Boek: Massamedia Schematische samenvatting

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Advertisements

RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Bonding and bridging Social media als platform voor nieuws en discussie in de multiculturele samenleving.
Experts/Blogs & Social Media Reed Business 29 augustus 2011 Alex Beishuizen.
Veranderingen binnen communicatie door de komst van internet.
Par. 4.1 Inleiding Communicatie 2HA
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Basiskennis maatschappijleer 2 klas 4
Nederland na 1945: Cultuur en mentaliteit
Politieke Actoren 6.1 Ambtenaren en adviesorganen
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 4 - Pro vs. Am I-C1#, datum.
Hoe onderhoud ik de dialoog met mijn partners?. Samen werken voor meer publiek Tot UitinBrabant.nl, Uitmarketingburo, Brabants Bureau voor Toerisme.
De eerste presentatie voor Nederlands
1. Politici moeten zich zo min mogelijk bemoeien met de rechter.
Copyright 2003 Stg Wireless Leiden Welkom in de OBL! Heropening Centrale Start WiFi.
Verzorgingsstaat Wie moeten we verzorgen?. De ideale verzorgingsstaat Hoe beïnvloedt de media onze mening over de verzorgingsstaat? 2 voorwaarden zodat.
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
Media en de massa.
Politiek.
Inleiding in de Module R. Hoijtink. Met welke gevoelens associeer je deze beelden? Vrijheid, vakantie, succes, natuur, avontuur, rust. Kortom alles wat.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
BRONNEN EN PERSBUREAUS Tutorgroep 18. Kranten en persbureaus Volksrant (ANP, Reuters) NRC Next (ANP, AP, Reuters) Algemeen Dagblad (ANP) (ANP,
Hocus Pocus met Alfons Alfrink Regisseur Torill Kove Land Noorwegen Jaartal 2013 Tijd 72 minuten Taal Nederlands gesproken Groep 3/4.
Even voorstellen .
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
Communicatie & Relatie
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Lucie Herraiz Cunningham Delft Business Consultancy Adviseur Expat Project Team Delft April 18, 2013 Delftse Expats en Delftse Culturele Instellingen.
Titel van de presentatie. Dagbladen 7 landelijk, oplage 2 miljoen, naast Metro, Spits, Dag en de Pers. Steeds lager aantal regionale titels, ruim.
Het project S-TV Een initiatief van Omroep Gelderland.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Deze les: Uitleggen rechtsstaat Maken opdrachten.
Een goed product maken is niet genoeg …
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Wijkjournalistiek en de bibliotheek
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Blok 2 Vrijheid in Nederland
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Burgers, de media en pressiegroepen”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Op het werk, in de klas en prive.
MEDIAWIJSHEID IS MEER DAN MEDIAGEBRUIK
Op het werk, in de klas en prive.
Blok 2 Vrijheid in Nederland
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (I) Semester 1, blok 1, studiejaar
23/07/2018 Direct Doelgroepgericht schrijven (1-2) Semester 1, blok 1, studiejaar
23/07/2018 Direct 6. Doelgroepgericht schrijven (I) Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 2.
H1 Media en communicatie
1. Politici moeten zich zo min mogelijk bemoeien met de rechter.
H2 Soorten media.
Module Communicatie M1 Bijeenkomst 1
Basics over communicatie
Je weet welke soorten gedrukte media er zijn
Wat doet media? Hoe wordt media gebruikt?
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Op het werk, in de klas en prive.
Democratie en Dictatuur
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
2.2 Televisie en radio Welke soorten omroepen en zenders zijn er
1.2 massamedia en internet
3.1 de functies van het individu
Media.
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Boek: Massamedia Schematische samenvatting § 1: Communicatie en massamedia § 2: De gedrukte media § 3: Radio, Televisie en internet § 4: Technologische ontwikkelingen § 5: Functies van de media § 6: De overheid en de gedrukte media § 7: Overheidsregels voor omroepen en zenders § 8: Nieuws § 9: De macht van de Media

