inhaalmanoeuvres: absoluut geen kritisch profiel, dus alleen parkeren op parkeerplaatsen.

Bruggen over de Leidsche Rijn Volgens het masterplan Leidsche Rijn is er elke 500 meter een fietsroute. Dus elke 500 meter een brug. Over 5 km zijn dat 9 bruggen. U ziet ze van oost naar west.

Stadsdambrug Bar slecht wegdek en vreselijk veel verkeer

Strijkviertel De brug is te smal Je eindigt zonder bescherming op de Rijksstraatweg De lantaarnpaal is defect sinds november 2008, en na 4 meldingen in april 2009 gemaakt

Bij de stroomweg

Bij de Meentweg

Meernbrug Een deel van de fietsers moet wachten op het volgende groene licht. Dus: Kortere verlenging voor autoverkeer Langer en vaker groen voor de fiets

De veel te steile Regenboogbrug

De Zandwegkant is niet voor iedereen befietsbaar

De brug bij het Kloosterpark dan maar?

Voor fietsers een pak rammel bij de Europaweg-Loobrug

Bij Mobilion kan het overigens wel: een vlakke noodbrug

Bruggen over de Leidse Rijn Alle inwoners van Leidsche Rijn willen op een goede manier naar Utrecht toe kunnen fietsen. Bij gebrek aan voldoende goede bruggen is aan beide zijden van het water een goede fietsroute nodig .

Van Meernbrug tot Park Voorn Rijksstraatweg Van Meernbrug tot Park Voorn

Altijd stoppen bij de Meernbrug

Kan het zonder paaltjes? Er is geen stoeprand, auto's kunnen als ze willen langs de paal. Ergo: hij staat hier alleen maar in de weg.

Kruispunt Meentweg Fietsroute langs RSW is ten onrechte uit de voorrang gehaald Stoplicht is overbodig. In april- mei stond het uit en liep het verkeer veel soepeler.

Kuilen en plassen en los grind

Kruising Strijkviertel De fietsers wijken uit voor de stoep die de fietsstrook versmalt, terwijl het afslaande verkeer de bocht al indraait

Het drukke stuk tussen Strijkviertel en Stadsdam Het strookje wordt ineens veel smaller bij de knotbomen. Achteropkomend verkeer houdt daar geen rekening mee.

's zomers geen doorgang In de berm staat Japanse Duizend- knoop, die 's zomers deze fiets doorgang dichtgroeit. Deze invasieve exoot moet worden bestreden

Ontbrekende stoep in verblijfsruimte Verkeer naar De Meern is nu sterk beperkt. De weginrichting doet geen recht aan het gebruik door voetgangers en fietser. De wegindeling moet worden veranderd ten gunste van fietsers en voetgangers

Door prut te smal Deze doorgangen worden nooit geveegd of gepe- keld. Ook het schot van de lindes wordt onvoldoende verwij- derd. Daardoor is de doorgang te smal voor 2 fietsers

Onverwacht uitwijkende fietsers

Smal door reflectiebultjes Kort voor de wegversmalling maken een paar glazen bultjes in het wegdek (op de witte lijn) de strook de facto nog smaller dan bij de echte wegversmalling Ingetekend is de plek waarvoorbij je niet wilt fietsen

Rijwielhulpkisten? Kilometers lopen naar de dichtstbijzijnde fietsenmaker. Geen bus in de buurt. Een rijwielhulpkist bij Den Hommel, Mobilion of Nedal, en UWV is meer dan welkom.

Samenvatting Rijksstraatweg Strak afwerken van de bermen Fietsstroken overal breed genoeg maken voor 2 fietsers Katteogen er uit In De Meern: voorrang op de Meentweg en paaltjes er uit Rijwielhulpkist Wegindeling verbeteren

Zandweg tussen Meernbrug en Stadsdam

Bij parkeren een kritisch profiel, over de volle lengte van de weg

In het dorp en bij Stadsdam oncomfortabele klinkers

Levensgevaarlijke paaltjes

Slecht wegdek, gevaarlijke berm

De aansluiting naar Langerak Niet bewegwijzerd Niet ingeleid laag paaltje Smalle haakse bocht (de jongens namen gelukkig de stoep)‏

Doodlopend? Hoe gaat de route nu verder naar Langerak? In de verte kun je de Langerakbaan al zien liggen!

