Expertise development how to bridge the gap between school and work
Els Boshuizen Educational Technology Expertise Centre OUNL Heerlen, January 31, 2003
Expertise-ontwikkeling hoe kunnen we de kloof tussen onderwijs en werk overbruggen?
Expertise-ontwikkeling - Een expert,... wat is dat? - Hoe verloopt expertise-ontwikkeling? - Problemen bij overgang van school naar werk
Wat is een expert? -vele duizenden uren tijdsbesteding -niet alleen kennis,... niet extreem goed in probleem-oplosvaardigheden - wel een kennisbestand dat, flexibel is en gemakkelijk toegangkelijk
Dips en vertragingen 0,0 1,0 2,0 3,0 4,0 5,0 6,0 novices 1 st yr students 2 nd yr students 3 rd yr students 4 th yr students 2 yr exp5 yr exp12.5 yr exp 25 yr exp expertise level quality of solution universityworkplace
Dips en vertragingen 0,0 1,0 2,0 3,0 4,0 5,0 6,0 novices 1 st yr students 2 nd yr students 3 rd yr students 4 th yr students 2 yr exp5 yr exp12.5 yr exp 25 yr exp expertise level quality of solution universityworkplace t r a n s i t i o n
Dips en vertragingen diagnose 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 3,5 4 4,5 4e5e6e expertise niveau spec
diagnose 0 0,5 1 1,5 2 2,5 3 3,5 4 4,5 4e5e6e expertise niveau spec Dips en vertragingen biomedische concepten 0 4e5e6e spec expertise niveau
Denken en doen studentsinternsrecent graduatesexperts expertise level average number of thoughts experience with patients patient relation countertransference interview skills time/interview structure time management hypothesis evaluation history taking in relation with hypothesis hypothesis formulation
Competenties van afgestudeerden Kennis+/ - Sociale vaardigheden+/ - Samenwerken in teams - Management en organisatie - Leiding geven - Computervaardigheden - Omgaan met veranderingen -
Leren van ervaring Leerinhouden Leren wat je niet uit de boeken kunt leren Oefenen van vaardigheden Leren werken / de praktijk leren kennen Strategieën en vaardigheden Impliciet Planning en voorbereiding action–reflection–action cyclus Eisen aan omgeving Veiligheid Feedback
Leren van de praktijk 3220Totaal Taken uitvoeren Leren door te doen Voorbereiden en evaluatie Informatie verwerking Dingen in de praktijk zien Direct onderwijs Actief opvullen van hiaten in kennis en vaardigheden (SDL) GGK stud praktijk GGK stud research Leerproces Medisch stud
Competenties van afgestudeerden Kennis+/ - Sociale vaardigheden+/ - Samenwerken in teams - Management en organisatie - Leiding geven - Computervaardigheden - Omgaan met veranderingen - Leren van en in de praktijk -
Certificeren
Hoe ver moet de school gaan? Een ‘af product’? Meen je dat serieus? Maatschappelijke verandering; halfwaardetijd of Mensen die genoeg hebben opgestoken om dat ‘af product’ te worden; op eigen kracht en/of met hulp van het veld Wat hebben ze daar dan voor nodig?
Geleidelijke opbouw van taak zwaarte en complexiteit Ondersteuning (ook bij structureren voorbereiden) Feedback Gelegenheden organiseren voor impliciet leren Coaching Kennis en vaardigheidsbeheer- sing zodat tenminste op een acceptabel niveau kan worden gefunctioneerd Leervaardigheden (reflectie, structureren, plannen) Voorbereid zijn op verandering Methoden gericht op integratie en actieve beheersing van kennis en vaardigheden Praktijk binnen de opleiding halen Discipline en domein SDL en LLL werkomgevingstudentopleiding De kloof
Afstandonderwijs Verhouding expliciet vs impliciet Volwassenen Opbouw expertise tot intermediate niveau Halfwaardetijd Integratie en contekstualisatie van kennis Hoe ligt dat voor de OUNL?
Gevaarlijke cocktail frequente paradiagmashifts korte halfwaardetijd lange studieduur noodzaak van kennisintegratie
Implicaties voor curriculum Theorie Praktijk Kennis halfwaardetijd lang Authenticiteit Expertisenivea u SDL en LLL competenties Certificatie Onderliggende basiskennis vereist integratie en contextualisatie
Implicaties voor curriculum Onderliggende basiskennis vereist integratie en contextualisatie Theorie Praktijk Authenticiteit Expertisenivea u SDL en LLL competenties Certificatie Kennis halfwaardetijd kort
De kloof en de overbrugging Tekst
Dank aan Studenten, AiO’s, collega’s en supervisoren UM, v/h RL OUNL en Otec Onderwijsinstituut MT Otec MT Onderwijs en … alle ondersteuners
Dank aan Familie: grootouders, ouders, stiefvader, zus Hein, Rogier en Louise
Dank aan Jeroen Berkhout, Jeroen Storm vormgeving Claudia Volders adviezen Marina Pongraz en Ingrid Jonkman organisatie en het team van Pretoria
Bedankt voor uw aandacht