Persoonlijkheidsstoornissen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opgeblazen Ego’s en Opvoeding
Advertisements

De onzichtbare gevolgen van Parkinson
Casus M orthopedagogisch bekeken
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
WORKSHOP SOLK (Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten)
De vier dimensionale klachtenlijst (4DKL)
Psychodiagnostiek ten behoeve van PEN PD
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
Infotheater Omgaan met agressie.
Godsdienst.
Programma Hoe doe ik een goede suiciderisico- inschatting (bij bordelinepatient) Kan ik zelfmoord voorkomen? Hoe kan ik als huisarts scherper signaleren,
MARIAN 39 JAAR.
Godsdienst 1.
Somatoforme stoornis Begripsbepaling (achtergrondinformatie):
Active ageing.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
emotionele bankrekening
Inleiding parallelprocessen.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Aan de slag met de BETERapp
PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN
2.1 Jong geleerd, oud gedaan
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Persoonlijkheidsstoornissen
Godsdienst 1.
Timemanagement: Druk, druk, druk!
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Gentle Teaching.
Vrouwen van Nederland Neem een hond!!!.
Communicatie en dementie
Helden… … en heldinnen Voor al deze vrouwelijke superhelden geldt dat ze in een behoorlijk stereotype jasje worden gegoten.
Gemaakt door: Jordy, Ryan, Samantha
Superhelden, we kennen ze allemaal
Aanvaarding en tolerantie
Weerstand kan je opvatten als feedback
Psychosociale begeleiding bij kanker
ROC Psychiatrie eenzaamheid
Fitheid en gezondheid.
Meer inzicht en grip op financiële redzaamheid. Programma Welkom Inleiding Voorstelrondje Armoede/schulden Signaleringslijst Financien Afronding.
Het coachende functioneringsgesprek
PSYCHIATRIE ANGSTSTOORNISSEN
Bronnen van macht. Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Janny van de Velden, Consulent veiligheid en gezondheid.
L.O.K. Lichamelijk Onverklaarde Klachten Probus 1, 21 maart 2014.
Week 2 CAT vragen oefenen Dr. U.M.H. Klumpers (cursuscoördinator, psychiater ) Psychisch Functioneren 2016.
Wat hebben we vanaf onze kinderjaren opgebouwd in het netwerk van ons denken? Liefde of afwijzing? Liefdesbanden of angstbanden?
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 5
Persoonlijkheidsstoornissen
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 6
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
BB - Theorie Donderdag 6-oktober.
Maatschappelijke zorg 2
Psychologie Persoonlijkheid en leefstijl
Communicatie met mensen met ‘n persoonlijkheidsstoornis
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Persoonlijkheidsstoornissen
Transcript van de presentatie:

Persoonlijkheidsstoornissen Barend van Duin, huisarts juli 2014

Opzet Actie maakt reactie los…; overdracht en tegenoverdracht (Lotte) Enkele specifieke pers. stoornissen Paranoide p.s. Theatrale p.s. Narcistische p.s. Telefoondienst op de HAP: de ‘borderliner’ aan de lijn….. Cases/toets

Uit de praktijk? Opdracht: herkennen van iemand met een (uitgesproken) pers. stoornis Inventarisatie Wat waren de triggers?

Paranoide pers. stoornis Wat zie je, merk je in het contact? https://www.youtube.com/watch?v=dBvsfansgnY

Paranoide ps. Beeld: Gedrag van anderen wordt als doelbewust vernederend en bedreigend ervaren. Eerlijkheid en betrouwbaarheid van anderen wordt in twijfel getrokken. Altijd gespannen, kunnen niet tegen kritiek, gaan in de tegenaanval. Zien zichzelf als objectief, rationeel en on-emotioneel. Interesse: automatisering, elektronica en programmeren.

Paranoide ps: aanpak Met warmte en ontspannenheid, niet met bezorgdheid tegemoet treden. Veel tijd geven, zonder veel toenadering te zoeken.

Theatrale pers.stoornis Wat zie je, wat merk je? https://www.youtube.com/watch?v=XDiMHz4nZwQ

Theatrale p.s. Beeld: Extreem emotioneel en aandacht zoekend. Zoeken voortdurend geruststelling, waardering en bevestiging. Op zoek naar nieuwe prikkels en opwinding. Egocentrisch, dominant eisend of dwingend afhankelijk. Gemakkelijk beïnvloedbaar, suggestibel , vertrouwen iemand onvoorwaardelijk of laten die ineens weer vallen. Klachten over slechte gezondheid: hoofdpijn of moeheid.

Theatrale ps.: Aanpak Doen appèl om gered te worden uit als dwingend en alarmerend beschreven situatie. Maken de ander machteloos omdat niet duidelijk is waar het precies om gaat. Niet happen! Empathisch doorvragen Geruststellende houding, cliënt angsten en zorgen laten uiten. Realiteit navragen.

Narcistische pers.stoornis Wat zie je, wat merk je? https://www.youtube.com/watch?v=aUPwjE-IVqQ

Narcistische ps. Beeld: Centraal staan: overgevoeligheid voor beoordeling door anderen, een gebrek aan invoelend vermogen en een langdurig patroon van grandiositeit in fantasie of gedrag. Veel behoefte aan constante aandacht en bewondering. Gepreoccupeerd met uiterlijk, macht en geld als kwaliteiten van het Zelf die de eigenwaarde bepalen. Weinig hechting aan anderen en weinig afhankelijkheidsbehoefte. Onder belasting treedt depressie op.

Narcistische ps.: Aanpak Steun geven gericht op zelfgevoel. Niet confronteren. Niet ingaan op het "bijzonder" willen maken van de begeleidingsrelatie door de patiënt. Persoonlijke verandering en zicht op eigen functioneren is vaak niet haalbaar.

Telefoondienst op de HAP De doktersassistente wil een patiënt doorverbinden: ‘het is meneer Hendriks, hij zegt weer eens dat hij er een eind aan gaat maken, wil jij hem overnemen?’