Informatiebijeenkomst Gemeenteraad projecten Geldermalsen Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Bert Kingma, projectleider Ministerie IenM Marko Laarmans,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeling Noordrand Zevenbergen
Advertisements

TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Nieuwe regels bij rijksinfra
Voorkeursrichting Planstudie Ring Utrecht RIA 19 november 2009
Revitalisering Wiltsangh
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)
CENTRUMPLANNEN EELDE EN VRIES informatieavond 18 januari 2011.
Varianten-studie dubbele overweg
Westelijke ontsluiting Ronde 20 november 2012
Informatiebijeenkomst Direct omwonenden kruising Landlustweg, Hoogewaard en Gnephoek 20 juni 2011 Máximabrug 1/25.
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
Beter Benutten: Extra rijstrook A1 Bunschoten - Hoevelaken
Ombouw Amstelveenlijn
Geluidsmaatregelen Gilze-Rijen
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Beleidsinformatie Jeugd
Informatie avond Ontwerpbestemmingsplan Taxiopstelstrook Leidsebosje
Fusie Wervershoof, Andijk en Medemblik. Programma Opening Dialoog tussen inwoners en raadsleden Pauze Samenvatting bijdrage inwoners Samenvatting afwegingen.
Informatiebijeenkomst Ambachtsschool 30 november 2009.
Milieuonderzoeken PHS Meteren Boxtel
Verkenning OV lijnennet Lent Het Proces Informatiebijeenkomst 20 september 2012.
Extra Sneltrein Groningen - Leeuwarden
Procedure en planning Rijkswaterstaat Waar staan we nu? 1.Startnotitie 2008/ zienswijze ingediend Richtlijnen MER Trajectnota / MER. Aug 2011/ zienswijze.
Informatieavond Spoor Hulten Gemeente Gilze en Rijen 7 juli 2015.
Dijkverbeteringsproject Grubbenvorst Informatieavond 15 februari 2016.
Station Grubbenvorst – Greenport Venlo
Ontwikkeling Stationsgebied Haren - Fase II. Even voorstellen Welkom vanavond!
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
Bestemmingsplan Buitenwatersloot voormalig Combiwerk Presentatie voor de Commissie Ruimte Verkeer en Wonen 27 oktober 2014.
Informatiebijeenkomst herindelingsprocedure Groningen, Haren en Ten Boer 8 april 2016.
Toekomstvisie Raamsdonk Pilot Raamsdonk Raamsdonk (27 oktober 2008)
1 december Stand van zaken Centrumplan – fase 1 ● Terugblik ● Financieel kader ● Risico’s ● Vooruitkijken.
Ontwikkeling Stationsgebied Haren 16 november 2009 Werksessie bewoners Ruimtelijke Kwaliteit.
Update St. Sebastiaansbrug presentatie Raadscommissie 2 december 2010.
Ontmoetingsplek De Kloosterhof Weurt. Doel van de avond Stand van zaken totaalproject Stand van zaken ontwerp gebouw Werkatelier openbare ruimte.
Welkom tijdens de inloopmarkt Nieuwbouw Bergerhof 13 januari 2009.
Welkom Informatiebijeenkomst RijnGouwelijn Lammenschansweg Gemeente Leiden.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Procedure bij de gemeente Cees Ortelee. Opbouw presentatie 1. Stand van zaken bij de gemeente 2. Vervolg: Bestemmingsplanprocedure 3. Vragen.
Presentatie Adviescommissie Ruimtelijke Ordening Stand van Zaken Maasterras 20 januari 2009 inleiding > wat vooraf ging > huidige proces > visie > uitgangspunten.
Millingerwaard en Waalwaard Verplaatsing De Beijer Commissie Ruimtelijke Ordening en Water 9 januari 2013 Patricia van Eijndthoven / Jan van Dooren Projectleiders.
7 november 2012 Geluidonderzoek Project knooppunt Hoevelaken Stand van zaken november 2012 Arold Brand (RWS) RWS
Informatieavond Planontwikkeling “Hoogh Gullepe” Terrein voormalig Dr. Ackenshuis Woensdag 23 januari.
19 januari 2011 Technische briefing Wetsvoorstel introductie Geluidproductieplafonds (Swung-1) Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Stiller spoor voor Deurne Informatiebijeenkomst, 19 februari 2014.
Informatie voor de Raad Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Baarn Beleidsvisie en uitvoeringsprogramma 2012 – 2016, gemeente Baarn Informatie voor de.
Tweede informatiebijeenkomst op 1 februari 2016 Tijdstip: – uur Locatie: De Blauwe Tram Onderwerp: Opvang statushouders.
Haalbaarheid woningbouwlocaties Bij het vermoeden dat er voor een locatie belemmeringen te verwachten zijn, zijn eerst de onderzoeken m.b.t. de te verwachten.
N 207 Zuidwestelijke Randweg Gouda "Horen" gemeente Ruimtelijke Ordening - Inpassingsplan.
N279 Stuurgroep Resultaten verkeerskundig onderzoek verkeersafwikkeling en faseringsvarianten
Bestemmingsplan Kindcentrum Zeeland Voorbereidende Vergadering, 6 maart 2012 Dia 1 BESTEMMINGSPLAN KINDCENTRUM ZEELAND.
Terugblik & stand van zaken Vluchtelingenopvang Amersfoort
Gevelisolatieonderzoek Jos van Maarschalkerweerd
Bewonersavond Omkering N65 - Spoor
Informatiebijeenkomst voorontwerp bestemmingsplan 13 augustus 2013
Dijkversterking Arcen
Presentatie informatiebijeenkomst PHS Meteren-Boxtel
Informatiebijeenkomst GOL
Voorontwerp bestemmingsplan Willevenstraat – presentatie tijdens de voorbereidende raadsvergadering d.d. 11 juni 2012 ir. M.J. (Marjolijn) Nijssen.
Informatiebijeenkomst 28 augustus 2017
Actief openbaar maken van GS-besluiten en onderliggende stukken
Herinrichting Peelplein en Stevensstraat
Station Grubbenvorst – Greenport Venlo
WOG Opening en welkom Mededelingen Verslag vorige keer
Iv-Infra.
Toelichting onderzoek productiewater NAM
Informatiebijeenkomst omwonenden 11 oktober 2017
Stand van zaken op 1 november 2018
Informatie bijeenkomst
Erfgoed in de Omgevingswet: Technische toelichting bestemmingsplan Amstelwijck 19 juni 2019.
Transcript van de presentatie:

