Kredietcrisis? Beter meten is beter weten waar nog klantkansen liggen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Michiel Verbeek 17 februari Wie is hoofdschuldige aan de kredietcrisis? a.De bankiers b.De toezichthouders op de banken c.De Amerikaanse overheid.
Advertisements

9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model.
Het prijs- of marktmechanisme
Blik op 2010 Corné van Zeijl, SNS Asset Management.
MEXX Presentatie MIX Nationale DHZ Sessie NOOS
Oerproducent (bijv. de veehouder)
Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
Drenthe, hoe staan we er voor ? Ger W. Hukker, 13 oktober 2011.
De kredietcrisis vanuit wiskundig perspectief
De kracht van het kleine
Business Modeling Koppeling - SharePoint & CRM. Value Proposition Breed inzetbare koppeling met veel mogelijkheden, hierdoor is geen maatwerk nodig. Deze.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Vraag en aanbod H1. Vraag van de consument Over het algemeen geldt dat consumenten minder gaan kopen van een product als de prijs hoger wordt. Er bestaat.
Achtergronden van de kredietcrisis SHEET 1. SHEET 2 (neo)liberaal denken “Vrije markt is goed voor ieders welvaart.” Privatisering van –Gezondheidszorg.
Economische Crisis Hoofdstuk 1, paragraaf 3.
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
Inflatiepiek in 2001: BTW verhoging Bron: CBS, statline.cbs.nl.
Modellen VWO 6.
Agenda  Les 44 tm 46  wkn 04 en 05  hs 13 vreemd vermogen op korte termijn  bestuderen par 13.1 tm 13.5 maken wb vragen 13.1 tm
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
De bear market, de visie van een belegger op mogelijke scenario's Corné van Zeijl, SNS Asset Management.
Economische crisis Hoofdstuk 3.
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Toerisme in Zuidoost Azië
Get 5 Get Rich Get 5 Rich. © 2001 Goovaerts & Menick Wat Zou u Doen of Kopen Als u Zoveel Geld Zou Hebben en Niet Op De Prijzen Zou Hoeven Letten?
Ster van Succes.
1 Michiel Verbeek November 2014 Waarom gaat de economie niet een beetje beter?
§2.3 Hoe leen je? In deze PowerPoint-presentatie leer je over: Lenen
Activatie in een recessie 20 januari 2009
Nederland terug naar de gulden?
§ 2.4 Geld lenen kost geld Als je geld leent, moet je dat weer terugbetalen. Daarnaast betaal je meestal rente. Hoeveel en hoe lang je terugbetaalt, hangt.
BedrijfsEconomie Opgave 1.13 Kevin Kwee [ ]
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Economische Crisis Hoofdstuk 1, paragraaf 3.
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
De Euro en Nederland De politieke en economische speelruimte voor de Euro Arnoud W. A. Boot Universiteit van Amsterdam Amsterdam, 21 september 2015.
De kunst om een klant of prospect een dienst van SNS Bank te laten kopen SNS Programma voor Ondernemende Helden Sales training Verkoop adviseur Docent:
Werken met logistiek Presentatie titel College 2
Informatie management HC2
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Les: Ondernemings plan 2. LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
De economische kringloop
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
PW Wisselkoersen Vraag 1: De uitvoer van Zwitserland naar de EU steeg, maar minder snel dan de invoer uit de EU-landen (= de uitvoer van de EU naar Zwitserland.
Rosneft te kopen BP uit Russische joint venture. DE Raad van bestuur van BP heeft ingestemd met een aanbod van de Russische staat oliemaatschappij Rosneft.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week 18 Opec is dood,,,en wie speelt nu de baas Putin?? OF S-Arabia?,
Lenen.
Welkom havo 4..
Vraag en Aanbod van financiële middelen & nominale en reële rente
Economie De kredietcrisis.
Welkom havo 4..
Tijd van wereldoorlogen
Welkom havo 4..
Welkom Havo 5..
Welkom Havo 5..
Presentatie bedrijfsplan
liquiditeitsbegroting
Hoofdstuk 2 Nederland als industriële samenleving § 4
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Uw bedrijf en de groei.
Voorlichting Keuzemiddag 3 havo
Human Resources Accounting
Economie en recht voor mbo 2 januari januari 2019.
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Nederland en de rest van de wereld
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Transcript van de presentatie:

Kredietcrisis? Beter meten is beter weten waar nog klantkansen liggen.

