Doorlopende leerlijnen Datum: vrijdag 26 juni 2015 Aanvang: 15.15 uur Eind: 16.15 uur Presentatie: Jolanda Buwalda Wilco Dalhuisen en Erik Vermoolen
Korte voorstelronde Verwachting van de workshop
Bespreekpunten Technologieroute Spoorboekje Doelen en beoogde resultaten Voorbeeld uitwerking vakmanschaproute Regioprofiel Profielvak en keuzevakken Regioprofiel vmbo programma Regioprofiel Leermaterialen van Techniekplaza Technologieroute Spoorboekje
Ontwikkeling/ realisatie van de doorlopende leerlijnen in Zuid –Holland door: Verhelderen regionaal aanbod o.a vakmanschaproute en technologieroute. ‘Spoorboekje’ voor ouders, leerlingen en bedrijven Op basis van de regioprofielen afspraken maken over inhoud vmbo programma, evt. nieuwe keuzevakken ontwikkelen specifiek voor de doorlopende leerlijn Leeropdrachten en leermiddelen voor flexibele leerroutes Herkenbare systematiek voor begeleiding en beoordelen van leerlingen en studenten in de leerroutes Transparante afspraken overgang vmbo mbo Leerlijn MKE-beroepskolom en HAVO In het deelproject doorlopende leerlijn gaat het om dat de ROC met de toeleverende scholen samen de doorlopende leerlijnen uitwerken. De samenwerking tussen vo en mbo is ook door vele andere initiatieven gestimuleerd. De Bijvoorbeeld: Platform betatechniek, programmalijn 1. Deze programmalijn richt zich op de vo scholen, vo scholen worden gestimuleerd om samen met de ROC’s techniek op de kaart te zetten en doorlopende leerlijnen vorm te geven. Technetkringen Waarom dan ook aandacht in masterplan voor de doorlopende leerlijnen? In het masterplan TI is een werkwijze ontwikkeld voor het samenwerken tussen bedrijven en onderwijs voor het afstemmen van de inhoud van de opleiding en eenduidige aanpak in begeleiden en beoordelen. Waaraan willen we werken (doel): afspraken maken over een aantal gemeenschappelijke, herkenbare elementen in de begeleiding / beoordeling Afspraken maken over de inhoud Voordat we het enkele voorbeeld uitwerking bespreken een schets van de context van de doorlopende leerlijnen. Het vmbo heeft te maken met de invoering van de vernieuwde examenprogrammas en het mbo vanaf 2015 invoering herziende kwalificatiesdossiers.
Context
Plaatje van de herziende kwalificatiesdossier. Bereik van masterplan
Voorbeeld - Vakscholen De keuze vakken zijn afgestemd Afstemmen inhoud met welke aspecten uit regioprofiel in het vmbo programma een start wordt gemaakt Leermiddelen Start gemaakt hoe de ontwikkelingsgerichte beoordelingssystematiek gebruikt kan worden
Inhoudelijk afstemming keuzevakken Profiel PIE Leerlijn: Keuzedeel Verspanen (25302) Verspanen 1 12 CNC-Techniek 9 (concept) Verspanen 2 Booglassen 1 2 Bespreken aan de hand van de uitgeschreven vakmanschaproute PIE Verspanen Stanislas Vakmanschaproute 3 jaar Griende college Technologieroute HBO .. Libanon Technologieroute 4 jaar BOL BBL Doorlopende leerroute /Verkorte leerroute: Regioprofiel Ontwikkelingsgerichte beoordelingsformulier Leerlijnen (beroepsgericht + avo-vakken) Theorietoetsen Opdrachten EsMEI –PvB In tweetallen bij elkaar / computers Welke routeplanner vind je prettig werken? Visuele knoppen en kenmerken
