ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studenttevredenheid en accreditatie
Advertisements

Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Wiskunde in de Tweede fase
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Sociale media als taalvaardigheidstool
De profielkeuze 31 oktober 2012
Regionale probleemanalyse VSV
De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen.
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Eén jaar wiskunde D Een onderzoek naar de invulling en populariteit van het vak wiskunde D op scholen Katrin van Boxtel Marije Venselaar.
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Welkom op de voorlichtingsmiddag
PABO Bedrijfseconomie Life Science KEUZEBEGELEIDING IN HAVO-3.
Welkom M. Smale afdelingsconrector 4 en 5 havo Emmauscollege.
Inzet Cao VVT Honderden gesprekken Bijeenkomsten| Enquête onder 2500 Abvakabo leden Kwaliteit van zorg: bewoners krijgen niet de zorg die ze verdienen.
OPLEIDINGENAVOND Jacob van Liesveldt
PROFIELKEUZE, LOOPBAANORIËNTATIE & -BEGELEIDING (LOB)
De eisen aan de (aankomende) student
Bindend Studieadvies binnen TNW Hype of Hulp? Marieke Hofman, Studieadviseur Technische Geneeskunde.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Facultaire Opleidingscommissie Informatica TouW-symposium 13 november 2010 Michallis Pashidis.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Het Voortgezet Onderwijs
Voorlichtingsavond 5 havo
Opzet training: Praktische informatie ( +/- 1,5 uur)
Woensdag 8 januari 2014 Ouderavond profielkeuze 3 vwo en 3 vwo-Xtra.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Contactavond Havo 4 & Vwo 4 september 2015
1 Op het Zuyderzee College Informatica. 2 Informatica Wat is het niet ? Wat is het niet ? Wat is het wel ? Wat is het wel ? Is informatica wel iets voor.
Duits in 4 en 5 HAVO Herzlich Willkommen !!.
Het maken van een Profiel werkstuk Havo
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Informatieavond keuze leerjaar 2 naar leerjaar 3 Februari 2016.
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Wateringse Veld College Missouri 1 ouderavond havo/vwo 3 voorlichting Tweede Fase.
Donderdag 10 maart 2016 Voorlichtingsavond 3M. Programma  Overgangsnormen  Profiel (sector) kiezen  Vakkenpakket kiezen  Zak/slaag-regeling  Vervolg.
Basisvorming Tweede Fase. Achtergronden Het onderwijsaanbod van de Mammoetwet was niet meer van deze tijd Maakte gering gebruik van nieuwe technologie.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
Havo 4 vwo 4 Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep.
Basisvorming Tweede Fase. Achtergronden Het onderwijsaanbod van de Mammoetwet was niet meer van deze tijd Maakte gering gebruik van nieuwe technologie.
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?

Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Ouderavond Cambridge 2016.
Eindexamen gehaald en dan?
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
aantrekkingskracht van informatica
Stappen in het keuzeproces
Innovatie in het onderwijs
INFO - AVOND 4 VWO Welkom op het Maurick College Titus Brandsmalaan 1
Pilot computers in examenzalen Eerste resultaten
Jongeren en seks Plaatje.
Informatieavond profielkeuze H4 24 januari 2018 WELKOM
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Informatieavond profielkeuze V
Aardrijkskunde kiezen in VWO-4,5,6??.
Mavo Informatie Algemeen
Welkom op de voorlichtingsavond van klas 5 vwo.
Transcript van de presentatie:

ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase? Hoe wordt 2e fase beoordeeld door ll. die vorig jaar eindexamen deden? Is de 2e fase een verbetering, wat zijn de ervaringen van het vervolgonderwijs?

Uitvoering van de onderzoeken? Hoe ervaren de ll. de 2e fase? d.m.v. van een enquête van 5 havo en 6 vwo ll. hoe wordt 2e fase beoordeeld door ll. die vorig jaar eindexamen deden? d.m.v. van een enquête van oud ll.

Uitvoering van de onderzoeken? Is de 2e fase een verbetering? ervaringen van het vervolg onderwijs? Resultaten van onderzoeken van hogescholen en universiteit aan ll. oude stijl en nieuwe stijl (2e fase)

EVALUATIE LL. HAVO\VWO (1) Algemeen Belang van ANW ziet men niet Tevreden met profielkeuze Ll. willen frontaal onderwijs terug Studielast niet even groot voor ieder profiel Vaardigheden Ll. vinden dat ze redelijk kunnen plannen Vwo ll. zijn goed in staat om zelfstandig te werken, Havo ll. minder Computers worden te weinig gebruikt, zijn wel belangrijk

EVALUATIE LL. HAVO\VWO (2) Werkdruk Ll. geven aan dat ze het druk hebben, maar ook dat ze voldoende tijd voor een bijbaantje hebben. Profiel (Werk)stukken Noodzaak, ziet men niet Kost veel tijd Oninteressante onderwerpen Liever niet in examenklas

