prikkel of situatie gedragpositieve gevolgen associatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Café brein, Oss 14 juni. en Uden, 29 mei
Advertisements

Programma Informatiebijeenkomst
Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Marieke Kessels-Habraken –
Taghon Geert 2011.
Positieve en Negatieve getallen
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Technieken 3: de-escaleren
De relatie tussen logistiek en veiligheid
HGW en gesprekken met leerlingen
Omgaan met mensen met dementie en de principes van foutloos leren
Ludo Daems.
Analyse van werkstijl en communicatie m.b.v. drivers
Leren B. Reitsma & C.N. Tromp
examen 4 vragen Algemene vragen 2 bladzijden Betoog waarin
Psychologie van de beweging: afspraken
Leerpsychologie Niet-Associatief leren Habituatie Associatief leren
Nasali HR services  Kapitteldreef Sint Martens Latem
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
TOEGEPASTE BIOLOGIE Workshop 21: Zeker weten aangeleerd! De clickermethode gebruiken in de klas.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Angststoornissen 19 januari 2009 Yvonne Bijl.
Optimaliseer de communicatie Begrip geeft opening tot samenwerking.
Met tien tegelijk vooruit en terug tellen Oefening 1: vooruit tellen
Sociaal Emotionele Ontwikkeling Op weg met autisme door de bril van prof dr Anton Došen.
Geluk is een werkwoord.
Arnaud schoenmaker 4BHZb
de ze me je te de wat moet ik doen ik stop de ze me je te de wat moet ik doen ik stop.
Trefdag DVC Vrijdag 23 mei 2014.
Oefeningen lensconstructies
De kracht van focussen Volgehouden aandacht en concentratie centraal Executieve functies in de dagelijkse praktijk op school en thuis.
Pedagogische interventie PEP-poli
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Model-leren.
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
gespreksvaardigheden
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
Stromingen in de psychologie Werkcollege 3
Psychologieles 11 lesweek 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Psychologieles 7 lesweek 7
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Expertgroep: “”Behaviorisme en cognitieve psychologie” Gemaakt door: Rodischa van Engel. Mandy Jagesar. Roxanne Buijtendijk. Priyana Chinnoe.
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Stedelijk basisonderwijs Storend gedrag door een andere bril bekeken …
Psychologische begeleiding van patiënten met kanker.
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
Conflicten en onderhandelingen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Vereenvoudiging schema SOLK
Sociaal werk in een veranderende samenleving
Psychologie Conditioneren
Wat zit er allemaal in je hoofd ?
Reactiemechanismen Reactie verloop via een aantal stappen
Psychologieles 11 lesweek 1
Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces?
Emotie in fotografie.
Schuld en schaamte SESSIE 15.
Geweldloos verzet in de praktijk
Aangeboren & Aangeleerd gedrag
Omgaan met agressie in de gezondheidszorg.
Gedrag en Wetenschap Afleveringen 1 t/m 16.
De juiste laag Legt de verantwoordelijkheid (nog meer) bij de coachee
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Transcript van de presentatie:

prikkel of situatie gedragpositieve gevolgen associatie

 Synoniemen: klassieke conditionering, Pavloviaanse conditionering Neutrale prikkel of situatie Betekenisvolle prikkel of situatie Emotie of fysiologische respons associatie

Voorheen neutrale prikkel of situatie Betekenisvolle prikkel of situatie Emotie of fysiologische respons associatie

prikkel of situatiebetekenis emotie gedrag positieve gevolgen negatieve gevolgen

Oefening ‘delen met rest’ Kan ik niet / angst Slechte punten / frustratie Spanning, onrust… Haast, beperkte concentratie… Ontsnappingsgedrag (…) Ontlopen fouten (-S-) Ontlopen frustratie (-S-) Toch oefenen (°S+) Opmerking logo (+S-)

Oefening ‘delen met rest’ Lukt me wel Kwestie van stappen overlopen (Stap 1…, Stap 2…) Rust, controlegevoel… Focussen, stappen benoemen, controleren… Minimale fouten Self-efficacy neemt toe…