Hoe gaan LOP’s aan de slag rond armoedebeleid? workshop door bert verleysen - studiedag 8 mei 2015 - VAC Gent.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ons kijken/denken over armoede beïnvloedt ons handelen.
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
IMPIAN ANAK in 12 vragen…veel meer informatie en foto’s vind je op www
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Allochtonen in het hoger onderwijs
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Brede school in Berkenbos
Welkom!.
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Kinderen en hun sociale talenten
Interpreteren van data
Huursubsidie en sociale huur
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Communicatie met ouders
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Stage: Basisschool de Klingerberg
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Een prachtige kans voor uw kinderen
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Kinderarmoede in Vlaanderen Jo Noppe Studiedienst van de Vlaamse Regering Hoorzitting Senaat, 29 mei 2015.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Omgevingsanalyse LOP BaO. Deel 1 Een korte schets op basis van de GOK-cijfers.
Vraag 1: Mag de school geld vragen voor een theaterbezoek?
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Eval LOP 2004 Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 1 Omgevingsanalyse LOP SO Vlaamse Ardennen.
Geestkracht Verbondenheid Gegroeid vanuit geestkracht samen met het CAW, SOMA, CAD, CGG Groei Uitbreiding naar andere organisaties toe zoals het OCMW…
[Onderwijsproblematiek in Limburg] [Analyse] [Conclusie] [Vaststellingen in aanpak] [Achtergrond] Bianca Maas.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Welkom!! Namens de Ouderraad. Wat is een ouderraad? We zijn een groep enthousiaste ouders die graag iets extra betekenen voor de school en de kinderen.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Studiedagen ‘Wonen in Vlaanderen’ 1 Wonen in Vlaanderen Een nieuw beleid voor de private huurmarkt? 20 april 2007De Schelp, Vlaams Parlement Studiedagen.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Studeren Informatie over inschrijving en studiefinanciering Jan Verhoeven, decaan vwo.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
LOP Lokeren en armoedebeleid: Leerlingen maken het verschil! LOP Lokeren en armoedebeleid: Leerlingen maken het verschil! Studiedag LOP’s en armoedebeleid.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Welkom!! Namens de Ouderraad.
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Voorstelling kansarmoedeatlas
De toelage voor participatie en sociale activering: cijfers 2017
Groei dossiers/ lokale opleg
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Kato bruyneels, Lore Driessens
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
Betrokken ouder, tevreden ouder
Vraag 1: Mag de school geld vragen voor een theaterbezoek?
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Geraardsbergen Basis
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Oudenaarde Basis
Transcript van de presentatie:

Hoe gaan LOP’s aan de slag rond armoedebeleid? workshop door bert verleysen - studiedag 8 mei VAC Gent

idee voor workshop studiedag LOP rond armoedebeleid - 8 mei VAC Gent - workshop door bert verleysen voorstelling van mezelf schets LOP BaO Bilzen verslag over onderzoek van schoolkosten in Bilzen zelf aan de slag gaan rond schoolkosten

voorstelling van mezelf studiedag LOP rond armoedebeleid - 8 mei VAC Gent - workshop door bert verleysen nu gepensioneerd, voorheen diverse werksituaties opvoeder bij gehandicapten … commerciëel circuit (transport, hotel …) social profit (oa jobcoach en loopbaan begeleider) wat heb ik daaruit geleerd? belangrijkste werkvorm: partnerships partnership is a relationship between two or more people who feel jointly responsible for the success of whatever process or project they are engaged in. (G. Bushe: Clear Leadership)

voorstelling van mezelf studiedag LOP rond armoedebeleid - 8 mei VAC Gent - workshop door bert verleysen levenlang leren … “humaniora” (1969) diverse korte opleidingen tussendoor onlangs master A&O Psychologie (Open Universiteit) nu promotieonderzoek aan UHasselt (TeW; Fr. Lambrechts) wat heb ik daaruit geleerd? nadenken over “loopbaan” … aansluiting werken & leren … het belang van een goede vorm van “organiseren” “upcycling”: dingen zo inrichten dat ze vanaf het begin goed zijn …

