Spoedeisendehulpverlening

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar niet elke koning is even belangrijk!
Advertisements

Inwerktraject operator/docent Skills & Simulatie Lab
Drs. M.B. de Vries, Anesthesioloog UMCU, Divisie Vitale Functies
De relatie tussen logistiek en veiligheid
ETHOS PROJECT: PROGRESS Follow-up & feedback end of year 1.
Bastiën van der Hoeff azM
Adaptieve Ondersteuning van Mens-Computer Teams Een Verkenning van het Gebruik van Cognitieve Modellen van Vertrouwen en Aandacht Peter-Paul van Maanen.
Patiëntveiligheid Onbedoelde schade in Nederland
Language, Leadership and Health MAASTRICHT 2012 (c) 2012 Garner Thomson & The Society of Medical NLP Words that harm, words that heal.
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Zonder Interface heeft de computer geen gezicht
NPSF Patient Safety congress “Let’s get on with it!” – Orlando 2005
Samen naar een veilig AMC
Evaluatie Technieken Course 10, CMC, 04/11/03. 04/11/03HC102 Evaluation and Testing “ Experienced designers have attained the wisdom and humility to know.
Clinical audit Ervaringen in Engeland
‘Geef uw team vleugels’
Patiëntveiligheid en medische fouten
Blended Learning. content Waarom wij e-learning hebben gebruikt Demo van de module Voorlopige resultaten van effecten op gebruikers.
Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Inleiding Hoe gaan we de gebruiksvriendelijkheid.
SBARR VSV
ICPS-taxonomie… over een bos, bomen, takken en bladeren
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
--1-- An exploration of synchronization solutions for parallel short-range optical interconnect in mesochronous systems Harald Devos.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University.
Bekwaam & Competent Hoe bewaak je dit?
Modelgetrouwheid in IHT
Spoedzorg in Nederland Waar staan we en waar gaan we?
Minor Project- en Programmamanagement
Workshop IHT Intensive Home Treatment in stedelijk of plattelandsgebied, watch the difference! Ruud Zuidmeer, Jeroen Martens, Iteke Kramer.
Sandra Jellema Het opleiden van de duurzame professional.
Gezondheid en paddenstoelen Nieuwe producten? 17 maart 2016, Johan Baars.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
Evidence Based Werken Zo gaat dat 1 Maxime Loose Agentschap voor Overheidspersoneel
Samenwerking is prima, Dat houden we zo! Wie staat voor u Cora Hoffmann IC verpleegkundige van oorsprong Sinds 1973 werkzaam in Ziekenhuis Terneuzen.
1 WEBINAR: GLOBAL GRANTS VOOR BEGINNERS 17 mei :30 – 20:30 uur.
Dr. Heidi Hoeben Dr. Ilse Muyshondt Kiezen voor low cost dialyse: peritoneale dialyse, thuisdialyse, nacht- of low care dialyse?
HFAS|RX 6 APRIL SHAPE 2.0 VLIEGER 2020 cc: premasagar -
Wat is de overeenkomst? gevolg van teveel zuurstof Foto: KNGFFoto: NTvG.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
Immunotherapie bij astma. Wat is immunotherapie? Symptomen.
Patiëntveiligheid: Een teamsport!
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
Wies Vullings, Wageningen University and Research
CRM vanuit het incidenten perspectief
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Modelgetrouwheid in IHT
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
Workshop IHT Intensive Home Treatment in stedelijk of plattelandsgebied, watch the difference! Ruud Zuidmeer, Jeroen Martens, Iteke Kramer.
Reducing antibiotics on farmlevel
E-Vita HF Effectiveness of an interactive web-based platform and a disease specific information website in patients with heart failure: a 3-arm randomized.
SDI from a technological perspective: Architecture
Feedback geven en krijgen
Cliënt en Veiligheid Solange Sommeling.
Voor meer informatie zie hartfalen.nl
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
Participatory Action Research
Meerjarenafspraak Intensive Care
Optimalisatie Longzorg
Climbing For Life Awareness- and fundraising campaign on asthma, cystic fibrosis and other lung diseases Draw attention to asthma, cystic fibrosis.
Rob Heyman and Ilse Mariën
ONBEZORGD Leven & Werken in een geïntegreerd gezondheidssysteem Streekforum ZORG Zuid-West-Vlaanderen Kortrijk 4 oktober 2018 Prof. dr.
Who knows something about scenarioplanning?
Dynamic Architecture What about you?
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Mixed-Signal Design Engineer
Population Health Management Rol van Data (en governance en zorg)
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Spoedeisendehulpverlening Arts M & G Forensisch geneeskundige Promotieonderzoek prehospitale behandeling van polytraumapatienten Rob Lichtveld

Spoedeisendehulpverlening Organisatie Ambulancezorg Huidige trend patiëntveiligheid en simulatieonderwijs Qua vadis

Spoedeisendehulpverlening 1e lijnszorg Ambulancezorg Spoedeisendehulp afdeling Operatieafdeling

Meldkamer ambulancezorg MKA

MELDING MKA Frontale botsing auto-auto 1 slachtoffer bekneld 1 slachtoffer loopt rond die zich niet goed voelt

De juiste hulp op de juiste plaats met de juiste snelheid! TAKEN CENTRALIST Stellen van indicatie tot (ambulance) zorg Stellen van indicatie tot andere hulpverlening (heli,MMT,politie, brandweer,GHOR) Bepalen van de urgentie Bewaken van de paraatheid Instrueren van de melder Bedienen van de apparatuur Verstrekken van informatie De juiste hulp op de juiste plaats met de juiste snelheid!