Informatiebijeenkomst Gemeenteraad projecten Geldermalsen Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Bert Kingma, projectleider Ministerie IenM Marko Laarmans, projectleider ProRail

Agenda informatiebijeenkomst Wie zijn wij? Werkwijze Tracébesluit Besluitvormingsproces en planning tot start realisatie Communicatie en Participatie Stand van zaken analyses VMLL/PHS Voorgeschiedenis A. Onderdoorgang Nieuwsteeg B. Randweg (inclusief onderdoorgang) C. Onderdoorgang Lingedijk D. Geluidsmaatregelen (MJPG) E. Trillingen F. Transfer station Rondvraag Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 15 januari 2015

Werkwijze Veel zorgen, begrijpelijk Veel ergernis, begrijpelijk We hebben geprobeerd te luisteren en geprobeerd een totaalaanpak te ontwikkelen, die we zometeen zullen presenteren Ingrediënten: Begrip voor zorgen Oog voor kansen Participatie Snelheid Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 15 januari 2015

Tracébesluit (1) Door vertraging VMLL moeten maatregelen VMLL en PHS in samenhang bezien worden. Artikel 8 Tracéwet: MOET worden toegepast bij wijziging van een landelijke spoorweg waarmee onze Minister beoogt de bruikbaarheid te verbeteren en die bestaat uit ……… ……….. een geheel van onderling samenhangende maatregelen ten aanzien van die spoorweg. Maatregelen VMLL en PHS samen vallen ruimschoots in voorbeelden genoemd in Memorie van Toelichting m.b.t. toepassen Tracéwet.???? Scopeafbakening: tussen Tracébesluit Meteren – Boxtel en beginpunt 3e spoor VMLL, inclusief Randweg. Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 15 januari 2015

Tracébesluit (2) Processtappen: Onderliggende onderzoeken Vaststellen voorkeursvariant Opstellen Ontwerp Tracébesluit Publicatie en zienswijzetermijn Aanvullende onderzoeken, afhandelen zienswijzen en opstellen en publiceren Tracébesluit Beroepstermijn Raad van State Onherroepelijk Tracébesluit. Doorlooptijd vanaf nu ca. 2,5 jaar. Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 15 januari 2015

Tracébesluit (3) Samenvatting verschillen Tracébesluit versus bestemmingsplan Grondslag is anders, Tracéwet versus WRO Besluitvormer, minister versus gemeenteraad Positie gemeenteraad, belanghebbende versus initiatiefnemer Trillingen, BTS versus keuzevrijheid tussen BTS en SBR Onteigeningstitel, Tracébesluit versus Bestemmingsplan. Hoeft geen gevolgen te hebben voor eerdere afspraken, samenwerking en participatie. Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 15 januari 2015

