Netwerk leraren Nederlands eerste graad B-stroom 28 april 2015 Riet De Vos en Peter Van Damme.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,
Advertisements

Serious gaming voor jonge kinderen Woordenschatonderwijs
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
schooltuinmedewerkers en de taalontwikkeling van kinderen
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Keuze projecten. • Inzetbaarheid keuze projecten • Op de site Integrale Archimedes ProjectenIntegrale Archimedes Projecten • Vakoverstijgend:
Groep 7&8 INFORMATIEMIDDAG Maandag 24 september 2012.
De Methode Integrale Jeugdbescherming
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
WO en Nederlands een succesvolle combinatie?
First ID project Waterlant-Ydoorn
Workshop: Begrijpend lezen
De Schrijfcarrousel School voor Schrijftraining. Uitgangspunten Motivatie – games – gamification Aansluiting – kwaliteiten – Appreciative inquiry.
Effectief leesonderwijs
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
2 april 2012 Welkom Informatieavond. Programma Kernwaarden-missie/visie Spinnewiel in beweging Verleden-heden-toekomst Faseonderwijs De praktijk Vragen.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
Activeren van voorkennis
Kinderbibliotheek Oosterwei Gouda
De basis van ADSL: het constructivisme
Dag met vakcoördinatoren Mechelen 23 – agenda Een model om aandacht te hebben voor de leerlijn en de vakoptiek Een model om aandacht te hebben.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
OUDERPRAATGROEP u u. DE TOEKOMST VAN MIJN KIND.
Leesbevordering in het VMBO, dat werkt! Samen sterk met.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Schoolfeedbackrapporten: Interpretatie & actie Bieke De Fraine KU Leuven Studiedag 17 november 2015, Mechelen.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Ingrid van Trigt Mentor 3D en 3E Ingrid Peters Mentor 3C en 3F Manager Onderwijs Eva Broerse Mentor 3F en 3G.
Bijeenkomst September 2015
Taalscreening fase 2: opvolging
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Begrijpend lezen, voorbij de toets Lezen zonder motivatie …. kan dat wel? 19 november, 21 november, 29 november 2012 Bert de Vos,
Info avond cluster 3/4/5/. Agenda Welkom Verdeling binnen het cluster 3/4/5 Zelfstandig werken Planbord Onze (school) Visie Organisatorische aandachtspunten.
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
De kracht van voorlezen Inleiding op de DVD Atty Tordoir, APS.
Doelstellingen Nieuwsbegrip Motiverend begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld Transfer.
Rondleiding met tablets - Bibliotheek Gent Ism Mediaraven - Met steun van provincie Oost- Vlaanderen Doelgroep: 1 ste graad secundair B-stroom Doelstelling:
1 van 10 Hoofdstuk 4 Woordenschatonderwijs. 2 van 10 Woordenschat Vormaspecten o enkelvoudige woorden o samenstellingen o afleidingen o uitgangen (vervoegingen.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Rapucationmethode Kennismaking, Vriendelijke houding, Talentontwikkeling.
Eigen groep in beeld Verwerkingsopdracht bij hoofdstuk 6 Handboek voor leraren Groepsvorming.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Welkom Info avond voortgezet onderwijs. De eerste weken…  huiswerk  werken met een weektaak.
Welkom Informatieavond groep 6.  Pakkende start  Kennismaking  Wat doen we dit jaar?  Praktische mededelingen  Vragenronde  Inzien van lesmateriaal.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Het ontwerpen van lessen
Communicatie Les1.
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Interactief oefenen, formatief toetsen
Talentontwikkeling in Noord-Holland/ Flevopolder
Nederlands In de bovenbouw mavo.
taal speelt een rol in alle vakken
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Met digitale boeken het leesplezier en de leesvaardigheid stimuleren
Werkconferentie Ingrado 19 april 2018
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Pakketkeuze 2018 Gemengd/Theoretisch
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Wie niet mee is, is gezien! Gebruik een Wablieftboek!
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Netwerk leraren Nederlands eerste graad B-stroom 28 april 2015 Riet De Vos en Peter Van Damme

Kennismaking? School? Lesopdracht? Studierichtingen? Handboek?

Kennismaking – schrijfcarrousel Eigenaar van de vraag In stilte!

Schrijfcarrousel - werkvorm Variatie: volzinnen Overzichtelijk/beheers baar groepswerk Betrokkenheid/eigena arschap Activeren voorkennis …

Waarom?

Taalscreening

Leesvaardigheid Lezen loont een leven lang Project ‘vrij lezen’ Nederland (voorbeeld) ‘Effect van leesplezier …’ ‘Wat werkt?’

Werken aan leesvaardigheid  Oefening: stimuleren van begrijpend lezen  Vrij lezen  

Woordenschat Woordenschatdidactiek -Voorbewerken -Semantiseren -Consolideren: Consolideerspelletjes Consolideerspelletjes -Controleren

Afronding  Bespreken schrijfcarrousel  Toekomst?

Waarom?