Hoe zelfstandig is de hedendaagse scholier?. Ons onderzoek oriënteert zich op: - Het stellen en behalen van leerdoelen door leerlingen - Het plannen van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Schrijfdossier of schrijfportfolio?
PAL Peer assisted learning Peer support in het onderwijs
Leefgroepen in de kleuterschool
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Early Warning System Kwaliteitscholen
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Schoolboeken de klas uit? Een korte inleiding…… Michiel Maas, programmamanager VO 23 januari 2008.
Onderzoek Nibud*  4 van 5 Nederlanders maakt geen overzicht van de toekomstige uitgaven.  25% van de Nederlanders houdt.
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Begeleid zelfstandig leren
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…

 De klassen zijn groter, rond de 30 leerlingen.  De lessen kunnen om 8.30 beginnen en afgelopen zijn.  Je kan zomaar een aantal tussenuren.
Ouder-enquête 2011 Oostvaarderscollege thema-avond 18 april 2012.
De kaart is niet het landschap
Men vraagt zich soms af : waarom...
Tim Versluijs Leerdoelen.
Samenwerkend leren Docenten die teveel doceren, leren net zoveel als hun leerlingen: niet veel.
Presentation Of Learning
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
HAN Faculteit Educatie.
Van doelen naar reflectie
Les voor groep 8 Pak je stoel en kom aan de instructietafel
Intersectoraal Klas 3.
E-minds Gemaakt door: Marie Joëlle. Menu.  E-minds  Foto's  Zwem game  Stop filmpje.
Samenvatting Havo 5.
Orchies met.....spreuken De orchideeënfamilie is één van de
Techniek Torens Wis en Wierig: Hoe creëer je een onderzoekende en zelfstandige houding bij opdrachten uit de Techniek Torens?’
The Presentation of Learning Van: Roland Rutten 12 juni, 2012.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Onze doelen en visie in beeld
Je impact als docent Silvia van der Werve.
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Als je nog geen idee hebt …
Kennismakingsavond HAVO 5 / Atheneum 6 Welkom coördinator H5/A6 = Dhr. J. van Dam.
Thema 2 Periode 1 KOP
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Beter omgaan met ruzies
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Inleiding….. NetOp School brengt een complete oplossing voor lesgeven op de computer voor het klaslokaal met een netwerk. NetOp School brengt een complete.
Het onderwijs in Haïti kent veel problemen -Meer dan de helft van de kinderen gaat niet naar school. -Veel kinderen gaan naar scholen waar leraren niet.
Onderzoek leereffecten educatief programma Joods
Het is vandaag Girlsday!
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Introductie ICT ICT Introductie.
Motiveren: de ins en outs!
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Curriculumontwerp AVO
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Van rapport naar portfolio
Resultaten ICT monitor 2002
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Welkom ouder(s)/verzorger(s)/leerlingen infoavond m. b. t

Leden enquête Otto Philipse
Informatieavond voor de ouders van de leerlingen van H3C
Transcript van de presentatie:

Hoe zelfstandig is de hedendaagse scholier?

Ons onderzoek oriënteert zich op: - Het stellen en behalen van leerdoelen door leerlingen - Het plannen van het leerproces door leerlingen - De zelfstandigheid bij het oplossen van problemen

Ons onderzoek heeft plaatsgevonden op drie scholen, te weten:

Het Mill-Hillcollege Scholengemeenschap in Goirle

Het Maurickcollege Daltonschool in Vught

Het Dr. Mollercollege Scholengemeenschap in Waalwijk

Leerdoelen - Ruim de helft van de leerlingen geeft aan slechts af en toe zelf leerdoelen te stellen - Opvallend is dat op de het Maurickcollege een stuk minder leerlingen zeggen vaak hun zelf gestelde leerdoelen te halen - Bij het Dr. Mollercollege en Mill Hillcollege zeggen de leerlingen hun doelen minder vaak te halen als de doelen door de leraar worden gesteld

Tijdsplanning - Tijdsplanningen worden niet vaak aangeleverd. Op het Dr. Mollercollege geeft 75 % aan nooit of slechts soms gebruik te maken van een tijdsplanning. - Het grootste deel van leerlingen lijkt zich slecht aan de tijdsplanning te houden als deze wel aanwezig is. - Het bijhouden van logboeken zorgt niet voor beter houden aan de tijdsplanning

Het oplossen van problemen - Opvallend is dat op het Dr. Mollercollege medeleerlingen en docenten stukken minder vaak om hulp gevraagd worden - Het gebruik van internet en boeken is de populairste probleemoplosser. - Op het Maurickcollege worden vooral medeleerlingen vaak om hulp gevraagd

Wat ook naar voren kwam... - Wanneer een leerling tevreden is met zijn werkhouding? Simpel: als er een voldoende wordt gehaald! - Of dit een punt boven de 8 is of dat de leerling een complimentje krijgt van de leraar maakt de leerling zeer weinig uit - Ook het feit of er iets geleerd is interesseert maar % van de leerlingen iets. - Of er door henzelf hard gewerkt is maakt wel uit. Dit geeft tenminste tweederde van het Dr. Moller en het Maurickcollege aan

Conclusies - Leerlingen zouden vaker in de gelegenheid gesteld moeten worden zelf leerdoelen te stellen - De controle van logboeken moet verbeterd worden, zodat leerlingen zich beter houden aan de tijdsplanning - Het oplossen van problemen verschilt erg van school tot school in ons onderzoek