MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Wat gaan we doen vandaag 1e Quick Scan presentatie Hoe kun je Quick Scan gebruiken voor FPvE Opmerkingen n.a.v. opgestuurde stukjes Koppensnellen Pauze 2e Quick Scan presentatie Schrijven voor de website.
Quick Scan t.b.v. FPvE Doel en doelgroep - Wat wil jij bereiken, wat wil je dat je doelgroep doet (en wie is dat dan?) Focus –Wat is de hoofdboodschap. Verleidt de website? –is de homepage goede etalage; pagina lay-out aantrekkelijk en overzichtelijk; voldoende ‘what’s in it for me’ in. De bezoeker centraal? –Antwoord op (verwachte) vraag van de bezoeker; rekening houden met scangedrag; gemakkelijk te hanteren; teksten toegeschreven naar verwachte doelgroep; linken gemakkelijk te herkennen. NOOIT KLIK HIER! Vindbaar –goed www. Adres; goede menustructuur (optimaal lijkt 7-16 menu items en maximaal 3 lagen diep); vaste plek menu ; navigatie: waar ben ik, waar kan ik naar toe;herkenbare menustructuur; goede zoekfunctie. Toegankelijk? –blinden en slechtzienden, gehandicapten. Maar ook mensen met PDA’s Iphones: minder scherm, minder mogelijkheden. Lettergrootte aanpasbaar aan oudere lezers. Transparant –afzender duidelijk in beeld; datum bij informatie. Interactief –Wat kan bezoeker zelf doen; privacy statement; bij verkoop producten/ invullen formulieren: hoeveel stappen; na iedere actie een adequate reactie; tussendoor stoppen; prijs direct opgeven;? Meerdere betaalsystemen mogelijk maken. Consistent –look & feel van de site; opbouw pagina; gebruik lettertype; aanspreekvorm (je, men, u).
Opmerkingen n.a.v. stukjes Consistentie –Aanspreekvorm Lijdende vorm Alinea-opbouw –Apart te lezen –Één onderwerp per alinea Afwisseling van woorden: –Sneller en spannender Komma’s –Na elke persoonsvorm. –Uitbreidende en beperkende bijzin Ga op de stoel van de lezer zitten!
Koppen snellen Eisen aan koppen –Kern van de boodschap –Feitelijk (geen mening) –Drie van de vijf W’s –Beknopt –Grammaticaal correct; juiste spelling –Tegenwoordige tijd –Eenduidig –Geen cijfer aan t begin –Geen afbrekingen/afkortingen –Correcte woordkeus –Prikkelen –Tot doorlezen verleiden
Opdracht Koppenmaken Voorzie de nieuwsstukjes van een passende kop.
Opdracht 2 Belang van de kop, maar nu andersom: Welke informatie verwacht je te krijgen op basis van de kop?
Pauze
2e presentatie Quick Scan
Schrijven voor het web Speel in op scangedrag van lezers: Omgekeerde piramide - kern in het begin (1e 200 lettertekens) - steeds meer details Kop, lead, body –kop en lead vertellen samen het hele verhaal –body geeft de details –Te lang? Som op wat je doet en maak interne links. Een onderwerp per artikel (eventueel met linkjes naar ander onderwerp) Per alinea zelfstandige informatie Bouw ankerpunten in tussenkopjes, hyperlinks, opsommingen Foto’s – afbeeldingen gebruiken WEES CONSISTENT
Opdracht 3 Schrijf de tekst van de homepage van je website. Denk aan De vijf w’s Eisen aan koppen en leads Eisen aan webteksten Gebruik: Spoedcursus Schrijven van beeldschermteksten in 12 stappen (zie reader).