Japans – Les 2 – 2014/09/16. Aanwezigheden! Is iedereen die hier zit ingeschreven?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rathenau Instituut op bezoek in Japan
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Klik op de oefening die je wil maken:
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Les 1: Kana Tabel Een snel overzicht van de schrijfwijze en de regels. Stephan Jonkers.
Pikante afwas !! Ik stop ermee. Die hele bereiding van deze maaltijd!!!
Woorden en tijd.....
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Men vraagt zich af waarom …??
Nul Energie Huis Workshop offerte.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
亞姆斯特丹華人宣道會亞姆斯特丹華人宣道會亞姆斯特丹華人宣道會亞姆斯特丹華人宣道會 歡迎您參加本教會崇拜歡迎您參加本教會崇拜歡迎您參加本教會崇拜歡迎您參加本教會崇拜 Chinese CAMA Gemeente heet u welkom!
Ik hou van Holland spel!.
日本語入力方法 Input van het Japans
Het Debat Opbouw en inhoud.
Welkom bij de ons automatisch salaris onderzoek
形容詞 + 名詞 bijvoeglijknaamwoord+n adjective+nom 豪華 Háohuá Luxe 快速 Kuàisù Snel 破舊不堪 Pòjiù bùkān vervallen 汽車 摩托車 腳踏車.
奈良時代 De Nara-Periode Door Jinte, Sara, Aya en Mick.
Hints In groepjes worden de begrippen uit de geschiedenis les geraden aan de hand van het spel ‘hints’. Welke team scoort het hoogst?
Introductie door: Antoinette van der Woude
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Aanstaande x afgelopen Wanneer is de vergadering?  Aanstaande donderdag om 7 uur.  Donderdag aanstaande om 7 uur.  Ik ben Beth, 25 jaar en aanstaande.
Steven Hagers Cultuurles op 6 oktober  Kanji  Hiragana  Katakana De combinatie van deze schriften heet: kanji-kana-majiribun 母がいつも自転車でデパートに行きます。
Mijn ervaringen in (land). Intro  Naam/land/soort vrijwilligerswerk/voorbereiding etc. (Plaats op deze pagina bijvoorbeeld een mooie foto) 1.
Geisha en samoerai Quiz
Geisha en samoerai Quiz
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 2
OFC28 mediawijsheid les 4.
Japans – Les 3 – 2014/09/23. Aanwezigheden! Is iedereen die hier zit ingeschreven?
Jiu Jitsu.
Japans Les 12 – 2015/01/06. Aanwezigheden week voor de kerstvakantie. deze week Planning G1: volgende week woordenschat test L5-6 G2: volgende week woordenschat.
Kaarten op tafel.
セルオートマトン 2011/4/25.
人力资源开发与管理 洪颖
人力资源开发与管理 洪颖
電子線照射用試料 (β-LiAl) の 育成とその電気的特性の測定 矢萩・橋本研究室 工 E11002 阿部 信介
第三章 商業自動化 第二篇 企業對企業 B2B 篇. 2015/6/13 第三章 商業自動化 2 大綱  商業自動化之意義  商業自動化與電子商務之關係  商業自動化之四大內容  商品條碼  RFID 無線晶片條碼  銷售點管理系統 POS  電子資料交換 EDI  加值網路 VAN.
微生物應用工業微生物應用工業 阮雪芬 Sep 9, 2002 NTUT. 緒論 微生物應用工業 ? 微生物 ? 微生物學 ?
郝柏林 复旦大学理论生命科学研究中心 中国科学院理论物理研究所
主講:黃秀政 國立中興大學歷史學系教授 時間:98年7月14日(星期二)下午 地點:歷史系605室
发酵食品工艺学 ——主讲:陈晓红.
蘇雅蕙 國立中正大學心理學系 國科會千里馬計畫 蘇雅蕙 國立中正大學心理學系
© 2011 台灣培生教育出版(Pearson Education Taiwan)
数理科学与生命科学 郝柏林 复旦大学理论生命科学研究中心 中国科学院理论物理研究所
Transitie van Fujifilm Tilburg “Wat maakt het verschil?”
荷 蘭 H o l l a n d 班級:觀二一 姓名:李琬慈 座號: 5 號. 荷蘭正式的國名 Koninkrijk der Nederlanden Koninkrijk der Nederlanden Kingdom of Netherlands 低地的意思.
Het kost niets om dit te lezen.... het kost niets om te proberen !!! Te kijken maar doorlezen tot het einde het kost niets om te proberen !!! Te kijken.
Vrienden Deze gedichten zijn speciaal voor de vrienden om wie ik geef en de mensen die om mij geven Al deze gedichten komen van
Men vraagt zich af waarom …
现代立体形态设计 (立体构成) 立体形态概论 1. 立体形态的造型要素 2. 立体形态的材料要素 3. 立体形态的造型形式和方法 4. 立体形态的美学要素 5. 立体形态在设计实践中的应用首页现代立体形态设计.
RFID 概論 建國科技大學資管系 饒瑞佶 2010
…Fotografie … *** Mija … *** …Fotografie … *** Mija … *** Muziek…Dana Winner… PowerPoint voorstelling loopt vanzelf. Muziek…Dana Winner… PowerPoint voorstelling.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Welkom op onze thema-avond
日本 Ronald Joppensz JAPAN Groep 1a door Lotte & Ronald.
Joppensz JAPAN Groep 3 door Pim & Ronald.
“ Denk er eens over...” Klik op je muis.... Vandaag hebben we hogere gebouwen en bredere sneflwegen, maar minder temperament en smallere denkbeelden.
Hoe was het leven in Japan Quiz Japanmuseum SieboldHuis.
Op ontdekkingsreis door Japan Quiz Japanmuseum SieboldHuis.
Van kimono tot kalligrafie Quiz
Japan, vroeger en nu Quiz
Chinese CAMA Gemeente Amsterdam heet u welkom!
Geisha en samoerai Quiz
De geschiedenis van de Chinese taal
Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent
FAX:0969-22-2390 サンタサイダー 発注申込書 (一社)天草宝島観光協会 宛 料金 1ケース:6,000円(税込)
毎月レポート くらしの情報 (2010年10月号).
Transcript van de presentatie:

