Kiezen is verliezen dr. Maerten Prins Cultuurpsycholoog Onderwijsdag 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wageningen University and Research Centre
Advertisements

Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Wat is ‘goede’ wetenschap
Natuur en natuur beleving in de BSO 2
Leefbaarheid & wonen en voorzieningen Anders organiseren in West Brabant.
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Het laatste lid en de nieuwste lichting Paul Schnabel Sociaal en Cultureel Planbureau & Universiteit Utrecht Hilversum,
Jongeren willen een eigen leven
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Onderwerpen: Veranderingen: Individuele verantwoordelijkheid en het individueel gedragen van Mensen Continuïteit: wat bleef hetzelfde bij groeps- en individueel.
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
KAD-PROJECT KWALITEIT AFSLUITING & DOORSTROOMSUCCES.
Paragraaf 7: Ieder voor zich
Door: Inge Boonstra, Dieuwke Riddersma en Linde Prins.
Door: Inge Boonstra, Dieuwke Riddersma en Linde Prins.
Paragraaf 3+4. Hoe kan het dat je besluit een nieuwe telefoon te kopen?  De mening van vrienden en familie  De eigen smaak en leeftijd  De financiële.
+ Voorstelling Oefening 1 Dit ben ik Natascha Taecke 24/02/1986 Brugge Optimistisch Lachbekje Koppig.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Challenge the future Delft University of Technology TBM Onderwijsdag 2012 Succesvol betrekken afstudeerders bij onderzoek: LR Erwin Mooij, Space.
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Paragraaf 9 Vrouwen in Actie.
Politiek model easton van dichterbij
Hermien Wageningen University and Research Centre.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Wat cijfers 25% van de voortijdige schoolverlaters stopt vanwege verkeerde studiekeuze (ROA, 2009, p. 52)ROA, 2009, p. 52 Veel jongeren blijven in het.
Jongvolwassene (Adolescent)
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Lot project-opdracht 2 Vragen van opdracht 2 en de antwoorden De 3 meiden van groep brenda.
PLUSKLAS.
Jij hebt ook wat te vertellen!
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Wat betekent de nieuwe Participatiewet voor u als ondernemer?
Eerstejaarsproblemen
donderdag 16 april 2015 Thursday, 16 April 2015 Click on picture Klik op beeld Click on picture IN /OUT English Klik op beeld IN/UIT Nederlands Eerst.
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
Analyse maatschappelijk vraagstuk
KIEZEN IS LASTIG, BEGELEIDEN EN HELPEN Autotechniek Civiele Techniek Life Science Forensisch onderzoek Bedrijfskunde Commerciële economie Small business.
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Facebook. Opgericht in 2004 Gebruik van persoonlijke gegevens door bedrijven Zonder toestemming gebruikers Profielpagina Persoonlijke gegevens openbaar.
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
H3 Democratie in de 20 e eeuw Hoe hebben de rechtsstaat en parlementaire democratie zich ontwikkeld tussen 1920 en 1980?
Muziek maken doe je Zelf! Samenwerking Tegelse Basisscholen en Harmonie Sempre Avanti.
Ouders als studiekeuzecoach Hermien Miltenburg,
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Welkom!. Mag ik u om te beginnen eerst een gewetensvraag stellen……
Plaatsing en begeleiding van de nieuwe medewerker Trudie Piet Sr HRM-adviseur De Jeugd- en Gezinsbeschermers Ben Paswerk.
Ouders als studiekeuzecoach Sites: zie rubriek voor ouders Hermien Miltenburg,
Van bemiddelaar tot ontwikkelaar: uitzenders in de nieuwe economie
Staatsinrichting van Nederland (deel 1)
Kan je zien of iemand holebi is?
Werken aan je veranderDNA
Leven krijg je.
Les kiezen, politieke stromingen en partijen
Wageningen University and Research Centre
Bureaucratisch management
Werken in een woningcorporatie
In de startblokken van de schoolloopbaan: 3, 2, 1, klaar? Start!
december De doodende mist 63 doden door fijnstof Luik (België)
komen tot een weloverwogen keuze
Doelgroepen Adolescentie
Van school met een Agile mindset - de impact van Agile op jongeren
VHV 35 jaar – 35 jaar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.
Gepersonaliseerd leren en flexibilisering
Heb jij ballen voor scrummen?
De deelname aan het hoger onderwijs is in Nederland hoog
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Transcript van de presentatie:

Kiezen is verliezen dr. Maerten Prins Cultuurpsycholoog Onderwijsdag 2007

Kiezen is verliezen Onderwijsdag 2007 Individualisering op vele gebieden Politiek Werk Relaties Religie Jeugdcultuur Universiteit

Individualisering in politiek Kiezen is verliezen Onderwijsdag 2007 Politieke partijen in Nederland: leden One issue actiegroepen groot: –Greenpeace donateurs –Artsen zonder Grenzen donateurs

Individualisering in werk Kiezen is verliezen Onderwijsdag 2007 Forse stijging aantal uitzendbureaus Opkomst flexibele werkvormen (uitzendarbeid, thuiswerk, oproeparbeid, detachering) (gegroeid tot 11%) “verander van baan, voordat je baan jou verandert”

Individualisering in relaties Kiezen is verliezen Onderwijsdag 2007 Opkomst LAT-relatie Tegenwoordig trouwen op 28 jaar Kinderen krijgen op 29 jaar

Individualisering in religie Kiezen is verliezen Onderwijsdag procent jongeren geen kerklid Geloven wel in: reïncarnatie, karma, UFO’s, graancirkels, reiki, holisme, aura’s, homeopathie, numerologie, astrologie, horoscopen, tarot, wicca doe-het-zelf-religie

Individualisering in jeugdcultuur Kiezen is verliezen Onderwijsdag 2007 Afname aantal jongeren in jeugdcultuur “Ik ben geen punk, ik ben Piet” Opkomst stijlsurfers “Ik ben punk, maar ook metal, skate en alternatief”

Individualisering in jeugdcultuur Kiezen is verliezen Onderwijsdag 2007 Piet Stijlsurfers

Individualisering op universiteit Kiezen is verliezen Onderwijsdag 2007 Gebrek commitment lange termijn doelen Keuze voor studie op basis van leuke vakken in plaats van beroepsperspectief of interesse Gebrek aan kritische (zelf)reflectie Opstelling als consument –Onderwijs moet leuk zijn –Claimen van docent en begeleiding –Ontlopen van verantwoordelijkheid