Waar haalde het regeerakkoord de mosterd en wat staat er in dat regeerakkoord? Dr. Louis Ide, Algemeen Secretaris N-VA www.louiside.be.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Innoveren voor gezondheid
Advertisements

De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
Op koers met het Zelfmanagementkompas
DE EERSTE LIJN IN HET NIEUWE REGEERAKKOORD
Perspectief op gezondheid 20/20 Wim Groot 14 oktober 2010.
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
Gezondheidsongelijkheid in Gent opleiding levensverwachting Huidige situatie Doelstelling gezondheidsongelijkheid Gelijke kansen voor gezondheid Extra.
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
Enkele budgettaire overwegingen
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Exploderende Zorguitgaven Presentatie Anne Mulder 16 september 2011.
Het medisch continuum: bent u daar nog? Toute ça change……
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Dr. S.E. Buitendijk - Public Health Forum Gezondheidszorg voor Nederlandse kinderen: het kind moet centraal, maar hoe? NPHF 19 maart 2008.
Betaalbare en kwaliteitsvolle gezondheidszorg. Nationale gezondheidsenquêtes  Gezinnen die rapporteren noodzakelijke gezondheidszorg te hebben uitgesteld.
Kansen & uitdagingen Een b r e d e participatiewet
[datum].
Clingendael European Health Forum Prof. dr. W.H. van Harten Huys Clingendael, 25 januari 2006.
Zorglandschap: IJstijd of Paradijs Mei 2012 Eke Zijlstra.
Gezondheidsongelijkheid in Gent opleiding levensverwachting Huidige situatie Doelstelling gezondheidsongelijkheid Gelijke kansen voor gezondheid Extra.
Gezondheidsongelijkheid in Gent opleiding levensverwachting Huidige situatie Doelstelling gezondheidsongelijkheid Gelijke kansen voor gezondheid Extra.
Gezondheidsongelijkheid in Gent opleiding levensverwachting Huidige situatie Doelstelling gezondheidsongelijkheid Gelijke kansen voor gezondheid Extra.
Stand van zaken voorschrijfbevoegdheid Drs. Th. W
FEDERAAL PARLEMENTSLID SONJA BECQ
Meerwaarde van Kennis in Beleid
 kwaliteit in Nederland is goed, maar kan nog beter. Nog teveel praktijkvariatie.  de bereikbaarheid in Nederland is goed  de toegankelijkheid in Nederland.
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
Integrale zorg voor chronisch zieken – waar staan we?
DE SPLITSING VAN BELGIE: een bedreiging voor ons recht op gezondheid intal 13 december 2010.
1 Kabinet van de Staatssecretaris voor Staatshervorming en voor de Regie der Gebouwen Cabinet du Secrétaire d’Etat aux Réformes institutionnelles et à.
Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006.
Klinische psychologen in het algemeen ziekenhuis
Gezondheidsbeleid in België: uitdagingen voor de toekomst
Improving health by sharing science 11/09/2014 ICT en datakwaliteit: een goede relatie? Ariaan Siezen - Nijmegen ICT coördinator Radboud Biobank/Parelsnoer.
Evidence Based Management Symposium in de zorg 31 oktober 2014 Prof. dr. Jo Caris.
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
Betaalbaarheid en toekomst van de Belgische gezondheidszorg
Hoorcollege 3 Overgewicht Diabetes Jelle Wijma
Mediprima De hervorming van de medische hulp uitgevoerd door de OCMW’s LENTE 2015.
Niet alles wat kan, hoeft
GroenPlus Woonzorgcentra 7 mei Als inleiding Vergrijzing, verzilvering, verwitting Groeiende zorgnood  Uitdagingen voor: Toegankelijke zorg Betaalbare.
FTO mei 2015 Judith Weiland en Jacob Jan Hamstra
Quiz: ongelijkheden in gezondheid
Geriatriefysiotherapie sterk in kwetsbaarheid De NVFG Uw vereniging.
Zin en onzin van evidence based werken Zorginstituut Nederland 1 september 2015 Margo Trappenburg.
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Ondernemen moet je doen
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Leeswijzer bij de bijlagen   In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.
SER Symposium 6 oktober 2010 Hoe houden we langdurige zorg betaalbaar? Paul Besseling Programmaleider zorg Centraal Planbureau.
De beschikbaarheid van kwalitatief goede zorg voor expats Lucie Cunningham, Delft Business Consultancy Adviseur Expat Project Team Delft.
PH Forum debat, Utrecht 28 september 2009 Toekomst voor GGD Epidemiologie Betere cijfers, minder geld! Lejo van der Heiden Afdelingshoofd OGZ/ Directie.
Maatschappelijke kosten en baten (MKBA) van re-integratie van mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt Prof Dr Alex Burdorf ism Dr Merel Schuring Afdeling.
De eerste lijn is aan zet!
Gezondheidsongelijkheid in Gent
Kwaliteit van Leven en ouder worden “Grijnzend Grijs”……….
Organisatie & Beleid van gezondheidszorg Minor Active Ageing
De collega’s heten u van harte
3de betalende / MyCareNet
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
Financiering van het zorgstelsel
Financiering van het zorgstelsel
Andere zorgverleners in de 1e lijn
Andere zorgverleners in de 1e lijn
Ongezond gedrag: de rol van het recht VGR, 12 april 2019
Professionalisering huisartsenkring – een noodzaak
Transcript van de presentatie:

Waar haalde het regeerakkoord de mosterd en wat staat er in dat regeerakkoord? Dr. Louis Ide, Algemeen Secretaris N-VA

Inhoud I.Inleiding facts & figures II.Wat is goed in ons gezondheidszorg systeem III.Wat is minder goed IV.Krachtlijnen en wat in het regeerakkoord? V.Wat nu voor de logopedie?

I. Over hoeveel gaat het Nu betaalt de patiënt 24,38% van de gezondheidszorg (OESO) uit eigen zak. Het BNP van België bedraagt 369,84 miljard euro (2011). 10,5% daarvan gaat naar gezondheidszorg, dat maakt 38,83 miljard euro voor gezondheidszorg. De federale ziekteverzekering 2014: 27 miljard euro. Vlaamse overheid, administratiekosten ziekenfondsen (VI, 1,07 miljard euro) niet inbegrepen. Het komt er dus op neer dat de patiënt zelf instaat voor 9,46 miljard in de gezondheidszorg op jaarbasis. Hospitalisatieverzekeringen dekken maar 2-3 miljard van de 9,46 miljard euro. Verplichte aanvullende ziekteverzekering 700 miljoen euro.

We gaan vandaag drie keer dood of leven twee keer (O&O)

We worden met zijn allen ouder (vergrijzing)(laatste levensjaar).

Onze huidige gezondheidstoestand is belabberd Sommigen hechten dan ook meer belang aan de huidige gezondheidstoestand van de bevolking (een slechte toestand: veel rokers (kanker), veel obesitas, …) die kan leiden tot grotere toekomstige uitgaven. Doch tot op heden lijken die beheersbaar.

Niet overdraagbare aandoeningen ‘sexy in Belgium’. -Plan chronische zorg -Kankerplan -Diabetesplan -Plan tegen dementie Elke politicus zijn plan of commissaris?

II. Positieve analyse Prima opleiding en hoge arbeidsethos. Veilige en goede zorg door de band. De meesten van de bevolking zijn verzekerd. Goedkope behandelingen. Voedingsbodem voor innovatie. De mensen zijn tevreden (in de polls). Samenvattend: De gezondheidszorg is bijzonder goed in België dankzij de zorgverstrekkers en ondanks het systeem.

III. Wat loopt er dan fout? Opleiding: toch niet zo optimaal? Stages? Continue opleiding? Harde werkers? Intrinsieke motivatie? Veilige behandelingen? Medische fouten? Voedingsbodem voor innovatie? Hoe lang blijft de farmaceutische industrie hier nog (GSK Rixensart)? Onderbehandeling. Zijn we wel tevreden?

