BRONNEN EN PERSBUREAUS Tutorgroep 18. Kranten en persbureaus Volksrant (ANP, Reuters) NRC Next (ANP, AP, Reuters) Algemeen Dagblad (ANP) www.nu.nl (ANP,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatiekunde.
Advertisements

Welkom op de website van VTDO Mijn naam is Hans Blauw, adviseur in telefonie en data. 80% van alle bedrijven heeft haar telefonie en data niet optimaal.
DÉ PORTAL VOOR ISOLEREND NEDERLAND
Bonding and bridging Social media als platform voor nieuws en discussie in de multiculturele samenleving.
Samenvatting: Stedelijke gebieden
H3 Industralisatie en Ismen.
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
1 Bestandkeuze en zoekstrategieën nieuws Jeroen Bosman VOGIN, 16 mei 2013 Wageningen.
Speciale editie!!! Daar is de krant.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
GrondGebruiks modellering, Toepassing Land Use Scanner in Suriname.
AANTEKENINGEN Basisboek Paragraaf 4
Business projects: IBeO
- - - Social Media.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 4 - Pro vs. Am I-C1#, datum.
B O S A T L A S VAN ONDERGRONDS NEDERLAND
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Onderzoekscompetentie
Deze presentatie wordt u aangeboden door:
1 Bestandkeuze en zoekstrategieën nieuws Jeroen Bosman VOGIN, 20 juni 2013 Wageningen.
1 Bestandkeuze en zoekstrategieën nieuws Jeroen Bosman VOGIN, 17 november 2011 Wageningen.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Werkproces 1.5 Externe relaties opbouwen en onderhouden

Zonnekeur Installateur Solar days 2014, Wageningen Gerard van Amerongen Stichting DEPK 1.
Digitale duurzaamheid: (ook) een kwestie van organiseren Inge Angevaare, coördinator Nationale Coalitie Digitale Duurzaamheid DEN conferentie - 10 december.
Economie in de bovenbouw
Social media Gemaakt door: Hassie en Sanne. 1.De rol van social media in marketing & internetstrategie De rol van social media in marketing & internetstrategie.
PR & Communicatie BIG Challenge 2014
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
10 januari 2015 Bedrijfsoriëntatie Unit 4 Agresso Presentator: Yoran Kleiberg.
Wat is Social Media? Verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen: Tekst (nieuws, artikelen)
Hfdst. 25 Burgerlijk recht Blz Identiteitsgegevens Voornaam/-namen: Ouders kiezen de voornaam/-namen van hun kind. De ambtenaar van de Burgerlijke.
PLUK Motivatie 2. Over Nike 3. Doelgroep 4. Boodschap 5. Doelen 6. Tools 7. Marketingvormen 8. Strategie 9. Waarde-oordeel 10. Bronnen.
Kennismanagement & Sociale media
Downloaden van muziek en films woensdag 26 maart 2014.
Boek: Massamedia Schematische samenvatting
Artikelen, interviews, persberichten  Algemene media (dagbladen, radio, tv)  Vakbladen  Websites Effectief voor kennisdeling en valorisatie Publiciteit.
Media & verzuiling.
Freelance Journalisten, Schrijvers en Fotografen Een onderzoek naar tarieven, auteursrechten, onderhandelingsposities en toekomstverwachtingen Henk Vinken.
Antwoorden herhalingsopgaven
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
PR & Communicatie BIG Challenge BIG Challenge deelnemers uit de veehouderij en andere agrarische sectoren die samen fietsen en strijden tegen kanker.
Duale Master Journalistiek en Media
OMGAAN MET DE MEDIA IS (GEEN) KINDERSPEL Een journalistieke verkenning Louise Maertens 1Baswb.
BEHAVIORAL TARGETING PROJECTGROEP 7. INHOUDSOPGAVE. - Definitie behavioral targeting - Analyse behavioral targeting & aangrenzende onderwerpen - Advies.
Gemaakt door Thiadney Jordan, Amir Hasani EXPORTADVIES amir.
De politieke en economische omgeving Hoofdstuk 5.
Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag.
TopTalent Dressage Het platform voor jonge dressuur talenten in Nederland & België.
Titel van de presentatie. Dagbladen 7 landelijk, oplage 2 miljoen, naast Metro, Spits, Dag en de Pers. Steeds lager aantal regionale titels, ruim.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
 Assortiment  Esco tanden Tandsistemen Slijtplaten Bouten bussen haken Hardox platen op maat gesneden Mangaan messen Hardox messen op maat gemaakt.
PR & Communicatie BIG Challenge 2017
Uitkomsten Beste Werkgevers
LOB Presenteer je stagebedrijf
Bronnen en onderzoeksvragen
Welkom bij GO.
LOB Presenteer je stagebedrijf
Start na de herfstvakantie
H2 Soorten media.
Monitor Freelancers en Media 2017
Big Data.
Big Data.
PR & Communicatie BIG Challenge 2018
Informatievaardigheden
Duurzaam ondernemen.
Je weet welke soorten gedrukte media er zijn
Transcript van de presentatie:

BRONNEN EN PERSBUREAUS Tutorgroep 18

Kranten en persbureaus Volksrant (ANP, Reuters) NRC Next (ANP, AP, Reuters) Algemeen Dagblad (ANP) (ANP, Novum Nieuws)

Kranten en persbureaus Gemiddeld 1 á 2 bronnen per nieuwsbericht Van de journalist zelf vaak beter, nauwkeuriger brongebruik Persbureaus vager brongebruik, waardoor de geloofwaardigheid minder wordt Daarom moet journalist eerst goed onderzoek doen naar de betrouwbaarheid

Kranten en persbureaus Meeste berichten komen van het Algemeen Nederlands Persbureau Het ANP brengt Nederlands nieuws Reuters voornamelijk buitenlands nieuws en financieel nieuws Novum nieuws brengt meer shownieuws Sommige media prefereren Novum omdat het goedkoper en flexibeler is, maar wel minder compleet

Kranten en persbureaus Alle persbureaus hebben een eigen specialisatie en zijn bescheiden met bronnen benoemen Bericht is zakelijk en formeel opgesteld Berichten geschreven door de kranten zelf verschillen onderling sterk Berichten geschreven door persbureaus zijn in elke krant ongeveer hetzelfde

Geschiedenis van de persbureaus

ANP Op 11 december 1934 besloot de Nederlandse Dagbladpers (NDP) tot de oprichting van de Stichting Algemeen Nederlands Persbureau. In 2001 veranderd van stichting naar BV a.g.v. nieuw beleid en nieuwe producten

ANP Huidige eigenaar NPM Capital (60%) Deze maatschappij is volledig eigendom van Steenkolen Handelsvereniging (SHV) Holding

ANP Het ANP levert nieuws aan kranten, omroepen, websites en tijdschriften, maar ook aan bedrijven, instellingen en overheden Jaarlijks levert het ANP ruim nieuwsberichten en foto's. Het persbureau verzorgt dagelijks tientallen radio-uitzendingen en videoreportages. persbureau Het ANP geeft objectieve nieuwsberichten

ANP Persbureaus hebben overal journalisten in dienst (correspondenten) Verzamelen nieuws en sturen dit door naar krantenredacties ANP verzamelt Nederlands nieuws

Reuters in Londen opgericht door de Joodse immigrant Paul Julius Reuter In 1925 nam het nationale Britse persagentschap een meerderheidsbelang in Reuters. in 1941 tot een zelfstandig bedrijf omgevormd.

Reuters Eigenaresse: Evelyn Rothschild Belangrijkste afzetmarkt: Amerika Aard: gedrukte pers en audiovisuele media, financieel nieuws nog steeds belangrijkst Hoe komen ze aan nieuws: Meer dan 2500 journalisten in 200 landen, en een internationale leverancier. Een financiële data voor bedrijven in de financiële sector

Novum nieuws Novum Nieuws is in 2001 gestart door Cameo Media en MoneyView Nederland Novum Nieuws werd opgestart door Thiemo de Lange, oud medewerker van Cameo Media

Novum nieuws De directeur van Novum is Bram Bloemberg Afzetmarkt: Trouw, Elsevier, Het Laatse Nieuws, De Morgen, NU.nl, MSN.nl en Nieuws.nl De Pers en DAG, Sp!ts (Alleen shownieuws) Diverse lokale en regionale radiostations, Radio Decibel en Slam FM. Ook aan de Nederlandse costa’s leveren ze nieuws, Hallo Costa Hollanda. Video: Trouw, UPC en MSN.nl Foto’s: NRC, De Volkskrant en AD

Novum nieuws Aard van het nieuws: algemeen nieuws, daarnaast zijn ze licht gespecialiseerd in Showbizz nieuws

Novum nieuws Biedt internationaal nieuws aan AP Economisch nieuws van Betten Foto’s krijgen ze van Hollandse Hoogte

AP Ontstaan uit samenvoeging van verschillende persbureaus in 1987 Een coöperatie en non profit organisatie Eigenaar: 1500 Amerikaanse dagbladen

AP Geeft nieuws aan 1700 USA kranten 5000 USA radio en tv stations Grootste afzet is Amerika

AP Werkt in Nederland samen met Novum Krijgen verder nieuws via correspondenten, journalisten en fotografen van andere persbureaus

Eindconclusie De bronnen gebruikt in persbureauberichten zijn in de meeste gevallen compleet betrouwbaar. Niet betrouwbaar is het motief van de bronnen bij bijv. een persbericht over Cao-onderhandelingen. Deze motieven worden wel vaker duidelijk in artikelen geschreven/gemaakt door de kranten zelf, omdat deze vaker dieper ingaan op de gegeven informatie van de bronnen. Zij het via achtergrond verhalen, interviews of navraag. Lezers zijn bij dit soort artikelen dus vaker in staat om zelf een meer concretere mening voor zichzelf te vormen bij het gegeven nieuws. De neutraliteit die je vind in berichten van persbureaus geven minder ruimte hiervoor.