Wat met psychische stoornissen op school?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderen met opvallend gedrag
Advertisements

ADD groep 3 bijeenkomsten
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
ADHD groep 3 bijeenkomsten
Schizofrenie Maité Geldhof 1BaOa2.
Namen van de Abers die de presentatie geven.
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
Er is meer aan de hand... Meervoudige problematiek
Pelsser-Voeding en Gedrag-dieet als behandeling van ADHD
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Posttraumatische Stress-stoornis
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
Deel II Psychiatrische stoornissen en strafbaar gedrag
Verslavingsproblematiek: cannabis
ADHD : attention deficit and hyperactivity disorder
Dove en slechthorende kinderen
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Hoe gaan angst en depressie samen met ADHD?
Psychiatrische stoornissen bij patiënten met een lichamelijke aandoening Hanne Claeys.
Klinische classificatie
ASS: wanneer zichtbaar?
Gedragsproblemen bij kinderen en jongeren
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Verstandelijke beperking
DCD Developmental Coordination Disorder
ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Het Aspergersyndroom.
Seizoensgebonden depressie Seasonal Affective Disorder (SAD)
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
ADHD: diagnostische beoordelingsmethoden door APRN’s
Verstoorde slaap bij kinderen met ADHD: heeft melatonine een plaats in de behandeling? Holvoet, E., & Gabriëls, L., (2013), Verstoorde slaap bij kinderen.
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autismespectrumstoornis
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Verstandelijke beperking
Attention Deficit Hyperactivity Disorder Martine Thys
oorzaken ‘hyperkinetisch gedrag’?
Informatie: gedragsproblemen.wikidot.com
Prikkelverwerkingsstoornis
Voortijdig schoolverlaten
Voeding en kinderen.
Ik had / heb ADHD Albert Einstein Jim Carry Bill Clinton Napoleon Bonaparte Salvadot Dali Walt Disney Henri Ford Paul de Leeuw Pablo Picasso.
Presentatie voor de ouderkamer Jeanne D’arc 25 februari 2015
DBD Disruptive Behaviour Disorders 1 oktober 2007 Yvonne Bijl.
MEE ‘s- Hertogenbosch Ondersteuning bij leven met een beperking.
Taal- en leerstoornissen, Aandachtstekortstoornis
Siri Kruit Med.hro.nl/krusr
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Maatschappelijke zorg 2
Werken met verslavingsproblematiek. Les 1
Kanaries in de leerfabriek.
Michael Groeneweg, kinderarts - MDL
Schizofrenie Jenniviëne Gosepa Ailnairis Belefanti Trejani Emerencia.
Dementie bij mensen met een verstandelijke handicap
ADHD ADHD, als chaos overheerst Hermien De Backer Peter Raeymaekers
Angststoornissen en hypochondrie
Verschillende probleemgedragingen
ADHD: zeker geen modegrill
Denken en doen.
PICA Eetstoornis. Wat is Pica? Pica wordt ook wel Pica Eating Disorder genoemd Valt onder de eetstoornissen. Een zeldzame eetstoornis. Bij Pica worden.
Transcript van de presentatie:

Wat met psychische stoornissen op school?

ADHD Attention-Deficit / Hyperactivity Disorder. Aandachtstekort met hyperactiviteit. 4 Types onderscheidbaar: Het gecombineerde type aandachtsstoornis en hyperactiviteit. Het overwegend onoplettend type. Het overwegend hyperactief-impulsieve type. De niet anders omschreven vorm van aandachts- en hyperactiviteitsproblemen. Vb. Pertinent faalangstgevoel, stemmingsstoornis, leermoeilijkheden, ... [Cverte P., 1999]

DSM-IV Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders

Diagnostisch criteria (uit DSM-IV*) Aandachtsproblemen: Vaak niet goed op details letten. Vaak moeite om aandacht bij een taak of spel te houden. Vaak niet luisteren. Moeite om instructies op te volgen. Moeite om taken en activiteiten te organiseren. Vaak dingen kwijt raken die ze nodig hebben. Vaak afgeleid door uitwendige prikkels (vb. Vlieg op venster) Vergeetachtig bij dagelijkse bezigheden. [DSM-IV, 1994]

