De 2e wetenschappelijke revolutie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een tijdelijk bestaan. Een tijdelijk bestaan Een tijdelijk bestaan deel 1 Wat is tijd? Gerard Bodifee Maastricht 2012.
Advertisements

Nog 68 lesdagen…. nog 68 lesdagen… Tjeerd van de Laar Sander Voerman.
Het Cartesiaans Theater
Filosofie Op HAVO en VWO.
Klassiek compatibilisme
Epistemologie ken(nis)leer / kentheorie
Visie, missie en kernwaarden
Transformatie & flux G.Morgan.
Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant.
Ja, zeker vandaag!.
Kader van deze presentatie:
De verlichting Paragraaf 2.
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Peter Strawson.
Men vraagt zich soms af : waarom...
John Locke: tabula rasa. Door ervaring leven vullen…
Gepersonaliseerd leren
De Olympische scheppingsmythe
Schijn en Werkelijkheid
Als we nou een definitie van rechtvaardig-
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
Paragraaf 6.4 Vorige les: Absolute monarchie
Sigmund Freud.
Oefening 3, powerpoint, 1BaMV
Creatie van “Cheyenne_winyan”
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Wat doen ze me nou...? Jan Bransen Publiekslezing, 7 april 2010.
Wetenschappelijke revoluties:
Human Dynamics.
ZIJN ONOMATOPEE __________________________________________.
Zondag 16 mei 2010 Belijdenisdienst Hennie Schoonhoven en Lydia Vermunt Ruth 1: 16,17 In het leven van mensen moeten.
Woord van Leven Februari
Alweer over de zonde … ?!. Gods GLORIE zien 1.De hemel vertelt Gods glorie 2.Hoor en zie die glorie! 3.En kijk dan verder!
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Inleiding Filosofie en Ethiek Derde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (1) Dinsdag 21 september 2004.
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
Tweede bijeenkomst – 14 september 2004 Hoe groot is de ruimte?
Wie ben ik en zo ja hoeveel?
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
College 4 Kennisleer.
Een theoretische verkenning
Achttiende en negentiende eeuw
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
Preek ‘Geloof en wetenschap?’
Welkom.
Bruggen bouwen, is elkaar vertrouwen.
Zingen Vers 1 Laat ons nu vrolijk zingen! Komt, heft uw liedren aan
Zingen Vers 1 Wat drijft de volken, wat bezielt ze toch?
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Wat een waarheid schuilen er in deze woorden
Inclusieve Ik & Inclusieve Samenleving Farida Farhadpour
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Inleiding in de Filosofie en de ethiek
Denkstijlen Honours Programme 1e bijeenkomst 9 september 2004
“De Rode Draad…” De levensbeschouwelijke analyse.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
We lezen Kolossenzen 2: 16 – 3: 5 Marcus 2: 23 – 3: 6 De preek gaat over zondag 38 Alle liederen worden tijdens de dienst geprojecteerd Het eerste lied:
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Boedhisme: Het Leven van Sidartha Gautama De Dharma: De Leer.
Historisch Prismapracticum
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Muziek bestaat sinds de mens op de wereld is, maar de dieren, de atomen en de sterren maken ook muziek.. Karlheinz Stockhausen maar de dieren, de atomen.
Ethische Visies.
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Klassieke Oudheid en levensbeschouwing
De God van de Schriften.
De wetenschappelijke revolutie
De WEtenscHappelijke revolutie
Klassieke Oudheid en levensbeschouwing
Transcript van de presentatie:

De 2e wetenschappelijke revolutie Inleiding Filosofie en Ethiek Derde Bijeenkomst: De 2e wetenschappelijke revolutie Dinsdag 27 september 2005

Galileo Galileï (1564-1642)

Verschillen Copernicus Latijn Esoterisch Hypothese Onzichtbaar Galileo Volkstaal Toegankelijk Fysische realiteit Zichtbaar

Het nieuwe denken Blaise Pascal Rene Descartes Isaac Newton Immanuel Kant

Ptolemaios (100 - 178 na Chr.)

