Altermoderne Kunsteducatie Marike Hoekstra en oskar maarleveld
aanleiding Kunstonderwijs in het V.O.: Sluit niet voldoende aan bij leefwereld jongeren Sluit onvoldoende aan bij hedendaagse kunstpraktijk Sluit niet aan bij actuele ontwikkelingen zoals: globalisatie, culturele hybriditeit, identiteit etc. (Klatser, R. (2010) Flip & Flap en de Altermoderniteit: kunstonderwijs in een altermoderne wereld. In: Divers. Amsterdam: Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten)
CONTEXT KUNsTONDERWIJS Authentieke kunsteducatie Kunsteducatie en diversiteit Visual Culture Art Education Flexibele curricula Hybride Kunsteducatie Postmoderne Kunsteducatie
THE ALTERMODERN Tate Triennial 2009, curator: Nicolas Bourriaud ‘… why is it that globalization has so often been discussed from sociological, political, and economic points of view, but almost never from an aesthetic perspective? How does this phenomenon affect the world of form? Bourriaud, N. (2009) The Radicant, New York: Lucas and Sternberg.
Kunst in een tijdperk van globalisering (volgens Bourriaud) Dynamische opvatting van cultuur: cultuur is niet gelijk aan afkomst Continue reiservaring (letterlijk en figuurlijk) Kunstenaars gaan uit van een dynamische mondiale cultuur die wij allen delen en (mede) vormgeven en waarin mix en verandering centraal staan
BORDERS Voorbeeld Pascal Martinhe Tayou
Heterochronia Tacita Dean
Viatorisation Simon Starling
Radical Rhizoom Radicant Modernisme Postmodernisme Altermodern Radical Rhizoom Radicant
VERTALING ALTERMODERN NAAR KUNSTEDUCATIE De reis als kunstwerk → Procesgericht Veranderde opvatting cultuur → Intercultureel Meervoudigheid → Leerlinggestuurd
onderzoeksproject Samenwerking onderzoekers en docentenopleiding BKV Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten 6 docenten V.O. scholen Amsterdam, Hilversum en Groningen Beperkte periode (8 weken) Beperkte deelname: 1 klas per docent Medefinanciering door het AFK www.altermodernekunsteducatie.nl
Procesgericht Vanaf hier Oskar Onvoorspelbaar, ruimte voor experiment en onderzoek. Technieken en-passant leren, stimuleren van digitale en niet-conventionele media.
Valkuil: spanningsboog is weg “Er is geen doel” Belang van persoonlijk archief Neem de tijd voor individuele begeleiding, modelleer (altermoderne) creatieve processen, documenteer processen en reflecteer op concrete tussenproducten.
intercultureel Thematische aanpak, hedendaagse kunst, betrekken van culturele achtergrond en subcultuur van de leerling Geen grens hoge/lage kunst. Jan Hoek
Valkuil: Actuele kunst en interculturele inhoud worden een ‘moetje’ Aanbevelingen: Nadruk op uitwisseling. Gebruik expliciete interventies, hedendaagse kunst en centrale thema’s die ruimte bieden aan persoonlijke ervaringen.
Leerling-gestuurd Leerling neemt beslissingen over materiaal, vorm, onderwerp, proces. Dialoog en samenwerking. Eigen leefwereld en fascinaties staan centraal. Valkuil leerlinggestuurd: Werk blijft op “safe” Aanbevelingen: Nadruk op kleine narratief. Wees flexibel, toenemende autonomie, gebruik ‘enabling constraints’ , differentiatie.
relevantie voor de docentenopleiding Publicatie Conferentie Nascholing Lezingen Keuzevak Onderdeel curriculum didactiek
ALTERMODERNE KUNSTEDUCATIE Download: http://www.ahk.nl/lectoraten/educatie/altermoderne- kunsteducatie/ Contact: marike.hoekstra@ahk.nl; o.maarleveld@ahk.nl