EVALUATIE LL. HAVO\VWO (3) Organisatorisch Positief: over het lesrooster over de herkansingsregeling Negatief: Spreiding van werkzaamheden Leraren houden zich niet aan pta afspraken en studiewijzers Ll. krijgen te weinig zelfstandigheid

EVALUATIE ex-LL. HAVO/VWO (1) Algemeen: Ll. vinden leren van vaardigheden belangrijk. Ll. ervaren samen werken als leuk en leerzaam. Vaardigheden: Buiten de opleiding wordt weinig gebruik gemaakt van vaardigheden. Bij vervolgopleiding veel hoorcolleges: dus vooral luisteren/concentreren/aantekeningen maken Probleem analyse: Te weinig in 2e fase

EVALUATIE ex-LL. HAVO/VWO (2) Vaardigheden (vervolg) Plannen, presenteren en samenwerken: Plannen m.n. van belang in het WO Samen werken, presentatievaardigheden en samenhang van vakken m.n. van belang in het HBO Samenwerken VO in te kleine groepen (max. 4), i.t.t. HBO (min 8) Ll. hebben veel ervaring met computers maar in 2e fase te weinig met microsoft programma’s. Groot verschil in zelfstandig werken: VO: gedwongen zelfstandig werken, HBO zelf uitzoeken

EVALUATIE ex-LL. HAVO/VWO (3) Dossiers/logboeken. Worden als zeer vervelend ervaren EN dus vult men vaak maar iets in. (Profiel)/Werkstukken Deze heeft geen invloed gehad op de beroepskeuze Ll. zouden zelfde profiel kiezen Teveel werkstukken Te weinig aandacht voor grote opdrachten Werkdruk Belasting is erg hoog Teveel (deel)vakken gehad (Du 1,2 en Fa1,2) Slechte spreiding van werkdruk

EVALUATIE DOOR VERVOLG ONDERWIJS oude stijl (OS) versus nieuwe stijl (NS) (1) Aansluitingsonderzoek: (Haagse hogeschool) Vaardigheden Weinig verschil waarneembaar PGO onderwijs ll. NS hebben meer voordeel Overstap van VO naar Hbo ll. NS ervaren de overgang iets makkelijker Studiepunten tijdens propedeuse: ll. NS: 30.9 ll. OS: 26.9 BAS (bindend afwijzend studieadvies) ll. NS: 19% ll. OS: 24% eerder jaar 26%

EVALUATIE DOOR VERVOLG ONDERWIJS oude stijl versus nieuwe stijl (2) Van de Sahara naar de noordpool? (Hanzehogeschool Groningen) Vaardigheden van ll. NS: beter in werken in groepen, Signaleren van problemen, vragen eerder hulp Verder vergelijkbaar met ll. OS Overstap naar hbo Minder groot voor ll. NS Studiepunten: Geen verschil propedeuse student

EVALUATIE DOOR VERVOLG ONDERWIJS oude stijl versus nieuwe stijl (3) Onderzoek UvA, studenten biologie: Onderzoek door Voorkennistoets genetica/statistiek Module Tentamen Invullen van vragenlijst

EVALUATIE DOOR VERVOLG ONDERWIJS oude stijl versus nieuwe stijl (4) Onderzoek UvA, studenten biologie (vervolg): Resultaat: Voorkennis toets: vrijwel gelijk gemaakt Uit vragenlijst blijkt: Ll. NS plannen beter en hebben samenvattingen gemaakt Ll. NS hebben dit ook meer gedaan. Resultaat tentamen: Ll. OS genetica: 6.2 statistiek: 6.3 Ll. NS genetica: 7.2 statistiek: 7.4

Overeenkomsten en verschillen Tevreden met profielkeuze Werkdruk erg hoog, werkspreiding erg slecht Computers worden verkeerd gebruikt. Hoewel ex-ll. klagen over gebrek aan kennis blijken 2e fase ll. toch beter te scoren Ll. NS vinden overstap naar Hbo eenvoudiger

Les geleerd? N.a.v ervaringen met de 2e fase zijn door het OCW al een aantal klachten van de huidige en ex-ll. gehonoreerd: Minder (deel)vakken ANW alleen voor E&M en C&M verplicht

Discussie Moeten ll. VO ook leren leren in hoorcolleges? Gaat de 2e fase v.w.b. zelfstandigheid ver genoeg? Moet zelfstandig werken gerelateerd worden aan vervolgopleiding of aan maatschappij/bedrijfsleven? Moeten de eisen hoger? Er wordt nog steeds geklaagd, of is dat minder dan vroeger? Of was vroeger beter? Moeten wij meer overleggen om de werkdruk voor de ll. beter te spreiden?