Wie is Alex Klein? drs. S.A. (Alex) Klein MBA ass. Professor of Marketing Nyenrode Business Universiteit Onderzoek: financieel meetbaar maken van marketing én HRM Auteur financieel roman ‘RegenGeluk’ Telegraaf columnist Consumentenfinanciën ( (

In het land der blinden… Oorzaak kredietcrisis? Consument! Onwetendheid en hebzucht enerzijds, commerciële hebberigheid en verbale onkunde anderzijds Adviseur? Verkoper!!

Bron van alle ellende Amerikaanse overheid: miljard dollar staatsschuld Amerikaanse consument: miljard dollar schuld Jaarlijkse overwaarde huis werd opgenomen als consumptief krediet – totdat de rente steeg…

Huizencrisis oorzaak kredietcrisis Amerikaanse consument kan zijn schulden niet betalen, kan de hypotheek niet betalen en geeft zijn huis terug aan de bank… Banken doen huizen in de verkoop. Veel aanbod, weinig vraag: Huizencrisis ≠ kredietcrisis!

Kredietcrisis ≠ recessie Banken vertrouwen elkaar niet meer: iedere bank heeft hypotheken met lagere verkoopwaarde van bijbehorende huis. Geld wordt onderling niet meer uitgeleend. Recessie = Amerikaanse consument! 1 op de 3 ‘producten’ wereldwijd wordt geconsumeerd door een Amerikaan…

Geen cent te makken… De Amerikaanse consument vertrouwt ‘t niet meer, koopt minder, besteedt minder… De Chinese en Europese bedrijven voelen het gevolg, zetten minder om, geven winstwaarschuwingen af, investeerders verkopen hun aandelen, beurzen dalen…

Ook in Nederland Hotel branche:-20% Meubel branche:-30% Huizenmarkt:-15% Auto branche:-50% *Saab:-45% * Range Rover-75% Transport:-35% Bankwereld:………

Verwachtingen 2009 / 2010 Januari tot mei 2009: - terugloop verkoop - (massa-)ontslagen - zeer negatief sentiment - deflatie Najaar 2009: - voorzichtige premature tekenen herstel - langzaam herstel consumentenvertrouwen

Verwachtingen 2009 / 2010 Voorjaar 2010: - consument gaat weer kopen - bedrijven gaan weer investeren - banken ‘durven’ weer… Najaar 2010: - nul groei economie, klein plusje? - dus: klaarstaan voor groeispurt

Inzicht in kosten en opbrengsten Organisaties moeten nu natuurlijk kijken naar - kosten= efficiency maar met name kijken naar - opbrengsten= effectiviteit Of wilt u liever heel efficiënt ineffectief zijn?

Business performance? Business performance: KEEK + ‘within constraints of budgets’ KKwaliteit EEffectiviteit EEfficiëntie KKostenbewust

Value Chain, but then right…

CSF & KPI’s Critical Success Factors Reden voor een klant om meer te betalen Key Performance Indicators Meeteenheden om succes te bepalen Hoe meet je ‘Customer Success Factors’? Of eigenlijk: welke zijn dat?

MarFin enquête 2007 (N= 170) Metingen resultaten: Resultaat marketing afdeling Nooit132,7% 223,2% 318,4% 415,4% Veelvuldig510,1%

MarFin enquête 2007 (N= 170) Metingen resultaten: Resultaat marketing medewerkers Nooit135,7% 217,2% 322,6% 414,8% Veelvuldig5 9,5%

MarFin enquête 2007 (N= 170) Metingen resultaten: Resultaat marketing activiteiten: Nooit117,8% 214,8% 330,3% 416,1% Veelvuldig520,8%

Performance Measurement System Heeft u een resultaat meetsysteem? 8,2% geeft aan het niet te weten… 33,9% geeft aan dat wél te hebben, waarvan 26,4% ‘t niet gebruikt voor presentatie van de marketingactiviteiten; 66,1% geeft aan geen meetsysteem te hebben.

Checklist als ‘huiswerk’ Customer SF?Meeteenheid? Inbound logistics Production Outbound logistics Marketing & Sales Service Firm Infrastructure Human Resources Technological development Procurement