”GIMMICS: organisatie en management van een role playing game” NNOAL Den Bosch 14 febr 2006
Sprekers Prof.dr. Jos van der Werf Rijksuniversiteit Groningen Hoogleraar Bedrijfskundige toepassingen in de Farmacie ir. Aaldrik Sillius UMCG Onderwijstechnoloog
Interactie !!! Stelling 1: “Games zijn leuke speeltjes, geen serieuze leermiddelen”
GIMMICS=Apotheekgame Spoorboekje: - GIMMICS: organisatie /management /controle - ervaringen met GIMMICS ( ) - de reddende rol van ICT (2003) - role playing games ‘nader beschouwd’ - “Is GIMMICS overdraagbaar !!??” - vragen / discussie
GIMMICS: voor de duidelijkheid …. GIMMICS is geen computergame GIMMICS is een role playing game, - met echte experts uit het zorgdomein - met echte acteurs in de rol van patiënten GIMMICS: ICT speelt faciliterende rol
GIMMICS: startpunt(1/2) Evaluaties onder docenten/studenten (1998): - de praktijk van de openbare apotheek komt onvoldoende aan bod in het onderwijs - onvoldoende voorbereid op stages
GIMMICS: startpunt(2/2) Actieplan: 1) ontwikkel een onderwijsvoorziening waarmee je de praktijk het onderwijs binnenhaalt 2) een game is daarvoor een goede keuze: * biedt onderwijskundig rijke omgeving * geïntegreerd toepassen van kennis / vaardigheden * omgaan met onzekere / onvolledige informatie 3) de game moet zo realistisch mogelijk zijn * schakel echte experts uit het zorgdomein in * schakel acteurs in om voor patient te spelen
Plaats in curriculum: - zesde jaar van de farmaciestudie - doorgaans laatste vak voor afsluitende stages Aantal gameronden: 3 per jaar Duur gameronde: 4 weken, full time Aantal deelnemers: studenten / 5 teams Gameleiding: 2 docenten / 2 studentassistanten GIMMICS: basisgegevens
Game setting: fysiek Hoofdkwartier lokaal 1lokaal 2lokaal 3lokaal 4lokaal 5 begane grond 3e verd. 5-6 studenten 2 computers -> LAN / Internet 1 client: -> Pharmacom of Aposys een bibliotheekje -> naslagwerken 2 docenten, 2 studentassistenten 3 computers ->LAN / Internet 2 servers: Pharmacom / Aposys -> apotheeksystemen
Een apotheek …
En nog een apotheek...
Game setting: communicatie Hoofdkwartier lokaal 1lokaal 2lokaal 3lokaal 4lokaal 5 begane grond 3de verd. website* Pharmacom * Aposys telefoon face-to-face
Week 1: voorbereiden op de game - bestudeer de setting van de game: “Pildorp” - bestudeer de spelregels van de game - maak een business plan * definieer beleid van de apotheek * zet een documentatiesysteem op - leer werken met het apotheeksysteem - verdeel de rollen * 1e / 2de apotheker, apothekersassistent Game setting: week 1
Game setting: Pildorp (1/4)
Game setting: Pildorp(2/4)
Game setting: Pildorp(3/4)
Game setting: Pildorp(4/4)
Weken 2,3,4: the game is on! - volledige verantwoordelijkheid voor reilen en zeilen in de apotheek - gameleiding start met geven van opdrachten - elk team start met 8000 (virtuele) patienten - doet een team het goed, dan komen er patienten bij - zo niet, ….. Laatste dag van de game - het team met de meeste patienten wint Game setting: weken 2,3,4
Opdrachten: 4 categorieën Routinematige ~:Langlopende ~: Ad-hoc ~: Zelfgedef. projecten * specialiseer in: - polyfarmacie - bejaarden - reisapotheek * samenwerken met apotheek * overnemen van apotheek onderhandelen met: - groothandel - zorgverzekeraar overleggen met: - huisartsen - bestuur van verzorgingshuis dagelijkse receptgang - N totaal = N ’niet pluis’ =20-25 client moet inhalerinstructie huisarts: “Substitutie toegestaan?” drugsverslaafde: “Ik wil methadon!” vrouw die alleen Farsi spreekt specialist: “Capsules te groot!”