voorstelling van mezelf studiedag LOP rond armoedebeleid - 8 mei VAC Gent - workshop door bert verleysen diverse ervaringen … mei 1968 … democratisering van het denken 3 jaar buitenland … taal transport & hotel … partnerships als werkvorm jobcoach … geloven in jezelf werk, onderzoek en studie … van gap-denken naar kansen-denken … mijn rugzak voor het voorzitterschap van LOP Bilzen …

voorstelling LOP BaO Bilzen studiedag LOP rond armoedebeleid - 8 mei VAC Gent - workshop door bert verleysen het onderwijslandschap 12 scholen gewoon BaO – 24 vestigingen – 1 vpl met Freinet 1 school buitengewoon BaO met BKO en BLO Vrij Katholiek (9) – GO! (1) – Gemeentelijk (2) en Vrij Protestants (1) Relatieve aanwezigheid: grote diversiteit tussen scholen/vpl. In : hoogste RA 74% en laagste RA 10 %

voorstelling LOP BaO Bilzen studiedag LOP rond armoedebeleid - 8 mei VAC Gent - workshop door bert verleysen samenstelling LOP AV 21 onderwijspartners 6 niet-onderwijspartners (waaronder stadsbestuur) DB 8 onderwijspartners 4 niet-onderwijspartners (waaronder stadsbestuur) Werkgroep Schoolkosten (sinds ) Werkgroep Inschrijven (occasioneel)

voorstelling LOP BaO Bilzen studiedag LOP rond armoedebeleid - 8 mei VAC Gent - workshop door bert verleysen werkthema’s OD 1 Afspraken maken rond schoolkosten en de betaalbaarheid van onderwijs voor de ouders OD 2 Afspraken maken over omgaan met schoolfacturen OD 3 Afspraken maken rond communicatie over schoolkosten LOP BILZEN BaO Omgevings- analyse AN en GAN Inschrijven Engagement ouders t.o.v. de onderwijs- taal School- kosten Samen- werking

In Bilzen vond in ,56 % van alle geboorten plaats in een kansarm gezin. Bilzen scoort hoger in vergelijking met het Limburgse aandeel (11,04 %). Limburg scoort op haar beurt hoger dan het Vlaams Gewest (10,45 %) De cijfers over het aandeel geboorten in kansarme gezinnen zijn voortschrijdende gemiddelden over drie jaar.

De afzonderlijke indicatoren die gebruikt worden om te bepalen of een gezin kansarm is (2013) De percentages in de figuur zijn het aandeel van alle kansarme geboorten die scoren op de afzonderlijke indicatoren. De indicator arbeid-inkomen-opleiding is het aandeel van alle kansarme geboorten die op alle 3 deze socio-economische factoren tegelijk scoren.

De indicatorenset kinderarmoedebarometer geeft een overzicht van de score van Bilzen op elk van de zeven indicatoren van de kinderarmoedebarometer. Bilzen scoort op 5 van de 7 indicatoren boven het 75ste percentiel. Enkel gemeenten met een score van vier of meer komen in aanmerking voor een subsidie voor lokale kinderarmoedebestrijding. BilzenpercentielVlaams Gewest Voorkeursregeling in de ziekteverzekering kinderen (0-4 jaar)6,380,78,0 Eenoudergezinnen met kinderen (0-3 jaar)7,262,88,6 Kansarmoede-index Kind & Gezin13,691,510,5 Onderwijskansarmoede-indicator57,275,577,5 Leefloners met gezinslast1,4687,61,40 Aantal huishoudens met kinderen (0-2 jaar) zonder werk16,088,911,9 Aantal huishoudens met kinderen (0-3 jaar) één of beide ouders nationaliteit niet-EU 5,370,09,5 Score Vlaamse kinderarmoedebarometer5

Minderjarigen met een alleenstaande ouder, % t.o.v. alle jarigen (2014) Begin 2008 telt Bilzen 704 minderjarige kinderen met een alleenstaande ouder, in 2014 waren er dit 678. Hiermee leeft 11,5 % van alle minderjarigen in een gezin met een alleenstaande ouder. Dit aandeel is gemiddeld in vergelijking met het Limburgse gemiddelde (12,5 %).

