Welkom bij de evaluatiebijeenkomst van de rekentoetsafname maart 2015, met examensecretarissen vo 14 april 2015, Domstad Utrecht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het centraal examen mavo 4 19 april 2013.
Advertisements

Evaluatie pilot-rekentoets VO april 2013 Jan Kastelein, CvE.
VAVO in BRON 28 januari 2014.
Ontwikkelingen rekenbeleid in vo en mbo
Aangepaste examens 2014 vriendelijk verzoek om uw mobiel even uit te zetten.
Taal en rekenen in het mbo
EXAMEN en UITSLAG ZIJN VERSCHERPT PER School-Examen Centraal-Examen Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) dit zijn: De rapport cijfers 1,2,3,4,(klas3)
Pilot dyscalculie mbo 27 januari 2014 Utrecht.
Digitale afname van examens: Facet (informatieve sessie)
CENTRAAL ONTWIKKELDE EXAMENS T & R (pre-)pilots 2012 Jan Paul de Vries
Juni 2010 College voor Examens 1 ICT bij de COE’s Nederlands en Rekenen: techniek en logistiek Juni 2010 Paul Schuitman.
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Het gebruik van de computer
Computer Based Testing een ‘rijkere’ vorm van toetsing?
Centraal ontwikkelde examens t & r
Diagnostische toetsen voor het MBO
1 PILOT REKENTOETS VO 2012 Henny Tax Cito flitsbijeenkomsten rekenen voortgezet onderwijs september 2011.
Workshop inhoud en beleid
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
PILOT REKENTOETS VO 2013 Mark Martinot / Henny Tax Cito
FLITSBIJEENKOMSTEN PILOT REKENTOETS VO 2013 September en oktober 2012 Maaike Beuving.
Netwerkbijeenkomsten
Netwerkbijeenkomsten April  23 april: evaluatiebijeenkomst rekentoetspilot examensecretarissen: vol!  25 april: conferentie ‘Sturing op taal en.
Pilot rekentoets VO Evaluatiebijeenkomst met examensecretarissen
EXAMEN en UITSLAG PER Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) Het SE is het gemiddelde van de rapporten van de 3 e en 4 e klas Het Centraal.
De computer bij de centrale examens
Welkom.
Flitsbijeenkomst VO Pilot dyscalculie/ER
Informatiebijeenkomst Facet
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
Onderwerpen presentatie
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Naar het voortgezet onderwijs
Informatieavond leerjaar 4. Vervolgopleiding Mevrouw Slagboom Decaan.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
P.T.A. Leerjaar 4 locatie DEN BONGERD.
Informatiebijeenkomst FAcet
Informatiebijeenkomst Facet
Interne (en externe) correctie bb- en kb-flex
CONFIDENTEEL / COMMERCIEEL VERTROUWELIJK Informatiebijeenkomst Facet Ervaren gebruikers aan het woord 8 oktober 2015 Groningen.
CONFIDENTEEL / COMMERCIEEL VERTROUWELIJK Informatiebijeenkomst Facet Ervaren gebruikers aan het woord 6 oktober 2015 Ede.
CONFIDENTEEL / COMMERCIEEL VERTROUWELIJK Informatiebijeenkomst Facet Ervaren gebruikers aan het woord 12 oktober 2015 Den Haag.
Rekentoets Vierde en Vijfde jaars VMBO --> Rekentoets 2F Pilot voor VMBO BB --> 2A (VMBO Basis zit nog niet in zak - slaag regeling)
Examen schooljaar Schoolexamen (SE) PTA Landelijk flexibel examen Rekentoets Wanneer mag een leerling examen doen? Wanneer is een leerling.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Flitsbijeenkomst Examinering rekenen 29 mei 2013 Rianne Reichardt, Steunpunt taal en rekenen mbo Jan Paul de Vries, College voor Examens.
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Informatie avond over het Voortgezet Onderwijs.
Bijeenkomst examensecretarissen
Flitsbijeenkomsten rekentoets vo 2017
Informatiebijeenkomst Facet
inhoud Beperkingen algemeen - spellingcontrole ER-toets en syllabus
De profielvak-cspe’s 2017, , 2023 en later
Informatiebijeenkomst FAcet
Loes Vegter (CvTE) Meint de Vries (DUO) 13 maart 2017
Voorbereiding op de Rekentoets
Ouderavond 4 VMBO BK.
Ouderavond 3 VMBO BK.
Helicon VMBO Den Bosch Informatieavond leerjaar 4: Rekentoets dhr. T
Informatiebijeenkomst Ce mbo
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Flitsbijeenkomsten November 2016 Ernie Schouten Harco Weemink
INFORMATIEAVOND LEERJAAR 4
Welkom 27 maart 2019 Nienke Hoffman.
Transcript van de presentatie:

Welkom bij de evaluatiebijeenkomst van de rekentoetsafname maart 2015, met examensecretarissen vo 14 april 2015, Domstad Utrecht

In samenwerking met: Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) Het ministerie van OCW Cito middagvoorzitter: Johan van den Berg, Steunpunt taal en rekenen vo

Programma 13.30 uur welkom, opening - voorstellen sprekers en aanwezigen van betrokken instanties 13.45 uur evaluatie van de techniek, organisatie en logistiek - Overzicht van de ervaringen die intussen bekend zijn: ExamenTester en FACET (CvTE, Loes Vegter) - Ruimte voor aanvullingen vanuit de zaal 14.15 uur evaluatie afnames: inhoud, niveau en uitkomsten enquêtes - Regulier, 2A en 3S (CvTE, Maaike Beuving) - Ruimte voor aanvullingen vanuit de zaal - ER (CvTE, Emilie Kranendonk) - Ruimte voor aanvullingen vanuit de zaal 15.00 uur gelegenheid voor overige reacties en vragen 16.00 uur afsluiting evaluatiebijeenkomst aansluitend een hapje en een drankje en gelegenheid voor het stellen van individuele vragen.

Evaluatiebijeenomst rekentoets vo 14 april 2015 Loes Vegter Maaike Beuving Emilie Kranendonk

Inventarisatie vragen en opmerkingen ExamenTester; lln klassikaal, lln met extra tijd aparte afnamegroep, kon alleen per lln Een lln die ziek was op de dag van afname, kon niet uit de groep worden gehaald en in de juiste groep gezet Helpdesk Cito Facet; lukte niet om lln toe te voegen, niet gelukt om afnames te doen Facet on-line leverde problemen op, off-line ging goed Facet off-line, at random moesten lln heel lang wachten voordat ze konden inloggen DUO helpdesk ging pas om 9.00 uur open terwijl de afname om 8.00 uur begon 1 Technisch 2 Logistiek 3 Inhoud, normering en rapportages 4 Beleid

Inventarisatie vragen en opmerkingen Packages zijn afgegeven aan niet-geautoriseerd personeel, is bij 10 scholen voorgekomen Paspoort tenaamstelling is bij dames soms anders dan de rijbewijstenaamstelling ivm afgifte packages CD met packages is niet handig 1 Technisch 2 Logistiek 3 Inhoud, normering en rapportages 4 Beleid

Inventarisatie vragen en opmerkingen Aantal cijfers achter de komma De melding dat er geen komma geplaatst kon worden, kwam nadat er al afnames waren geweest De collega wiskunde vond de vragen voor meerdere uitleg vatbaar Waarom is het tijdpad van normering zo lang. Van belang voor doorstroom. De cijfers moeten 2 dagen na de normering aan bron worden doorgegeven. Tijd te kort om lln met een onvoldoende voor te bereiden op volgende rvo Lln klagen over aflezen van grafieken en tabellen als deze heel klein zijn Niveau BB-pilot was te laag Hoe ziet de rapportage er uit? 1 Technisch 2 Logistiek 3 Inhoud, normering en rapportage 4 Beleid