Bij zijwegen een spiegel Dan zie je goed of er verkeer van rechts komt Een punaise helpt om de aandacht op de kruising te vestigen

Pas op! fietsers Wat is er ineens zo gevaarlijk aan fietsers?

Hier komen die gevaarlijke fietsers vandaan Hier komen die gevaarlijke fietsers vandaan. Of mag je hier koppeltje duikelen? De fietsers hebben ook nog voorrang op verkeer van links!

Hier geen hekje De ingang van dít fietspad op de (westelijke) Zandweg heeft alleen veel te haakse bochten. Zo'n hekje kan dus echt niet, ook niet buiten een hoofdfietsroute

Drukte bij de Stadsdambrug Fietsers zijn hier, mede door de geparkeerde auto's, remmend vlees. Knip de aansluiting door voor auto's tussen de Burg. Verderlaan en de Zandweg richting Stadsdambrug v.v.

Voorrang De Zandweg is hoofd- fietsroute en verdient voorrang op de Burg. Verderlaan De doorsteekjes zijn te smal Deze weg is veel drukker dan hij aankan, dus afsluiten voor autoverkeer richting Stadsdambrug/ Strijkviertel

Sluiproute Het scheelt inderdaad een paar meter autorijden. De route is alleen korter voor auto's die uit Utrecht komen; dat verkeer kan eventueel ook op de fiets. De Strijkviertelweg, de Stadsdambrug en de fietsroute langs de Zandweg kunnen deze berg verkeer niet veilig verwerken. Verbreek de aansluiting van/naar de Stadsdambrug.

En een stoep? Het karakter van de Zandweg is de laatste jaren flink gewijzigd en verdient een stoep in plaats van parkeerplaatsen

Samenvatting Zandweg Oost Fietsstraat maken op het drukke deel Hele route asfalteren (rood)‏ Aansluiting B. Verderlaan van/naar Stadsdambrug verbreken Parkeren reguleren zodat fietsers óf niet óf ruim worden ingehaald Paaltjes en hekjes weghalen Strak afwerken van de bermen Rijwielhulpkist (bij een manège?)‏ Stoep (of wegbelijning aanpassen)‏

Waar staat de potloodventer? Er zijn er in de afgelopen jaren hier heel wat opgepakt. Groen is leuk, maar moet op ruime afstand van deze hoofdfietsroute blijven.

De bocht is te krap, svp afsnijden

Hoofdfietsroute heeft geen voorrang De kruisende route wordt nauwelijks gebruikt Fietsers die van de brug afkomen hebben hier een noodvaart (Heerlijk!) en willen niet remmen ‏

Hier kan de vlakke aansluiting van Kanaleneiland naar de Leidseweg komen (Alleen een hekje weghalen)‏

Dat is duidelijk een tweerichtingsfietspad – Het kan prima zonder paaltjes!

The devil is in the details – dit is een onverwacht venijnige bult overdwars

Groen snoeien doet fietsroutes bloeien Het groen naast het fietspad is eindelijk weer gesnoeid Het drukke fietspad heeft 25% meer bruikbare breedte gekregen

Samenvatting Brug Amsterdam-Rijnkanaal Zorg dat na alle werkzaamheden van de A2 er een goede fietsroute ligt tusen Park Voorn en Den Hommel Maak een vlakke aansluiting naar Kanaleneiland Snoei het groen voor sociale veiligheid en voldoende wegbreedte Snij de bocht af t.o. den Hommel Geef de hoofdfietsroute voorrang op het kruisende fietspad

Te lang wachten in slechte lucht met te weinig opstelruimte Vaker groen voor fietsers (zéker na aanleg van de Spoorbaan, maar ook nu al bij alle drukte)‏ De breedte van de twee doorsteekjes is te smal om de aantallen overste- kende fietsers goed te verwerken