Besluitvormingsproces en planning tot start realisatie Bouwstenen besluitvormingsproces Afronden analyses Informatiedocument Informatie delen Besluitvorming voorkeursvariant Bestuursovereenkomst medefinanciering OTB -> TB ProRail en het ministerie streven ernaar, samen met de gemeente, nog voor de zomervakantie (2015), een gedragen besluit te nemen over het totale maatregelpakket -> voorkeursvariant voor tracébesluit Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 15 januari 2015

Planning afronding onderzoek en besluitvorming Afronden analyses Informatie delen Besluitvorming Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 15 januari 2015

Planning tot publicatie OTB Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 15 januari 2015

Communicatie en participatie Februari: Landschappelijke inpassing randweg Maart: Onderdoorgangen Randweg, Lingedijk en Nieuwsteeg, inclusief verkeersvoorzieningen Maart/april: Geluidsmaatregelen Maart: Trillingen Maart: Transferoplossing station Geldermalsen Nieuwsbrieven met actuele onderwerpen volgen in de komende maanden; De informatie m.b.t. de ontwerpproducten wordt digitaal beschikbaar gesteld. Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 15 januari 2015

Stand van zaken analyses Vrijleggen MerwedeLingelijn (VMLL) Programma Hoog Frequent spoor Geldermalsen (PHS). Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 15 januari 2015

Voorgeschiedenis VMLL (1) Proces tot nu toe Door aanleg 3e spoor: vervangen overwegen Lingedijk en Nieuwsteeg door onderdoorgangen. Studie Movares voor ProRail: Verkenningen Spoorkruisingen in Tricht. Advies: randweg met onderdoorgang onderdoorgang Lingedijk Middendoorkruising afgeraden vanwege afwikkelende routes en leefbaarheid Tricht (o.a. inpassingsproblemen) Met raadsbesluit 25-01-11 onderschrijft gemeenteraad deze koers Gemeenteraad spreekt voorkeur uit voor volledige randweg ten noorden van Tricht, met hoogtebeperking in spoorkruising Lingedijk (31 januari 2012). Gemeenteraad vraagt inzet B&W voor extra tunnel voor langzaam verkeer Nieuwsteeg (31 januari 2012). Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 15 januari 2015

Voorgeschiedenis VMLL (2) ProRail onderzoekt mogelijkheden tunnel Nieuwsteeg. Drie varianten. Gezien beschikbare middelen en inpassingsmogelijkheden: keuze variant met trappen en fietsgoten. Verzoek inwoners Tricht en gemeente Geldermalsen: maak tunnel ook geschikt voor minder validen. Eind 2014 variantenstudie Nieuwsteeg gereed. In participatietraject met omwonenden mogelijkheden doorgesproken. Maximaal 5 mio euro beschikbaar. Eindbeeld Onderdoorgang Lingedijk met hoogtebeperking Onderdoorgang Nieuwsteeg, ook geschikt voor minder validen volledige randweg, inclusief onderdoorgang. Bijdrage gemeente 3,5 mio euro. Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 15 januari 2015

Voorgeschiedenis PHS Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 15 januari 2015

A. Onderdoorgang Nieuwsteeg Uitgangspunten: Onderdoorgang ter hoogte van de Nieuwsteeg Geschikt voor voetgangers en minder validen Hellingspercentages aangehouden op 7% Max. 5 mio euro beschikbaar Uitkomst participatietraject: 3 mogelijke varianten  Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 15 januari 2015

Variant GM01 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 15 januari 2015

Variant PR01 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 15 januari 2015

Variant WG03 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 15 januari 2015

A. Planning Onderdoorgang Nieuwsteeg Q1-2015: Aanbieden 3 varianten (odg + mindervalidenvoorziening) aan ministerie en gemeente. Voor alle onderdoorgangen voor- en nadelen in tabel zichtbaar gemaakt. Investeringskosten met 20% zekerheid opgenomen. 1e helft 2015: besluitvorming keuze variant.  Indien keuze voor lange onderdoorgang (WG03): Garantie aanvullende financiering noodzakelijk Dekking extra risico’s gedekt 2017/2018: aanbesteden ontwerp en realisatie van onderdoorgang. 2020/2021: uitvoeren onderdoorgang, aansluitend op bouw onderdoorgangen Lingedijk en Randweg. Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 15 januari 2015