Regioprofiel Constructiewerker De Stage in vmbo richt zich vooral op mkb bedrijven. In het onderwijsprogramma daarom de volgende accenten: Handgereedschappen: boren, knippen, zagen Handgereedschappen kunnen hanteren Basisvaardigheden beheersen, werken aan het ‘vaardig’ worden Computergestuurd machines: accent op maken van onderdelen Snijhoek, snijkant, vrijloophoek, spaanhoek van gereedschappen boor, vijl, zaag,
Leermiddelen Vakmanschapsroute 1 leerjaar mbo Thema’s (vakkennis) Elektrotechnische Installaties 7 boekjes Werktuigkundige Installaties 7 boekjes Katernen (vaktheorie) Elektriciteitsleer en Natuurkunde 7 boekjes Projecten Combinaties van E en W 6 boekjes TechTeam
Keuzedelen Vakmanschapsroutes 450.011 Dakbedekking 450.018 Koude technologie 450.010 Drinkwater en sanitair 450.015 Besturen en automatisering 2 450.003 Klimaattechnologie (klimaattechniek) 450.007 Utiliteitsinstallaties 450.013 Woon- en kantoortechnologie 450.005 Zonne- en windenergie 450.015 Besturen en automatisering 2 450.011 Dakbedekking 450.007 Utiliteitsinstallaties 450.018 Koude technologie 450.015 Besturen en automatisering 2 450.003 Klimaattechnologie (klimaattechniek) mbo diploma mbo diploma mbo diploma Toestellen Aanleggen leidingen Domotica ICT Domotica Koude-techniek 2 Dakbedekking 11 Zonne- en windenergie 5 Zelfstandig ondernemer Zelfstandig ondernemer Dakbedekking 11 Installatietechniek Elektrotechniek Koudetechniek Metaaltechniek Procesoperator Food Koude-techniek 18 Besturen en automatiseren 2 (domotica) Utiliteit 7 Utiliteit 7 Besturen en automatiseren2 (domotica) vmbo diploma vmbo diploma vmbo diploma Klimaat-techniek 3 Koude-techniek 18 Klimaat-techniek 3 Besturen en automatiseren 2 (domotica) Drinkwater en sanitair 10 Woon- en Kantoor- techniek 13 Veiligheid Veiligheid Veiligheid Start van de routes met de inhoud van de 4 profieldelen
Titels Vakmanschapsroute* Niveau 2: Vervolg op thema’s en keuzedelen Thema’s Elektrotechnische Installaties 100.080 De Meterkast 100.090 Relais en relaisschakelingen 100.100 Sensoren en actuatoren 100.121 Domotica en regelsystemen 100.141 Verlichtingstoestellen 100.150 (Elektro) pneumatische schakelingen Thema’s Werktuigkundige Installaties 200.071 Optrompen en uithalen (hardsolderen) 200.111 Kunststof buigen (leidingen) 200.130 Stalen buis buigen (warm) 200.140 Fitverbindingen maken 200.150 Lasverbindingen maken 200.160 Zink bewerken I 200.161 Zink bewerken II Projecten E en W 750.010 Woonkamer 750.020 Toilet / Toiletruimte 750.030 Badkamer / Douche ruimte 750.040 Slaapkamer(s) en studeerruimte 750.050 Keuken en Bijkeuken 750.090 Printen van onderdelen in 3D Katernen Elektriciteitsleer en Natuurkunde 850.010 Opwekken, distribueren en opslag 850.020 Grootheden in de elektrotechniek 850.030 Magnetisme en inductie 850.040 Spanningsbronnen 850.070 Wat zijn spoelen en condensatoren? 850.220 Natuurkundige grootheden 850.230 Kracht en beweging * Titels en namen onder voorbehoud
Technologieroutes ROC Davinci TOT ROC Mondriaan Versnelde route voor havisten en vakmanschaproute ID College vakmanschaproute Albeda / Zadkine voorbereiden aanvragen met ten minste 15 VO scholen Welke routes zijn er in Zuid Holland ‘PRACTISCH WAT KAN EEN PRAKTIJKOPLEIDER ERMEE SUCCES VERHALEN VAN REGIONALE TRAJECTEN TECHNOLOGIEROUTE TOT AFSTEMMING KRIJGEN TUSSEN DOCENTEN TOT KRITISCHE ZAKEN: MAATSCHAPPELIJK BELANG Ander voorbeelden van sucessen Pentacollege Kijkrichtingen: Bedreigingen Voldoende vmbo’s Bestuurlijk aanhaken Voorbeelden in regio: Routes afgestemd op de doelgroep Wat zien we?