Leidseweg – Mooie route

Belangrijke route

Met fietsers in de voorrang

En een vreselijk wegdek

Aansluitend en vlak gestraat Het kán beter Zowel met kleine klinkers in de fietsstrook Als met brede klinkers, hier op de veilinghavenkade fietst het beter

Maar het vraagt aandacht bij aanleg en heeft veel onderhoud nodig Maar het vraagt aandacht bij aanleg en heeft veel onderhoud nodig. Bovendien blijft het veel minder plezierig dan asfalt. Asfalt geeft een ongeveer 10% lagere rolweerstand en daardoor hogere fietsnelheden.

Asfalt én klinkers is al veel beter

Rood asfalt (dit is overigens te smal) én klinkers is al veel beter

Ook zij willen asfalt

Klinkers is toch mooier? In zo'n klassieke wijk? Asfalt fietst veel lekkerder en sneller en is daarom voor hoofdfietsroutes domweg een noodzaak. Rood asfalt voor een fietsroute is iets anders dan een rustige straat (zwart) asfalteren om er een drukke autoweg te maken. Het idee dat asfalt onaangenaam is komt van de associatie met autoverkeer dat op drukkere wegen zwart asfalt krijgt. Een (rood) geasfalteerde fietsroute is stil en heeft schone lucht. Het is niet het asfalt dat onplezierig is, maar het ermee geassocieerde autoverkeer. Asfalt is op de lange termijn goedkoper Asfalt vraagt veel minder onderhoud Asfalt is direct plezieriger voor fietsers Daarom moeten de hoofdfietsroutes rood geasfalteerd.

Zou asfalt echt nodig zijn? Stemmen met de wielen!

Is asfalt nu zo erg? Kijk eens naar de prachtige Vondelkade in Zwolle!

Terug aan Utrecht: te smalle doorsteekjes

En een smalle doorsteek Twee fietsers in dezelfde richting (ouder met kind) kunnen niet samen door de doorsteekjes heen En er is nagenoeg altijd verkeer uit de tegenrichting op deze drukke route

Samenvatting Leidseweg Rood asfalteren, inrichten als fietsstraat Doorsteekjes voldoende breed maken voor 2 fietsers uit beide richtingen tegelijk, desnoods met 3 paaltjes in de doorsteek (telkens een tussenruimte van 1,75 meter) Het middelste paaltje moet hoger zijn, bijvoorbeeld het bord “fietspad”

Westplein

Gevaarlijk randje Bij de overgang van Leidseweg naar fietspad

Je kunt niet naast elkaar fietsen

Hoek Damstraat Misschien wel het meest genegeerde stoplicht van Utrecht. Waarom staat hij op rood terwijl het autoverkeer wel rechtdoor kan rijden en niet af mag slaan?

Tegels en veel te smal voor de hoeveelheid fietsers

Teveel fietsers moeten te lang wachten

Samenvatting Westplein Fietsroutes rood asfalteren Stoplichten fietsvriendelijker afstellen: 2* groen per cyclus, 3* mag ook. Doorsteekjes voldoende breed maken voor 2 fietsers uit beide richtingen tegelijk Fietsroutes voldoende breed maken voor de massa fietsers, vooral bij de oversteken (iedereen fietst daar tegelijk)‏

Alternatieve routes Tussen De Meern en Utrecht zijn geen alternatieven mogelijk. Het is daarom van het grootste belang dat de route goed is. De halve bevolking van Leidsche Rijn en en de inwoners van Kanaleneiland gebruiken deze route naar het centrum.

De Sijpesteijntunnel is cruciaal.‏ Aansluitende routes De aansluiting langs het Merwedekanaal naar het zuiden toe (Nelson Mandelabrug) is een belangrijke route naar het zuiden toe. De aansluiting naar het noorden kan verbeterd worden door een onderdoorgang te maken bij de Spinozabrug. Zie de uitleg bij de route naar Vleuten. De vlakke aansluiting van Kanaleneiland op deze fietsroute (zie sheet 67) is belangrijk. De Sijpesteijntunnel is cruciaal.‏