Beoordelen van opdrachten: - elke opdracht wordt beoordeeld - beoordeling gebaseerd op: * ‘harde bewijzen’ (bv. bij receptgang)) * on-the-job observaties (bv. tijdens overlegrondes) * feedback van acteurs Uitkomst van een beoordeling: - winst of verlies van een aantal patienten Beoordelingsprocedure(1/4)
Beoordelingsprocedure(2/4)
En dit zal niet iedereen verwachten …. Beoordelingsprocedure(3/4) Een apotheekteam ontvangt wel feedback, maar steeds in de geest van de game: - verontwaardige huisarts belt - client komt verhaal halen in de apotheek - client stuurt brief naar “De Omroeper” - inspecteur brengt bezoek aan de apotheek Er volgt geen instrumentele uitleg bij een verlies van patienten!
Doel van deze wijze van feedback geven: - studenten aanzetten tot reflectie: * op hun eigen handelen * op het handelen van het team Beoordelingsprocedure(4/4) Als een team er echt niet uit komt… Laatste dag van de game: - gameleiding geeft openheid van zaken
Ervaringen met GIMMICS (1/2) Evaluaties : studenten zeggen dat deelnemen aan GIMMICS…. - hardstikke leuk is - hen beter voorbereid op komende stages - hen aanzet tot reflectie op hun handelen - hen dwingt om aangereikte kennis en vaardigheden geïntegreerd toe te passen
Ervaringen met GIMMICS(2/2) Andere universiteiten volg(d)en ons voorbeeld: Universiteit van Utrecht Faculteit Farmacie (draaien GIMMICS sinds 2004) Universiteit van Brussel Faculteit Farmacie (gaan GIMMICS in 2006/7 draaien)
Er ontstond een probleem … (2003) Externe experts en acteurs: - worden uitgenodigd casusmateriaal uit eigen praktijk in te brengen Pro’s: - casusmateriaal up-to-date, realistisch - houdt game dynamisch - houdt studenten en experts gemotiveerd Con’s: aantal game-interacties => informatiedruk => werklast => aantal fouten
Oplossingen?(1/3) Oplossing 1: onderneem actie - leg standaarden aan casusmateriaal op Uitkomst: - game setting wordt (te) arm Oplossing 2: onderneem geen actie - optreden van fouten accepteren Uitkomst: - externe experts raken gedemotiveerd en haken af - nieuw evenwicht op een lager niveau (te laag !?)
Oplossingen?(3/3) Oplossing 3: - reduceer werklast / informatiedruk voor de gameleiding Hoe: - identificeer game-activiteiten die veel tijd kosten - selecteer die activiteiten die * voorzien kunnen worden * in de eigen tijd afgehandeld kunnen worden * gefaciliteerd kunnen worden m.b.v. ICT
Oplossingen?(3/3) - 3 van dergelijke activiteiten geïdentificeerd - facilitering middels ICT gerealiseerd in SURF-project “GRISTOS”
Activiteit 1(1/6) Activiteit 1: het inplannen van externe experts en acteurs - inzake langlopende opdrachten: “Is zorgexpert X beschikbaar op dag D?” - inzake ad-hoc opdrachten: “Kan acteur A rol R spelen in casus C op dag D?”