Spoorboekje
Aanleiding voor het maken van een spoorboekje is techniek volop in de belangstelling. De overheid maakt het doorlopende leerroutes mogelijk. Er is veel materiaal over de beroepen beschikbaar, Vandaar dat we ons hebben gebogen over hoe bereiken we de student. We willen immers ook dat deze routes bekend zijn bij ouders, leerlingen en bedrijven. Wat vinden we belangrijk Informatie over welke scholen welke routes aanbieden Bv. Vakmanschaproute Verspaner RVC de HEF en Melanchthon Vakmanschaproute Constructiewerker RVC de Hef, Melanchthon, Zuiderpark Hoe lang duurt deze route= Welk diploma behaal je aan het einde van je route In versie 2.0 zouden we graag willen toevoegen Stagebedrijven – die bijvoorbeeld een startbaan garanderen Vormgeving van spoorboekje inventariseren
Spoorboekje Doel: goede en nieuwe leerroutes bekend te maken de belanghebbenden zijn: aankomende studenten, ouders, docenten VMBO, docenten MBO, medewerkers van bedrijven en instellingen, belangenorganisaties, docenten HBO
Inhoud Spoorboekje Opleiding (crebo) / naam route VO-School /MBO Informatie over de route: Hoe lang duurt de route Hoe ziet de route eruit Welk diploma behaal je aan het einde van de route Warme overdracht Onderwijsprogramma en de didactische aanpak Informatie over het beroep Betrokken (stage)bedrijven
OPDRACHT Waar zou volgens jullie deze informatie van de nieuwe vakmanschaps- of technologieroutes, te vinden moeten zijn: A: website VMBO-instellingen B: website MBO-instellingen C: website Techniek-Talent (landelijk platform met tijdelijke opdracht) D: websites van belangenorganisaties (OTIP, Metaalunie, Uneto- VMI, enz.) E: nieuwe website Masterplan ZH F: nieuwe website doorlopende leerlijnen / vakmanschapsroutes & technologieroutes
Bekijk de volgende websites: http://www.govmbo.nl/na-het-vmbo http://www.mbostad.nl/ http://www.schoolkeuzerotterdam.nl/vo/onder wijsschema_p6.aspx http://www.techniektalent.nu/ Er zijn reeds een aantal website die voor studenten VMBO, ouders en bedrijven/instellingen, enige informatie geven over de mogelijkheden van MBO-opleidingen. Actief: Huidige spoorboekjes: Techniek talent: MBO stad .nl
Welke van deze zou volgens jullie geschikt zijn als format voor een informatieportaal voor onze vakmanschap- en technologieroutes? [ meerdere antwoorden mogelijk ] A: geschikt / niet-geschikt B: geschikt / niet-geschikt C:een nieuw portaal is volgens ons gewenst D: geen van deze
Masterplan MEI Zuid-Holland 2014-2018 Implementatie 2015-2018 Masterplan MEI Zuid-Holland 2014-2018
Wanneer de context het toe laat
Vraag 1: Gegeven: De leerroute van een start VMBO naar einde HBO duurt momenteel 11 tot 12 jaar. De leerroute vanaf start VMBO naar einde MBO-4 duurt momenteel minimaal 7 jaar. Vraag 1a: Is verkorting in leerjaren van de VMBO-HBO route volgens jullie gewenst? A ja B nee C twijfel D geen overeenstemming Vraag 1b: Is verkorting in leerjaren van de VMBO-MBO4 route volgens jullie gewenst?
Vraag 2: Gegeven: We kennen nu de indeling van 3 onderwijsniveau’s: VMBO, MBO, HBO. Vraag: In welke van deze onderwijsniveau’s zou volgens jullie de verkorting van duur het beste gerealiseerd kunnen worden? A VMBO B MBO C HBO D combi VMBO-MBO E combi MBO-HBO D geen overeenstemming