Spellingvaardigheid van droom naar daad 1. Het is de vraag … ‘Het is (...) de vraag of niet betere instrumenten dan de huidige ontwikkeld moeten en kunnen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Radboud Universiteit Nijmegen
Grammatica in balans.
Serious gaming voor jonge kinderen Woordenschatonderwijs
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Preventieve instructiemethodiek
‘t Schrijverke Zoetermeer
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Drieslag functioneel rekenen
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Geletterdheid….. Wat is dat?
Didactiek procesgerichte aanpak
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Voortgezet technisch lezen
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
CBE: Centra voor Basiseducatie
Vernieuwing verzorging
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Taalbeleid.
Connect Klanken en Letters
Trainer Basisvaardigheden Spelling
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
Leerlijnen in relatie met de methode
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Het portfolio van een Educatief Multimediaal Ontwikkelaar
Competentiegericht leren vmbo
Opdracht: Hoe geven we nu zaakvakonderwijs? Inventarisatie Hoe willen we zaakvakonderwijs gaan onderwijzen? Visie ontwikkeling.
ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Leervragen in een PLG PLG bijeenkomst 17 november 2014
Workshop evalueren Dcp
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Informatieve bijeenkomst
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Lezen: doe het goed voor
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
2 Neue Kontakte 6 e editie Tweede Fase Clarije van IJssel-Groffen.
ALGEMEEN  Verhouding leerplancomponenten conform leerplan  Verhouding examens en DW  Feedback en tekstrevisie  Doordacht onderscheid basis-verdieping-
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Belang van spellingstrategieën Hoe komen kinderen tot de juiste spelling? Leerplan: ervaren gemengde flexibele spellers Hoorweg: zoals je het hoort Onthoudweg:
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Henk Heurter Docent/trainer bij Station tot Station.
1 van 19 Hoofdstuk 6 Geletterdheid: schrijven. 2 van 19 Schrijven Motorische vaardigheid: schrijfletters op papier krijgen Stelvaardigheid: gedachten,
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Wat leert je kind? 1 lezen 2 schrijven: spelling en schrijfbeweging (motoriek) 3 luisteren en spreken 4 stellen 5 taalbeschouwing: taalsystematiek en.
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
De vraag is je beste vriend
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Gepersonaliseerd leren
taal speelt een rol in alle vakken
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
…. Is een verzameling van dankbare momenten
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Open online aansluitingsmodules statistiek
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

spellingvaardigheid van droom naar daad 1

Het is de vraag … ‘Het is (...) de vraag of niet betere instrumenten dan de huidige ontwikkeld moeten en kunnen worden.’ Frans Daems e.a.: Letters en punten, Spellingvaardigheid: van droom naar daad

Context  Eindtermen en leerplannen in dezelfde lijn:  spellingkennis: geen concrete beschrijving te beheersen onderwerpen;  spellingvaardigheid: niet opzichzelfstaand, deelvaardigheid schrijven;  spellingattitude: bereidheid om taal, indeling, spelling, handschrift en lay-out te verzorgen,  leerlingen worden verondersteld de spelling(regels) te kennen en te beheersen;  leerlingen zijn bereid en in staat transfer te maken naar eigen werk. 3 Spellingvaardigheid: van droom naar daad

Context 'De methodes gaan ervan uit dat de spellingregels verworven zijn, en dat er enkel nog herhaling nodig is.' Nederlandse Taalunie: ‘Ze kunnen niet meer spellen.’ Kan de Taalunie er wat aan doen?, Spellingvaardigheid: van droom naar daad

Context  Methodes:  functionele integratie: schrijfopdrachten, onderwerpen taalbeschouwing;  aanvullend: sporadisch afzonderlijke oefeningen (herhaling, remediëring). +  Ruim aanbod extra materiaal … (herhaling, remediëring) 5 Spellingvaardigheid: van droom naar daad

Context  Maar:  tijdsdruk,  aanpak,  materiaal,  kost,  opvolging,  … 6 Spellingvaardigheid: van droom naar daad

