Bachelor/Master-stelsel Een faculteit op weg naar morgen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Tbv DAIR-seminar op 7 en 8 november Onderwijs in cijfers (een grafische presentatie) Piet Vingerling, Ad Verkleij ( Vrije Universiteit, Onderwijscentrum.
Spelbegeleiding Zaalhockey Jongste Jeugd
voor iedereen die van zijn hond houdt…
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
hoe de marokkanen geld verdienen....
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Sollicitatiegesprek.
Kwaliteitsverbetering moet je willen en vooral kunnen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Levensvragen Over geluk…..
Meervoudige intelligentie
Wat maakt het leven zinvol?
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Opleiding Aardwetenschappen Voorlichting jaar 1 26 juni 2002 Jan-Willem de Blok Invoering bachelor-master.
LOT OP REIS.
VOORLICHTING B3 Gert Brinkman Mark Tempelman
Wet inburgering Heleen Veringa
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
Enkele voorbeelden.
Interpreteren van data
Studiecoach Bijeenkomst
Rotterdam zonder MBO verzuim
V.E.G.O.
Tabel Marjolein uit flyer.
ASSOCIATION DES ETATS GENEREAUX DES ETUDIANTS DE L’EUROPE ENQUÊTE RESULTATEN.
Honours Programme Delft
Klik op ‘start’ om te beginnen.
Vraag aan de Helpdesk: Hoe kan ik LIEFDE installeren?
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
SIS is het Studenten Informatie Systeem voor studenten en docenten
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen  
De dag van het solliciteren Blok 1
Rake uitspraken en zeer mooie beelden! Klikken voor vervolg
Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Web 2.0 tool Khan academy Online instructie filmpjes bekijken. (
Honours Programme Delft
Online filmpjes maken. (
15 feiten die u nog niet wist of waarover u nog niet nagedacht heeft.
Online filmpjes maken. (
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
Zwaartekrachtenergie contra Bewegingsenergie
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Deel: Studiekeuze en LOB
LAATSTE JAAR ZUYDERZEE COLLEGE Ouderavond 5 Havo & 6 Vwo.
hoe de marokkanen geld verdienen....
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 SLC jaar 2 INFSLC02-2 Lesweek 1, kwartaal 1.
Naar het Hoger Onderwijs Wat komt er bij kijken?.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Wie zijn wij? Graag willen wij ons eerst aan u voorstellen. Wij zijn Brando en Lianne met Samuel, Ruth, Salomé, Yaela en Jaimie van Oosten, Arjan, Marissa.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
Docentstages Een inventarisatie van het wat, waarom en hoe.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Competentieprofiel CMD
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Internationalisering info maart 2017
Dineke Kasper studieadviseur
Entreeschool: samen naar een goede basis
Studentmobiliteit en Studielink:
Zomerschool TCC 2019.
Transcript van de presentatie:

Bachelor/Master-stelsel Een faculteit op weg naar morgen

Bachelor/Master-stelsel Er gaat veel veranderen in het facultaire onderwijs andere exameneisen andere jaarindeling andere onderwijsvormen

Bachelor/Master-stelsel Wanneer gaat er wat veranderen? Wie krijgen er mee te maken en wie kunnen er van profiteren? Wat gaat er dan veranderen?

Bachelor/Master-stelsel Wanneer gaat er iets veranderen? in september 2002

Bachelor/Master-stelsel Wie dan leeft, die dan zorgt?? Nee, … misschien moet je er bij de keuzes voor volgend jaar rekening mee houden

Bachelor/Master-stelsel Wie krijgen er mee te maken? alle studenten in meer of mindere mate

Bachelor/Master-stelsel Wie kunnen ervan profiteren, als zij dat zouden willen? alle studenten die in 2000 zijn begonnen met de studie

Bachelor/Master-stelsel Wat gaat er dan wel veranderen?

