Kiezen is verliezen dr. Maerten Prins Cultuurpsycholoog Onderwijsdag 2007
Kiezen is verliezen Onderwijsdag 2007 Individualisering op vele gebieden Politiek Werk Relaties Religie Jeugdcultuur Universiteit
Individualisering in politiek Kiezen is verliezen Onderwijsdag 2007 Politieke partijen in Nederland: leden One issue actiegroepen groot: –Greenpeace donateurs –Artsen zonder Grenzen donateurs
Individualisering in werk Kiezen is verliezen Onderwijsdag 2007 Forse stijging aantal uitzendbureaus Opkomst flexibele werkvormen (uitzendarbeid, thuiswerk, oproeparbeid, detachering) (gegroeid tot 11%) “verander van baan, voordat je baan jou verandert”
Individualisering in relaties Kiezen is verliezen Onderwijsdag 2007 Opkomst LAT-relatie Tegenwoordig trouwen op 28 jaar Kinderen krijgen op 29 jaar
Individualisering in religie Kiezen is verliezen Onderwijsdag procent jongeren geen kerklid Geloven wel in: reïncarnatie, karma, UFO’s, graancirkels, reiki, holisme, aura’s, homeopathie, numerologie, astrologie, horoscopen, tarot, wicca doe-het-zelf-religie
Individualisering in jeugdcultuur Kiezen is verliezen Onderwijsdag 2007 Afname aantal jongeren in jeugdcultuur “Ik ben geen punk, ik ben Piet” Opkomst stijlsurfers “Ik ben punk, maar ook metal, skate en alternatief”
Individualisering in jeugdcultuur Kiezen is verliezen Onderwijsdag 2007 Piet Stijlsurfers
Individualisering op universiteit Kiezen is verliezen Onderwijsdag 2007 Gebrek commitment lange termijn doelen Keuze voor studie op basis van leuke vakken in plaats van beroepsperspectief of interesse Gebrek aan kritische (zelf)reflectie Opstelling als consument –Onderwijs moet leuk zijn –Claimen van docent en begeleiding –Ontlopen van verantwoordelijkheid