Context  Moet en kan er inderdaad ander (en beter) materiaal ontwikkeld worden?  Hoe kan dat er uitzien? 7 Spellingvaardigheid: van droom naar daad

Van droom … ‘Samengevat geloof ik dat spellingonderwijs zowat het moeilijkste onderwijs is van allemaal. Niet enkel moet je gelijktijdig werken aan kennis, vaardigheden en attitudes (taalzorg: de reflex om eigen teksten consequent na te lezen), je moet er ook verschillende onderwijsstijlen tegenaan gooien (inductief, deductief, probleemoplossend, docerend, differentiërend...), krachtige leeromgevingen hanteren (situaties creëren waarin correct taalgebruik zich van nature opdringt) en verschillende evaluatievormen toepassen waarmee je zo veel mogelijk reflectie op eigen taalgebruik stimuleert. Het is wachten op een aanpak die alle voorgaande overtreft. Ik daag alle vakdidactici en materiaalontwikkelaars uit daar mee over na te denken.’ Jan T’Sas (lerarenopleider): 'Ze kunnen niet meer spellen.' Kan de Taalunie er wat aan doen?, Spellingvaardigheid: van droom naar daad

Van droom …  Doelstelling, rekening houdend met differentiatie:  op het niveau van de leerling (individu of groep)  een krachtige leeromgeving creëren  die maximale leerwinst helpt realiseren  op vlak van kennis, vaardigheid en attittude,  met aandacht voor reflectie  en mogelijkheid tot evaluatie...  om uiteindelijk de transfer naar het eigen schrijven te kunnen maken. 9 Spellingvaardigheid: van droom naar daad

… naar daad! Uitgangspunt: differentiatie Differentiatie impliceert …  … een inhoudelijke leerlijn spelling!  … aandacht voor verschillende leerstijlen!  … individuele opvolging!  … aandacht voor verschillende onderwerpen! 10 Spellingvaardigheid: van droom naar daad

Inhoudelijke leerlijn spelling?  Kader?  ‘Een specifieke, aan het niveau in het voortgezet (= secundair) onderwijs gekoppelde, inventarisatie van de vereiste aanvullende spellingkennis en -prestaties ontbreekt.  ‘Er bestaan diverse streefwoordenlijsten voor verschillende leeftijdsgroepen, maar er is geen algemeen aanvaarde Nederlandse woordenlijst waarin per woord is gemarkeerd tot welke spellingcategorie het behoort en op welk niveau de spelling ervan beheerst moet worden. (...) Als zo’n lijst digitaal beschikbaar was, zouden auteurs van lesmethoden en toetsen, en zelfs individuele onderwijsgevenden, woorden met kenmerken als klankzuiver, open eindlettergreep, homofoon kunnen selecteren als oefen- en toetsmateriaal.’ Nederlandse Taalunie: ‘Ze kunnen niet meer spellen.’ Kan de Taalunie er wat aan doen?, Spellingvaardigheid: van droom naar daad

Inhoudelijke leerlijn spelling?  ‘Een cumulatieve opbouw van spelling- en interpunctie-items geven de leerplannen vrijwel niet aan; we zien wat dat betreft ook geen echte inhoudelijke verschillen tussen eerste, tweede en derde graad. De lijn die de leerplannen voorleggen is veeleer een concentrische: herhaling met verdieping. (...) Er is nood aan het ontwerpen van betere leerlijnen voor spelling en interpunctie, gegoten in een concentrische opbouw. Daarnaast is er vraag naar 'goede', creatieve, effectieve spellingoefeningen met een sterke, functionele link met schrijven.’ Frans Daems e.a.: Letters en punten, Spellingvaardigheid: van droom naar daad

Inhoudelijke leerlijn spelling?  Combinatie van en wisselwerking tussen: 1 inventarisatie en inhoudelijke analyse van relevante spellingonderwerpen 13 Spellingvaardigheid: van droom naar daad