Japans – Les 2 – 2014/09/16

Aanwezigheden! Is iedereen die hier zit ingeschreven?

Charter

Schriftsysteem

Japans of Chinees ? 今を遡ること90年前の4月10日、大英帝国南部の港町サウサンプトンから一隻の豪華客船がニ ューヨークを目指し出港しました。技術の粋を集め就航したこの船は、タイタニック号といい ます。後年何度も映画化されたこの船のたどる悲劇の運命は皆さんご存知のとおりです。19 世紀末から20世紀にかけては技術革新による工業の発展や、発明が相次ぎ、映画も1895 年にルミエール兄弟が開いたシネマトグラフの映写会が最初とされています。1900年には パリで万国博覧会が開かれ、地下鉄や動く歩道などが披露され来るべき20世紀はばら色に見 えました。 タイタニック号沈没の3ヶ月後の7月30日、日本中は悲しみに包まれました 2005 年 08 月 26 日 09:36 近日,福建《东南快报》推出 “‘70 后 ’ 作家实力排行榜 ” ,在 10 位上榜作家中,包括 4 位广东青年作 家 : 李师江、冯唐 “ 摘金夺银 ” ,魏微、盛可以分列第七、第九。据称,这份名单是该报记者咨询了 国内重要的文学批评家和作家后制定的,但排行榜的标准性、权威性以及专业性在文学界引起争 议。 广东 “70 后 ” 占据 4 席 在排行榜上的 10 位作家中,广东占据 4 位,从另一角度表明广东已经成为 “70 后 ” 重镇

