Expertise development how to bridge the gap between school and work.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Leiderschap in beweging
Informatieavond personenzorg
Van onderwijzen naar leren… Maatschappelijke veranderingen en evoluties in de theorievorming: (onderwijskunde, leerpsychologie, neurologie) Implicaties.
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Leren in stages en de rol van ICT Els Boshuizen Educational Technology Expertise Centre OUNL Tim Dornan Manchester University, Hope Hospital Heerlen,
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
Onderwijskwaliteit een discussiebijdrage Herman van den Bosch.
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Nieuwe Leermiddelen Rindert de Vries UMCG * Ochtendrapport voorzitterschap.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Studietaak De studietaak staat centraal
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne S. Helsdingen 1, Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
HAN Faculteit Educatie.
Leraar, school en opleiding
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Individueel transitieplan (ITP) voor arbeidsintegratie
De kubus van CSPE succesfactoren!
Leren in een werkende omgeving
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Evaluatie Leerlijnen.
Presentatie Locatie Lemmer
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Bachelor Medische Hulpverlening
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
In de nesten werken Opleiden van leraren op de werkplek
Expertise-ontwikkeling Els Boshuizen. Onderwerpen Definitiekwesties: Wat is een expert? Van beginner naar expert: Hoe verloopt dat proces? De opleiding.
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Breed Talent Factory.
Integraal sociaal werk
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
Werkconferentie Leren in de zorg
Coping.
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Creatopia| Basisonderwijs
13/02/2017 Klinische simulaties Pijler 3 - introductie
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Open Universiteit Nederland
Transcript van de presentatie:

Expertise development how to bridge the gap between school and work

Els Boshuizen Educational Technology Expertise Centre OUNL Heerlen, January 31, 2003

Expertise-ontwikkeling hoe kunnen we de kloof tussen onderwijs en werk overbruggen?

Expertise-ontwikkeling - Een expert,... wat is dat? - Hoe verloopt expertise-ontwikkeling? - Problemen bij overgang van school naar werk

Wat is een expert? -vele duizenden uren tijdsbesteding -niet alleen kennis,... niet extreem goed in probleem-oplosvaardigheden - wel een kennisbestand dat, flexibel is en gemakkelijk toegangkelijk

Dips en vertragingen 0,0 1,0 2,0 3,0 4,0 5,0 6,0 novices 1 st yr students 2 nd yr students 3 rd yr students 4 th yr students 2 yr exp5 yr exp12.5 yr exp 25 yr exp expertise level quality of solution universityworkplace

Dips en vertragingen 0,0 1,0 2,0 3,0 4,0 5,0 6,0 novices 1 st yr students 2 nd yr students 3 rd yr students 4 th yr students 2 yr exp5 yr exp12.5 yr exp 25 yr exp expertise level quality of solution universityworkplace t r a n s i t i o n

Dips en vertragingen diagnose 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 3,5 4 4,5 4e5e6e expertise niveau spec

diagnose 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 3,5 4 4,5 4e5e6e expertise niveau spec Dips en vertragingen biomedische concepten 0 4e5e6e spec expertise niveau

Denken en doen studentsinternsrecent graduatesexperts expertise level average number of thoughts experience with patients patient relation countertransference interview skills time/interview structure time management hypothesis evaluation history taking in relation with hypothesis hypothesis formulation

Competenties van afgestudeerden Kennis+/ - Sociale vaardigheden+/ - Samenwerken in teams - Management en organisatie - Leiding geven - Computervaardigheden - Omgaan met veranderingen -

Leren van ervaring Leerinhouden Leren wat je niet uit de boeken kunt leren Oefenen van vaardigheden Leren werken / de praktijk leren kennen Strategieën en vaardigheden Impliciet Planning en voorbereiding action–reflection–action cyclus Eisen aan omgeving Veiligheid Feedback

Leren van de praktijk 3220Totaal Taken uitvoeren Leren door te doen Voorbereiden en evaluatie Informatie verwerking Dingen in de praktijk zien Direct onderwijs Actief opvullen van hiaten in kennis en vaardigheden (SDL) GGK stud praktijk GGK stud research Leerproces Medisch stud

Competenties van afgestudeerden Kennis+/ - Sociale vaardigheden+/ - Samenwerken in teams - Management en organisatie - Leiding geven - Computervaardigheden - Omgaan met veranderingen - Leren van en in de praktijk -

Certificeren

Hoe ver moet de school gaan? Een ‘af product’? Meen je dat serieus? Maatschappelijke verandering; halfwaardetijd of Mensen die genoeg hebben opgestoken om dat ‘af product’ te worden; op eigen kracht en/of met hulp van het veld Wat hebben ze daar dan voor nodig?

Geleidelijke opbouw van taak zwaarte en complexiteit Ondersteuning (ook bij structureren voorbereiden) Feedback Gelegenheden organiseren voor impliciet leren Coaching Kennis en vaardigheidsbeheer- sing zodat tenminste op een acceptabel niveau kan worden gefunctioneerd Leervaardigheden (reflectie, structureren, plannen) Voorbereid zijn op verandering Methoden gericht op integratie en actieve beheersing van kennis en vaardigheden Praktijk binnen de opleiding halen Discipline en domein SDL en LLL werkomgevingstudentopleiding De kloof

Afstandonderwijs Verhouding expliciet vs impliciet Volwassenen Opbouw expertise tot intermediate niveau Halfwaardetijd Integratie en contekstualisatie van kennis Hoe ligt dat voor de OUNL?

Gevaarlijke cocktail frequente paradiagmashifts korte halfwaardetijd lange studieduur noodzaak van kennisintegratie

Implicaties voor curriculum Theorie Praktijk Kennis halfwaardetijd lang Authenticiteit Expertisenivea u SDL en LLL competenties Certificatie Onderliggende basiskennis vereist integratie en contextualisatie

Implicaties voor curriculum Onderliggende basiskennis vereist integratie en contextualisatie Theorie Praktijk Authenticiteit Expertisenivea u SDL en LLL competenties Certificatie Kennis halfwaardetijd kort

De kloof en de overbrugging Tekst

Dank aan Studenten, AiO’s, collega’s en supervisoren UM, v/h RL OUNL en Otec Onderwijsinstituut MT Otec MT Onderwijs en … alle ondersteuners

Dank aan Familie: grootouders, ouders, stiefvader, zus Hein, Rogier en Louise

Dank aan Jeroen Berkhout, Jeroen Storm vormgeving Claudia Volders adviezen Marina Pongraz en Ingrid Jonkman organisatie en het team van Pretoria

Bedankt voor uw aandacht