Inventarisatie vragen en opmerkingen Moeten surveillanten een geheimhoudingsverklaring tekenen Hoe hard is dat Facet voor iedereen volgend jaar van start gaat Per lokaal 1 afnameleider en 1 surveillant, is dat verplicht Moet er bij 3e jaars een procesverbaal worden opgemaakt In Magister kunnen csv-bestanden gegenereerd worden voor Facet, maar alleen voor examenklassen Mag het aantal scorepunten worden doorgegeven aan de lln 1 Technisch 2 Logistiek 3 Inhoud, normering en rapportages 4 Beleid

Maart 2015: aantallen afnames Totaal ongeveer: 210.000 afnames rvo maart 2015 2F 3F 2A 3S +/-aantal maart 2015 100.000 95.000 11.500 3.000

techniek ExamenTester Pilot Facet RVO 2F en 3F 2F - 183 schoollocaties BES rekentoets 2F: 1 schoollocatie Totaal 236 schoollocaties (20% van de VO schoollocaties)

Voorbereiding en afnames Systeemcheck goed verlopen Afnames goed verlopen Terugbladeren binnen secties is mogelijk gemaakt Uitzonderlijke situatie in Facet; kandidaat springt direct door naar tweede sectie

pilot facet voor rekentoets VO Ervaringen met Facet Voorbereiding kostte veel werk Plannen en afnames efficiënter Scholen zijn tevreden over Gebruiksgemak Stabiliteit Scholen zijn ontevreden over Inlezen kandidaten Rapport met leerlingantwoorden ontbreekt 23 april uitgebreide evaluatie van Facet

Lengte van de rekentoetsen Het aantal vragen in de rekentoets is van 51 naar 45 gegaan in 2015. Docenten (n=583): Voldoende of precies goed: 2F 60% (was in 2014 68%) 3F 40% (was in 2014 40%) Nog steeds teveel: 2F 5% (8%), 3F 4% (7%) Te weinig: 2F 3% (2%), 3F 1% (0,4%) Leerlingen (n=16.133): Voldoende: 61% (53%) Te veel: 31% (39%) Te weinig: 2% (1%)

Tijdsduur rekentoetsen 2015 Voor 2F staat voor dit aantal opgaven 90 minuten en voor 3F 120 minuten. Voor de rekentoets 2F gaf 89% van de docenten aan de indruk te hebben dat de kandidaten voldoende hadden aan de toegestane tijdsduur (in 2014 88%). Bij 3F was dat 77% (in 2014 70%). 94% (in 2014 was dit 91%) van alle kandidaten hadden (ruim) voldoende tijd voor het examen.

Verhouding kaal-context rvo 2015 Het aandeel kale opgaven is naar een derde van de opgaven gegaan (15 van de 45 opgaven). Mening van de docenten? voldoende of precies goed: 2F 67% (63%) 3F 54% (50%) liever minder kale opgaven: 2F 4% (7%) 3F 2% (3%) liever meer kale opgaven: 2F 13% (8%) 3F 21% (14%)

Kale opgaven zonder rekenmachine Mening van de leerlingen over de kale opgaven zonder rekenmachine? precies goed: 60% Te moeilijk: 19% Te makkelijk: 11 % Rest: geen mening opgegeven

Drie vragen bij één context In elke toets staat dit jaar één context waarbij drie vragen worden gesteld. 1 zo’n cluster is voldoende of precies goed: Docenten: 41%, leerlingen: 24% liever meer clusters: Docenten: 23%, leerlingen: 22% liever geen clusters: Docenten: 19%, leerlingen: 20% Maakt me niet uit/voegen niets toe: Docenten: 21%, leerlingen: 34%

Papier of digitaal? 25% van de docenten heeft de voorkeur voor een papieren rekentoets VO boven digitaal (was 26%). Voor 75% is een digitale rekentoets acceptabel nu leerlingen kunnen terugbladeren en een domeinrapportage inzicht geeft in de sterke en zwakke punten van een leerling (was 78%). 8% vindt ook dan een digitale rekentoets niet acceptabel (was 9%).