Bekend, alles wat een ‘witte’ jas aan heeft. 7

Simulatieonderwijs Wat is simulatie? Waarom simulatie? Crisis Resource Management 8

Simulatie soorten: partial task, low fidelity Op de werkplek, laagdrempelig 9

Full scale simulation / CRM Anesthesie team of hele OK team High fidelity ‘nep OK/ IC/ SEH’ 10

Waarom is simulatie zo effectief? Why Use Simulations? Retention Teach others 90% Integrated Simulation Teach by doing yourself 75% Simulation Discussion groups 50% Web Seminars, IM, chat Demonstration 30% Animation Audio Visual 20% PowerPoint dia´s Lecture 5% Streaming media Source: Andersen Consulting Najjar, L. J. (1998). Principles of educational multimedia user interface design. Human Factors, 40(2), 311-323. 11

TO ERR IS HUMAN Building a Safer Health System Linda T. Kohn, Janet M. Corrigan, and Molla S. Donaldson, Editors Committee on Quality of Health Care in America INSTITUTE OF MEDICINE 2000

USA 2000 Institute of Medicine Report Top 10 lijst “doodsoorzaken” Sepsis 100.000-200.000 Medische fouten 44.000 – 96.000 Verkeerstrauma 43.000 Mammaca 42.000 HIV 16.000 To Err Is Human, Building a Safer Health System, LT Kohn, JM Corrigan, and MS Donaldson, Editors Committee on Quality of Health Care in America, Institute of Medicine 2000

Conclusies CIRS (critical incidence reporting system) Nieuwe veiligheidscultuur Gebruik van simulatieonderwijs, Crisis Resource Management (CRM) To Err Is Human, Building a Safer Health System, LT Kohn, JM Corrigan, and MS Donaldson, Editors Committee on Quality of Health Care in America, Institute of Medicine 2000

Crisis Resource Management Foutenreductie m.b.v. Crisis Resource Management

Geschiedenis van de non technical skills in de anesthesie Luchtvaart: Meeste ongevallen waar een fout van de piloot wordt aangewezen zijn geen gevolg van gebrek aan skills maar van: teamwork leadership communication planning 16

Human factor Team factor 17

CRM principes Know the environment 9. Prevent/manage fixation error Anticipate and plan 10. Cross (double) check Call for help early 11.Use cognitive aids Exercise leadership 12. Re-evaluate repeatedly Distribute the workload 13. Use good teamwork Mobilize all resources 14. Allocate attention wisely Communicate effectively 15. Set priorities dynamically Use all available info Gaba, Rall In: Miller, Anesthesia 6th edition

CRM principes Know the environment 9. Prevent/manage fixation error Anticipate and plan 10. Cross (double) check Call for help early 11. Use cognitive aids Exercise leadership 12. Re-evaluate repeatedly Distribute the workload 13. Use good teamwork Mobilize all resource 14. Allocate attention wisely Communicate effectively 15. Set priorities dynamically Use all available info Gaba, Rall In: Miller, Anesthesia 6th edition

Communiceer effectief Bedenken is nog niet gezegd Gezegd is nog niet gehoord Gehoord is nog niet begrepen Begrepen is niet gedaan Close the loop ! Dit geldt voor ZENDER én ONTVANGER! 20

21 21

CRM principes Know the environment 9. Prevent/manage fixation error Anticipate and plan 10. Cross (double) check Call for help early 11. Use cognitive aids Exercise leadership 12. Re-evaluate repeatedly Distribute the workload 13. Use good teamwork Mobilize all resource 14. Allocate attention wisely Communicate effectively 15. Set priorities dynamically Use all available info Gaba, Rall In: Miller, Anesthesia 6th edition

Leadership 23

´Trainees are not supposed to question decisions made by senior staff´ Sexton JB, et al. BMJ. 2000;320:745-9 24

CRM principes Know the environment 9. Prevent/manage fixation error Anticipate and plan 10. Cross (double) check Call for help early 11. Use cognitive aids Exercise leadership 12. Re-evaluate repeatedly Distribute the workload 13. Use good teamwork Mobilize all resource 14. Allocate attention wisely Communicate effectively 15. Set priorities dynamically Use all available info Gaba, Rall In: Miller, Anesthesia 6th edition

= ‘mental model‘-fout (zeer resistent) Fixation Errors = ‘mental model‘-fout (zeer resistent) 1) “Dit is het probleem en niets anders” Re-evalueer herhaalderlijk met alle beschikbare data en reflecteer het eigen mental model! 2) “Het kan alles zijn, behalve dit…” Bij twijfel, blijf aan de veilige kant “Bestrijdt de worst case!" 3) “Alles is o.k." Ontkenningsfout Blijf waakzaam zodanig dat de patiënt veilig is 26

CRM principes Know the environment 9. Prevent/manage fixation error Anticipate and plan 10. Cross (double) check Call for help early 11.Use cognitive aids Exercise leadership 12. Re-evaluate repeatedly Distribute the workload 13. Use good teamwork Mobilize all resources 14. Allocate attention wisely Communicate effectively 15. Set priorities dynamically Use all available info Gaba, Rall In: Miller, Anesthesia 6th edition

Simulatietraining 28

Vragen

Dank voor jullie aandacht 32