H1: Communicatie en massamedia Directe en indirecte communicatie Verbale en non-verbale communicaties Eenzijdige en meerzijdige communicatie Communicatievormen 5 Kenmerken: Informatie openbaar, meestal bereikbaar Eenrichtingsverkeer Anoniem publiek Geen persoonlijk contact Geen directe feedback. Massacommunicatie

Verstuurd via een medium Informatie Overbrengen Encoderen en Decoderen Zender en Ontvanger Verstuurd via een medium Informatie Overbrengen Encoderen en Decoderen Encoderen: via een medium verspreiden Decoderen: De ontvanger krijgt het product

Communicatievormen Directe en Indirecte communicatie Verbale en non-verbale communicatie Eenzijdige en Meerzijdige communicatie Directe: Elkaar zien, Face-to-facecontact. Verbale: Vertellen wat we beleven Eenzijdige: Zender geeft informatie aan ontvanger Non-verbale: Muziek, schilderijen en lichaamstaal Indirecte: Via telefoon of computer Meerzijdige: Iedereen is zender en ontvanger

Hoofdstuk 2: De gedrukte media

Hoofdstuk 2: De gedrukte media Regionaal: vooral plaatselijk nieuws Landelijk: binnen & Buitenland Kranten Populaire kranten Kwaliteits kranten/ kader kranten Huis-aan-Huis bladen Abbonnementskranten Gratis kranten

Hoofdstuk 2: De gedrukte media

Hoofdstuk 2: De gedrukte media

H3: Radio, televisie en internet. Vier soorten televisie en radiozenders: 1. Publieke omroepen. *Opgericht 1920 *Zendtijd= zuilen *1951 eerste tv uitzending 2. Commerciële zenders. *Hoofddoel = winst (willen geld verdienen) *1989 eerste tv uitzending 3. Regionale en lokalen zenders en omroepen. *Verdienen geld met reclame *Krijgen subsidies van gemeentes op provincie *Lokale en regionale zenders brengen vooral plaatselijk nieuws. 4. internationale zenders en omroepen. *Ze richten zich op internationale zenders. Zoals CNN en Discovery channel. *De Wereldomroep is een bijzondere Nederlandse publieke omroep. Die wereldwijd nieuws uitzend.

Internet : *ontstond door de internationale politiek. *In de jaren 90 was het “gebruiksvriendelijk”. *Dankzij internet heb je toegang tot verschillende massamedia. *de internet vervult deze functies van de media: informatie, meningsvorming, amusement, en onderwijs.

H4: Technologische Ontwikkelingen Technologie heeft te maken met de ontwikkeling van nieuwe apparaten. De technologie zorgt ervoor dat de wereld kleiner en goedkoper wordt. Gevolgen voor de gedrukte media De technologische ontwikkeling heeft gevolgen voor media. -Betere/Snellere Communicatie -Koppeling kranten/ tijdschrifteninternet -Door die koppeling  meer interactieve mogelijkheden  Snelheid van communicatie veel groter, d.m.v bijv. mailen van nieuwsberichten.  Nieuwsberichten worden digitaal opgeslagen in computersystemen, zodat mensen het kunnen lezen in archief. Gevolgen van Internet -De wereld wordt steeds kleiner -Er is toename van persoonlijke en onpersoonlijke contacten -De gevaren en verleidingen nemen toe Gevolgen voor Radio en TV -Meer kranten en digitale tv -Meet interactieve en crossmedia mogelijkheden -Meer kanalen en Digitale TV -Meer interactieve crossmedia mogelijkheden

H4: Technologische Ontwikkelingen Gevaren en Verleidingen Internet heeft ook gevaren; zo kunnen hackers bijvoorbeeld je hotmail hacken en je email lezen. Internet media houden hun doelgroep goed in de gaten Je hebt naast gevaren ook verleidingen; zoals bijvoorbeeld veel kopen op webshops, zo kunnen mensen in schulden raken Concurrentie Door de vele technische mogelijkheden is er tussen kranten, tijdschriften, omroepen en zenders steeds meer concurrentie. Crossmedia en Interactie Kranten en tijdschriften hebben bijv. ook een eigen website  Crossmedia. Websites van bekende massamedia zorgen voor  Interactie. Bijv. chatblogs enz.