Kijken we naar alle jongeren (0-19 jaar), zien we dat Bilzen 742 jongeren met een voorkeurtarief in ziekteverzekering telt, 11,1 % van alle min-20-jarigen in de gemeente. Bilzen scoort hiermee gemiddeld in vergelijking met Limburg. In het Vlaams Gewest bedraagt het aandeel jongeren met recht op voorkeurtarief in de ziekteverzekering 11,2 %.

schoolkostenbeleid – het onderzoek studiedag LOP rond armoedebeleid - 8 mei VAC Gent - workshop door bert verleysen de (onderzoeks)vragen binnen de werkgroep: Wat met ouders die niet gekend zijn bij het OCMW? Wat verstaan we onder onbetaalde rekeningen? Welke financiële moeilijkheden zijn er? Over welke bedragen gaat het? methode van onderzoek: online niet-anonieme bevraging (limesurvey – spss) bij directies van alle school/vestigingsplaatsen uiteraard met respect voor privacy

Schoolkostenbeleid – het onderzoek studiedag LOP rond armoedebeleid - 8 mei VAC Gent - workshop door bert verleysen de vragen in het onderzoek de waarden die men nastreeft reflectie over eigen kennis van de problematiek de omvang van de onbetaalde rekeningen welke kosten zijn er in de school maximumfactuur bijdrageregeling opvolging van onbetaalde rekeningen de vragen van de ouders waar ondersteuning van beleid, LOP..?

het onderzoek... de resultaten studiedag LOP rond armoedebeleid - 8 mei VAC Gent - workshop door bert verleysen de respondenten totaal blanco: 9 bruikbare antwoorden 15 school/vestigingsplaatsen bruikbare data, 13 met relatief volledige antwoorden 2 met slechts beperkte gegevens.

het onderzoek... de resultaten studiedag LOP rond armoedebeleid - 8 mei VAC Gent - workshop door bert verleysen “... schoolkosten mogen nooit een sociale grens vormen …” (antwoord op open vraag)

de waarden die men nastreeft studiedag LOP rond armoedebeleid - 8 mei VAC Gent - workshop door bert verleysen correct aanrekenen van kosten (3x) discretie (3x), respect zonder vooroordelen (3x) eerlijke rekeningen (2x).

de eigen kennis van wetgeving studiedag LOP rond armoedebeleid - 8 mei VAC Gent - workshop door bert verleysen 6 directies wij kennen de wetgeving en weten die toe te passen Rest (9): wij kennen de wet en de toepassingen onvoldoende

andere resultaten studiedag LOP rond armoedebeleid - 8 mei VAC Gent - workshop door bert verleysen omvang van problematiek divers beeld, maar bij de bevraging: minstens 93 gezinnen (op totaal?) minimum 75 gezinnen waarvan men denkt dat ze het moeilijk hadden bedragen: 20 tot 250 euro en meer soorten kosten nog minder transparant over de scholen heen omgaan met onbetaalde rekeningen heel divers: gesprek … inningen via diverse kanalen wie is op de hoogte binnen de school doorgaans directie en secretariaat, soms leerkracht

de vragen van ouders … studiedag LOP rond armoedebeleid - 8 mei VAC Gent - workshop door bert verleysen Als er vragen komen gaat het over de samenstelling van de max factuur: ouders willen soms een opsomming van alle uitstappen doorheen het schooljaar om te zien of we niet teveel factureerden. Discussie over het aantal dagen kinderopvang of middagpauze.

