Doorlopende leerlijnen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Advertisements

Welkom op het Open Huis 2014 Kernteam Techniek.
SG De Triade “Bouwen op Prestaties”.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
Regiobijeenkomsten Gert van Burken, januari 2014
Welkom op de Ouderavond klas 4
Wat ga je doen na Mavo-4?.
De weg naar het voortgezet onderwijs
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
VM4 Technologieroute Dag van de Beroepskolom 2012.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Voorlichtingsavond Mavo-4 Welkom, Even voorstellen...
De toekomst van het vmbo
L O B Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding.
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Dynamische aansluiting vmbo-mbo
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Sector Techniek profiel PIE Regiobijeenkomsten januari 2015
WELKOM KADER METALEKTRO Eugene van de Wiel Joan Lutters
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Masterplan MEI Constructiewerker
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Welkom * MBO- algemene informatie * Rol ouders * Vragen.
Welkom bij de decaan avond Mavo 3. 2 Studie en beroepskeuze Mavo 3 28.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
Experimenteerruimte: Vakmanschap- en technologieroutes.
Kennismaken Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwij s 16 februari 2016.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
Herstructurering bovenbouw tl verbetering doorstroom.
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Macrodoelmatigheid in het VMBO in Z.O. Groningen Door: Anne de Vries, teamleider ROC Noorderpoort Wim Boerkamp, extern projectleider TiB.
De sterkste schakel: de verbinding tussen het vmbo en het mbo Michaela Zwaan, Vakcollege Groep.
Zeldenrust-Steelantcollege Zeldenrust-Steelantcollege 2013 KANSEN IN DE REGIO Amsterdam, 17 april
Van VMBO naar MBO De doorlopende leerlijn voertuigentechniek.
Projectleidersbijeenkomst Toptechniek in bedrijf 10 februari 2015.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Produceren, Installeren en Energie. “PIE”
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
VOORLICHTINGSAVOND MAVO 3 7 maart 2016 RGO Middelharnis.
INFO - AVOND VMBO 3. Informatie-avond VMBO-T3 Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs Theoretische leerweg.
Ouderavond Vakkenpakketkeuze Over-Y College
Vernieuwend Middelbaar Beroepsonderwijs
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Experimenteerruimte: Vakmanschap- en technologieroutes
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Netwerkbijeenkomst ronde 3
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
PIE een vak voor de toekomst
Workshop experimenten in het mbo
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
DIENSTVERLENING & PRODUCTEN
Profiel- en keuzedelen kiezen
Welkom op het Saenredam College
Keuzedelen Voorlichting 6 maart 2018 C. Schopman J. Hooi
Doorlopende leerlijn VMBO - MBO
Welkom op het Saenredam College
De Frissel Veenwouden Ouderavond 3 april Keuzes klas 2.
Werktuigbouw.
PIE een vak voor de toekomst
Opleiding Zorg technicus Ton Pagen Zorgtechniek Limburg.
De bovenbouw van de beroepsgerichte leerwegen van het vmbo
PIE een vak voor de toekomst
Keuze leerroute
Mavo Informatie Algemeen
Vakcollege Rijnmond Welkom Opening Informatie
Transcript van de presentatie:

Doorlopende leerlijnen Datum: vrijdag 26 juni 2015 Aanvang: 15.15 uur Eind: 16.15 uur Presentatie: Jolanda Buwalda Wilco Dalhuisen en Erik Vermoolen

Korte voorstelronde Verwachting van de workshop

Bespreekpunten Technologieroute Spoorboekje Doelen en beoogde resultaten Voorbeeld uitwerking vakmanschaproute Regioprofiel  Profielvak en keuzevakken Regioprofiel  vmbo programma Regioprofiel Leermaterialen van Techniekplaza Technologieroute Spoorboekje

Ontwikkeling/ realisatie van de doorlopende leerlijnen in Zuid –Holland door: Verhelderen regionaal aanbod o.a vakmanschaproute en technologieroute. ‘Spoorboekje’ voor ouders, leerlingen en bedrijven Op basis van de regioprofielen afspraken maken over inhoud vmbo programma, evt. nieuwe keuzevakken ontwikkelen specifiek voor de doorlopende leerlijn Leeropdrachten en leermiddelen voor flexibele leerroutes Herkenbare systematiek voor begeleiding en beoordelen van leerlingen en studenten in de leerroutes Transparante afspraken overgang vmbo  mbo Leerlijn MKE-beroepskolom en HAVO In het deelproject doorlopende leerlijn gaat het om dat de ROC met de toeleverende scholen samen de doorlopende leerlijnen uitwerken. De samenwerking tussen vo en mbo is ook door vele andere initiatieven gestimuleerd. De Bijvoorbeeld: Platform betatechniek, programmalijn 1. Deze programmalijn richt zich op de vo scholen, vo scholen worden gestimuleerd om samen met de ROC’s techniek op de kaart te zetten en doorlopende leerlijnen vorm te geven. Technetkringen Waarom dan ook aandacht in masterplan voor de doorlopende leerlijnen? In het masterplan TI is een werkwijze ontwikkeld voor het samenwerken tussen bedrijven en onderwijs voor het afstemmen van de inhoud van de opleiding en eenduidige aanpak in begeleiden en beoordelen. Waaraan willen we werken (doel): afspraken maken over een aantal gemeenschappelijke, herkenbare elementen in de begeleiding / beoordeling Afspraken maken over de inhoud Voordat we het enkele voorbeeld uitwerking bespreken een schets van de context van de doorlopende leerlijnen. Het vmbo heeft te maken met de invoering van de vernieuwde examenprogrammas en het mbo vanaf 2015 invoering herziende kwalificatiesdossiers.