(inhoudelijke) voorbereiding? Van de docenten geeft 9% (was 13%) aan dat de kandidaten niet waren voorbereid op de vorm van de rekentoets (28% weet het niet) en 7% (was 14%) niet op de inhoud (27% weet het niet). 87% van de docenten geeft aan rekenlessen te hebben gegeven, 39% zei de oefentoets in ExamenTester te hebben gedaan en 38% zei te hebben geoefend via rekenwebsites op internet. 15% geeft aan gebruik te hebben gemaakt van oefenen.duo.nl

(inhoudelijke) voorbereiding (2)? 46% van de leerlingen (was in 2014 46%) geeft aan door de school niet goed voorbereid te zijn op deze toets. Van de rest geeft nog eens 13% (was 13%) aan dat de voorbereiding niet aan sluit op de opgaven uit de toets: 64% (was 58%) geeft aan dat er soms tot vaak opgaven in de toets zaten waar ze geen lessen over hebben gehad.

Respons open velden Onduidelijkheid over opgaven waarbij geen komma of punt in het antwoordvak kan worden ingetikt. De voorbereiding en organisatie van de rekentoetsen vergen veel tijd. De rekentoetsen leggen veel beslag op beschikbare computers op scholen. Het duurt lang voor het resultaat op de rekentoetsen bekend wordt gemaakt Er wijzigt veel in het beleid en de regelgeving rond de rekentoets VO. Vragen waren onduidelijk/onduidelijkheid over afronden De toets is te talig Wanneer krijgt een leerling ER en wanneer BB/2A?

Onderzoek naar 3S als referentieniveau voor vwo Er is een pilot uitgevoerd onder ongeveer 50 scholen met een vwo-afdeling. Deze pilot is goed verlopen. Komende zomer: rapportage aan het Ministerie Na de zomer: besluit al dan niet invoeren 3S

vooruitblik Pilot BB  2A 3S? Nieuwe syllabus rekenen vo en mbo Van 2 naar 3 afnameperiodes

PILot ER rvo-1 2015 Aantal afnames Vmbo (2ER): 1.846 Havo (3ER): 349 Vwo (3ER): 30

Zowel 2ER als 3ER bestaat uit 36 contextvragen en 4 kale opgaven. Gebruik rekenmachine bij elke opgave, gebruik uitgebreide rekenkaart + eventueel standaardrekenkaart ER-toets half uur langer dan de reguliere rekentoets. 2ER = 120 minuten 3ER = 150 minuten

Voor leerlingen die de ER-toets hebben gemaakt, wordt de behaalde score en het bijbehorend cijfer gerapporteerd. ER-toetsen nog in ontwikkeling, daarom geen vaardigheidsschaal en dus geen vaardigheidsscore te geven.

Per afnameperiode 2 aangewezen dagen voor 2ER en 3ER Per afnameperiode 2 aangewezen dagen voor 2ER en 3ER. Vanwege beperkt aantal varianten moet geheimhouding gewaarborgd blijven. In afnameperiode II ook 2 dagen: dinsdag 2 en woensdag 3 juni voor 2ER en 3ER

In 2016 wordt in alle drie de afnameperiodes ER-toets aangeboden In Facet en op een aantal door CvTE aangewezen afnamedagen, worden z.s.m. bekend gemaakt.

Registreren/aanvragen ER-toets verloopt niet via CvTE maar via DUO, op dezelfde manier als aanvraag reguliere rekentoets. ER-toets nodig voor afnameperiode II? -> mail naar examens@duo.nl

Informatie over de ER-toets op www. examenblad Informatie over de ER-toets op www.examenblad.nl -> kandidaten met een beperking -> pilot dyscalculie

Vragen? Bedankt voor uw aandacht