Paragraaf 5 Functies van de media

Functies van de samenleving (5) Functies voor het individu Dat is de massamedia in het dagelijks leven Maatschappelijke functies Het ontwikkelen en voortbestaan van de hele samenleving 1. Democratische besluitvorming 2. Cultuuroverdracht 3. vrijetijdsbesteding . Onderwijs  les via radio en tv 2. Meningsvorming 3. Informatie  Journaal 4. Amusement  Ingezonden brieven opiniërende functie . Informatie  Journaal

Vrijheid van meninguiting uitgangspunt Vrijheid van meninguiting Bescherming pluriform aanbod.

Vrijheid van meningsuiting: persvrijheid Kranten mogen bijna alles grondwet basisregels Nederlandse bevolking

Niet alles mag Discrimineren. ·         Onwaarheden verspreiden. Opruiende uitspraken doen.

Weinig persvrijheid? Machthebber bepalen alles, burgers niets

Verschillende programma’s pluriformiteit Verschillende programma’s zenders Maatschappelijke groepen Stem laten horen

Meerdere kranten-tijdschriften 13 uitgeverijen over. uitgeverij Meerdere kranten-tijdschriften

De overheid en de gedrukte media Paragraaf 6 De overheid en de gedrukte media

Functies van massamedia Functies voor individu Maatschappelijke functies - Informatie - Onderwijs - Meningsvorming - Amusement - Reclame - Democratische besluitvorming - Cultuur overdracht - Vrijetijds besteding Politike agende Controle- of Waakhond Functie   pluriformiteit

Onderwijs radio en TV leerzame programma’s Internet en cd-roms cursussen en lessen Meningsvorming talkshows en discussieprogramma’s Kranten en opinietijdschriften ingezonden brieven en commentaar van redactie Meningsvormende functie/ opiniërende functie Amusement radio en TV radio= muziekprogramma’s TV= ruim 50% amusement - quizen - Soaps - Sport - Komedies - Films Comerciele zenders 80% amusement

Reclame TV en posters grappig Sfeervol Flitsend Dringt binnen Kranten en tijdschriften advertenties Websites banners  

Cultuur overdracht doorgeven van kennis en cultuur Bijvoorbeeld: Koninginnedag en sinterklaas   Socialiserende functie Vrijetijdsbesteding sinds jaren 50 Massamedia speelt hier op in, zoals amusement programma’s Politieke agenda dat zeg je als politici zich met een kwestie gaan bemoeien   Controle- of waakhonden functie: zo noemen we het volgen en controleren van politici Pluriformiteit: dat het belangrijk is voor de democratie dat er veel verschillende massamedia zijn

H7: overheidsregels voor omroepen en zenders

H7: overheidsregels voor omroepen en zenders

H7: overheidsregels voor omroepen en zenders

H7: overheidsregels voor omroepen en zenders

H7: overheidsregels voor omroepen en zenders

Hoofdstuk 8 Nieuws samenvatting Journalisten krijgen informatie van: Personen/instellingen Ze gaan zelf op zoek Bureau dat nieuwsberichten verzameld en uitgeeft aan kranten/radio Persbureaus

Hoofdstuk 8 Nieuws samenvatting Wat komt er in de kranten? Wat komt er in het journaal? Nieuws wordt gekozen door : De actualiteit Het bijzonder van de gebeurtenis De nabijheid van een nieuwsfeit De speciale belangstelling van doelgroep De eigen identiteit van krant,omgroep of zender

Hoofdstuk 8 Nieuws samenvatting Bijzondere berichten Onverwachte berichten Nieuwsgierige lezers Wordt goed bekeken

Hoofdstuk 8 Nieuws samenvatting Hulpmiddelen om zo Objectief mogelijk te zijn Maakt een scheiding tussen feiten en meningen Kiest passende woorden en beelden objectief Zonder mening, feiten Past hoor en wederhoor toe Gebruikt meerdere bronnen