CMAS/NOB brevetopleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De betere duiker, de voorlichting
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
De rol van RI&E/ARBO begeleide duik (3* duiker)
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
NOB 1* instructeur, de voorlichting
Werkgroep 1 Zwembadles in 4x 5 minuten Leden: Petra, Manfred, Jos, Willem, louis en John.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Hogescholen in Dialoog
A RBO - WETGEVING VOOR DUIKEND N EDERLAND Presentatie: Manfred van Deelen 9 april 2011.
Begeleiden van het B-leerproces
TRAINING GEVEN ALGEMEEN Tafeltennistrainer 2
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Hoofdstuk 1: De 3* duiker aan de leiding
Hoofdstuk 3: Duikleider, en dan?
in onderwatersport Snijders was lid van duikteam Aqua Son en een
De rol van RIE/ARBO begeleide duik (3* duiker)
Tiel – Oss, 4 e de avond 11* Instructeur Tiel en Oss 2014.
Welkom! 11* Instructeur Tiel & Oss De eerste dag De aftrap Doelstellingen Wij / Zij & de anderen Zelfsturing / Hoe wij leren Eisen aan een instructeur.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Reflectie.
First ID project Waterlant-Ydoorn
Vaardigheid onderwijs
Ervaringen Implementatie in Nederland
PRESENTEREN KUN JE LEREN
CMAS/NOB brevetopleiding Samenstelling Rob Kool I120
Visie & Strategie.
CMAS/NOB brevetopleiding Samenstelling Rob Kool I120
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
CMAS/NOB brevetopleiding Samenstelling Rob Kool I120
Volksuniversiteit Zwolle
CMAS/NOB brevetopleiding
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Pedagogische theorieën
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Onderzoeksvaardigheden 3
Wetenschapper in de klas Scarabeeklas De Schouw en Zecc Architecten.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Woordjes leren.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Scriptie workshop GW Renske de Kleijn Centrum voor Onderwijs en Leren (COLUU) Onderwijsadvies en Training 17 maart 2014.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
SLC Assessment RUBEN SOL. Inhoud  Wie ik ben  Leerdoelen  Afsluiting.
Regionale bijeenkomst Arnhem een impressie.
CMAS/NOB brevetopleiding
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
CMAS/NOB brevetopleiding
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Welkom instructeurs!.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
RÜya Bijeenkomst 4 Ouders.
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Instructeursopleiding 2018 Zwembadles Almelo
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Cijferloos lesgeven bij talen
Coaching.
Instructeursopleiding 2019 Tiel/Oss
Transcript van de presentatie:

CMAS/NOB brevetopleiding 1 sters Instructeur, dag 5 CMAS/NOB brevetopleiding

Wie zijn wij? Geert Groenestein Imro Spies Mariska van Essen Rob Kool Pim Volkert Eric Arents Sander Hehenkamp

Programma Aftrap Theorie lessen: Decompressie Veiligheid / ARBO II Elevator pitch: De vereniging Scubado Evaluatie

De aftrap 2*!.. In het Engels? "If you don't make mistakes, you aren't really trying.“ Let’s strijk emiel

De terugblik Vragen? Extra gouden tip: Je moet extra kennis hebben over datgene wat je presenteert. Gebruik extra leermethodes zoals groepsopdrachten. Mijn angst dat dit te rommelig wordt is ongegrond. Plan je les en geef les volgens je plan. Rob Invullen op een flap nav evaluatie

Theorieles: Decompressie Theorie Nog 1 keer oefenen: “Normale” mini-les Benoem vooraf aandachtpunten waar je speciaal feedback op wilt hebben. Let speciaal op: media gebruik, non-verbale communicatie en de E van APRE Gouden tips weer op sheet. emiel

Theorie: Decompressie 15 minuten lessen: 1 instructeur 4 leerlingen Observator 5 minuten nabespreken olv observator.(PvB formulier:PvB2.1a) Taak begeleider: processturing

Veiligheid, de onderwerpen Wat hadden we al gehad… Richtlijnen voor Veilig Duiken Veiligheid in gebouwen (algemeen) Veiligheid tijdens de zwembadles Veiligheid tijdens de buitenwaterles / verenigingsduik: Check de Stek ….. `Briefing / debriefing Arbo Emiel

De gouden tips uit de decompressie lessen.