III. Wat loopt er dan fout? a. Te weinig preventie. b. Complexe structuren. c. Goedkope behandelingen? d. Overconsumptie. e. Iedereen goed verzekerd?

III.a. Wat loopt er fout? Te weinig preventie: Vlaanderen doet het goed binnen wat het kan maar 2% moet 3% worden (250 miljoen euro extra). Zesde staatshervorming: preventie naar gemeenschappen? Geen bonus-malus (onderhandelingen).

III.b Wat loopt er fout ? Te complexe structuren….

“inhomogene bevoegdheidspakketten”  geen aanzet tot kwaliteit en kosteneffectiviteit.  Inspanningen die op het ene niveau worden geleverd (b.v. via gezondheidspromotie op het Vlaamse niveau) resulteren in minder uitgaven op het andere niveau (federaal)  niet de meeste dynamische vorm van aansturing. verschillen in “gezondheidszorgcultuur” “X-inefficientie” in het beleid Dia uit de oude doos met dank aan prof. L. Annemans

Effect complexe structuren 1.Bonus malus: gemeenschappen investeren (kosten) en federaal plukt de vruchten. 2.Slechte verzorging rusthuis (gemeenschappen) en bewoner naar ziekenhuis (federaal). 3.Vlaamse minister wil meer kwaliteit, maar mag, niet, kan niet en heeft geen geld. 4.Gezonde levensstijl tegen hart- en vaatziekten efficiënter: wil federaal deel van cholesterolverlagers herbesteden? 5.Enzovoort.

Extra effecten complexe structuren Extra Brusselse administratie gezondheidszorg. Rekenhof wordt nu ook al ingeschakeld: federale schoonmoeder. Geen uniek loket voor gehandicapten. Toch weer uitzonderingen preventie. Nu al: E-Health Vlaanderen zal mogen betalen en niet bepalen. Rusthuizen en thuiszorg gemeenschappen, thuisverpleging federaal. Niet alle bevoegdheden geestelijke gezondheidszorg…

Extra effecten complexe structuren Contingentering: gemeenschappen mogen subquota bepalen maar niet totaal aantal artsen!?!

III.c Wat loopt er fout? Goedkope behandelingen? Zie facts & figures. Hospitalisatieverzekering? Of niet?

III.d Wat loopt er fout? Overconsumptie? Teveel medische beeldvorming (1). Teveel antibiotica (2). Teveel geneesmiddelen (3). …

III.d Wat loopt er fout? Overconsumptie of onderbehandeling? Teveel medische beeldvorming (1).

III.d Wat loopt er fout? Overconsumptie of onder-behandeling? Teveel antibiotica (2).

Teveel geneesmiddelen (3).

III.e Wat loopt er fout? Iedereen goed verzekerd? Nu betaalt de patiënt 24,38% van de gezondheidszorg (OESO) uit eigen zak. Het BNP van België bedraagt 369,84 miljard euro (2011). 10,5% daarvan gaat naar gezondheidszorg, dat maakt 38,83 miljard euro voor gezondheidszorg. De federale ziekteverzekering 2014: 27 miljard euro. Vlaamse overheid, administratiekosten ziekenfondsen (VI, 1,07 miljard euro) niet inbegrepen. Het komt er dus op neer dat de patiënt zelf instaat voor 9,46 miljard in de gezondheidszorg op jaarbasis. Hospitalisatieverzekeringen dekken maar 2-3 miljard van de 10.5 miljard euro. Verplichte aanvullende ziekteverzekering 700 miljoen euro.

We zijn gezondheids(be)zorg(d): - administratitis -zesde staatshervorming -transparantie -kwaliteit -betaalbaarheid -verantwoordelijkheidszin -…

IV. Aantal krachtlijnen en wat in regeerakkoord 1.Formuleren en bijschaven van gezondheidsdoelstellingen. In het regeerakkoord. 2. Uitzetten van groeipad gezondheidszorg. In het regeerakkoord.

