Hoe zelfstandig is de hedendaagse scholier?
Ons onderzoek oriënteert zich op: - Het stellen en behalen van leerdoelen door leerlingen - Het plannen van het leerproces door leerlingen - De zelfstandigheid bij het oplossen van problemen
Ons onderzoek heeft plaatsgevonden op drie scholen, te weten:
Het Mill-Hillcollege Scholengemeenschap in Goirle
Het Maurickcollege Daltonschool in Vught
Het Dr. Mollercollege Scholengemeenschap in Waalwijk
Leerdoelen - Ruim de helft van de leerlingen geeft aan slechts af en toe zelf leerdoelen te stellen - Opvallend is dat op de het Maurickcollege een stuk minder leerlingen zeggen vaak hun zelf gestelde leerdoelen te halen - Bij het Dr. Mollercollege en Mill Hillcollege zeggen de leerlingen hun doelen minder vaak te halen als de doelen door de leraar worden gesteld
Tijdsplanning - Tijdsplanningen worden niet vaak aangeleverd. Op het Dr. Mollercollege geeft 75 % aan nooit of slechts soms gebruik te maken van een tijdsplanning. - Het grootste deel van leerlingen lijkt zich slecht aan de tijdsplanning te houden als deze wel aanwezig is. - Het bijhouden van logboeken zorgt niet voor beter houden aan de tijdsplanning
Het oplossen van problemen - Opvallend is dat op het Dr. Mollercollege medeleerlingen en docenten stukken minder vaak om hulp gevraagd worden - Het gebruik van internet en boeken is de populairste probleemoplosser. - Op het Maurickcollege worden vooral medeleerlingen vaak om hulp gevraagd
Wat ook naar voren kwam... - Wanneer een leerling tevreden is met zijn werkhouding? Simpel: als er een voldoende wordt gehaald! - Of dit een punt boven de 8 is of dat de leerling een complimentje krijgt van de leraar maakt de leerling zeer weinig uit - Ook het feit of er iets geleerd is interesseert maar % van de leerlingen iets. - Of er door henzelf hard gewerkt is maakt wel uit. Dit geeft tenminste tweederde van het Dr. Moller en het Maurickcollege aan
Conclusies - Leerlingen zouden vaker in de gelegenheid gesteld moeten worden zelf leerdoelen te stellen - De controle van logboeken moet verbeterd worden, zodat leerlingen zich beter houden aan de tijdsplanning - Het oplossen van problemen verschilt erg van school tot school in ons onderzoek