Enkele tips Let op moeilijke termen, leg uit. Bereid bij opgaven de uitkomst voor, hier zijn hulpmiddelen belangrijk Laat liever een stuk van de stof vallen dan dat het ten koste gaat van de algemene kwaliteit Verontschuldig je niet voor dingen die alleen in je hoofd fout gaan. Een goede voorbereiding blijkt meer dan het halve werk De groep is goed in het gebruik van verschillende lesvormen. 1* Instructeur Tiel 2015

Veiligheid Emiel

Risico’s in praktijk Emiel uitwisselen ervaringen

Arbo rollen II 15 minuten discussie: Het bestuur weet welke veiligheidselementen moeten worden moeten worden opgepakt en waarom De rol van RIE/ARBO begeleide duik (3* duiker) De rol van RIE/ARBO opleidingsduik (Instructeurs) Emiel en cursisten

En dan de praktijk…. Zuurstof koffer Afhandelen ongeval Bart inleiden en uitvoeren reanimatie.

De vereniging Inleiding Elevator pitch Zet je vereniging neer in 2 minuten! Na afloop 1 verbeterpunt, 1 pluspunt Rob De it ers als juryliden

Aftrap “Instructeur en vereniging” Mindmap Aftrap “Instructeur en vereniging” Rob http://www.leren.nl/cursus/leren_en_studeren/actief_leren/visueel_schema.html 1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014

Elevator pitch Drie maal…..

Scubado 1* Instructeur Tiel en Oss 2014

De oefening Groepen van 3 Noem: En we zwemmen geen baantjes!!!! Warming up Snorkel deel 3 oefeningen (Anaeroob duur) PU deel 2 oefeningen (Aeroob) Cooling down 1 oefening Noem: Vorm Materiaal En we zwemmen geen baantjes!!!!

Evaluatie SVP: in reflectieverslag… Proces – voelden we ons er goed bij / werkten we goed samen etc. Product – Hebben we de kennis en vaardigheden die nodig zijn om als 1* instructeur op te treden? PVB formulier

De uitdaging… ('onbewust vaardig') ('bewust vaardig') O.V. ('onbewust vaardig') B.V. ('bewust vaardig') B.O. ('bewust onvaardig') O.O. ('onbewust onvaardig’)

Evaluatie: Lesvormen/Hulpmiddelen Doceren Gastdocent Onderwijs leergesprek Discussie Groepswerk Flappenmark (Stikkeren) Denken delen uitwisselen Zelf lesgeven Praktijkoefeningen Discussie aan de hand van vragen Elevator pitch Rollenspel Schriftelijk werk APRE Doelstelling/SMART Effectiviteit methoden Hulpmiddelen Bord Powerpoint Demonstratiemateriaal Websites Duikuitrusting Flapover Cursusboeken / DVD Beoordelingsprotocollen Vragenlijsten NOB visie Koppenlijst

Digitale Portfolio / PvB Profielschets van jou als instructeur  persoonsgegevens  document (min. ½ A4, max. 1 A4) waarom wil je instructeur worden? waar ben je goed in? wat wil je graag leren? Leerpunten verslag per bijeenkomst Verslag van leerpunten (min. ½ A4, max. 1 A4) leerpunt-verslagen n.a.v. de gegeven theorielessen leerpunt-verslagen n.a.v. de gegeven zwembadlessen PVB Theorie en Zwembad beoordeling & reflectieverslag

Evaluatie door Geert Koude start “Durf fouten te maken”spreekt aan Het oefenen met de PvB formulieren was lastig, had mogelijk strakker georganiseerd kunnen worden Goede discussies ABRBO was kort en krachtig RIE taai Scubado was een sneltrein, dag vloog om VOG blijft gevoelig Over de cursus heen was de vooruitgang enorm