STRAVINSKY LE SACRE DU PRINTEMPS KLASSIEKE MUZIEK STRAVINSKY LE SACRE DU PRINTEMPS
WIE IS STRAVINSKY Igor Fjodorovitsj Stravinsky was een van de belangrijkste componisten en dirigenten van de 20e eeuw. Zijn belangrijkste vroege composities waren drie balletten die hij schreef in opdracht van Sergei Diaghilev (1872-1929), de oprichter en directeur van het Ballet Russes in Parijs. - L’Oiseau de feu (1910) - Petroesjka (1911) - Le Sacre du Printemps (1913) Stravinsky’s stijl krijgt meestal het etiket neoclassicistisch opgeplakt. De muziek van Stravinsky wordt ook wel expressionistisch genoemd.
LE SACRE DU PRINTEMPS Le Sacre du Printemps geldt als een van de meest revolutionaire werken van de 20e eeuw. De première vond plaats op 29 mei 1913 in het Théâtre des Champs-Elysées te Parijs. Stravinsky zelf over de première van Le Sacre du Printemps. Debussy over Le Sacre du Printemps. Pierre Monteux over Le Sacre du Printemps.
LE SACRE DU PRINTEMPS Krachtig onregelmatig ritme (lapidair) Op een ingewikkelde manier akkoorden op elkaar gestapeld Uitbarsting van geluid Nieuw en nooit eerder gehoord Het ballet gaat over een oerritueel waarbij een jonge maagd wordt geofferd om de god van het voorjaar gunstig te stemmen.
LE SACRE DU PRINTEMPS Muziekfragment http://www.youtube.com/watch?v=7xRDb4C7kh0 <object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/7xRDb4C7kh0&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/7xRDb4C7kh0&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>
STRAVINSKY Le Sacre du Printemps vanuit verschillende ogen bekeken: overduidelijk dat dit een bijzonder muziekstuk en een bijzondere componist was. Le Sacre du Printemps: vernieuwend, shockerend, belangrijk, ritmisch, expressionistisch maar vooral bijzonder muziekstuk. Naast de muziek ook thuis in de kunst: contacten en vriendenkring. Vernieuwend: in muziek en kunst algemeen. Inspiratiebron: veel over hem geschreven en er zijn constante factoren in zijn werk die voor veel componisten van nu een grote inspiratiebron vormen.
Ontwerp van Picasso voor de titelpagina van Stravinsky’s pianobewerking Ragtime