Activiteit 1(2/6) Oplossing: Acteur Registratie Systeem (ARS) - internetapplicatie - na registratie leveren experts/acteurs informatie aan: * contactgegevens * beschikbaarheid * acteurprofiel - gameleiding gebruikt deze informatie * stellen planning van opdrachten op
ARS: loginscherm(3/6)
ARS: acteurprofiel(4/6)
ARS: beschikbaarheid(5/6)
ARS: selectie van een acteur(6/6)
Activiteit 2(1/2) Activiteit 2: opslaan en ontsluiten van casussen - casusmateriaal van externe experts / acteurs - digitaal opgeslagen, maar zonder voorbewerking Problemen: - ontsluiten van casussen problematisch
Activiteit 2(2/2) Oplossing: Casus Management Systeem (CAMS) - internetapplicatie - casusmateriaal beschreven en opgeslagen in gestructureerd formaat (XML) - meta-informatie toegevoegd - eenvoudige ontsluiting - mogelijkheid tot delen van casussen (G’n U’t)
Activiteit 3(1/4) Activiteit 3: kennistransfer van gameleiding naar studentassistenten (SA) - SA ondersteunen gameleiding gedurende hele game - gameleiding zijn experts in runnen van game, SA niet - veel impliciete gamekennis... * feiten, beschrijvingen, criteria, procedures,… * vuistregels, strategieen - … en die moet overgedragen worden
Activiteit 3(2/4) Oplossing: bouw een GIMMICS Knowledge Base - maak impliciete gamekennis expliciet * gebruik technieken van kennistechnologie * beschrijf kennis in taakmodellen * taakmodellen zijn hierarchisch - breng taakmodellen in digitale vorm - stel deze beschikbaar aan SA
ARS/CAMS/GKB: ervaringen Ontwikkeld: - ARS (2004), CAMS (2004), GKB (2005): Gebruikt: - in diverse gameronden in Groningen/Utrecht Gameleiding zeggen: - nuttige tools om werkdruk te verminderen - zowel in voorbereiding op een gameronde - als ook gedurende een gameronde
Interactie !!! Stelling 2 “Role playing games en computergames staan mijlenver uiteen”
Role playing vs. computer (1/3) Overeenkomsten role playing games/computergames: - aan beide ligt regelset ten grondslag - element van onzekere / onvolledige informatie - element van competitie * individueel * tegen anderen * aardig element: genderkwestie !? - intrinsieke motivatie om ‘te spelen’
Role playing vs. computer (2/3) Verschillen role-playing games/computergames: - beinvloedbaarheid van de regelset - flexibiliteit - face-to-face contact * goede oefening voor comm. vaardigheden * voor ‘digital natives’ niet zo van belang: * wereld 1: de echte wereld * wereld 2: de digi-wereld
Role playing games(3/3) Verschillen role playing games/computergames: - spelen en reflectie - spelen en gedrag motiveren
Role playing games Specifieke voordelen van role playing games: - je hoeft in beginstadium niks met ICT-ers * niet ‘overgeleverd’ aan gamebouwers * niet ‘overgeleverd’ aan een standaardpakket - je kunt docenten tot medeontwikkelaar maken * bepalen zelf eigenschappen van de game * leveren zelf inhoud aan * hoofdvoorwaarde: creatievelingen / positivo’s !
Transfer van GIMMICS(1/4) Domein: Farmacie e-GIMMICS GIMMICS Domein: X e-GIMMICS voor X GIMMICS voor X 1?1? 2?2? 3?3?
Transfer: het domein (2/4) Eisen aan het domein t.b.v. transfer: - moet professioneel zijn - moet geprotocolleerd gedrag kennen - is ‘sociaal ingebed’ - gedrag van professionals is interventiegericht - vertaalslag van N= naar N=1 speelt grote rol
Transfer: ICT-tools(3/4) Website overdraagbaar? - statische deel: inhoud niet, structuur wel * denk aan: setting, regels, roosters - dynamische deel: ja * scores, klassementen * stadsblad (-> communicatieplatform) Acteurregistratiesysteem overdraagbaar? - ja; vooral van nut in situaties met * veel actoren * met diverse profielen
Transfer : ICT-tools(4/4) Casusmanagementsysteem overdraagbaar? - ja; vooral van nut waar * veel casusmateriaal circuleert * ad-hoc selectie van casuistiek nodig is Knowledge Base overdraagbaar? - qua inhoud: nee - qua architectuur: ja * taakmodellen zijn universeel toepasbaar
Interactie !!! Stelling 3: “Games zijn speeltjes, leuk maar...?”
’Leuk, maar …’? - fun versus ‘echt leren’ * de onderwijshouding studenten en staf * de beoordeling van producten - ontwerpvereisten * reflectie * argumentatie, motivering gedrag - ontwerpproces * betrek de betrokkenen bij het ontwerpproces!
Analyse van de probleemsituatie