Kwaliteits- en pulptelevisie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De twintigste eeuw Massacultuur vanaf 1950
Advertisements

Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Een transnationaal huwelijk tegen alle verwachtingen in?
Wanneer doen we het goed? Evalueren van podia vanuit gemeentelijk perspectief Dr. Quirijn van den Hoogen Rijksuniversiteit Groningen Research Centre Arts.
Wat doet e-cultuur? Klaas Kuitenbrouwer, Kunstraad Groningen, 7 maart 2010.
Francois Aelbrecht Vakantie films
Veranderingen binnen communicatie door de komst van internet.
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
De leeskring een inspirerende leergemeenschap Gertrud Cornelissen lid kenniskring geïnspireerd leren Lector: Maarten Dolk Onderzoek geletterde leerkrachten.
Peter Strawson.
Inleiding. Inleiding Geschiedenis Verlichting + technologische ontwikkelingen bourgeoisie  alternatieve journalistiek.
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
Groep 4, klas 1U De Zwijgspiraal.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Nederland na 1945: Cultuur en mentaliteit
Presentatie Vereniging VOS/ABB
Effectief Cultuurbeleid: Leren van Evalueren
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Geschiedenis havo 4 - een introductie
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Participatie en een Klantenraad
Doelstellingen formuleren
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Maatschappijwetenschappen
Diversiteit, sociale cohesie en veiligheid in Amsterdamse buurtcombinaties 2003 en 2008 (work in progress) Floris Vermeulen Universiteit van Amsterdam.
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Verzorgingsstaat Wie moeten we verzorgen?. De ideale verzorgingsstaat Hoe beïnvloedt de media onze mening over de verzorgingsstaat? 2 voorwaarden zodat.
25/09/2014 | pag. 1 PULSE Nieuwe media en het vergroten van het draagvlak voor ontwikkelingsamenwerking Leo Van Audenhove & Chris Vleugels.
Een leerlijn mediawijsheid groep 5-8.
Montage en Nabewerking
Media en de massa.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Beschouwing – De Laatste Tips
SOCIALE STRATIFICATIE
Tussen ‘hoog’ en ‘laag’
Media en creativiteit Identiteit les 7
Aantrekkelijke politiek? Jongeren en popularisering van politiek
Aanvaarding en tolerantie
Transmedia Lisa, Leontien, Lisanne, Sebastiaan en Cynthia.
Bloedbroeders Suzanne Sitvast Liselotte Ruiter Britt van der knaap
Tijd van televisie en computer, 1950 – Tijd van televisie en computer, Met het vertrek van Europeanen uit Afrika en Azië ontstonden.
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
De Staat van de WMO- werkplaats Toekomstperspectief tussen onderzoek, beleid en praktijk Kim Putters Sociaal en Cultureel Planbureau Oktober, 2015.
Gerald Riedstra STOEIEN TUSSEN VADER EN KIND Onderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van de Nederlandse versie van Rough and Tumble Play-Quality.
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Online tool for self eValuatioN of Key Competences in adulT AGE Anja Zonneveld PLATO, Universiteit Leiden Grundtvig Project VINTAGE -online tool for self.
Agenda Introductiefilm Presentatie Waarom kiezen voor glasvezel? Ons plan in Leudal Hoe ziet zo’n glasvezelnetwerk eruit? Wat zijn de kosten? Vragen.
Versie 1: BESCHOUWEN is: met aandacht kijken naar… Deze powerpoint gaat over goed kijken en beschrijven en pas in tweede instantie over weten.
Kees Toering, Zendermanager Radio 2 en Radio 5 Datum: februari Muziek als succesformule.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Groepssessie 1: Curriculum Aan de slag Deel 1 Enkele mogelijke oplossingen Filmfragment Nederlands 1.
Duurzame energie en ruimtelijke ordening Inpassing in het cultuurlandschap Els Romeijn Adviseur erfgoed en ruimte.
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
Oktober (1928) Sergei Eisenstein
Commercie-architectuur
Profielproduct Naam auteur(s) Erwin Udo MSc. Vakgebied
Belangrijkste conclusie impactstudies
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Enkele interessante vragen!
H1 Media en communicatie
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Bijeenkomsten vakdidactiek
Transcript van de presentatie:

Kwaliteits- en pulptelevisie Maarten Reesink Media en cultuur (Universiteit van Amsterdam) 11 juni 2008

Het medium televisie Het imago van de televisie Is vanaf het begin dubieus geweest Hangt sterk samen met de culturele context bij de opkomst (angst voor massamedia in het algemeen) Maar: speelt ook nu weer bij de introductie van de nieuwe, digitale media