Ptolemaios Geocentrisch wereldbeeld Excentrieke cirkels en epicykels Astrolabe Universum is eindig en op menselijke schaal

Ptolemaios

Copernicus 1543

Cusanus 1401-1464

Pascal (1623 – 1662) “Le silence éternel de ces espaces infinis m’effraie” (“De eeuwige stilte van die oneindige ruimte beangstigt mij”)

Blaise Pascal (1623 – 1662)

Pascal 23 november 1654, tussen 22.30 en 24.30 uur: geestelijke crisis

Pascal De mens als subject komt meer dan ooit centraal te staan Strenge wiskunde – Strenge theologie Esprit de géométrie – Esprit de finesse Ratio - hart

René Descartes (1596-1650)

Sir Isaac Newton (1642 - 1727)

1665 – Annus mirabilis Optica Calculus

Newton (vervolg) 1687 – Philosophiae Naturalis Principia Mathematica Alchimie Theologie

Robert Boyle (1627-1691)

Boyle

2e wetenschappelijke revolutie Instrumenten Experiment Functiebegrip Nieuwe getaltypen

Immanuel Kant (1724 – 1804)

Kritik der reinen Vernunft (1781) Actief waarnemen (van “scholier” naar “rechter”) Het kenvermogen (subject) constitueert zijn eigen objectiviteit (actief proces) Objectiviteit vooronderstelt subjectiviteit (de objecten richten zich naar ons kenvermogen) Het menselijke kenvermogen ontwerpt op basis van ruwe data een menselijk beeld van de werkelijkheid De mens is aanwezig in zijn eigen objectiviteit Ding an sich – Ding als Erscheinung

Uitspraken A priori = voorafgaande aan de ervaring A posteriori = op grond van waarneming Analytisch = inherent aan begrip Synthetisch = voegt iets toe aan begrip

A priori A posteriori Analytisch Analytisch a priori Synthetisch Synthetisch a priori Synthetisch a posteriori

Voorbeelden Analytisch a priori “Een lichaam neemt ruimte in” Synthetisch a posteriori Empirische kennis Analytisch a posteriori - Synthetisch a priori “Elke verandering heeft een oorzaak” “Een lichaam dat in beweging is wil in beweging blijven” “De mens is vrij” “Menselijk gedrag is gedetermineerd door psychologische factoren” “Het lichaam is een machine” “Licht is een golfverschijnsel” a2 + b2 = c2

Kritiek van de zuivere rede De rede ziet slechts in wat zij op grond van haar eigen principes inzichtelijk maakt. Deze principes gaan aan de ervaring vooraf. Zij dwingt de natuur zich naar haar principes te richten.

Ruimtelijkheid Driedimensionele ruimtelijkheid is geen empirisch begrip. Ruimtelijkheid is niet iets wat wij aan de ervaring ontlenen. Zodra we iets waarnemen, is er al sprake van een voorstelling van ruimte. Het besef van ruimtelijkheid gaat aan empirische ervaring vooraf en maakt empirische ervaring mogelijk. Ik kan me niet voorstellen dat ruimte niet bestaat, of dat er lichamen bestaan die geen ruimte innemen. Omgekeerd kan ik me wèl voorstellen dat er een ruimte bestaat waarin geen lichamen aanwezig zijn. Onze waarneming van uitwendige werkelijkheid vooronderstelt noodzakelijk ruimtelijkheid.

Temporaliteit De tijd is geen empirisch begrip. Wanneer ik gebeurtenissen waarneem die na elkaar plaatsvinden, vooronderstelt dit al een besef van temporaliteit. Tijd is een noodzakelijke voorstelling die aan onze concrete waarnemingen ten grondslag ligt. Ik kan mij geen voorstelling maken van een beweging of een verandering die niet in de tijd plaatsvindt. Omgekeerd kan ik me wel een spanne tijds voorstellen waarin niets gebeurt. Temporaliteit als zodanig kan ik niet uit mijn ervaring wegdenken

Ervaring Ik kan niet bewijzen dat tijd en ruimte werkelijk (dat wil zeggen onafhankelijk van ons bewustzijn, of buiten onze subjectieve ervaring van de werkelijkheid) bestaan. Ik kan slechts vaststellen dat de wijze waarop wij de werkelijkheid waarnemen, gekenmerkt wordt door ruimtelijkheid en temporaliteit. Ruimtelijkheid en temporaliteit bepalen de wijze waarop de werkelijkheid voor ons verschijnt.

Werkelijkheid Wanneer wij verdwijnen, houden tijd en ruimte in principe op te bestaan. Over de aard van de werkelijkheid buiten onze waarneming om, kunnen wij geen zinvolle uitspraken doen. Alleen onze manier om de werkelijkheid waar te nemen is toegankelijk voor ons, en het is niet uitgesloten dat andere wezens de werkelijkheid op een geheel andere wijze ervaren.

Causaliteit Ik kan niet bewijzen dat elke verandering een oorzaak heeft, ik kan slechts vaststellen dat het principe van causaliteit het ons mogelijk maakt de werkelijkheid te begrijpen.

Freud (1917) Narcistische krenking Copernicus (1543) Darwin (1859/1871)