wat kan LOP betekenen? studiedag LOP rond armoedebeleid - 8 mei VAC Gent - workshop door bert verleysen Opstellen en verspreiden van folder inzake schoolkosten Folder LOP Genk 'Wie helpt?‘ Ontwikkelen van folder in verband met schoolkosten en het nut van deze te betalen. Een soort dwang dat ouders die gerust hun rekening kunnen betalen, dit ook effectief zouden doen. Een overzicht van mogelijke tegemoetkomingen (vb. ocmw) zou helpen. Sensibiliseren: schoolkosten mogen NOOIT een sociale grens vormen.

wat kan het beleid betekenen? studiedag LOP rond armoedebeleid - 8 mei VAC Gent - workshop door bert verleysen Het onderwijs zou volledig gratis moeten zijn. Maw meer subsidies voor de maximum factuur juichen we toe. Zo kan elk kind blijvend gaan zwemmen, theater, schoolreis enz....

best practices… studiedag LOP rond armoedebeleid - 8 mei VAC Gent - workshop door bert verleysen elk trimester wordt er een brief meegegeven met uitleg rond maximumfactuur. Ouders kunnen steeds in school terecht voor vragen hieromtrent (bij dir., secretariaat of lkt.) ik denk dat een zorgcoördinator hierin wel een belangrijke rol kan spelen. Een zorgcoördinator is vaak een vertrouwenspersoon voor de ouders. Drempel is voor ouders waarschijnlijker lager dan wanneer ze door iemand van het secretariaat worden opgebeld mbt openstaande rekeningen. het persoonlijk aanspreken werkt meestal problematiek is op onze school niet echt een prioriteit: we houden bewust de kosten heel laag, werken laagdrempelig naar ouders (veel persoonlijk contact); niet te vergelijken met de situatie in het centrum, volgens mij.

wat zien we … studiedag LOP rond armoedebeleid - 8 mei VAC Gent - workshop door bert verleysen problematiek juiste informatie voor directie over reglementering en toepassingen is onvoldoende! weinig transparantie naar ouders over schoolkosten bij ouders en bij directies: weinig inzicht in mogelijkheden voor ondersteuning onhandigheid in omgaan met openstaande rekeningen dubbel naar houding bij scholen bij een groot aantal: een ernstige bekommernis omtrent de betalingsmoeilijkheden bij sommige ouders bij enkelen: de ver van mijn bed show, en dat “men” het maar oplost

onze acties… studiedag LOP rond armoedebeleid - 8 mei VAC Gent - workshop door bert verleysen folder en informatie aan directies en scholen folder en informatie aan ouders over mogelijkheden (via intermediairen), ondertussen gekend als de “droomfolder” van een OCMW-medewerkster sensibilisering rondje met ervaringsdeskundigen bij de diverse scholen ( ) vervolgstappen in charter voor de directies (= tweede droom van OCMW-medewerkster)

eigenlijk resultaat … studiedag LOP rond armoedebeleid - 8 mei VAC Gent - workshop door bert verleysen een grotere betrokkenheid bij alle directies een beeld van de problematiek

“iedere ouder een welkom gevoel geven op school is misschien nog wel topprioriteit” studiedag LOP rond armoedebeleid - 8 mei VAC Gent - workshop door bert verleysen

zelf aan de slag …

Benoem waarden die jij belangrijk vindt naar kostenbeleid in de school? Hoe ziet een school eruit wanneer die waarden worden toegepast? studiedag LOP rond armoedebeleid - 8 mei VAC Gent - workshop door bert verleysen zelf aan de slag …

Welke praktijken kunnen getuigen dat ‘discreet’ een belangrijke waarde is voor ons studiedag LOP rond armoedebeleid - 8 mei VAC Gent - workshop door bert verleysen discreet Alhoewel de leerkracht weet heeft dat een kind niet betaald heeft zal hij/zij dit nooit laten merken in de klas. Maningen worden niet meegegeven aan het kind, maar worden …. Waar kan je aan zien dat in onze school men discreet omgaat met onbetaalde facturen? …