Japans of Chinees ? 今を遡ること90年前の4月10日、大英帝国南部の港町サウサンプトンから一隻の豪華客船がニ ューヨークを目指し出港しました。技術の粋を集め就航したこの船は、タイタニック号といい ます。後年何度も映画化されたこの船のたどる悲劇の運命は皆さんご存知のとおりです。19 世紀末から20世紀にかけては技術革新による工業の発展や、発明が相次ぎ、映画も1895 年にルミエール兄弟が開いたシネマトグラフの映写会が最初とされています。1900年には パリで万国博覧会が開かれ、地下鉄や動く歩道などが披露され来るべき20世紀はばら色に見 えました。 タイタニック号沈没の3ヶ月後の7月30日、日本中は悲しみに包まれました 2005 年 08 月 26 日 09:36 近日,福建《东南快报》推出 “‘70 后 ’ 作家实力排行榜 ” ,在 10 位上榜作家中,包括 4 位广东青年作 家 : 李师江、冯唐 “ 摘金夺银 ” ,魏微、盛可以分列第七、第九。据称,这份名单是该报记者咨询了 国内重要的文学批评家和作家后制定的,但排行榜的标准性、权威性以及专业性在文学界引起争 议。 广东 “70 后 ” 占据 4 席 在排行榜上的 10 位作家中,广东占据 4 位,从另一角度表明广东已经成为 “70 后 ” 重镇

Schriftsysteem Hoeveel onderdelen? Hoe heten die ook weer?

Schriftsysteem 4 onderdelen: Kanji Hiragana Katakana Rōmaji Waarvoor gebruikt?

Schriftsysteem 4 onderdelen: Kanji: Chinese karakters: betekeniskernen Hiragana: “zwierige krullen”: grammatica (vervoegingen, verbuigingen, partikels) Katakana: “stijve harken”: leenwoorden, klanknabootsingen Rōmaji: westers schrift: letterwoorden

漢字 ( かんじ ) - Kanji Chinese karakters Worden vooral gebruikt om woorden en/of woordkernen mee aan te duiden. Herkenbaar aan het grote aantal penseelstreken. Zien er vaak vierkant uit. 漢字、政治、銀行、図書館、文法

Kanji: oorsprong Heeft iemand een idee hoe kanji ontstaan zijn?

Kanji: oorsprong Kanji: afgeleid van tekeningen/pictogrammen die op schildpadschalen en schouderbladen gekrast werden. Deze beenderen werden verhit, en aan de hand van de barstjes werd de toekomst voorspeld >> orakelbeenderen

Kanjictionary / Pictionanji Probeer te raden waar deze karakters van afgeleid zijn. > huidige kanji (moeilijk) > zegelschrift (tussenin) > orakelbeenderen (herkenbaar)

Oorpsrong van enkele kanji

Combinaties van kanji 日 ( ひ = hi): de zon 月 ( つき = tsuki): de maan 明るい ( あかるい = akarui): ?

Combinaties van kanji 日 ( ひ = hi): de zon 月 ( つき = tsuki): de maan 明るい ( あかるい = akarui): helder

ひらがな - Hiragana In Japan ontwikkeld syllabair schriftsysteem, afgeleid van de kanji. Worden vooral gebruikt voor werkwoordsuitgangen, partikels en andere grammaticale “lijm” in de Japanse zin. Herkenbaar aan de vloeiende, ronde vorm van de tekens. >> “Vloeiende krullen” は、です、とります、おねがいします

Afgeleid van kanji?

カタカナ - Katakana In Japan ontwikkeld syllabair schriftsysteem, afgeleid van de kanji. Worden vooral gebruikt voor leenwoorden (en in mindere mate voor klanknabootsingen) Herkenbaar aan de eerder hoekige vorm van de tekens. >> “Stijve harken” ドイツ、アメリカ、ジム、コーヒー

ローマ字 - Rōmaji Het Romeins alfabet. Wordt vooral gebruikt voor afkortingen, acroniemen Herkenbaar... aan het feit dat het ons alfabet is. PC 、 DVD 、 SONY

Volgende week: test Jullie krijgen enkele van de 4 schriftsystemen te zien. Geef de naam van het systeem (kanji, hiragana, katakana, rōmaji) Zeg waarvoor het systeem gebruikt wordt (betekeniskernen; grammatica: uitgangen, vervoegingen; leenwoorden; letterwoorden)

Vorige week: おはようございます : ohayō gozaimasu こんにちは : konnichiwa こんばんは : konbanwa おやすみなさい : oyasuminasai