14 Spellingvaardigheid: van droom naar daad

Inhoudelijke leerlijn spelling?  Combinatie van en wisselwerking tussen: 1 inventarisatie en inhoudelijke analyse van relevante spellingonderwerpen 2 kader met niveau ‘verondersteld’ door eindtermen en daarop geënte leerplannen voor de verschillende koepels, graden en richtingen 3 woordenlijst in verlengde van inhoudelijke leerlijn  Een woord wordt gekoppeld aan een of meer spellingonderwerpen, waarbij er voor elk van die onderwerpen gekeken wordt naar zowel het inhoudelijke niveau van de theorie als de relevantie daarvan i.f.v. eindtermen en leerplandoelstellingen. 15 Spellingvaardigheid: van droom naar daad

Verschillende onderwerpen?  Aansluiten bij leefwereld  Aansluiten bij leerwereld 16 Spellingvaardigheid: van droom naar daad

Verschillende stijlen?  Kader?  ‘ Een expliciet geformuleerde, algemeen aanvaarde spellingdidactiek lijkt te ontbreken. Ook een algemeen aanvaard begrippenapparaat ontbreekt. (...) In methodes wordt het belang van didactiek en de bekwaamheid van docenten (...) sterk benadrukt.’ Nederlandse Taalunie: ‘Ze kunnen niet meer spellen.’ Kan de Taalunie er wat aan doen?, Spellingvaardigheid: van droom naar daad

Verschillende stijlen?  Leerstrategieën  Spellingstrategieën:  directe (of schrijfmotorische) strategie;  indirecte strategieën: fonologische (of auditieve) strategie; visuele (of woordbeeld)strategie; regelstrategie; analogiestrategie; hulpstrategie. Cf. Jan Uyttendaele: Spellingonderwijs: tijd voor een andere aanpak?, Spellingvaardigheid: van droom naar daad

Verschillende stijlen?  ‘Het spellingonderwijs maakt gebruik van specifieke spellingstrategieën (klank-, geheugen- en regelstrategie) en van hulpstrategieën, maar het wordt in het midden gelaten hoe iemand voor het schrijven van een concreet woord moet uitmaken welke strategie daarvoor te kiezen.’  ‘Veel onderzoek wijst erop dat een speller spontaan op een geheugenstrategie (hele woorden en analogieën) een beroep doet en veel minder op regelstrategieën. Het is bekend dat leerlingen geregeld fouten schrijven ondanks het feit dat ze de regel perfect kennen. Dat moeten de opstellers van oefenmateriaal of toetsen goed in het oog houden. Het oefen- of toetsmateriaal wordt vaak ontworpen in termen van de klassieke spellingcategorieën, maar die zeggen niet waar het in het hoofd van de spellende leerling fout gaat, zoals we zien in bijvoorbeeld ik wordt, maanen, onmiddelijk.’ Frans Daems e.a.: Letters en punten, Spellingvaardigheid: van droom naar daad

Voorbeeld  Mogelijke aandachtspunten voor oefenvorm met systematische, geïntegreerde aanpak in meerdere fases:  activeren van zowel werk- als langetermijngeheugen;  belang van auditieve;  contextrijk;  actief hele context of woord produceren;  feedback: reflectie, spellingstrategieën, link naar theorie/hulpmiddelen;  visuele inprenting;  motorisch vastzetten. 20 Spellingvaardigheid: van droom naar daad

Individuele opvolging?  Reflectie:  feedback: specifiek, zowel negatief als positief.  Evaluatie en rapportering  Leertraject:  gestuurd (selectie);  automatisch (adaptiviteit). 21 Spellingvaardigheid: van droom naar daad

Een voorbeeld ter inspiratie … 22 Spellingvaardigheid: van droom naar daad

Een verhaal dat vervolgd wordt …  Vragen of interesse om mee na te denken of te schrijven?  23 Spellingvaardigheid: van droom naar daad