B. Planning Randweg (inclusief onderdoorgang) Q1-2015: Aanbieden voorkeursvariant aan ministerie en gemeente. Participatietraject omwonenden vooraf: mening over landschappelijke inpassingsplan. 1e helft 2015: besluitvorming voorkeursvariant 2017/2018: aanbesteden ontwerp en realisatie onderdoorgang. 2019/2020: uitvoeren randweg, inclusief onderdoorgang. Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 15 januari 2015

B. Randweg (inclusief onderdoorgang) Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 15 januari 2015

C. Planning Onderdoorgang Lingedijk (inclusief verkeersvoorzieningen) Q1-2015: aanbieden voorkeursvariant aan ministerie en gemeente - Second opinion Grontmij verkeerskundige oplossingen - Informatietraject: vraag om reactie omwonenden op voorkeursvarianten verkeerskundige oplossingen. 1e helft 2015: besluitvorming gemeente voorkeursvariant 2017/2018: aanbesteden ontwerp en realisatie onderdoorgang 2019/2020: uitvoeren onderdoorgang (inclusief verkeersvoorziening) Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 15 januari 2015

C. Onderdoorgang Lingedijk (vervolg) Variant juli 2014 Variant dec 2014 Variant 1 Rap/tek: RIS437-1-BB-1101 (in rood/blauw is de oplossing uit eerdere ontwerpfase nog weergegeven) Opmerking: De invulling van de kruising (tussen de ‘balken’) is i.o.m. gemeente Geldermalsen aangepast om te komen tot een zgn. Shared Space. Deze situatie wordt op dit moment nader uitgewerkt en aansluitend gereviewd door Grontmij) Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 15 januari 2015

D. Geluidsmaatregelen (MJPG) Redenen gecoördineerde sanering: Werk met werk maken Naar verwachting geen onderdeel van het TB Integrale visie trillingen en geluid VMLL en PHS binnen grenzen Geluidsproductieplafonds. Geen saneringsverplichting Projecten nemen planstudiefase project Meer Jaren Programma Geluid (MJPG) te Geldermalsen (gehele gemeente) over. Aansluitend streven naar overname uitvoering van MJPG. Fasering: 1) Akoestisch onderzoek doelmatige maatregelen 2) Verwerken aanvullende uitgangspunten gemeente en stedenbouwkundige visie in akoestisch onderzoek 3) Onderzoek naar technische haalbaarheid geluidsmaatregelen en opstellen saneringsplan. Ministerie besluit over saneringsverzoek. Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 15 januari 2015

D. Geluidsmaatregelen MJPG (2) Planning: Q4-2014 t/m Q1-2015: akoestisch onderzoek fase 1 Q1-2015 t/m Q2-2015: opstellen en besluitvorming over stedenbouwkundige visie door gemeente Geldermalsen Q2-2015: participatietraject geluidsmaatregelen 2e helft 2015: akoestisch onderzoek fase 2 (nader onderzoek inpassing schermen) 2016: aanvragen saneringsbeschikking door ProRail /MJPG 2017/2018: aanbesteden ontwerp en realisatie geluidsmaatregelen 2019/2021: uitvoeren geluidsmaatregelen (raildempers, geluidschermen en eventueel gevelisolatie) Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 15 januari 2015

E. Trillingen (2) Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 15 januari 2015

E. Trillingen (3) Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 15 januari 2015

E. Trillingen (4) Tijdens beoordelen doelmatigheid volgende maatregelen bekeken: Verlengen overgangsplaten onderdoorgangen (doelmatig) Verplaatsen wissel ten noorden Nieuwsteeg naar locatie ten noorden randweg (beoordeling doelmatigheid nog gaande) Aanbrengen trillingwerende wand ter hoogte van de Willem Mechteldstraat (vooralsnog niet doelmatig). Komende weken: aanvullende berekening over effect (en kosten) trillingwerende wand. Binnen project nader onderzoek naar innovatieve maatregelen. Te overwegen: eerst effect van de spooraanpassingen op de trillingsniveaus vaststellen en op basis van een nameting definitief bepalen of en welke trillingsmaatregelen genomen worden. Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 15 januari 2015

F. Transfer Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 15 januari 2015

F. Transfer Mogelijke alternatieven verkend. Vijf alternatieven afgewogen Twee oplossingsrichtingen: nieuwe traverse of reizigerstunnel Eind Q2-2015 worden de resultaten ter besluitvorming gedeeld Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 15 januari 2015

Rondvraag Programma Hoogfrequent Spoorvervoer 15 januari 2015