Nieuw deze week: さようなら : sayōnara: vaarwel/tot ziens では / じゃ : dewa/ja: bon, allé, salut ではまた / じゃまた : dewa mata/ja mata: tot de volgende しつれいします : shitsureishimasu: (afhankelijk van context) bedankt, tot ziens, goedenavond, mijn excuses. Letterlijk: ik verlies mijn beleefdheid. おさきにしつれいします : osaki ni shitsureishimasu: Tot ziens, goedenavond; Letterlijk: mijn excuses dat ik vroeger dan u vertrek

Wat zeg je in de volgende situatie? Je verlaat het stamcafé van je werk twee uur na de laatste vergadering. Je bent de eerste die vertrekt. Je neemt afscheid van je leraar op het einde van de les. Je neemt afscheid van je vrienden. (je ziet ze morgen terug). Je neemt afscheid van een gestorven viking- vriend. Zijn drakar drijft al branded de zee op.

Wat zeg je in de volgende situatie? Je komt je leraar Japans tegen bij de bakker. Je verlaat het bureau van je werkgever. Je komt je neefje tegen bij de bakker. Je komt je buurman tegen tijdens een avondwandeling. Je wenst je huisgenoot welterusten.

Zeggen wat iets is Hoe zeg je wat je naam is? Hoe zeg je wat je beroep is?

Zeggen wat iets is: (JFBP p.2) わたし は がくせい です。 Watashi wa gakusei desu. Ik ben een student.... は... です。...wa... desu. … is …

Zeggen wat iets is: (JFBP p.2) Hierbij zijn twee zaken belangrijk. は (wa) is een partikel dat het topic van de zin aanduidt. です (desu) is een werkwoord dat 'is' of 'zijn' betekent. 例: X は Y です。 X wa Y desu. X is Y.

Stel jezelf voor Begroeting, naam, beroep こんばんは、 Konbanwa, わたしはテッサです。 Watashi wa Tessa desu. わたしは... です。 Watashi wa... desu. 宜しくお願いします。 Yoroshiku onegai shimasu.

Zeggen wat iets is: oef JFBP p.4 1: ichi9: kyuu 2: ni10: juu 3: san11: juuichi 4: yon12: juuni 5: go13: juusan 6: roku14: juuyon 7: nana 8: hachi

Vragen stellen Als een zin eindigt op het vraagpartikel か (ka), dan is het een vraag. 例:いち は にほん です か。 Ichi wa nihon desu ka. Is nummer 1 Japan? Antwoord: はい (hai): ja いいえ (iie): neen

De ontkenning: ではありません De ontkenning gebeurt met de ontkennde vorm van です (desu): Dit is ではありません (dewa arimasen) of じゃありません (ja arimasen). 例:いち は アメリカ でわありません。 Ichi wa amerika dewa arimasen. Nummer 1 is niet Amerika.

Oefen per twee Wijs landen en personen aan op de kaart en vraag elkaar 1) Welk land iets is. (nan) 2) Of persoon A nationaliteit B heeft. (A-san, B-jin)

Cultuur: ラムネ

せんぱい vs. こうはい

Schriftvaardigheid

Herhaling: あいうえお

あ – a

い – i

う – u

え – e

お – o

Nieuwe hiragana

Wat hebben we vandaag geleerd?

Wat heeft G1 vandaag geleerd? Herhaling Japans schrift (kanji, hiragana, katakana, rōmaji) Herhaling: Iemand begroeten Herhaling: Tot 14 tellen Zeggen wat iets is:... は... です。....wa...desu-structuur Vragen stelen, en antwoorden met “Ja” en “neen” De ontkenning: ではありません (dewa arimasen) Cultuur: Ramune Cultuur: Senpai – kohai Schrijven: hiragana: herhaling あいうえお Schrijven: hiragana: nieuw かきくけこ Schrijven: hiragana: nieuw さしすせそ

Wat heeft G2 vandaag geleerd? Herhaling Japans schrift (kanji, hiragana, katakana, rōmaji) Herhalingsactiviteit: leerstof jaar 1 Zelfevaluatie Planning jaar 2 Cultuur: Ramune Cultuur: Senpai – kohai Schrijven: hiragana: herhaling あ tem の

Anime: Mushishi

Of toch liever barakamon?