Altermoderne Kunsteducatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digital Playground Programma workshop 4 april
Advertisements

Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Hybriditeit De Souza e Silva: • Het vervagen van de grens tussen fysiek en digitale ruimten • Het intreden van virtuele communities in de fysieke ruimte.
Diversiteitsbeleid binnen het HBO 1 december 2010 Ineke van Halsema
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
De persoonlijke experimenteerruimte
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Wat moet de internetgeneratie met een schoolboek? Geeske Steeneken “ Vanuit de school de wijk in”
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Naar een nieuwe Toetscultuur EHON-conferentie Gert-Jan Los.
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Geert Kelchtermans Katrijn Ballet
Gepersonaliseerd leren
ALTERMODERNE KUNSTEDUCATIE
Fundament Informatica
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Iedere jongere op de juiste plek. Nieuwe ontwikkelingen Veranderingen in het vmbo o.a. Verscherpen exameneisen invoering passend onderwijs MBO: Focus.
de excellente leraar Master leren en Innoveren
Het project en de site beogen huidige en toekomstige generaties kunstdocenten op te leiden in het ontwikkelen en geven van kunstlessen op het snijvlak.
Hoe kunnen wij kunst benaderen in een ‘geglobaliseerde’ cultuureducatie? Lucy Cotter 2012.
GRENZELOOS MAAR DOELGERICHT Een min of meer sociologische kijk op cultuureducatie in “a new modernity that is global from scratch”
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Theorie van de kunstprofessional Werkdag LOK 18 november 2009 Diederik Schönau.
Gedeeld, verbeeld Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur.
Toegenomen belang interculturele communicatie door evoluties op het vlak van: Informatie- en communicatietechnologie Vervoer Handel Migratie.
Interculturele competentie en taalverwerving Paul Catteeuw 1 april 2015 P 1.
Aanvaarding en tolerantie
Interculturele communicatie
Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding
De kunst van de schoolklas binnen de docentenopleiding
Beter Onderwijs Nederland
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Vervolg sociaal netwerk methodiek
WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
AANLEIDING Nederland is pluriform Het onderwijs dient daar rekening mee te houden Het beeldend onderwijs dus ook Maar: voornamelijk Westers referentiekader.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Experiment 3: Stimulering museumbezoek via social media en games.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Cultuurnota Alblasserdam BIO 8 oktober Waarom een cultuurnota? Ontsluiten aanbod Kansen benutten Visie en focus: kader Samenhang en samenwerking.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Participerend Leiderschap
Gelijke kansen op school: het kan!
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Together one world.
Beeldend reflecteren Ontwerponderzoek naar een nieuwe methode voor het beoordelen van praktisch beeldend werk in het Voortgezet Onderwijs.
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
Steunpunt Natuurkunde
Naar een typologie van scholen
Zwart wit denken in de klas
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Zonder context geen bewijs
Lezing NKSR Kansen voor persoonsvorming
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
HBO Netwerk Ruimtelijke Adaptatie
ontwikkelen van een betekenisvolle complete en complexe opdracht
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Transcript van de presentatie:

Altermoderne Kunsteducatie Marike Hoekstra en oskar maarleveld

aanleiding Kunstonderwijs in het V.O.: Sluit niet voldoende aan bij leefwereld jongeren Sluit onvoldoende aan bij hedendaagse kunstpraktijk Sluit niet aan bij actuele ontwikkelingen zoals: globalisatie, culturele hybriditeit, identiteit etc. (Klatser, R. (2010) Flip & Flap en de Altermoderniteit: kunstonderwijs in een altermoderne wereld. In: Divers. Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten)

CONTEXT KUNsTONDERWIJS Authentieke kunsteducatie Kunsteducatie en diversiteit Visual Culture Art Education Flexibele curricula Hybride Kunsteducatie Postmoderne Kunsteducatie

THE ALTERMODERN Tate Triennial 2009, curator: Nicolas Bourriaud   ‘… why is it that globalization has so often been discussed from sociological, political, and economic points of view, but almost never from an aesthetic perspective? How does this phenomenon affect the world of form? Bourriaud, N. (2009) The Radicant, New York: Lucas and Sternberg.

Kunst in een tijdperk van globalisering (volgens Bourriaud) Dynamische opvatting van cultuur: cultuur is niet gelijk aan afkomst Continue reiservaring (letterlijk en figuurlijk) Kunstenaars gaan uit van een dynamische mondiale cultuur die wij allen delen en (mede) vormgeven en waarin mix en verandering centraal staan

BORDERS Voorbeeld Pascal Martinhe Tayou

Heterochronia Tacita Dean

Viatorisation Simon Starling

Radical Rhizoom Radicant Modernisme Postmodernisme Altermodern Radical Rhizoom Radicant

VERTALING ALTERMODERN NAAR KUNSTEDUCATIE De reis als kunstwerk → Procesgericht Veranderde opvatting cultuur → Intercultureel Meervoudigheid → Leerlinggestuurd

onderzoeksproject Samenwerking onderzoekers en docentenopleiding BKV Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten 6 docenten V.O. scholen Amsterdam, Hilversum en Groningen Beperkte periode (8 weken) Beperkte deelname: 1 klas per docent Medefinanciering door het AFK www.altermodernekunsteducatie.nl

Procesgericht Vanaf hier Oskar Onvoorspelbaar, ruimte voor experiment en onderzoek. Technieken en-passant leren, stimuleren van digitale en niet-conventionele media.

Valkuil: spanningsboog is weg “Er is geen doel” Belang van persoonlijk archief Neem de tijd voor individuele begeleiding, modelleer (altermoderne) creatieve processen, documenteer processen en reflecteer op concrete tussenproducten.

intercultureel Thematische aanpak, hedendaagse kunst, betrekken van culturele achtergrond en subcultuur van de leerling Geen grens hoge/lage kunst. Jan Hoek

Valkuil: Actuele kunst en interculturele inhoud worden een ‘moetje’ Aanbevelingen: Nadruk op uitwisseling. Gebruik expliciete interventies, hedendaagse kunst en centrale thema’s die ruimte bieden aan persoonlijke ervaringen.

Leerling-gestuurd Leerling neemt beslissingen over materiaal, vorm, onderwerp, proces. Dialoog en samenwerking. Eigen leefwereld en fascinaties staan centraal. Valkuil leerlinggestuurd: Werk blijft op “safe” Aanbevelingen: Nadruk op kleine narratief. Wees flexibel, toenemende autonomie, gebruik ‘enabling constraints’ , differentiatie.

relevantie voor de docentenopleiding Publicatie Conferentie Nascholing Lezingen Keuzevak Onderdeel curriculum didactiek

ALTERMODERNE KUNSTEDUCATIE Download: http://www.ahk.nl/lectoraten/educatie/altermoderne- kunsteducatie/ Contact: marike.hoekstra@ahk.nl; o.maarleveld@ahk.nl