Besparen en herinvesteren Besparen 500 mioe +200 mioe (gratis OAC, RDB + remgeld spoed, poliklinisch bevallen, NMBS-kas, …)(administratiekost VI’s)

3. Toepassen principe kosteneffectiviteit. QALY: akkoord: maar ook EBM en HTA. In het regeerakkoord. 4. Veel meer geld voor preventie. Budgettaire ruimte? 87,5% middelen. Regeerakkoord status quo. 5. Hoofdrol voor huisarts en andere zorgverstrekkers in de eerste lijn. In het regeerakkoord.

6. Volledige informatisering van het systeem. In het regeerakkoord. 7. Veel meer zeggenschap voor patiënten maar ook grotere verantwoordelijkheid. Akkoord, maar wie is de patiënt? Doch ook in regeerakkoord. 8. Nieuwe beroepen creëren. Akkoord, maar enkel met aantoonbare meerwaarde. In regeerakkoord.

9. Het veranderen van de betalingssystemen. -Pay for quality (Ide & Annemans) -Fee for service (Ide & Annemans) -Pay for service (Ide & Annemans) -Geen forfaitarisering, geen verplichte salariëring, vrij beroep, cave onderconsumptie, wel prospectieve financiering (ziekenhuizen). -In het regeerakkoord.

10. Nieuw en verbeterd model. In het regeerakkoord. Werkgroep aan de slag inzake ziekenhuisfinanciering, nomenclatuur, honorarium etc.

IV. Verder in het regeerakkoord. Nadruk op EBP (ook voor aanvullende). Nieuw overlegmodel. Transparantie ziekenhuisfinanciering. Psychologie op termijn terugbetaald. Numerus clausus. Zorgvertrekkersoverleg. Kwaliteit bevorderen door accreditatie te herzien. Intelligent geneesmiddelen beleid. Vergeten uitdaging (resistentie – infectie controle)

IV. Verder in het regeerakkoord. Opbouw RDB huisarts (toegang zorg). Rem op spoedgebruik. Herijking nomenclatuur (werkgroep). Meer thuiszorg – verpleging. Intelligente controle. Deontologische ordes. Ziekenfondsen: serieuze doorlichting en adviezen Rekenhof. Uitsluiting belangenconflicten.

V. Wat nu voor de logopedie? EBM: pro-actief handelen: continu bijsturen: wetenschappelijke vereniging! Werkgroep nomenclatuur: pro-actief, pay for quality! Kwaliteit: accreditatie! Zelf beginnen? Opleiding: bachelor/master: kwaliteit? Zelfhygiëne? Deontologie? Zelf beginnen? Herziening KB78: pro-actief.

V. Wat nu voor logopedie? Administratie, vereenvoudiging en registratie. Is dat mogelijk in huidige budgettaire toestand: ja, als men binnen enveloppe blijft (maar het blijft ‘duwen’).

V. Wat nu voor logopedie? ‘Duwen’: aanspreken middenveld, aanspreken parlementairen, kabinetten, spreken met collega’s ‘veel op te steken van AXXON), lidmaatschap FVB, … ‘Duwen’ wil zeggen veel tijd en energie stoppen zowel Vlaams als federaal, maar steeds met een goede oprechte visie. ‘Duwen’ wil zeggen een draagvlak creëren bij de publieke opinie (media).

V. Wat nu voor logopedie? Een goede oprechte visie betekent ook nadenken en continu bijsturen van je visie over invulling van het beroep, gelet op demografie, gelet op nieuwe technologie, gelet op budgettaire toestand, evidence- based werken, gelet op wat er leeft (publieke opinie, media, boeken…)… En dan en vooral: veel tijd en energie (en bijgevolg geduld) om dit stap voor stap te realiseren.

SUCCES!