Diagnostisch criteria (uit DSM-IV*) Hyperactiviteit Vaak onrustig bewegen (vb. Met stoel wiebelen) Situaties rechtstaan waar wordt verwacht dat men blijft zitten. Rondrennen in situaties waar het niet gepast is. Moeite om zich rustig bezig te houden. Vaak in volle actie zijn ‘alsof men aangedreven wordt door een motor’. Vaak buitensporig veel praten. [DSM-IV, 1994]

Diagnostisch criteria (uit DSM-IV*) Impulsiviteit Vaak het antwoord op vragen eruit gooien voor die vragen afgemaakt zijn. Moeite hebben om zijn/haar beurt af te wachten. Anderen vaak onderbreken of storen, in de rede vallen, zich bemoeien. [DSM-IV, 1994]

Frequentie van voorkomen 3% van de kinderen. Aantal consultaties neemt jaarlijks toe.  eerder door een verhoogde alertheid van scholen, ouders en begeleidingscentra dan in de richting van een stijging van de prevalentie.* [Cverte P., 1999] * Totaal aantal mensen met een ziekte, handicap of aandoening dat op een gegeven tijdstip in de bevolking aanwezig is; frequentie waarmee een bepaalde eigenschap in een bepaalde groep aanwezig is. [THESAURUSZORGENWELZIJN, 2008]

Leeftijd Op erg jonge leeftijd. Het betreft hier vooral de 1e graad (overgang kleuter-naar lager onderwijs) en het 5e leerjaar lager onderwijs en ook het 1e jaar secundair onderwijs [Cverte P., 1999] Al voor het zevende levensjaar moet er al sprake zijn geweest van symptomen op het gebied van overbeweeglijkheid, impulsiviteit of gestoorde aandacht. [DSM-IV, 2008]

Symptomen ADHD-kinderen zelf zullen weinig hinder ondervinden van hun symptomen. Innerlijke beleving kan geremd zijn. Vooral omgeving die klachten aanbrengt.  ‘onhandelbaarheid’ en ‘slechte resultaten’ [Cverte P., 1999]

Behandeling Medicatie Rilatine Tegretol Cloridine (=bloeddrukverlagend middel) [Cverte P., 1999] Rilatine & Tegretol: Ritalin vermindert de tekenen van hyperactiviteit zoals onoplettendheid, impulsief gedrag, verhoogde bewegingsdrift en verstoord sociaal gedrag. [HULPGIDS, 2003]

Meer dan medicatie alleen Gedragstherapeutische begeleiding  moet goede anamnese* gebeuren Hulp op school, opvang thuis zijn cruciaal. Rustige omgeving creëren om te verhinderen dat het een leven gaat leiden met teveel negatieve ervaringen. * Voorgeschiedenis van een ziekte; wat de patiënt bij het onderzoek over het ontstaan van de ziekte, vroegere ziekten en dergelijke aan de arts kan meedelen. [THESAURUSZORENWELZIJN, 2008]

ZIT STIL Centrum ZitStil geeft informatie, vorming, training, ondersteuning en onderneemt maatschappelijke actie om alle personen die geconfronteerd worden met ADHD, optimaal te laten functioneren zodat de gevolgen van de ontwikkelingsstoornis maximaal beheerst kunnen worden. [ZIT STIL, 2008]

Gebruikte bronnen CVERLE P., ADHD : Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (Wat met psychische stoornissen op school, Caleidoscoop, 03-11-1999, p.30-35 artikel THESAURUSZORGENWELZIJN, http://www.thesauruszorgenwelzijn.nl/, 2 december 2008 HULPGIDS, Medicijnsoorten, http://www.hulpgids.nl/medicijnen/medicijnsoorten/, augustus 2003 ZIT STIL, Centrum ZitStil, http://www.zitstil.be/, 2 december 2008 DSM-IV, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 1994