Context

Plaatje van de herziende kwalificatiesdossier. Bereik van masterplan

Voorbeeld - Vakscholen De keuze vakken zijn afgestemd Afstemmen inhoud met welke aspecten uit regioprofiel in het vmbo programma een start wordt gemaakt Leermiddelen Start gemaakt  hoe de ontwikkelingsgerichte beoordelingssystematiek gebruikt kan worden

Inhoudelijk afstemming keuzevakken Profiel PIE Leerlijn: Keuzedeel Verspanen (25302)   Verspanen 1 12 CNC-Techniek 9 (concept) Verspanen 2 Booglassen 1 2 Bespreken aan de hand van de uitgeschreven vakmanschaproute PIE Verspanen Stanislas Vakmanschaproute 3 jaar   Griende college Technologieroute  HBO .. Libanon Technologieroute 4 jaar BOL BBL Doorlopende leerroute /Verkorte leerroute: Regioprofiel Ontwikkelingsgerichte beoordelingsformulier Leerlijnen (beroepsgericht + avo-vakken) Theorietoetsen Opdrachten EsMEI –PvB In tweetallen bij elkaar / computers Welke routeplanner vind je prettig werken? Visuele knoppen en kenmerken

Regioprofiel Constructiewerker De Stage in vmbo richt zich vooral op mkb bedrijven. In het onderwijsprogramma daarom de volgende accenten: Handgereedschappen: boren, knippen, zagen Handgereedschappen kunnen hanteren Basisvaardigheden beheersen, werken aan het ‘vaardig’ worden   Computergestuurd machines: accent op maken van onderdelen Snijhoek, snijkant, vrijloophoek, spaanhoek van gereedschappen  boor, vijl, zaag,

Leermiddelen Vakmanschapsroute 1 leerjaar mbo Thema’s (vakkennis) Elektrotechnische Installaties  7 boekjes Werktuigkundige Installaties  7 boekjes Katernen (vaktheorie) Elektriciteitsleer en Natuurkunde  7 boekjes Projecten Combinaties van E en W  6 boekjes TechTeam

Keuzedelen Vakmanschapsroutes 450.011 Dakbedekking 450.018 Koude technologie 450.010 Drinkwater en sanitair 450.015 Besturen en automatisering 2 450.003 Klimaattechnologie (klimaattechniek) 450.007 Utiliteitsinstallaties 450.013 Woon- en kantoortechnologie 450.005 Zonne- en windenergie 450.015 Besturen en automatisering 2 450.011 Dakbedekking 450.007 Utiliteitsinstallaties 450.018 Koude technologie 450.015 Besturen en automatisering 2 450.003 Klimaattechnologie (klimaattechniek) mbo diploma mbo diploma mbo diploma Toestellen Aanleggen leidingen Domotica ICT Domotica Koude-techniek 2 Dakbedekking 11 Zonne- en windenergie 5 Zelfstandig ondernemer Zelfstandig ondernemer Dakbedekking 11 Installatietechniek Elektrotechniek Koudetechniek Metaaltechniek Procesoperator Food Koude-techniek 18 Besturen en automatiseren 2 (domotica) Utiliteit 7 Utiliteit 7 Besturen en automatiseren2 (domotica) vmbo diploma vmbo diploma vmbo diploma Klimaat-techniek 3 Koude-techniek 18 Klimaat-techniek 3 Besturen en automatiseren 2 (domotica) Drinkwater en sanitair 10 Woon- en Kantoor- techniek 13 Veiligheid Veiligheid Veiligheid Start van de routes met de inhoud van de 4 profieldelen

Titels Vakmanschapsroute* Niveau 2: Vervolg op thema’s en keuzedelen Thema’s Elektrotechnische Installaties 100.080 De Meterkast 100.090 Relais en relaisschakelingen 100.100 Sensoren en actuatoren 100.121 Domotica en regelsystemen 100.141 Verlichtingstoestellen 100.150 (Elektro) pneumatische schakelingen Thema’s Werktuigkundige Installaties 200.071 Optrompen en uithalen (hardsolderen) 200.111 Kunststof buigen (leidingen) 200.130 Stalen buis buigen (warm) 200.140 Fitverbindingen maken 200.150 Lasverbindingen maken 200.160 Zink bewerken I 200.161 Zink bewerken II Projecten E en W 750.010 Woonkamer 750.020 Toilet / Toiletruimte 750.030 Badkamer / Douche ruimte 750.040 Slaapkamer(s) en studeerruimte 750.050 Keuken en Bijkeuken 750.090 Printen van onderdelen in 3D Katernen Elektriciteitsleer en Natuurkunde 850.010 Opwekken, distribueren en opslag 850.020 Grootheden in de elektrotechniek 850.030 Magnetisme en inductie 850.040 Spanningsbronnen 850.070 Wat zijn spoelen en condensatoren? 850.220 Natuurkundige grootheden 850.230 Kracht en beweging * Titels en namen onder voorbehoud

