Triple L Wim Westera, 22 april 2008. Citaten over web-colleges ­“…Wat een luxe. Studenten kunnen nu zonder probleem langer in bed blijven liggen…” ­“…Twintig.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
OOF webcolleges Pilot lab & practicum video over werking en bediening van de goniometer Luc Vanden Abeele (docent lab fysica)
Advertisements

De ondernemende School Agentschap NL 21 november 2013 Best practices Reflecties visitatiecommissie Dr. L. Lenssen.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
eDiViDe: een leerplatform op afstand voor digitaal ontwerp
Probleem psychologie •Vanouds goede opleiding •Invoering student activerend onderwijs •Veel en groeiend aantal studenten •Kwaliteit opleiding in gevaar:
Crisis interventie De structuur Methoden en technieken.
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
Anatomie-onderwijs: -dissectie 2° Bac -topografische anatomie 3° Bac
OGO Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie 0A412 1 Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie feedback.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
Webcolleges voor multicampus onderwijs
‘Inleiding programmeren in Java’ SWI cursus: ‘Inleiding programmeren in Java’ 4e college Woe 19 januari 2000 drs. F. de Vries.
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Manufacturing 4 D. Lutters; T. Vaneker. Onderwerpen Tom  Kwaliteit algemeen  QFD / House of Quality  FMEA  Gastcollege sensata over kwaliteit, QFD.
Verschilmetingen Geraldine Clarebout CIP&T / itec K.U.Leuven Studiedag OOF project: Didactische scenario’s voor een goed gebruik van webcolleges09/02/2010.
Webcolleges Internationaal belicht Studiedag OOF-project 13 september 2011.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen. OGO – ontwerpgericht onderwijs Hoe leer je ontwerpen? doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: modelleren: probleem.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
Nijmegen, 11 oktober 2007 Podcasting in het onderwijs Symposium Nijmegen 11 oktober 2007.
Welkom op de Uilenhof Nieuwe Mavo en Havo Junior
Rotterdam zonder MBO verzuim
De Netwerkschool MBO College De Maasvallei
Video in het onderwijs 9 maart Doel workshop Op weg helpen en ondersteunen bij gebruik van video in eigen onderwijs Nieuwe ideeën opdoen Inzicht.
Tussenstand 19 mei 2011 De laatste hordes. Overzicht Stand van zaken werkpakketten Wat blijft er nog te doen Stadia van implementatie Vragen.
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Informatievaardigheden
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Programma Eindpresentatie ICT-2000 Het project ICT 2000: –Doelen, Opzet, Werkwijze Website presentaties –De site, didactisch.
E-portfolio ReKi 2 e Lic: 5 maanden stage Vanaf volgend academiejaar 1 e MA: 6 maanden stage –80-tal studenten –50 stageleiders (UZ) –8 stagetitularissen.
Next Generation Opdracht 1 – Concepting/grounding/interactie Opdracht Functioneel Ontwerp Opdracht 2.2 – Layar applicatie opnemen screenshots/foto’s/powerpointslides.
Kennismakingsspel, pagina12
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
OFC28 mediawijsheid les 5 samenwerken
Concept examenprogramma
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Voorlichting POVO 2015 Kees Blaauw. fokor De rol van het voortgezet onderwijs Certificering voor OSO in OT Elke vo school heeft.
Onderwijs op maat met ICT Bertjan Verbeek (hoogleraar Politicologie en docent van het jaar 2014) Jos in den Bosch (programmanager vernieuwingen ICT in.
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
TWEEDEGRAADS LERARENOPLEIDINGEN DEELTIJD Faculteit Onderwijs en Opvoeding Maart
Onderwijsdag 2013 Wouter Reith / Academie voor Sociale Professies Interactieve hoorcolleges met Socrative.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
ECTS fiches Aanleiding WIE: Alle instellingen op Associatieniveau WAT: Vernieuwde structuur ECTS fiches  Vernieuwde KU Loket toepassing 
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
Wat gaan we vandaag doen?
Acceptatie en Adoptatie Thema Technologie bij jezelf: 1A_TVB01
Welkom! Neem plaats in de kring.
Business case inclusie (Mark Schel)
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
WEBCAST.rsm.nl Arthur Oink.
Lesplannen.
Mijn visie op onderwijs
Voor numerieke methoden voor differentiaalvergelijkingen
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
E-learning in het onderwijs
Business case inclusie (Mark Schel)
Zitobject.
PUBLIEK Projector 2+
Transcript van de presentatie:

Triple L Wim Westera, 22 april 2008

Citaten over web-colleges ­“…Wat een luxe. Studenten kunnen nu zonder probleem langer in bed blijven liggen…” ­“…Twintig uur college in vijftien minuten bekeken, als dat geen doorstroombevordering is!” ­“…Het gros van de colleges is stomvervelend; een ópgenomen college is tweemaal niks…”

Web-colleges Triple L ­Wat is goed? ­Wat is minder goed?

Triple L: Wat is goed? ­Didactisch kader ­Prima handreikingen (website) ­Voorbeelden ­Handleidingen ­Kwaliteitszorg (evaluatie) ­Achtergronden ­Repository ­Meer video in het onderwijs!

Meer video in het onderwijs! 1984

Triple L: Wat is minder goed? ­Bezwaar 1: de webcolleges zijn saai en houterig ­Bezwaar 2: beperkte didactische inbedding ­Bezwaar 3: geen ontwerp van webcolleges

1. De webcolleges zijn saai en houterig “…Studenten worden deelgenoot van een live-event...”

2. Beperkte didactische inbedding  Algemene noties  “Studenten kunnen hun hoorcolleges nogmaals bekijken…”  “Presenteren en verduidelijken van informatie…”  “De student heeft controle over de leerstof, o.m. met behulp van de start-, stop- en spoelknoppen.”  Beperkte interactie  Opdrachten: weinig aanwijzingen hoe en wat (VideoAktiv)

webcolleges 3. Geen ontwerp van webcolleges Repository Didactische inbedding Opname- techniek Evaluatie webcolleges

Het ultieme college: christmas lectures Faraday 1826 Attenborough 1966

Kwintessens

Kernbezwaar: Instrumentalisme ­Nieuwe technologie, maar oude modellen,

Een web-college is geen college Ceci n’est pas une leçon.

Web-colleges? ­Meer vernieuwing ­Meer visualisatie ­Meer narratieve structuur ­Meer rolmodellen ­Top-vertellers ­Meer interactie ­Meer selectie ­Meer expressie (scenario 3) ­Meer annotatie ­Kortom: meer toegevoegde waarde nodig