Spoedeisendehulpverlening Arts M & G Forensisch geneeskundige Promotieonderzoek prehospitale behandeling van polytraumapatienten Rob Lichtveld
Spoedeisendehulpverlening Organisatie Ambulancezorg Huidige trend patiëntveiligheid en simulatieonderwijs Qua vadis
Spoedeisendehulpverlening 1e lijnszorg Ambulancezorg Spoedeisendehulp afdeling Operatieafdeling
Meldkamer ambulancezorg MKA
MELDING MKA Frontale botsing auto-auto 1 slachtoffer bekneld 1 slachtoffer loopt rond die zich niet goed voelt
De juiste hulp op de juiste plaats met de juiste snelheid! TAKEN CENTRALIST Stellen van indicatie tot (ambulance) zorg Stellen van indicatie tot andere hulpverlening (heli,MMT,politie, brandweer,GHOR) Bepalen van de urgentie Bewaken van de paraatheid Instrueren van de melder Bedienen van de apparatuur Verstrekken van informatie De juiste hulp op de juiste plaats met de juiste snelheid!
Bekend, alles wat een ‘witte’ jas aan heeft. 7
Simulatieonderwijs Wat is simulatie? Waarom simulatie? Crisis Resource Management 8
Simulatie soorten: partial task, low fidelity Op de werkplek, laagdrempelig 9
Full scale simulation / CRM Anesthesie team of hele OK team High fidelity ‘nep OK/ IC/ SEH’ 10
Waarom is simulatie zo effectief? Why Use Simulations? Retention Teach others 90% Integrated Simulation Teach by doing yourself 75% Simulation Discussion groups 50% Web Seminars, IM, chat Demonstration 30% Animation Audio Visual 20% PowerPoint dia´s Lecture 5% Streaming media Source: Andersen Consulting Najjar, L. J. (1998). Principles of educational multimedia user interface design. Human Factors, 40(2), 311-323. 11
TO ERR IS HUMAN Building a Safer Health System Linda T. Kohn, Janet M. Corrigan, and Molla S. Donaldson, Editors Committee on Quality of Health Care in America INSTITUTE OF MEDICINE 2000
USA 2000 Institute of Medicine Report Top 10 lijst “doodsoorzaken” Sepsis 100.000-200.000 Medische fouten 44.000 – 96.000 Verkeerstrauma 43.000 Mammaca 42.000 HIV 16.000 To Err Is Human, Building a Safer Health System, LT Kohn, JM Corrigan, and MS Donaldson, Editors Committee on Quality of Health Care in America, Institute of Medicine 2000
Conclusies CIRS (critical incidence reporting system) Nieuwe veiligheidscultuur Gebruik van simulatieonderwijs, Crisis Resource Management (CRM) To Err Is Human, Building a Safer Health System, LT Kohn, JM Corrigan, and MS Donaldson, Editors Committee on Quality of Health Care in America, Institute of Medicine 2000
Crisis Resource Management Foutenreductie m.b.v. Crisis Resource Management
Geschiedenis van de non technical skills in de anesthesie Luchtvaart: Meeste ongevallen waar een fout van de piloot wordt aangewezen zijn geen gevolg van gebrek aan skills maar van: teamwork leadership communication planning 16
Human factor Team factor 17
CRM principes Know the environment 9. Prevent/manage fixation error Anticipate and plan 10. Cross (double) check Call for help early 11.Use cognitive aids Exercise leadership 12. Re-evaluate repeatedly Distribute the workload 13. Use good teamwork Mobilize all resources 14. Allocate attention wisely Communicate effectively 15. Set priorities dynamically Use all available info Gaba, Rall In: Miller, Anesthesia 6th edition
CRM principes Know the environment 9. Prevent/manage fixation error Anticipate and plan 10. Cross (double) check Call for help early 11. Use cognitive aids Exercise leadership 12. Re-evaluate repeatedly Distribute the workload 13. Use good teamwork Mobilize all resource 14. Allocate attention wisely Communicate effectively 15. Set priorities dynamically Use all available info Gaba, Rall In: Miller, Anesthesia 6th edition
Communiceer effectief Bedenken is nog niet gezegd Gezegd is nog niet gehoord Gehoord is nog niet begrepen Begrepen is niet gedaan Close the loop ! Dit geldt voor ZENDER én ONTVANGER! 20
21 21
CRM principes Know the environment 9. Prevent/manage fixation error Anticipate and plan 10. Cross (double) check Call for help early 11. Use cognitive aids Exercise leadership 12. Re-evaluate repeatedly Distribute the workload 13. Use good teamwork Mobilize all resource 14. Allocate attention wisely Communicate effectively 15. Set priorities dynamically Use all available info Gaba, Rall In: Miller, Anesthesia 6th edition
Leadership 23
´Trainees are not supposed to question decisions made by senior staff´ Sexton JB, et al. BMJ. 2000;320:745-9 24
CRM principes Know the environment 9. Prevent/manage fixation error Anticipate and plan 10. Cross (double) check Call for help early 11. Use cognitive aids Exercise leadership 12. Re-evaluate repeatedly Distribute the workload 13. Use good teamwork Mobilize all resource 14. Allocate attention wisely Communicate effectively 15. Set priorities dynamically Use all available info Gaba, Rall In: Miller, Anesthesia 6th edition
= ‘mental model‘-fout (zeer resistent) Fixation Errors = ‘mental model‘-fout (zeer resistent) 1) “Dit is het probleem en niets anders” Re-evalueer herhaalderlijk met alle beschikbare data en reflecteer het eigen mental model! 2) “Het kan alles zijn, behalve dit…” Bij twijfel, blijf aan de veilige kant “Bestrijdt de worst case!" 3) “Alles is o.k." Ontkenningsfout Blijf waakzaam zodanig dat de patiënt veilig is 26
CRM principes Know the environment 9. Prevent/manage fixation error Anticipate and plan 10. Cross (double) check Call for help early 11.Use cognitive aids Exercise leadership 12. Re-evaluate repeatedly Distribute the workload 13. Use good teamwork Mobilize all resources 14. Allocate attention wisely Communicate effectively 15. Set priorities dynamically Use all available info Gaba, Rall In: Miller, Anesthesia 6th edition
Simulatietraining 28
Vragen
Dank voor jullie aandacht 32