Technologieroutes ROC Davinci  TOT ROC Mondriaan  Versnelde route voor havisten en vakmanschaproute ID College  vakmanschaproute Albeda / Zadkine  voorbereiden aanvragen met ten minste 15 VO scholen Welke routes zijn er in Zuid Holland ‘PRACTISCH WAT KAN EEN PRAKTIJKOPLEIDER ERMEE SUCCES VERHALEN VAN REGIONALE TRAJECTEN  TECHNOLOGIEROUTE TOT AFSTEMMING KRIJGEN TUSSEN DOCENTEN TOT  KRITISCHE ZAKEN: MAATSCHAPPELIJK BELANG  Ander voorbeelden van sucessen Pentacollege Kijkrichtingen: Bedreigingen Voldoende vmbo’s Bestuurlijk aanhaken Voorbeelden in regio: Routes afgestemd op de doelgroep Wat zien we?

Spoorboekje

Aanleiding voor het maken van een spoorboekje is techniek volop in de belangstelling. De overheid maakt het doorlopende leerroutes mogelijk. Er is veel materiaal over de beroepen beschikbaar, Vandaar dat we ons hebben gebogen over hoe bereiken we de student. We willen immers ook dat deze routes bekend zijn bij ouders, leerlingen en bedrijven. Wat vinden we belangrijk Informatie over welke scholen welke routes aanbieden Bv. Vakmanschaproute Verspaner RVC de HEF en Melanchthon Vakmanschaproute Constructiewerker RVC de Hef, Melanchthon, Zuiderpark Hoe lang duurt deze route= Welk diploma behaal je aan het einde van je route In versie 2.0 zouden we graag willen toevoegen Stagebedrijven – die bijvoorbeeld een startbaan garanderen Vormgeving van spoorboekje inventariseren

Spoorboekje Doel: goede en nieuwe leerroutes bekend te maken de belanghebbenden zijn: aankomende studenten, ouders, docenten VMBO, docenten MBO, medewerkers van bedrijven en instellingen, belangenorganisaties, docenten HBO

Inhoud Spoorboekje Opleiding (crebo) / naam route VO-School /MBO Informatie over de route: Hoe lang duurt de route Hoe ziet de route eruit Welk diploma behaal je aan het einde van de route Warme overdracht Onderwijsprogramma en de didactische aanpak Informatie over het beroep Betrokken (stage)bedrijven

OPDRACHT Waar zou volgens jullie deze informatie van de nieuwe vakmanschaps- of technologieroutes, te vinden moeten zijn: A: website VMBO-instellingen B: website MBO-instellingen C: website Techniek-Talent (landelijk platform met tijdelijke opdracht) D: websites van belangenorganisaties (OTIP, Metaalunie, Uneto- VMI, enz.) E: nieuwe website Masterplan ZH F: nieuwe website doorlopende leerlijnen / vakmanschapsroutes & technologieroutes

Bekijk de volgende websites: http://www.govmbo.nl/na-het-vmbo http://www.mbostad.nl/ http://www.schoolkeuzerotterdam.nl/vo/onder wijsschema_p6.aspx http://www.techniektalent.nu/ Er zijn reeds een aantal website die voor studenten VMBO, ouders en bedrijven/instellingen, enige informatie geven over de mogelijkheden van MBO-opleidingen. Actief: Huidige spoorboekjes: Techniek talent: MBO stad .nl

Welke van deze zou volgens jullie geschikt zijn als format voor een informatieportaal voor onze vakmanschap- en technologieroutes? [ meerdere antwoorden mogelijk ] A: geschikt / niet-geschikt B: geschikt / niet-geschikt C:een nieuw portaal is volgens ons gewenst D: geen van deze

Masterplan MEI Zuid-Holland 2014-2018 Implementatie 2015-2018 Masterplan MEI Zuid-Holland 2014-2018

Wanneer de context het toe laat

Vraag 1: Gegeven: De leerroute van een start VMBO naar einde HBO duurt momenteel 11 tot 12 jaar. De leerroute vanaf start VMBO naar einde MBO-4 duurt momenteel minimaal 7 jaar. Vraag 1a: Is verkorting in leerjaren van de VMBO-HBO route volgens jullie gewenst? A ja B nee C twijfel D geen overeenstemming Vraag 1b: Is verkorting in leerjaren van de VMBO-MBO4 route volgens jullie gewenst?

Vraag 2: Gegeven: We kennen nu de indeling van 3 onderwijsniveau’s: VMBO, MBO, HBO. Vraag: In welke van deze onderwijsniveau’s zou volgens jullie de verkorting van duur het beste gerealiseerd kunnen worden? A VMBO B MBO C HBO D combi VMBO-MBO E combi MBO-HBO D geen overeenstemming