Bachelor/Master-stelsel verandering 1 in de toekomst behalen alle studenten allereerst een bachelor-diploma. zij mogen zich dan BA noemen, Bachelor of Arts. de bachelorfase duurt drie jaar daarna kunnen de studenten die dat willen doorgaan met een Masterprogramma (1 à 2 jaar)

Bachelor/Master-stelsel verandering 1 (vervolg) Er komen dus Bachelorprogramma’s en Masterprogramma’s Er komen nieuwe colleges Sommige colleges worden volgend jaar voor het laatst gegeven.

Bachelor/Master-stelsel verandering 2 Het jaar zal worden ingedeeld in vier blokken, in plaats van vijf. Een cursus zal standaard vijf studiepunten omvatten

Bachelor/Master-stelsel verandering 3 het propedeutisch examen wordt afgeschaft

Bachelor/Master-stelsel verandering 4 veranderingen in didactiek en toetsvormen meer tussentijdse toetsen en opdrachten terugdringen van hertentamens

Bachelor/Master-stelsel Vaak gestelde vraag 1 v: ik ben nu tweedejaars; kan ik nog wel afstuderen? a: ja; de faculteit geeft je de garantie dat je de opleiding waaraan je bezig bent af kunt maken, zonder vertraging.

Bachelor/Master-stelsel Vaak gestelde vraag 2 v: kan ik nog doctorandus worden? a: ja, iedereen die voor 1 september 2002 met de studie begonnen is, kan in die studie een doctorandustitel halen zolang de wet dat toestaat.

Bachelor/Master-stelsel Vaak gestelde vraag 3 v: kan ik nog een propedeuse halen? a: ja, ook dat kan nog, zolang de wet dat toestaat. En – belangrijk -: zonder propedeuse, geen doctoraal

Bachelor/Master-stelsel Vaak gestelde vraag 4 v: Moet er dan niets in de examenprogramma’s veranderen? a: Ja, er komen overgangsregelingen. Je kunt er van uitgaan dat zoveel als mogelijk is de “oude” regelingen daarbij leidraad zullen zijn.

Bachelor/Master-stelsel Vaak gestelde vraag 5 v: dus er blijft in het doctoraal een vast gedeelte van ongeveer 54 punten een specialisatie van ongeveer 48 punten een scriptie van ongeveer 16 punten a: ja, ondanks het feit dat er na 2002 vooral in veelvouden van 5 zal worden gerekend.

Bachelor/Master-stelsel Vaak gestelde vraag 6 v: en voor Taal- en cultuurstudies? Blijft ook daar in het doctoraal een specialisatie van ongeveer 48 punten een vrije ruimte o.a. voor de aanlooproute naar een specialisatie een scriptie van 16 punten en een stage van 12 a: ja, ondanks het feit dat er na 2002 vooral in veelvouden van 5 zal worden gerekend.

Bachelor/Master-stelsel Vaak gestelde vraag 7 v: geldt dit allemaal ook voor de deeltijdstudenten? a: ja, ook voor deeltijdstudenten gaat de verandering per 2002 in, ook daar voor de nu ingeschreven studenten rechten en overgangsregelingen

Bachelor/Master-stelsel Vaak gestelde vraag 8 v: hoe kunnen studenten die nu eerstejaars zijn, van de nieuwe structuur profiteren? a: studenten die in 2000 met hun opleiding zijn begonnen, kunnen per 1 september 2002 overstappen naar de nieuwe structuur en met behoud van hun tot dan toe behaalde studieprestaties doorgaan voor een BA (en een MA)

Bachelor/Master-stelsel Vaak gestelde vraag 9 v: gaat die nieuwe structuur me geld kosten? a: studenten krijgen net zo lang en net zo veel studiefinanciering als nu. Ook in de andere kosten voor de opleiding komt geen verandering.

Bachelor/Master-stelsel Belangrijkste advies probeer volgend jaar in ieder geval zoveel mogelijk de vakken van het ‘vast gedeelte’ af te maken Voor studenten Taal- en cultuurstudies idem, maar dan voor de vakken die als ingangseis gelden voor een specialisatie