Het medium televisie Het imago van de televisie Jaren 50: pater Kors (KRO) Jaren 60-70: Komst Veronica en TROS  vertrossing (Van Dale: “oppervlakkig waardevrij amusement”), verVOOzing Jaren 80-90: opkomst commerciële televisie

Treurbuis volgens Van Dale Treurbuis: cynische benaming voor televisie, voor het eerst gebruikt door Gerrit Komrij Nutteloze tijdsbesteding Nonsenstelevisie Passiviteit Platte cultuur voor klapvee Commerciële rotzooi Geestdodend en verslavend

Lachen wij ons dood? Neil Postman, Amusing Ourselves to Death (1985) Televisie als bron van culturele vervlakking Strikte scheiding tussen hoogwaardige kwaliteit (nieuws en kunst) versus laagwaardige kwaliteit (amusement) Kritiek op over-commercialisering

TV, critici en commercie Marieke van Leeuwen: “Kwaliteit ontketend: argumenten voor een nieuwe televisiekritiek” (2001) beoordeling commerciële zenders altijd negatief overmatige aandacht voor journalistieke en cultuurprogramma’s publieke zenders meerderheid strikt persoonlijke meningen nauwelijks aandacht voor esthetiek televisie Logo’s kranten

“Quality television” Televisie en kwaliteit: Nieuws en achtergronden: NOS Journaal (RTL Nieuws), documentaires Kunst en cultuur Drama: Vuurzee, Deadline, Sopranos, 24 (HBO) Gebaseerd op traditionele genres in andere media: journalistiek, theater, film

Ien Ang (1954) “Het geval Dallas” (1982, vert. “Watching Dallas” 1985) Zeer controversieel boek want: onderwerp (lage, Amerikaanse, commerciële cultuur methode (brieven van vrouwelijke kijkers met evident ‘vals bewustzijn’) Een van de eerste publieksonderzoeken in de NAR-traditie

Ien Ang (1954) Soap opera en realisme: emotioneel realisme dramatisch levensgevoel dus: niet zuiver en alleen escapisme of vertekening van de realiteit Kijkers geven langs diverse lijnen betekenis aan de soaptekst

TV, kwaliteit en gender Liesbet van Zoonen: “Feminist media studies” (1994) ‘vrouwelijke’ (sub)genres zijn steeds de inferieure uitingen van het medium * roddelbladen * Bouquetreeks * soap opera’s * melodrama (‘weepies’)

Pierre Bourdieu (1930-2002) “(La) Distinction” (1984, oorspr. 1979) grootschalig onderzoek in Frankrijk in tweede helft 60er jaren de conclusie: smaak voor allerlei vormen van cultuur (media en muziek, maar ook drank, voedsel, kleding) hangt in hoge mate samen… en wordt vooral bepaald door klasse! de vraag: hoe komt dat dan?

‘Cultureel kapitaal’ Pierre Bourdieu: (hoge) Cultuur is de cultuur van de hogere klassen (culturele elites) kennis over die Cultuur fungeert als financieel kapitaal: sluit bepaalde groepen in en andere uit belangrijkste functie van consumptie van en oordeel over cultuur is dus niet cultureel naar sociaal: zich onderscheiden van anderen

Drie dimensies van kwaliteit esthetische dimensie: scenario, acteerwerk, montage, belichting, etc. ethische dimensie: integriteit, politieke keuzes vorm en inhoud, toegankelijkheid extatische dimensie: emotionaliteit, publieksparticipatie, betrokkenheid Dus: contextgebonden tekstanalyse en/of publieksonderzoek

Voorbeeld I: reality-soap De gouden kooi (vs. Big Brother): vormgeving en cameravoering mooi, verhaallijnen spannend (of juist fake, totaal geen reality meer?) maatschappelijke thema’s komen aan bod (sociale conflicten, consumentisme) door de combinatie van live (actueel) en reality emotioneel meeslepend (of juist plat en ordinair)?

Voorbeeld II: jongeren en nieuws Irene Costera Meijer: “De toekomst van het nieuws” (2006) groot kwalitatief publieksonderzoek onder Nederlandse jeugd conclusie: het traditionele nieuws bereikt jongeren (steeds) slechter aanbeveling: journalistiek moet creatiever worden in vertellen van verhalen voorbeeld: Midden-Oosten-conflict in soapvorm Twee artiesten

TV en kwaliteit, kwaliteit op TV Voorlopige conclusies: Hoge en lage cultuur beoordelen met hetzelfde vocabulaire (zoals Zwagerman voorstelde)? Ja, maar het vocabulaire moet dan wel radicaal worden uitgebreid! Mijn hypothese: veel lage cultuur scoort op andere dimensie(s) dan veel hoge cultuur… En je moet daarbij voortdurend de vraag stellen: kwaliteit voor of volgens wie?